Da, stim, a venit vremea urata si acasa, la caldura (si, eventual, Netflix) , e bine. Dar mai avem si drepturi de exercitat din cand in cand. Urmatoarea ocazie: cand vin alegerile parlamentare pe 11 decembrie. Problema e ca multi dintre tinerii si foarte-tinerii cu drept de vot nu sunt ancorati in realitatile socio-politice ale Romaniei, lucru cauzat de mai multi factori decat simpla lipsa de interes. Factori pe care cineva si-a propus sa-i analizeze si sa-i adreseze.
Credeti sau nu, e vorba chiar de Ministerul Tineretului si Sportului, initiatorul campaniei #PrimaOara realizata in house de la cap la coada. Andrei Popescu, Secretar de Stat in domeniul politicilor de tineret la Ministerul Tineretului si Sportului (MTS) ne conduce prin culisele ei:
Oamenii si ideea
Ideea campaniei #PrimaOara s-a nascut in decursul consultarilor pentru legea tinerilor, in cabinetul secretarului de stat pentru tineret al MTS.
In urma unui protest masiv pentru care multi tineri s-au mobilizat iesind in strada, ne uitam tacuti, foarte emotionati, la stiri. La un moment dat, unul dintre noi a spart linistea si a rostit ceea ce aveam toti in gand in acel moment: „De ce e nevoie sa fie prea tarziu ca sa ne mobilizam? Ce sa facem pentru a nu-i mai lasa pe altii sa ne decida soarta?„
Asa a luat nastere #PrimaOara, dintr-un sentiment ca se poate, cu multe obiective si fara buget.
Sunt foarte multe organizatii si tineri care au raliat la aceasta idee. In primavara, au fost organizate peste 30 de evenimente si activitati in toata tara. Unul dintre obiectivele noastre este abordarea one-to-one. Practic, daca ai reusit sa il convingi, la o bere, pe un prieten care nu a votat niciodata sa o faca, esti alaturi de noi.
Pe langa tineri cu spirit civic, avem cu noi organizatii studentesti, asociatii, platforme online si alte grupuri informale initiate de tineri care impartasesc aceleasi principii (sau frustrari) ca si noi.
Provocari
Provocari?! Sunt multe, in fiecare zi. In primul rand ne confruntam cu lipsa de incredere in institutiile statului, deci si in MTS. In timpul campaniei electorale pentru locale, oamenii credeau ca #PrimaOara a fost conceputa pentru a sustine un partid politic. Vrem sa fim inca o data foarte clari, este vorba de o campanie de implicare civica.
Lipsa unui buget ne impinge catre o abordare de gherila. Nu exista acorduri de colaborare conventionale, ci doar tineri care simt ca si noi.
Branding
Tot noi, consilierii, am tinut si rolul unei agentii de branding. Sintagma #PrimaOara a fost aleasa initial pentru o actiune de teasing, inainte de a lansa campania. Dupa care am vazut ca prinde, mai ales in randul tinerilor care abia isi castiga dreptul la vot - practic acesta este targetul campaniei. Si a ramas.
Actiuni
Pentru inceput, am incercat sa analizam cauzele absenteismului tinerilor la vot si sa actionam pe mai multe planuri astfel incat sa contribuim la eliminarea lor.
De exemplu, foarte multi tineri nu aveau informatii cu privire la data alegerilor locale. Am initiat un flashmob online pe o aplicatie sincronizata cu retelele de socializare principale si un mesaj care ii indemna sa iasa la vot a ajuns la 699,308 utilizatori.
Am incercat sa surmontam lipsa de informatii cu privire la procesul de votare a tinerilor prin prezenta formatorilor #PrimaOara la scoli, universitati de vara, workshop-uri si laboratoare de educatie nonformala.
Pentru a elimina lipsa de incredere in procesul de votare nu am putut face noi nimic, insa am cerut sprijinul Autoritatii Electorale Permanente, care a gazduit o dezbatere cu tema alegerilor locale, cu 10 zile inainte de alegeri. Tinerii prezenti au putut primi raspunsuri la intrebarile lor chiar de la presedintele Autoritatii Electorale Permanente.
In ceea ce priveste increderea in procesul de vot nu putem sa nu le multumim prietenilor de la Geeks for Democracy pentru initiativa lor FiecareVot. Accesati site-ul pentru a va convinge!
Social DOers ne-a pus la dispozitie platforma Parlamentul Meu unde ne putem intalni pentru a dezbate, intreba si raspunde unii altora.
Pe pagina Facebook #PrimaOara incercam sa aducem in permanenta exemple de “uite ca se poate” si sa adaugam argumente peste argumente in favoarea participarii la vot.
In prima etapa a campaniei, am contat pe social media pentru diseminarea mesajului. Mai avem doua luni pana la parlamentare si planuim o serie de actiuni care sa ne creasca vizibilitatea si in alte medii.
Credem ca sunt intiative care merita sustinute si cu care ne dorim sa avem colaborari consistente.
Prezenta tinerilor la vot
Ne lipseste o cultura civica in aceasta directie, nu stim de unde sa ne culegem informatiile pentru ca presa a pierdut pe drum acest obiectiv vital, ne lipseste increderea in procesul de vot si mai ales in clasa politica. La intalnirea de la Autoritatea Electorala Permanenta, unul din tinerii prezenti si-a exprimat revolta pentru ca nu voia sa caute raul cel mai mic despre care se tot vorbeste.
Imixtiuni politice
Nu am avut propuneri sau presiuni, nu suntem interesati de ele si suntem siguri ca ne putem tine departe.
Surse de finantare
Nu am inceput cu resurse financiare, insa investim din timpul nostru liber, ideile si relatiile noastre. Am reusit ca pe final de an sa alocam un mic buget si speram sa fim mai prezenti in randul tinerilor. Ne bazam mult pe networking si pe tinerii care simt ca si noi ca trebuie sa facem o schimbare.
Ce va propuneti pe viitor cu initiativa?
Ne propunem sa crestem notorietatea campaniei in toata tara, sa construim o comunitate extinsa si sa citim tot mai rar sintagma: „tinerii, marii absenti de la vot”.