Editura Curtea Veche aparea in 1998. La inceput, primeau din toata tara multe cereri de sponsorizare in carti. Apoi, in 2014, Iren Arsene Mate, directorul editurii, a creat un program national de lectura cu cap si coada, cu donatii de carte, evenimente si ateliere de lectura potrivite, adaptate fiecarei categorii de varsta. Asa a aparut Asociatia Curtea Veche, al carei scop este sa incurajeze lectura in randul copiiilor, si din mediul urban, si cel rural, prin activitati interactive.
Din echipa asociatiei fac parte oamenii editurii, dar si colaboratori si voluntari. Lor li se alatura si o serie de endorseri, ca Horia Tecau si Loredana. Buget de promovare nu au, asa ca se bazeaza pe online si pe earned media. Beneficiaza, insa, si de sustinerea unor branduri - prin bartere sau sponsorizari, dupa caz - atat la nivel local, cat si national.
Valentina Roman, directorul executiv al asociatiei, ne explica mai multe despre cum functioneaza ONG-ul lor si cum isi gandesc proiectele. Ceva util de retinut, intai de toate:
Mi s-a intamplat ca, discutand cu unul dintre brandurile pe care ni le doream drept parteneri, sa ni se specifice ca au ales ca o vreme sa nu se mai implice in proiecte cu ONG-uri. Motivul era faptul ca ONG-urile cu care colaborasera pana atunci nu le-au oferit un raport final. Ei nu stiau pe ce s-au cheltuit banii pe care i-au oferit.
Inceputul asociatiei
Asociatia Curtea Veche a fost deschisa in 2014, sub conducerea si la initiativa doamnei Iren Arsene Mate, directorul editurii Curtea Veche, care si-a dorit sa combata statisticile ingrijoratoare privind numarul de carti citite pe cap de locuitor, sa creasca piata de carte si sa raspunda tuturor nevoilor si solicitarilor din tara privind lectura.
In timp, initiativa a devenit mai mult de-atat. Sutele de cereri de sponsorizare in carti primite din toata tara capatau acum un alt sens. A creat impreuna cu o mana de oameni un program national de lectura cu cap si coada, cu donatii de carte, evenimente si ateliere de lectura potrivite, adaptate fiecarei categorii de varsta, care sa le arate copiilor faptul ca cititul poate fi distractiv si care sa le ofere adultilor metodele prin care il pot prezenta ca atare in fata celor mici.
Legatura dintre asociatie si editura
Chiar si inainte de infiintarea Asociatiei, editura a fost activ implicata in sustinerea initiativelor de promovare a lecturii si a programelor care aveau ca scop reducerea gradului de analfabetism. Insa se simtea nevoia unui efort constant si dedicat in acest sens, motiv pentru care Asociatia Curtea Veche a luat nastere ca initiativa de responsabilitate sociala a editurii.
Aceasta a pus la dispozitie infrastructura si resurse pentru dezvoltarea asociatiei, doamna Iren Arsene Mate a considerat ca declansarea obiceiului de a citi este un lucru extrem de important, o obligatie a noastra. Programul national de lectura „Cartile copilariei”, in jurul caruia asociatia isi dezvolta proiectele, are la baza colectia de carti cu acelasi nume, marile titluri din literatura universala repovestite pe intelesul celor mici.
Echipa
Din conducerea ONG-ului fac parte oameni-cheie ai editurii, cei care au si infiintat asociatia: doamna Iren Arsene Mate, Maria Desmirean si Miruna Meirosu. Si eu am inceput lucrul la asociatie prin editura, pornind de pe postul de PR & Events Specialist. Am devenit ulterior director executiv si acum imi indrept atentia exclusiv in aceasta directie, construind si echipa.
Avem consultanti independenti: Barna Nemethi ne ajuta cu partea de creatie, cu Smaranda Nicolau ne sfatuim in privinta proiectelor educationale si impreuna cu psihologul Gaspar Gyorgy dezvoltam conceptul de parenting pentru lectura.
De cele mai multe ori ni se alatura, in cadrul donatiilor sau al altor activitati, voluntari, artisti sau persoane publice care colaboreaza voluntar pentru a-i ajuta pe copiii din mediile defavorizate sa se bucure de momente de lectura memorabile.
Provocarile
De cele mai multe ori se intampla ca sponsorizarile atrase de la diversi parteneri sa poata acoperi doar implementarea efectiva a proiectului, dar nu si restul costurilor (de personal, de promovare, administrative sau logistice).
