Cateodata, cand un graphic designer prinde gustul ilustratiei, ii place asa tare ca trece la dieta intensiva cu desen. Asa a patit si Madalina Tantareanu.
Povestea spune ca, pe cand era studenta la Design Grafic la UNARTE, Madalina a descoperit ilustratia. Si i-a placut atat de mult, incat a plecat in Spania ca s-o studieze. Adica in Valencia, orasul in care a construit bazele de care avea nevoie si unde si-a format un stil.
Dupa ce-a desenat zile si nopti cladiri din sudul Spaniei, s-a intors in tara, unde a inceput work-ul freelance. Dupa cateva colaborari cu agentii de publicitate din Bucuresti, s-a hotarat sa plece din nou. Asa ca acum e in Berlin, orasul de unde isi continua desenul freelance in ritmul propriu si de unde preia o parte din proiectele unei agentii de ilustratori din UK.
Sunt muuulte lucruri ce asteapta sa fie descoperite, in cele ce urmeaza:
Madalina, ilustrador
Sunt designer grafic si ilustrator, nascut in Bucuresti si stabilit in Berlin. Am absolvit cursurile Facultatii de Jurnalism de la Universitatea Bucuresti, apoi am dat la Arte. Dupa o vara naucitoare, in care m-am pregatit fara oprire, am intrat la UNARTE, sectia Design Grafic. In ultimul an de facultate am inceput sa dau de gustul ilustratiei, asa ca mi-am luat inima-n dinti, am strans bani si am plecat in Valencia sa fac fix asta: sa studiez ilustratia. Am locuit in Spania un an, perioada in care am crescut foarte mult si, practic, mi-am descoperit talentul de care pana atunci eram doar partial constienta.
Nu aveam habar ca pot sa ilustrez - pana sa ajung in Valencia. Am desenat locuri minunate din Sudul Spaniei, apoi detalii de pe cladirile catalano-barceloneze sau colturi din Costa Brava, litere si patternuri complexe.
Spania este o tara mirifica din punct de vedere cultural, vizual, emotional. Cat auzi in jurul tau vorbindu-se spaniola, catalana, basca sau galiciana, tu, ca ilustrator, inveti sa desenzi in toate limbile parca. Cam asta e sentimentul.
Berlin ist wunderbar
Dupa ce m-am intors din Valencia, am lucrat in Bucuresti ca freelancer. Nu-mi gaseam locul, voiam sa mai plec, sa explorez noi orase, sa cunosc artisti, sa mai testez ceva de la zero. Cred ca experientele astea te ajuta foarte mult sa evoluezi, sa-ti definesti sau chiar sa-ti schimbi stilul. Dupa ce m-am gandit si razgandit de vreo cateva ori, mi-am cumparat un bilet de avion doar dus.
Acum, la cateva luni de cand sunt aici, pot spune fara dubii c-a fost o decizia teribil de buna. Aici trebuia sa fiu. Berlinul e minunat!
Zile in care doar desenam
Valencia este pentru mine orasul formarii, orasul noptilor nedormite in care exersam si incercam sa pun pe hartie tot ce simteam si vedeam in jur. Voiam sa fiu la nivelul colegilor mei, artisti foarte buni de prin toate colturile lumii.
Imi aduc aminte de zilele in sir in care nu ieseam din casa - doar desenam. Usor, usor am inceput sa ilustrez ca si cum era ceva firesc, umpleam foi intregi de detalii in alb si negru, experimentam cu acuarele si tusuri, apoi totul a venit de la sine, intr-un mod natural si surprinzator. Ma bucuram si ma miram de fiecare ilustratie care-mi iesea din mana.
Stilul si atentia la detalii
Imi place la nebunie sa ilustrez si sa fiu atenta la cele mai mici si fine detalii. Cred cumva ca stilul pe care il am este o reflexie a mea, a gandurilor, framantarilor, bucuriilor, ideilor, entuziasmului si energiei care ma inconjoara si care ma caracterizeaza.
Ma preocupa foarte mult echilibrul intre alb si negru, la care adaug cateva accente de culoare. De aceea, unul dintre artistii mei preferati este Aubrey Beardsley.
Freelancer: primele proiecte
De cand m-am intors din Valencia am lucrat freelance. Am incercat inainte sa fiu designer grafic in cateva agentii de la noi, insa mi-am dat seama ca nu mi se potriveste. Asa ca am mers inainte, am inceput sa ma promovez si proiectele au venit de la sine.
Printre primele proiecte dragi se numara o ilustratie pentru revista Cosmopolitan, cateva povesti romanesti ilustrate ce au fost imprimate pe gentutele pentru copii facute de Iutta (Ileana Cosanzeana, Capra cu trei iezi, Dumbrava minunata si Veronica).
