E joi si cautam lucruri bune in jur. Ajungem la munca pro bono a agentiilor. Cum are loc intalnirea dintre ONG-uri sau cauze si creativi? Cat timp si efort depun agentiile in astfel de initiative? De ce? Care sunt principalele diferente fata de o campanie obisnuita?
Roxana Memetea, managing partner DDB Romania, spune ca e important sa crezi in cauza aleasa, dar la fel de esential este sa ai o idee buna pentru a o promova.
Sustinerea media este minima sau inexistenta cateodata si trebuie sa ai o idee buna care sa sensibilizeze opinia publica in raport cu cauza respectiva. Asadar, daca nu simti ca ai o idee buna, nu merita efortul de a te implica in proiect.
Ea vorbeste despre SOS Satele Copiilor, #suntuntaran sau Sprinten, cateva din proiectele pro bono ale agentiei, portite de a iesi din to do-ul zilnic.
Proiecte
De-a lungul timpului am avut mai multe colaborari pro-bono, unele de care imi amintesc cu mare placere sunt parteneriatul pe care l-am avut cu SOS Satele Copiilor si colaborarea extrem de creativa cu Revista Biz.
Anul acesta ne-am implicat pro bono in Campania #suntuntaran a Revistei Biz, un proiect amplu, curajos, creativ cu obiectivul de a reabilita termenul de “taran”.
De asemenea, am avut o colaborare si cu cei de la MPG pentru programul lor de CSR – Sprinten, un proiect social destinat copiilor ce sufera din cauza unor deficiente locomotorii.
Scopul acestui proiect este sa sustina cauzele de acest tip prin strangerea de fonduri, astfel incat sa ofere copiilor o sansa reala de a-si trai copilaria, de a se bucura de miscare, de avea acces la educatie si o viata decenta.
Selectia
Lucrurile functioneaza in ambele sensuri. De exemplu, in cazul proiectului Biz propunerea a venit din partea noastra.
Revista Biz este de 16 ani un sustinator puternic al valorilor autentice romanesti, astfel ca propunerea acestei campanii a fost un pas natural, in special in 2016, anul in care este nevoie mai mult ca niciodata sa spunem lucrurilor pe nume. Si vrem sa le multumim pentru increderea si curajul de a-si asuma si implementa un demers curajos.
In ce priveste proiectul Sprinten, propunerea a venit din partea celor de MPG prin prisma unei colaborari de business existente.
De ce pro bono?
In primul si primul rand e foarte important sa crezi in cauza respectiva, atat managementul cat si intreaga echipa. Daca nu simti motivatia, nu te poti lupta cu toate armele existente pentru ea. Ulterior, e foarte importanta ideea de creatie.
In cazul proiectelor pro bono sustinerea media este minima sau inexistenta cateodata si trebuie sa ai o idee buna care sa sensibilizeze opinia publica in raport cu cauza respectiva. Asadar, daca nu simti ca ai o idee buna, nu merita efortul de a te implica in proiect.
Important este sa functioneaze si sa produca rezultate vizibile: schimbarea unei opinii, strangere de fonduri etc si asta intr-o perioada relativ scurta de timp. Ulterior, daca criteriile de mai sus sunt indeplinite alegem sa aruncam toata munitia agentiei in joc pentru a fi mandri cu realizultatul final.
Relatia cu clientii
Evident in cazul proiectelor pro bono accentul cade 100% pe parteneriat. Cel care initiaza cauza isi doreste mult sa resuseasca si acorde incredere 100% partenerului ales.
Pe de alta parte agentia, tocmai pentru ca i se acorda libertate strategica si creativa incearca sa dea tot ce e mai bun ca sa si demonstreze capabilitatile.
De multe ori un proiect pro bono se transforma si intr-o gura de oxigen pentru echipa, o portita de a iesi din to do-ul zilnic.
Dificultati si avantaje
Fata de campaniile clasice, cele pro bono presupun mult mai mult efort pentru a deschide usi. Trebuie sa te gandesti atat la mecanismele de comunicare, cat si la cele de a pune in practica cat mai eficient ideea pentru a avea impactul dorit fara o sustinere bugetara. Networking-ul si abilitatile de vanzare/convingere a ideii sunt extrem de importante.
De cele mai multe ori incerci sa convingi si personalitati, influenceri sa creada in cauza ta, sa se implice astfel incat penetrarea mesajului sa fie cat mai mare.
Avantajele sunt acelea ca daca ideea este buna si oamenii rezoneaza cu ea, incep sa isi doreasca sa se asocizeze cu cauza respectiva, vin ei catre tine. Si asta e o rasplata frumoasa pentru cei care ne iubim meseria.