In 2013, pe langa prezenta in www, aviatia militara isi facea debutul in social media, unde initial, abordarea era rupta din impersonalele comunicate de presa. Treptat, limbajul folosit a devenit mai uman, avand o varietate mai mare in ce priveste tipurile de mesaje.
De asta s-a ocupat capitan Laura Istrate. A indeplinit functii precum comandant pluton in Baza 86 Aeriana Borcea si comandant baterie in Baza 90 Transport Aerian, Otopeni, iar acum este ofiterul de comunicare si PR al institutiei. Mai precis, administratorul si creatorul paginii de Facebook Fortele Aeriene Romane.
Activitatea in online, pe langa informarea audientei, este de a prezenta lucruri serioase, ca bilanturile anuale ale institutiei, dar si curiozitati legate de activitatile desfasurate printre nori, in revista Cer Senin de care se ocupa o echipa formata din oameni dedicati aeronauticii militare din Romania.
Despre cum apare content in social media de unde nici nu te-astepti, dar iti doreai, dar si despre amintirea pe care Laura si Fortele Aeriene Romane o au cu Pokemon Go, mai jos:
Capitanul Laura Istrate, adminul paginii de Facebook
Laura Istrate are 28 de ani si este din Campulung Muscel, judetul Arges. In anul 2007 a absolvit Colegiul Militar Liceal „Dimitrie Cantemir”, Breaza, iar in anul 2010 Academia Fortelor Aeriene „Henri Coanda”, Brasov, specializarea Rachete Sol-Aer si Artilerie Antiaeriana.
Si-a inceput cariera militara in arma Artilerie Antiaeriana, tun calibru 57 mm, indeplinind functia de comandant pluton la Baza 86 Aeriana Borcea si comandant baterie la Baza 90 Transport Aerian, Otopeni.
Incepand cu data de 1 decembrie 2012 indeplineste functia de ofiter de informare si relatii publice la Statul Major al Fortelor Aeriene si acorda primul interviu live la Parada Militara organizata cu ocazia sarbatoririi Zilei Nationale a Romaniei.
In anul 2013 a creat pagina oficiala a institutiei, pe reteaua de socializare Facebook, intitulata „Fortele Aeriene Romane” si, pana in prezent, a ramas administratorul principal al acestei pagini.
De asemenea, concomitent cu gestionarea paginii de social media indeplineste si atributiile functiei de relatii publice in cadrul biroului ca: planificarea si organizarea de evenimente cu prezenta mass-media, intocmirea si transmiterea comunicatelor de presa, participare la exercitii nationale si internationale, administrarea paginii web, pe scurt: promovarea imaginii Fortelor Aeriene Romane.
Laura Istrate salutand pe timpul intonarii imnului national
Obiectivele de comunicare
Sunt formulate anual de catre echipa de PR avand la baza obiectivele generale definite in strategia de comunicare a Ministerului Apararii Nationale, precum si obiectivele Fortelor Aeriene Romane.
Comunicarea online sprijina indeplinirea obiectivelor de informare interna si informare publica, completand mijloacele traditionale de comunicare si transmiterea intr-un timp scurt si foarte scurt a informatiilor catre audienta.
Activitate cu mass-media in cadrul unui exercitiu bilateral romano-american la Baza 71 Aeriana Campia Turzii
Echipa de relatii publice
Este formata din: comandor Gelu Miron, capitan Laura Istrate, cel mai nou membru al echipei, personal civil contractual Roxana Stan si personal civil contractual Adrian Sultanoiu, fotoreporter la revista Fortelor Aeriene Cer Senin.
Comandor Gelu Miron, initial a fost specializat ca si controlor de trafic aerian si a lucrat in aceasta pozitie aproape 20 de ani inainte sa devina PR al Bazei 95 Aeriene din Bacau.
Dupa mai bine de 5 ani de experienta ca PR la nivel de unitate, acesta a aplicat pe functia de Sef Birou Informare si Relatii Publice din Statul Major al Fortelor Aeriene, iar din anul 2011 coordoneaza, din punct de vedere al relatiilor publice, toate unitatile din Fortele Aeriene Romane. Astfel, comandorul reprezinta interfata dintre Fortele Aeriene Romane si mass-media.