Toate activitatile care ar putea aduna fonduri sunt de fapt provocari pentru ca tara noastra nu are o traditie in colectarea de donatii. Este greu sa ii convingi pe toti ca putin de la fiecare chiar poate ajuta o comunitate.
Selectia proiectelor
Proiectele noastre sunt reunite sub umbrela programului national de lectura „Cartile copilariei”, care urmareste doua directii, in functie de nevoile mediului din care provin beneficiarii acestuia, copiii.
Pentru aceia din mediul urban care au acasa carti si acces la biblioteci ori la librarii, am creat conceptul NARATIV, din care fac parte festivalul de lectura pentru copii, tabara si atelierele interactive. Daca prima editie de anul trecut a Festivalului de lectura NARATIV ne-a aratat ca o librarie este mult prea mica pentru un eveniment atat de mare, editia din toamna aceasta ne-a demonstrat ca 120 de ateliere pentru copii, parinti si profesori organizate la Scoala Centrala din Bucuresti nu sunt suficiente pentru nevoile publicului.
Ne-am propus să le prezentam celor mici moduri prin care pot (re)descoperi o poveste: să o desenăm, să ii compunem o coloană sonoră, să o transformăm in piesă de teatru sau in banda desenata și chiar să inventam impreuna povesti noi, complet originale.
In doar cateva zile de la comunicarea proiectului, multe dintre locurile la diferitele activitati organizate erau deja ocupate si valuri noi de solicitari veneau spre noi. Atunci ne-am dat seama ca, de fapt, impresia ca romanii nu vor sa citeasca este falsa. Nevoia de activitati interactive a publicului este mare. Este vorba de activitati care sa le arate oamenilor concret cum sa citeasca, astfel incat sa isi activeze imaginatia, sa isi puna intrebari si sa citeasca in familie.
Documentarea
Pentru noi, contactul direct este cheia. Mentinand o legatura stransa cu persoanele din comunitatile locale unde organizam donatiile de carte, reusim sa ne realizam o imagine fidela a impactului pe care le au proiectele noastre.
Tocmai am incheiat un proiect de cercetare la nivelul scolilor bucurestene pentru a afla care sunt nevoile si preocuparile copiilor din mediul urban cu varste intre sapte si 14 ani. In felul acesta vom putea sa ne adaptam proiectele sau sa construim unele noi pentru a veni in intampinarea dorintelor si nevoilor acestor copii.
Si, nu in ultimul rand, avem grija ca, pentru activitatile si proiectele noi, sa lansam mai intai un proiect-pilot. In felul acesta putem verifica functionarea lor si putem testa diferite abordari.
Comunicarea
Oricat de mult ne-ar placea sa putem investi in promovare, momentan nu beneficiem de un buget dedicat acestui lucru. Comunicam predominant online si folosim instrumente de PR pentru a beneficia de acoperire media.
Functioneaza foarte bine „word of mouth” si relatiile pe care le construim, iar contactul direct si strans cu jurnalistii sau cu bloggerii este secretul cresterii noastre in vizibilitate.
Relatia cu partenerii
In cazul Springtime, prima „intalnire” a fost pe Facebook. Am observat prezenta lor constanta la Targul de carte Gaudeamus si i-am contactat povestindu-le cateva lucruri despre noi. Am avut o prima intalnire fata in fata si imediat am stabilit detaliile colaborarii, care a inceput cu o campanie de strangere de fonduri la casele de marcat din restaurantele Springtime.
Colaborarea cu Dacia Romania a pornit tot cu ocazia Targului de Carte Gaudeamus, unde grupul participa deja de cativa ani cu o multime de proiecte interesante. Am organizat impreuna un atelier de lectura interactiva pentru copii, apoi am participat la Zilele Renault de anul acesta si am realizat o donatie de carte pentru copiii din Titu si Mioveni. Dacia si Renault ne pun la dispozitie un automobil Duster, Sandero sau Dokker personalizat prin colantare ori de cate ori avem drumuri prin tara si copiii din sate ne asteapta cu donatii de carte.
Cu Sameday Courier am cladit o colaborare foarte frumoasa si de la inceputul asociatiei noastre ne ajuta sa micsoram timpii si distantele pentru ca pachetele noastre sa ajunga mai repede acolo unde cartile sunt asteptate cu nerabdare de cei mici.
