Un jack-of-all-trades mutat in Franta. Dan Ene face ilustratie, storyboard-uri, motion design, animatie 2D si 3D

Un jack-of-all-trades mutat in Franta. Dan Ene face ilustratie, storyboard-uri, motion design, animatie 2D si 3D

Avem printre noi asa-numitii jack-of-all-trades. Printre noi, adica romani de-ai nostri. Ca de altfe, acest jack care ne-a raspuns mai jos la cateva intrebari nu se mai afla in Romania, ci in fandosita si nazala Franta.  

Asadar, Dan Ene este un asemenea one-man show, dar nu crede ca asta e un lucru bun neaparat. Face ilustratie, storyboard, motion design, animatie 3D si 2D si, din cand in cand, lucreaza la scenarii si la pitch-uri. A absolvit Facultatea de Istorie a Culturii si a Religiilor, de unde a ramas cu lecturi multe si diverse. A muncit ani buni si in televiziune, unde a invatat sa faca treaba buna si rapida. Iar apoi a spus "stop" si a decis sa plece. La Strasbourg.

Astazi, Dan lucreaza la Via Storia, o companie de productie video din Franta, insa planurile lui sunt mai ambitioase decat un job de 8 ore pe zi:

Lucrez la ABOUT A SHADOW, un film de animatie 3D pe care l-am scris anul trecut. Pe langa asta, lucrez de ceva vreme la un serial SF, ilustrez o carte de copii, am inceput o carte de colorat, visez la o banda desenata pe un scenariu scris acum cativa ani si incerc sa mai termin cateva scenarii.

 

Inceputul, Tele7abc

In 1998, dupa vreun an petrecut acasa invatand 3dsmax din help si incercand lucruri, pentru ca nu existau nici un fel de resurse si n-aveam bani de internet, am gasit un post la Tele7abc in Ploiesti, unde m-am intalnit pentru prima oara cu After Effects. Nu constientizam in nici un fel ca faceam motion design, in capul meu erau doar animatii scurte pentru televiziune.

Dupa Tele7abc am petrecut doi ani ca generalist 3D intr-un studio de jocuri din Bucuresti si mi-am dat seama ca imi lipsea televiziunea. Poti sa lucrezi ani intregi la un joc pana sa il vezi terminat, in timp ce in televiziune, ce faci acum poate sa fie pe ecran in jumatate de ora. Prefer apropierea asta de produsul final.

Am realizat treptat ca ce fac e o meserie separata care include si 3D, si animatie 2D si desen si cam orice altceva poate sa-ti treaca prin cap. Mi-am dat seama ca in motion design esti obligat sa experimentezi constant si sa te joci tot timpul cu softulete, stiluri si subiecte noi, si cred ca ala a fost momentul in care m-a captivat pe termen lung.

 

Facultate: Istoria Culturii si a Religiilor

In mod  pragmatic, nu m-a ajutat cu nimic facultatea asta. Stiam de la inceput ca vreau sa fac 3D si animatie si in momentul ala nu stiam sa existe nici un fel de cursuri universitare in domeniu, cel putin in Romania. Asa ca mi-am asumat de la inceput ca facultatea pe care o fac n-o sa aiba nici o legatura cu meseria mea.

Intre 17 si 20 ani nu prea stiam oricum exact ce vreau sa fac. As fi vrut arhitectura dar nu ma impacam deloc cu desenul de arhitectura si mi-era si foarte frica de partea de matematica. Parintii nu erau deloc de acord cu ambitiile mele artistice si n-au avut niciodata chef sa ma sustina in directia asta.

Asa ca incercand vag sa le fac pe plac, am dat la Politehnica unde (din fericire) n-am luat si mai mult de frica armatei am intrat la o facultate care suna bine: Istoria Culturii si a Religiilor.

N-am fost un student model dar am fost de mic fascinat de istorie si eram entuziasmat in felul meu indolent de cursurile lui Razvan Teodorescu si Dan Berindei. Ma cam durea capul uneori cand plecam de la serviciu de la modelare de personaje in maxim 1500 de poligoane si ajungeam la scoala la cursurile de filosofie. M-a obligat totusi sa citesc mult si mi-a mai deschis orizonturile, deci din punctul meu de vedere a fost o etapa foarte utila.