Capitan Laura Istrate. Eu am fost „recrutata” in anul 2012, pe timpul unui eveniment de promovare a ofertei educationale din Fortele Aeriene, desfasurat in Parcul Izvor din capitala, cu ocazia sarbatoririi zilei de “25 Octombrie - Ziua Armatei Romane”.
Ziua Fortelor Aeriene la Monumentul Aviatorilor
Personal civil contractual Roxana Stan este practic ultima „achizitie” in cadrul biroului de PR. Roxana a dat concurs pentru incadrare pe aceasta functie, iar acum implineste o luna de cand face parte din familia „PR RoAF”.
Pentru ca este la inceput de drum, Roxi parcurge o etapa de familiarizare cu sistemul militar in general si cu fortele aeriene in particular, dar a inceput sa contribuie activ la actualizarea retelelor de socializare cat si a diferitelor activitati de PR din cadrul biroului.
Personal civil contractual Adrian Sultanoiu este principalul „furnizor” de fotografii reprezentative, un pasionat incurabil al aviatiei militare, devotat profesiei sale si colegilor.
Evolutia abordarii in social media
Intotdeauna noile proiecte sau explorarea unor taramuri necunoscute au inceput timid, uneori sinuos, dar, in acelasi timp, au fost pline de speranta si optimism ca vor ajuta la realizarea unei mai bune comunicari din partea institutiei, la o mai rapida transmitere a informatiei/mesajului dorit catre public conducand astfel la o realizare unei mai bune transparente a institutiei publice.
Limbajul folosit la primele continuturi publicate pe retelele de socializare a fost unul formal, asemanator comunicatelor de presa, sau informatiilor publicate pe web site-ul institutiei.
Evident ca, treptat, acest tip de continut a inceput sa sufere modificari si continua si astazi pentru ca intr-un mod sau altul ne dorim sa ne mentinem activa audienta creata si, bineinteles, sa transmitem informatii cat mai interesante, cat mai bine documentate si de actualitate pentru informarea corecta si oportuna a abonatilor canalului nostru.
O abordare umana pentru o audienta pasionata de aviatie
Ati fi foarte surprinsi sa aflati ca ne permitem/ne dorim sa fim cat mai umani posibil. De fapt, acesta este si un obiectiv pentru comunicarea noastra in mediul online - sa transmitem informatie de calitate, dar cu un limbaj adaptat mediului online, simplu, nepretentios, in schimb sa fie clar si concis.
Anunturile generale si impersonale au fost practic primele tipuri de continut, prima mea experienta cu retelele de socializare, de asemenea acest lucru a condus si la formarea unei audiente specifice pentru acest tip de informatii.
Nu consider ca primele postari au fost gresite, ci din contra, m-au facut sa inteleg ca ar trebui sa-mi schimb in permanenta tipul de continut, daca ne dorim ca informatia transmisa sa ajunga la cat mai multe persoane.
Este evident faptul ca audienta mea este pasionata de aviatie, iar continutul meu nu a facut decat sa atraga acest tip de audienta. Postari care au fost foarte bine cotate si bine apreciate pe pagina de facebook a Fortele Aeriene Romane, nu au avut acelasi succes pe pagina Ministerului Apararii Nationale. Imi place sa spun ca am un public fidel.
Planificare vs. spontaneitate si Pokemon Go
Cele mai bune postari au fost si vor ramane cele spontane. Intr-adevar, este indicat sa avem si o planificare, nu de alta, dar nu ar fi in regula sa pierdem din vedere anumite evenimente. In principiu, atunci cand stiu despre anumite evenimente/exercitii/vizite etc., pentru a-mi usura munca, le planific in saptamana in care acestea se desfasoara. Daca nu, intervine spontaneitatea, iar efectul este de departe cel scontat.
Cel mai bun exemplu la capitolul spontaneitate si viteza de reactie a fost in urma unui articol scris pe un site pamflet despre faptul ca 3 avioane MiG-21 LanceR s-ar fi pierdut in Marea Neagra din cauza jocului Pokemon Go.
In maxim 2 ore am iesit cu un drept la replica, distribuindu-le postarea si explicand faptul ca aeronavele s-au intors acasa fara probleme, ele luand la interceptare mai multi pokemoni care urmau sa intre neautorizat in spatiul nostru aerian. Acestia au fost identificati si plasati in grija jucatorilor de Pokemon Go.
