Titlul nu este o redundanta poetica, asa cum ar parea. Faptul ca unul din zece romani crede ca Soarele se invarte in jurul Pamantului are legatura cu antibioticele folosite gresit, vaccinuri si multe alte elemente, sociale si politice, ale unui tablou sumbru. Dorian Ilie, Consumer Communication Director Rogalski Damaschin, vorbeste despre implicarea agentiei in zona de educatie stiintifica, precum si despre pro bono-urile din ADN-ul fiecaruia.
Cochetam de ceva vreme cu ideea sa ne implicam mai mult in sustinerea unor proiecte din aceasta zona, insa de abia in 2016 s-au aliniat astrele cum trebuie, chiar daca stim ca Mercur retrograd tot incearca sa ne puna bete in roate :)
Despre vanatori, Carl Sagan, Sfinti Neprotectori si Vinerea Alba, in textul de mai jos:
Primul pro bono
Primul proiect pro bono a fost “Operatiunea Ultima Sansa” pentru Centrul Simon Wiesenthal, cea mai renumita organizatie internationala de aparare a drepturilor evreilor si de lupta impotriva antisemitismului, o campanie prin care am invitat oamenii sa contribuie la aflarea adevarului despre criminalii de razboi nazisti care au comis atrocitati impotriva populatiei civile in Romania, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
O campanie care a condus la restabilirea adevarului cu privire la istorie, la aflarea vinovatilor si la intelegerea trecutului.
Proiecte in 2016
Anul asta am avut cinci proiecte cap-coada, asta inseamna ca am urmat toti pasii clasici, de la partea de brief pana la raportare, exact cum procedam si in cazul unui client obisnuit.
Nu facem nicio diferenta in acest sens, niciodata. Pe langa acestea, mai pot sa numar cateva zeci de telefoane, mailuri, whatsapp-uri, prin care am pus umarul la rezolvarea unor probleme de interes public.
Unul dintre cele mai recente proiecte este Bucharest Science Festival, eveniment pus pe picioare si gestionat de patru ani de Asociatia Secular-Umanista din Romania, cu sprijinul unor companii care au decis sa investeasca in educatia stiintifica, o decizie smart zicem noi.
Cochetam de ceva vreme cu ideea sa ne implicam mai mult in sustinerea unor proiecte din aceasta zona, insa de abia in 2016 s-au aliniat astrele cum trebuie, chiar daca stim ca Mercur retrograd tot incearca sa ne puna bete in roate :)
Apropo de astre faste si nefaste, inainte de festival am realizat un studiu online prin care am aflat cum sta treaba cu romanii si educatia stiintifica. Va dati seama ca nu a iesit foarte roz.
Poate ati citit prin presa stiri de genul: 1 din 10 romani crede ca Soarele se invarte in jurul Pamantului, jumatate dintre romani crede in horoscop, romanii cred ca virusurile se trateaza cu antibiotice, etc.
Treaba asta ne arata un tablou destul de sumbru si anume ca nu avem ABC-ul, vocabularul daca vreti, prin care sa intelegem informatia stiintifica, acesta fiind si motivul pentru care ne implicam cu mare entuziasm in proiecte educationale.
Educatia si in general cunoasterea, credem noi, este fundatia pe care se cladesc ulterior toate cele bune. Daca o ai si e solida, exista sanse sa nu cada casa peste tine, daca paraie pe la incheieturi, e posibil sa te trezesti sub daramaturi (sau in bezna?). Dupa cum bine zicea si celebrul astrofizician Carl Sagan - Cunoasterea este o candela in intuneric.
Si tot din seria educatie si recente, am raspuns foarte rapid apelului prietenilor de la Friends si a celor de la Asociatia Siguranta Auto care au pus pe roate o idee foarte creativa si funny pentru a incerca sa educe soferii din Bucuresti cu mare deficit de atentie, dar cu mare surplus de religiozitate.
Ideea din spatele campaniei Sfintii Neocrotitori ai Smartphone-Sofatului e simpla: icoanele atarnate in masina nu te protejeaza de accidente daca stai toata ziua pe telefon cand conduci si esti iresponsabil. Noi ne-am ocupat de partea de promovare a campaniei si ne-am dus in intersectiile din Bucuresti cu televiziunile si voluntarii asociatiei sa incercam sa convingem soferii sa fie mai atenti caci Sf. Trolofimia Preacobitoarea vegheaza asupra lor, insa nu in sensul in care s-ar astepta ei :)
Selectia cauzelor
Suntem o agentie care are in ADN ideea de facut bine, #GoodAdvocates fiind sloganul care ne-a definit inca de la inceput, acum 10 ani. Asa suntem noi, inclusiv pe “persoana fizica” cum mai glumim prin agentie.