 

Prin televiziuni

Cand in 2002 m-am mutat din AlphaTV in Realitatea TV,  schimbarea a fost brutala. Nivelul cerut era mult mai mare, ritmul era foarte intens si eu eram inca un motion designer incepator cu un nivel bun de 3dsmax si cunostinte destul de vagi de After Effects.

Il admiram fara sa inteleg mare lucru din ce-mi zicea si fara sa-l apreciez la adevarata valoare pe directorul de creatie al postului, Bose Ovidiu Pastina, invatam constant, furam meserie de la Crize (Radu Bogdan) si mos (Dragos Capraru) si faceam pachete grafice pe banda rulanta. A fost o scoala buna unde am invatat sa lucrez repede si bine.

Antena 1 a fost complet alta poveste. Am lucrat destul de mult la id-uri, unde avantajul era ca aveam timp mai mult sa perfectionam lucruri si sa testam idei, de exemplu o serie de id-uri cu animatie 3D compozitata pe filmare cu tilt-shift.

Dezavantaje? Presiunea in televiziune este foarte mare si oamenii, oricat de calmi, competenti sau binevoitori ar fi, sunt constant stresati.

 

Din Romania in Franta

Am plecat in 2010, pur si simplu pentru ca eram foarte dezamagit de Romania. Am ales Franta pentru ca in liceu fusesem la sectie de franceza intensiv si, chiar daca in cei 10 ani de dupa liceu uitasem aproape complet limba, inca eram indragostit de imaginea Frantei.

Am muncit destul de mult ca sa plec, am trimis vreo 200 de cv-uri pe la agentii din toata Franta si desi am avut destule raspunsuri pozitive, aproape toti voiau sa lucreze in freelance, treaba care nu ma multumea. Aveam nevoie de siguranta unui contract stabil daca tot schimbam tara.

Jobul s-a intamplat foarte repede odata ce am primit un raspuns pozitiv de la Trois Cafes, o agentie din Strasbourg. Intr-o luna eram acolo si am intrat in proiecte imediat.

 

Ed's Lab

Din motive personale m-am intors in Romania in 2011 si am fondat Ed’S LAB mai mult ca sa pot continua colaborarea cu Carbone Cafe (metamorfozata din Trois Cafes, daca-ti vine sa crezi) cu care aveam o relatie foarte buna.

Am avut si colaborari cu AVisualConcept din Barcelona, cu care am facut, mai notabil, cateva filme pentru IBM, plus cateva colaborari cu Intact Group, Alex Epureanu si Tiberiu Vieru pentru rebrandingul GSP TV si TVH, printre altele.

Am avut si perioade bune si perioade proaste cu ED’s LAB, dar, tragand linie, preferam sa traiesc in Franta si am plecat iarasi in 2014, tot in Strasbourg.

 

Munca de acum

Fac ilustratie, storyboard, motion design, animatie 3D si 2D si ocazional contribui la scenarii si la pitch-uri. In general, si functie de timpul avut la dispozitie, imi fac singur storyboardurile si ilustratiile pentru proiectele de motion design.

 

Ilustratia cred ca e un pic peste tot, imi e mai usor sa experimentez si sa gandesc desenand. In momentul in care am ajuns la Via Storia am renuntat la freelancing pentru ca prefer sa folosesc timpul ramas in familie si pentru proiecte personale.

Cu restul cred ca sunt la 80% job si 20% proiecte personale. Nu e un procent care sa ma multumeasca foarte tare, da lucrez la asta :)

 

Surse de inspiratie

Un ilustrator de care ma simt foarte aproape e John Kenn Mortensen. Genul de om caruia ii vezi lucrarile si zici «omul asta face tot ce vreau sa fac si eu doar ca mai bine decat as putea eu sa fac vreodata»

Nu cred ca as fi in stare sa fiu la fel de consistent ca el, pentru ca cel mai probabil m-as plictisi. Ilustratia e locul in care ma simt cel mai liber si mare parte din placerea ilustratiei vine din experimentatul constant cu stiluri si diverse gimmickuri.

Dmitri Maximov. Din punctul meu de vedere omul e un geniu. Neinteles, poate, da nu prea conteaza.

