In timp ce publicitarul mioritic isi mangaie ego-ul cu un nou Effie sau doar isi da un lustru conceptual adidasilor pentru recolta de premii de toamna, cativa inventatori romani dau in continuare la manivela cercetarii.
Dau la manivela pentru ca orice David Attenborough wannabe sa isi sincronizeze naratiunea pentru un scurt, dar detaliat salt al unei orci in larg sau pentru orice director de creatie care e gata sa riste ca la pacanele si sa dea tot bugetul pe un clip realizat integral din beauty shots.
Inventatorii astia romani i-ar putea intoarce in mormant pe croitorasul cel viteaz si pe David Ogilvy, odata prin modestie si lipsa de PR, cat si prin premiile primite - niciodata din partea tarii mama. Bine, poate n-au luat Effie, Clio sau vreo toba de aur, dar macar Academia Americana de Film a simtit nevoia sa ii onoreze cu un premiu in 2012, un soi de Oscar pentru Stiinta – Scientific Engineering Award. Americanii au considerat ca trebuie sa ii premieze a nu stiu cata oara pe cei trei magi de la rasarit care au revolutionat cinematografia printr-o camera care a pus detaliul la loc de cinste. Daca nu ai inteles, e vorba de cea mai mare descoperire din sfera high-speed-ului – camera Phantom.
Visul american, mai la indemana decat cercetarea romaneasca
Povestea intemeierii celei mai super tehnici de slow motion a pornit de la visul de libertate al unui inginer electronist nascut la Arad. Alexandru Aciu si-a patentat pentru prima oara maretia printr-o masina de fotocopiere, destul de irelevanta pentru Romania comunista.
Inspirand aer democratic pentru prima oara, Aciu si-a luat sotia de mana pentru a vizita, macar, visul american. Nu s-a multumit doar cu o vizita, asa ca a decis sa emigreze, departe de conul de umbra al cercetarii din tara de bastina.
Familia trebuia intretinuta asa ca Aciu si-a folosit doctoratul pentru a isi lua o slujba la McDonald’s si a urmat cursuri de limba pentru a-si putea motiva in engleza lista de patente.
Compromisurile lui au fost de bun augur, pana la urma. A reusit sa patrunda in industria high-speed, unde si-a lasat o amprenta de dimensiunea unui crater pe Luna. Cu suport american, a fondat Vision Research, nava mama a reusitelor tehnologice in cinematografie. A continuat sa importe materie cenusie romaneasca, aducandu-l in State pe Petru Pop – dezvoltator de software si pe studentul acestuia pe atunci, Radu Corlan.
Dezlegare la premii si recunostiinta cinematografica
Asadar, in 1998, in timp ce Romania comemora inca legacy-ul lui nea Nicu si Pepsi-ul lui la un litru, iar tinerii avangardisti transpirau sa faca storytelling de 30’’ pentru Connex, cei trei magi romani ai highspeed-ului isi patentau noua camera Phantom. Si asa au inceput sa arunce adunarile stiintifice americane cu premii in romani, mai ceva decat arunca nuntasii cu banii-n lautari.
Desi a primit numeroase premii pentru contributia adusa stiintelor vizuale, Alexandru Aciu nu a apucat sa resimta recunostiinta Academiei de Film. In 2004 s-a stins din viata din pricina unui cancer la plamani.
Centrul de cercetare din Statele Unite a fost numit dupa Alexandru Aciu
Vision Research a devenit o adevarata multinationala ce distribuie camera cu peste 150.000 de dolari bucata, adresandu-se unei nise de profesionisti ai domeniului vizual. Partea de cercetare este condusa in continuare de Radu Corlan (cercetator sef) si Petru Pop (soft si unitati de stocare) chiar din Romania.
Radu Corlan - Nu poarta Wayfarer, dar aduna premii si face cercetare cu rost
Fantoma din advertising
Desi conceputa pentru uz tehnic si militar, camera Phantom a cucerit industria cinematografica prin captura a mii de frame-uri pe secunda. In ziua de azi, un film nu are valoare fara un actor cu palmares si o camera high speed care sa ne ajute sa vedem cum tremura carnea pe el sau cum ii calatoreste glontele din pistol.