Cu domnul Mihai Anitei, directorul general al companiei Azomures, colaboram de aproape doi ani. Impartaseste alaturi de noi crezul ca elevii nu trebuie privati de o educatie corespunzatoare sau de o lectura potrivita doar pentru ca nu invata intr-o scoala de renume, de la oras. Alaturi de acesta s-au reunit o serie de fermieri care sprijina programul national de lectura „Cartile copilariei” si nu au dotat doar bibliotecile din sate, ci au oferit fiecarui copil o carte noua, potrivita varstei lui. Colaboram in prezent cu 15 fermieri din toata tara, care sunt si lideri locali.
In urma initiativelor de fundraising au venit catre noi si romani de peste hotare, care au dorit sa-i intoarca un gest frumos scolii romanesti, unde s-au format si care i-a ajutat sa aiba cariera de astazi. Se implica si doneaza carti prin programul nostru „Adopta o scoala”.
Sunt si institutii scolare private din Bucuresti care, la initiativa noastra, isi motiveaza elevii sa doneze banii de suc dintr-o zi pentru ca, la final de an scolar, sa ofere carti noi colegilor de la sate care nu au librarii sau biblioteci in localitate. Avem parteneriate deja de aproape doi ani cu International British School of Bucharest, Scoala Step by Step si Acorns British Style Nursery; cu o parte dintre elevii acestora am vizitat satele din apropierea Bucurestiului.
Realist: colaborarea brand-ONG
Mi s-a intamplat ca, discutand cu unul dintre brandurile pe care ni le doream drept parteneri, sa ni se specifice ca au ales ca o vreme sa nu se mai implice in proiecte cu ONG-uri. Motivul era faptul ca ONG-urile cu care colaborasera pana atunci nu le-au oferit un raport final. Ei nu stiau pe ce s-au cheltuit banii pe care i-au oferit. Am inteles nelinistea lor si i-am asigurat ca, desi suntem o asociatie abia infiintata, facem lucrurile profesionist, mi-am asumat increderea si asteptarile pe care si le-au pus in mine la acea intalnire.
Cat se poate de realist, cred ca pentru ONG-uri este important sa le poata oferi beneficiarilor proiectele de care acestia au nevoie (fie ca este vorba despre copii, varstnici s.a.m.d.) si pentru branduri este importanta implicarea in actiuni care sa le consolideze rolul in comunitate.
Daca fiecare dintre noi se concentreaza pe atingerea acestor obiective si vizeaza construirea unei relatii pe termen lung prin comunicarea permanenta si prin feedback continuu, atunci colaborarea este eficienta.
CSR-ul in Romania
Este minunat sa observi ca in ultimii ani companiile au inteles ca este mai important ca programul de CSR pe care il dezvolta sa fie adaptat profilului companiei si nu neaparat o activitate cool care se afla in trend pe moment.
Totodata, cred ca suntem cu totii responsabili daca generatiile viitoare nu mai citesc sau nu au acces la educatie. Rata ridicata a analfabetismului functional in Romania, faptul ca la sate nu exista librarii sau biblioteci, ca doar 2% dintre elevii din mediul rural ajung sa studieze la facultate, ca exista copii care nu au nicio carte acasa… sunt aspecte care ar trebui sa ne intereseze pe toti.
Am intalnit manageri din toate domeniile care se plang de lipsa de personal pregatit, or educatia porneste de la cele mai mici lecturi, care din pacate nu sunt facute la momentul potrivit. Cred ca educatia ar trebui sa fie o preocupare in strategia de CSR a oricarui brand, fiindca doar asa putem forma generatiile de maine. Sa nu uitam ca, indiferent de ceea ce vrei sa devii in viata, de la sofer la director de firma, mai intai trebuie sa stii sa citesti.
In lucru
Pregatim o brosura gratuita pentru parinti cu sfaturi privind lectura de placere in familie, vom continua drumurile prin tara cu donatii de carte si lucram deja la a treia editie a Festivalului de lectura pentru copii NARATIV, facem planuri pentru tabere de vara.
Ne-am bucura sa repetam experienta concertului caritabil sustinut de Loredana si de Banda Agurida la New York.
Avem incredere si ca anul acesta vom avea alaturi de noi si mai multi oameni dornici sa investeasca in educatia copiilor din comunitatile in care provin.
Ultima donatie de carte din acest an, in judetul Mures, ne-a confirmat ca un sportiv precum Horia Tecau poate sa interactioneze si sa-i motiveze pe copii intr-un mod cu totul special si sper sa mai avem parte de astfel de momente.