Să coagulezi un grup civic nu-i lucru ușor, dar cum Anda Dobrescu avea deja vreo trei ani de experiență în interacțiunea cu autoritățile iar nemulțumirile locuitorilor se înmnulțeau, a decis să facă ceva. A cerut ajutor de la Centrul de Resurse pentru participare publica și așa a format, în 2015, grupul de inițiativă Iubim Sectorul 3.
În advocacy e nevoie de răbdare pentru că instituțiile sunt fie inflexibile fie încearcă să se eschiveze cu orice ocazie de la a înfrunta și rezolva în mod real problemele ridicate de cetățeni. Garda de mediu susținea sus și tare că a verificat o serie de cerereri, când de fapt nu s-a întâmplat asta, spune Anda.
Ce alte obstacole au mai înfruntat ca să remedieze problemele sectorului pe care îl iubesc aflăm în continuare:
Fondatorii
Inițiatorul grupului civic “Iubim Sectorul 3” sunt eu, Anda Dobrescu. Implicarea activă în viața civică a sectorului a început în anul 2012 odata cu demararea proiectelor de construire in parcul IOR în zona retrocedată.
Evenimentul care a „coagulat” grupul civic
Iubim Sectorul 3 s-a format în anul 2015 pe fondul nemulţumirii cetăţenilor față de deciziile urbanistice deşănţate luate de autorităţile Sectorului 3 (borduri roşii de 30 cm în tot sectorul, autorizarea construirii blocurilor noi fără locuri de parcare, betonarea spaţiilor verzi etc). Un alt motiv pentru inființarea grupului a fost lipsa de dialog a autorităților în relație cu cetățenii.
Organizarea inițială a fost făcută de cetățeni, din experianțele anterioare. În dezfășurarea activităților următoare, am primit sprijin de Centrul de Resurse pentru participare publica.
Cum ați convins locuitorii să vi se alăture?
Nu a fost nevoie să adoptăm o anumită tehnică pentru a determina locuitorii să ni se alăture. Nemulțumirile sunt comune. În momentul în care locuitorii au citit că sunt persoane care au aceleași nemulțumiri ca ale lor, s-au alăturat grupului.
Suntem 5 persoane care ne ocupăm cu organizarea. Sesizările le primim de la cetățeni din tot sectorul. Susținătorii nostri sunt în jur de 1.000. Comunicarea se face atât online, prin email-uri și rețele de socializare, cât și telefonic și întâlniri față în față.
Naming & identitate vizuală
Inițial am dorit să numim grupul Sectorul 3, dar ni s-a părut prea sec și ne-am gândit să alăturăm și verbul expresiv „a iubi”. Identitatea vizuală este creația unui membru al grupului. Ne-a plăcut tuturor.
Primele acțiuni ale grupului
Lansarea ne-am făcut-o pe rețeaua de socializare Facebook. Au urmat acțiuni în strada, care au adus alături de noi mai mulți susținători. Primele acțiuni au fost sesizari către autoritățile publice prin care le prezentam atât nemulțumirile nostre, cât și cele preluate de la cetățenii din sectorul 3.
Comunicarea cu autoritățile
Cea mai mare provocare în comunicarea cu autoritățile este să continui atâta timp cât te mint cu dezinvoltură. Sunt mai multe întâmplări memorabile. Cea care îmi vine firesc în minte este o audiență la garda de mediu, în timpul căreia comisarii ne spuneau că au verificat sesizările noastre, dar ei de fapt nu le verificaseră.
Traseul comunicării cu autoritățile
Primul pas este sesizarea, urmată de comunicate de presă pentru a face cunoscute problemele noastre, apoi audiențe și proteste în stradă.
Schimbări aduse de activitatea grupului
Stoparea construirii de garduri foarte înalte în jurul blocurilor, asfaltarea grabnică a unor străzi, dezvoltarea comunitaății locale prin proiecte durabile realizate împreună (acoperiș verde la periferia sectorului 3) etc.
Viitor
Dorim să ne axăm în continuare pe dezvoltarea comunității locale și proiecte concrete realizate împreună.