Totusi, Phantom-ul reuseste sa bantuie si alte medii. Poate singura data cand Vision Research a incercat sa para mai user-friendly si sa se apropie mai tare de lumea cinematica prin intermediul canalului Discovery, producand impreuna Time Warp. Pe atunci, nu se sponsorizau atatea ad-uri pe Facebook, iar Ada Roseti aprobase un concurs interactiv pe… Trilulilu.
Si ajungem la advertising. Si la motto-ul companiei Vision Research: “Too fast to see and too important not to". Despre febra Phantom-ului in advertising ne poate spune Tony Fiori, probabil cel mai avizat posesor si operator de camera Phantom din Romania, dupa multi ani de experienta ca liquid stylist si o tona de beauty shots.
Despre prima intalnire cu slow motion-ul
Prima oara am lucrat cu un Arri 435, limitat la 120 frame-uri pe secunda. Era ok pentru adaugat ceva dinamica pentru cativa pasi sau o saritura, dar daca vroiam un adevarat slow motion trebuia sa folosesc o camera fotosonica analog, pentru care trebuia sa sacrific multe role de film pana sa ajung la viteza dorita. Asa a castigat digitalul, analizand costurile si timpul.
Despre prima intalnire cu Vision Research
In 2006, am folosit un Phantom industrial cu high speed digital pentru un spot TV in Ucraina. Am fost impresionat de redarea instant, imposibila pentru o camera analog. Cu o camera analog trebuie sa procesezi filmul intai pentru a vedea ceva.
La scurt timp, mi s-a cerut sa regizez si sa produc o reclama la bere si am sugerat sa folosim una din camerele de la Vision Research de dragul eficientei costurilor. Desi am intrat in contact cu sediul european Vision Research din Olanda, responsabili cu inchirierea camerei si trimiterea operatorului, am fost contactati din nou a doua zi.
De data asta ne-au intrebat daca suntem deschisi sa primim proiectantii camerei in vizita la studio, pentru ca ei sunt in Bucuresti. Credeam ca sunt in zona cu afaceri, dar erau chiar inventatorii romani. N-a mai trecut mult si am ajuns in mijlocul departamentului lor de cercetare si dezvoltare din oras.
Despre lipsa de faima si lauda in Romania
Oamenii astia sunt la varful cercetarii vizuale si reprezinta un standard pentru captura high speed – fie ea cu folos industrial, stiintific sau mediatic. Au deja toata increderea de care au nevoie, odata ce produsele lor sunt cumparate de NASA, ministere de aparare… desi au o clauza in contractul de cumparare care sustine ca Phantom-ul nu poate fi folosit pentru teste nucleare.
Despre cum a influentat high-speed-ul publicitatea
Aici chiar a functionat motto-ul lor companiei lor "Too fast to see and too important not to". A adaugat gratie si dinamica unor lucruri banale si unor situatii deloc speciale, aparent. O picatura de apa care se loveste de o suprafata arata uimitor cand o incetinesti de 40 de ori.
In plus, creativitatea are mai putin de suferit. Vezi rapid cum a iesit un cadru si decizi daca e destul de bun sau nu. Poti sa te apropii mai mult si mai rapid de viziunea creative.
Despre cum a influentat publicitatea high-speed-ul
Advertising-ul a provocat designerii sa imbunatateasca calitatea imaginii si stabilitatea camerei. In cazul Phantom-ului cu uz industrial, granulatia si artefactele nu afecteaza informatia vizuala a unui accident de masina sau impactului unui glonte. Pentru industriile creative, conteaza fiecare detaliu.
Despre viitorul camerei high-speed, din perspectiva Vision Research
Senzorii vor deveni din ce in ce mai sensibili. Petru Pop mi-a spus ca au ajuns intr-un moment in care pot captura imagini la orice viteza dorita, in prezenta unei surse de lumina destul de puternica.