Dintre artistii romani sunt fan Buzu, Radu Pop, Paula Rusu, Veronica Solomon, Ioana Sopov si multi altii.

 

Proiecte preferate

Desenul din poza de la coverul articolului de fata, care mi-a luat mult mai mult timp decat ar fi trebuit este printre preferatele mele. Am primit  comanda in martie 2016 si am petrecut cateva luni facand schite peste schite si inca nu stiu cate luni punand puncte pe mare parte din suprafata. L-am terminat in ianuarie 2017. Noroc cu clientul, care a fost mai mult decat rabdator :)

Clipul pentru Heion - Plus Lights, pe care l-am facut in 2016. Libertate creativa mare cu buget si timp limitat. Am experimentat cu Element3D si a rezultat o chestie destul de funky cu care-s destul de fericit.

In 2015, Royksopp au avut un concurs de videoclipuri prin genero.tv, pentru melodia Running to the Sea.

Deadline-ul, 40 de zile. L-am schitat la o cafenea in 2 ore, i-am facut animaticul in 2 zile si in echipa cu partenerul, sotia si editorul Laura, am lucrat serile si in weekend reusind sa-l terminam foarte la limita. Am ajuns printre finalisti ca sa aflam la sfarsitul concursului ca nu puteam folosi in nici un fel materialul impreuna cu muzica Royksopp.

Noroc cu Moby care e un om cool. Cu muzica de pe mobygratis.com Laura a reeditat clipul initial si l-a transformat in Selkie’s Tide : un film scurt cu care am participat la Animest in 2016.

 

Provocari

Lipsa de specializare. Pentru ca fac si modelare 3D, si animatie 3D, si after effects si ilustratie am tendinta sa abordez proiectele ca un one-man show in care eu centrez eu dau cu capul, si uneori pierd oportunitatea de a lucra cu oameni care sunt mult mai buni decat mine, pe oricare din domeniile mentionate.

Cred ca tot asta afecteaza si modul in care organizez proiectele. Pentru ca cea mai mare parte a timpului lucrez singur si nu deleg bucati din proiect catre alti oameni, am tendinta de a le aborda artizanal si a nu le organiza suficient.

Si mai cred ca sunt rareori multumit, cel putin cand e vorba de motion design.

 

Romania versus afara

Nu cred ca sunt cel mai potrivit sa compar, pentru ca in Romania am lucrat mai mult in televiziune si nu prea am avut contact cu piata comerciala de motion design de aici. Tranzitia de la creatia de pachete grafice si identitate de statie pentru televiziune din Romania la filmele comerciale de pe piata din Franta a fost destul de dura.

In mod practic diferenta principala a fost durata unui proiect. Daca in Romania un pachet grafic ajungea la maxim 30 de secunde, in Franta 90% din proiecte au o durata de minim 90 de secunde. Ceea ce face ca organizarea sa fie aproape mai importanta decat creativitatea, pentru ca deadline-urile sunt destul de scurte.

Ca mentalitate, cred ca overall Franta sta mai bine la partea de project management.

 

Promovarea

Sunt un puturos si un timid si ma multumesc cu promovarea pe facebook si instagram. Cred ca e foarte necesara promovarea, dar sunt genul de om care prefera sa lase proiectele sa vorbeasca si crede ca if you build it they will come.

 

Cum suna viitorul tau?

Din pacate am prea multe proiecte si planuri :) Pe langa jobul de zi cu zi lucrez la ABOUT A SHADOW, un film de animatie 3D pe care l-am scris anul trecut si care a placut suficient de mult cat sa stranga aproape de la sine o echipa.

In momentul asta, proiectul e in etapa de pre-productie si finantare. Pe langa asta lucrez de ceva vreme la un serial SF, ilustrez o carte de copii, am inceput o carte de colorat, visez la o banda desenata pe un scenariu scris acum cativa ani si incerc sa mai termin cateva scenarii. Plus ilustratiile de zi cu zi.

 

Hai acasa!

M-as intoarce in Romania pentru ca mi-e dor de prieteni si familie si de lucratul in cafenelele hipsteresti din Bucuresti. Nu m-as intoarce pana nu se schimba ceva fundamental in felul in care functioneaza societatea romaneasca. Pana atunci o sa stau la coada sa votez din diaspora :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related