Din pacate, postarea nu mai este pe pagina de Facebook, cel mai probabil site-ul respectiv a sters postarea de pe contul lor, astfel si dreptul la replica de pe RoAF a fost sters automat.
Engagement: comentarii, reactii
In primul rand, toate comentariile sunt aprobate de administratorul paginii pentru a fi publicate, acest lucru a fost necesar pentru a evita folosirea unui limbaj neadecvat. Acceptam si comentariile negative, sau punctele diferite de vedere, doar ca acestea trebuie sa fie exprimate intr-un limbaj decent.
Media comentariilor pe pagina difera in functie de tipul de continut. Pentru continutul informativ, privind activitatea Fortelor Aeriene Romane, media comentariilor ajunge la 25 de comentarii.
In schimb, pentru postarile de mentinere a publicului activ pe pagina institutiei (mesajele de motivatie, de sarbatori, de inceput de saptamana etc), media poate ajunge si la 40-45 de comentarii. Ori de cate ori este posibil, raspundem intrebarilor adresate pe postari.
La un miting aerian in Polonia “ Radom Air Show 2015”
Cea mai de succes postare
Cea mai de succes postare a fost si una dintre postarile spontane. O singura fotografie a reusit sa stranga 3700 like-uri, 363 share-uri, 27 de comentarii si aproximativ 96.000 people reach. O fotografie realizata cu telefonul, ilustrand un curcubeu deasupra unei aeronave de transport C-27J Spartan.
Povestea din spatele postarii: dupa o zi incarcata si obositoare la birou si o vreme deloc prietenoasa...„ploua cu galeata”, asteptam cu nerabdare sa inchei lucrul la birou. In drum spre casa ploaia s-a oprit, lasand loc pe cer unui curcubeu spectaculos, care si-a facut aparitia printre cladirile inalte ale capitalei.
A fost unul din acele momente in care regretam ca nu aveam cu mine aparatul foto. Multa lumea poza si posta curcubeul de deasupra orasului, devenise un „must have” sa postezi o poza cu acel curcubeu. Nu a durat mult pana am primit, de la Baza 90 Transport Aerian Otopeni, o fotografie cu un curcubeu deasupra avionului de transport C-27J Spartan.
La inceput, cand m-am uitat la fotografie, imi parea rau ca nu era realizata cu un aparat profesionist, un DSLR, si incercam sa-mi imaginez ce impact putea sa aiba o astfel de fotografie pe Facebook. Dar cum lumea se „intrecea” pe Facebook in poze cu curcubeu care mai de care mai frumoase, am hotarat ca nu trebuie ratat momentul si am incarcat fotografia primita pe pagina oficiala a institutiei.
Niciodata nu mi-am imaginat ca o astfel de postare, o fotografie slaba din punct de vedere al calitatii, poate avea un impact atat de mare. Dragi prieteni, daca mai aveti astfel de fotografii spectaculoase, puteti sa ma treziti si din somn, placerea va fi, cu siguranta, de partea mea.
De imbunatatit la capitolul comunicare in online
Urmarim sa crestem cat mai mult vizibilitatea Fortelor Aeriene Romane, sa alternam postarile informative cu cele motivationale, astfel incat sa existe un ehilibru, o consistenta si o coerenta care sa ne ajute sa le suscitam si sa le mentinem interesul utilizatorilor de social media. Totodata, dorim sa aducem in atentie si mai multe activitati, exercitii din structurile subordonate si sa promovam personalul fortelor aeriene.
De asemenea, dorim sa ne facem simtita prezenta, in viitorul apropiat si in alte retele de socializare, ca: LinkedIn, Instagram, Twitter, Flikr etc.
Pe plan international se remarca o tendinta de a umaniza si personaliza cat mai mult informatiile, folosirea in abundenta a fotografiilor reprezentative si cresterea numarului de postari, cresterea feedback-ului si a dialogului dintre institutii si fanii sai.
Alte canale digitale
Pe langa pagina de Facebook, mai avem si un cont de YouTube unde continutul este evident unul video.
„Cer Senin” este revista Fortelor Aeriene Romane cu personal pasionat si dedicat in totalitate aeronauticii militare si fortelor aeriene. Revista reprezinta o alta ustensila a relatiilor publice de a transmite informatia dorita catre public. De asemenea, si revista comunica online in reteaua de socializare Facebook.