- Datele actualizate ale raportului Media Fact Book indica un avans de 10% al pietei anul acesta
- Pentru 2017, Initiative estimeaza o noua crestere de 6%
Piata de media din Romania a crescut cu 10% in 2016 comparativ cu 2015, pana la valoarea de 366 milioane de euro, potrivit datelor actualizate ale raportului Media Fact Book, realizat de agentia Initiative. Aceasta evolutie depaseste estimarile raportului lansat in luna mai, care indicau un avans de 6% anul acesta, similar cu cel din 2015.
"Cea de-a doua parte a anului a adus o crestere peste asteptari a pietei de media, care a fost determinata in special de investitiile impresionante in publicitatea TV, in timp ce evolutia celorlalte canale a fost in linie cu estimarile noastre din Media Fact Book-ul lansat in luna mai. Aceste rezultate pozitive vor fi sustinute si anul viitor, cand estimam ca piata va creste cu 6%, pana la valoarea de 389 milioane de euro", afirma Alexandra Olteanu (Managing Director, Initiative).
Astfel, investitiile in publicitatea TV vor totaliza anul acesta 240 milioane de euro, in urma unei cresteri spectaculoase de peste 10% fata de 2015. Insa televiziunea nu este singurul canal care a inregistrat cresteri in 2016 – online-ul s-a majorat si el cu 12%, pana la valoarea totala de 64 milioane de euro, in timp ce radioul este asteptat sa ajunga la 20 de milioane de euro, valoare cu 5% mai mare decat cea din 2015.
De asemenea, piata de OOH se mentine la valoarea de 28 de milioane de euro, in timp ce presa tiparita inregistreaza o scadere de 10%, pana la 14 milioane de euro, cu tot mai multi publisheri inchizand editiile din print ale publicatiilor.
In ceea ce priveste evolutia pietei de media in 2017, Initiative estimeaza ca cea mai mare crestere va fi inregistrata in online (+14%, pana la 74 milioane de euro). Investitiile in TV vor creste si ele cu 5%, pana la 252 milioane de euro, iar radioul, cu 7%, pana la aproximativ 22 milioane de euro.
Spre deosebire de anii precedenti, si piata de OOH va cunoaste in 2017 o crestere, de 4%, ajungand la 29 milioane de euro, in timp ce presa tiparita va continua sa scada cu 10%, pana la 13 milioane de euro.
La nivel global, potrivit analizei Inflation Report lansate in luna noiembrie de MAGNA, companie din grupul IPG MediaBrands din care face parte si Initiative, se estimeaza o inflatie de cost TV semnificativa pentru televiziunea liniara (+6,4%), tendinta ce se va reflecta si la nivel regional, in Europa (+6%) si in Europa Centrala si de Sud-Est (+9%).
In pietele mature, aceasta inflatie TV este determinata de scaderea audientelor si a rating-urilor, fragmentarea obiceiurilor de consum si emergenta platformelor de digital si OTT. Totodata, online-ul ramane canalul cu cea mai mare crestere in piata de media (+12.5% in 2017), desi va inregistra un ritm mai scazut in urmatorii ani.
Astfel, daca in 2016, digitalul a atras 36% din bugetele de publicitate la nivel mondial, apropiindu-se de cota de 37% a TV-ului, in 2017 acesta este estimat sa depaseasca TV-ul si sa devina principalul canal de advertising.
Media Fact Book este singurul raport de analiza a pietei romanesti de media si publicitate, ghid editat anual de agentia Initiative, incepand din 1997.