Apoi a urmat o colaborare cu DoR, o colectie de haine cu ilustratiile mele si o minunaaata bicicleta Pegas pe care am desenat in voie.
Am facut si un site ilustrat, am inceput un abecedar pentru copii in limba engleza si o serie de ilustratii cu orase dragi mie.
Spatiul de lucru
Spatiul meu de lucru de aici din Berlin este plin cu ilustratii, printuri mai mari si mai mici, tablouri ce au fost pe la expozitii, tusuri, pensule, linere si foi. Am si coltul meu digital, cu laptopul, cu tableta grafica pe care o folosesc foarte des si cu scanner-ul. Sunt pasionata de casele din Berlin, de interiorul cald si podelele de lemn, camerele inalte si usile vechi. Simt ca ilustratiile se potrivesc atat de bine cu spatiul, cu lemnul, cu orasul.
Am ilustrat Berlinul fix asa cum l-am vazut cand am ajuns. I-am desenat casele, metrourile galbene si bucata lui de istorie colorata, zidul.
Blocajele
Ma opresc, ies afara, alerg, citesc, ma plimb. Imi las spatiu si timp si ma concentrez pe altceva. M-am obisnuit cu momentele in care am un blocaj creativ si le iau ca atare.
Cele mai dragi lucrari
Toate lucrarile mi-s dragi, insa cum mereu ni se pare ca ultima lucrare este cea mai buna, as spune ca „Midnight in Bucovina”. Poate si pentru ca, indiferent de cat as iubi eu Berlinul, de acasa imi este mereu dor.
La fel de mult mi-e draga ilustratia „Tei Besc”, facuta pentru articolul scris de prietena mea Raisa - „Nu calca pe Tolstoi”. Impletituri rusesti, matrioska, biserici din Moscova si cartile lui Tolstoi - toate in alb si negru.
Pe langa povestile romanesti ilustrate pentru Iutta de care am mentionat deja, ar mai fi si Darth Vader-ul ilustrat pentru o agentie de PR din Bucuresti. M-am jucat cu Darth si l-am impartit in jumatate cu un fermoar.
Aproape de momentul Z
Abecedarul ilustrat pentru copii. Lucrez de doi ani la el, insa nu am reusit sa-l termin. Fiecare ilustratie este foarte detaliata si minutioasa, deci reprezinta un proces ce consuma timp.
Aspectul pozitiv in subiect ar fi c-am ajuns deja la litera X. Cum ar veni, sunt tare aproape de momentul Z.
Abecedarul a fost gandit ca un album ilustrat pentru copii care sa-i ajute sa invete limba engleza. Fiecare litera face o activitate cu litera respectiva (C is cooking, D is dancing, F is flying), iar in ilustratie sunt obiecte mici, detaliate, fiecare cu energia lui. In ilustratia literei D, spre exemplu, sunt o multime de obiecte: dolphins, donuts, dandelions, dinamite, dogs, drums, dice, dinosaur. O ditamai colectia.
Promovare
Facebook, Instagram, Behance si site-ul meu. Cel mai bine functioneaza paginile de Facebook si Behance. Am avut foarte multi clienti de acolo.
Despre clienti: colaborare
Am lucrat si cu clienti finali, si cu agentii. Totul merge bine atata timp cat exista respect, corectitudine si organizare. De curand am semnat un contract de reprezentare cu o agentie de ilustratori din UK, iar acest lucru ma ajuta mult. Ei se ocupa de negocierea contractelor, de discutiile cu clientii finali si de alte aspecte administrative.
Ma bucur tare mult ca am am avut proiecte reusite si lipsite de aspecte negative. Am colaborat cu oameni foarte faini, care imi apreciaza stilul si efortul pe care il depun atunci cand fac o ilustratie. Am avut modificari de bun simt, deadline-uri rezonabile si o comunicare armonioasa.
Planuri de viitor
Stiu ce lucruri vreau sa fac pe viitor, insa incerc sa nu le planuiesc prea atent. Le las sa vina de la sine, cu schimbarile, emotiile si micile lor intarzieri. Am inceput sa ma bucur mai mult de viata si de experientele prin care trec.
Am invatat sa refuz si sa selectez proiectele care chiar imi fac bine. Nu vreau sa ma grabesc, ci prefer sa ma bucur de liniste, de Berlin, de arta, de soare. Prefer sa desenez exact ce-mi place, atunci cand vreau si fix cum imi imaginez eu. Poate la un moment dat o sa plec in jurul lumii sa desenez fiecare oras care imi iese in cale. Nu degeaba m-am apucat eu sa desenez in toate limbile vorbite-n Spania. Va zic: am de gand sa construiesc Turnul Babel al ilustratiei :)