Fiecare dintre colegii mei dau o mana de ajutor, se implica cum pot, in proiecte mici sau mari, in agentie sau in timpul lor liber. E un mod de-a fi prin care incercam sa aducem o contributie pozitiva in mormanul de negativism, victimizare si alte tare romanesti, din care parca nu mai iesim la liman.
Cele mai multe proiecte vin catre noi pentru ca oamenii stiu cine suntem si ce facem. Acum doi ani am fost prima agentie de comunicare din tara care a lansat programul White Friday, prin care oferim training-uri gratuite acelor organizatii sau business-uri care ne conving ca prin ceea ce fac au un impact pozitiv asupra societatii.
Amnesty International, Asociata Secular-Umanista din Romania, Bucharest Science Festival, Asociatia Unu si Unu, APADOR-CH, Fundatia Crucea Alb-Galbena, Centrul de Transfuzie Sanguina Bucuresti, Fundatia Estuar, Societatea Ornitologica din Romania, Federatia Coalitia Natura 200, Asociatia Siguranta Auto, Teach for Romania, World Vision, Fundatia Romano-Americana, Asociatia Casiopeea, Fundatia Friends for Friends si Gala Superscrieri sunt doar cateva exemple de organizatii si proiecte pentru care lucram sau am lucrat de-a lungul vremii si care ne fac sa fim mai optimisti in ceea ce priveste viitorul.
De ce pro bono
Ne implicam in proiecte pro bono pentru ca vrem sa facem bine. De exemplu anul trecut cand colegii de la Jazz Communication ne-au sunat sa ne intrebe daca vrem sa schimbam o lege care urma sa omoare sute de mii de pasari cantatoare, n-am stat sa ne gandim prea mult: avem timp? avem buget? avem oameni? Am zis da din start.
Pentru ca ne-am dat seama ca miza era mult mai mare de atat, nu era vorba doar de acele pasari, era vorba sa animam oamenii sa faca ceva. Iar aici era vorba de Legea Vanatorii care din nou lucra in favoarea intereselor personale ale unora sau altora si mai putin in interesul naturii sau Romaniei.
O luna de zile mai tarziu si zeci de ore de munca, impreuna cu Jazz, Societatea Ornitologica din Romania si Federatia Coalitia Natura 2000, pasarile si oamenii aveau din nou un glas care conta. Legea in forma ei nociva picase.
Rezultatele bune s-au tradus in recunoasteri internationale, campania Opreste barbaria, Salveaza Ciocarlia! reprezentand o premiera pentru noi, dar si pentru tara noastra. Cu ea am obtinut primul Gold Lion la Cannes al agentiei, dar si prima recunoastere pentru agentii independente din Romania, in cadrul festivalului.
Usa noastra este deschisa tuturor celor care ne cer ajutorul. Desigur avem si niste filtre in decizia pe care o luam: daca oamenii care ne cer ajutorul sunt seriosi, daca fac treaba buna, si desigur daca proiectul are potential sa schimbe comportamente, mentalitati, atitudini – adica acest Sfat Graal nu doar al comunicarii si marketingului, ci si al bunului simt si al educatiei.
Clientii
Din punctul nostru vedere nu e nicio diferenta, ne implicam la fel, gestionam proiectele la fel: brief, concept, timing, bugete, raportare, etc, clientii pro bono au si un loc special pe serverul nostru alaturi de ceilalti clienti.
La capitolul diferente credem ca e mult mai mult loc de flexibilitate si creativitate. Initial clientii nostri pro bono nu inteleg de ce le trimitem statusuri, caci nu sunt obisnuiti cu un astfel mod de lucru.
Le zicem ca scapam greu de naravuri si ca e bine pentru toata lumea sa stie cum merge proiectul.
Dificultati
E dificil doar daca nu ai cu cine sa te intelegi din partea clientului indiferent ca e pro bono sau nu. Where is a will, there is a way, asa ca daca exista vointa dar mai ales bunavointa, lucrurile se pun in miscare si merg bine.
Si desigur n-as vrea sa uit o vorba a celebrului moderator TV Conan O’Brien care zice asa: If you work hard and are kind, good things will happen. Acesta e si motto-ul pe care l-am vazut scris pe unul dintre peretii agentiei in prima mea zi, acum cativa ani, si care m-a convins ca sunt unde trebuie.