Dupa 6 ani petrecuti in State, unde a facut productie video, ziaristul Adrian Boioglu a revenit in Romania. Anul trecut, a fondat prima retea de podcasturi de la noi. A numit-o CityPodcast si a trecut la treaba. Primul item pe agenda a fost sa-si formeze o echipa alcatuita din oameni diversi si bine pregatiti, pentru ca fiecare sa-si tina propria emisiune audio saptamanala.
Citypodcast este, asadar, un ansamblu de podcasturi care abordeaza teme precum tehonologia, antreprenoriatul, parentingul sau cultura. Vom vorbi in zilele urmatoare despre oamenii ce le dau viata. Insa astazi, il avem pe Adrian, care ne va vorbi despre ale lui: TechVolution, OriginALL si ALL Inclusiv. E omul cu trei podcasturi si-un job la ziar.
Principala curiozitate care ne roade este: de ce ai nevoie pentru a face un podcast? Ca poate facem si noi, la o adica, nu? Ei bine, se pare ca raspunsul e mai simplu decat ne-am fi asteptat: timp si bani, dragi ascultatori. Deci, putem concluziona, ingredientele unui podcast bun sunt fix aceleasi ca pentru o viata buna.
Background
Adrian Boioglu, jurnalist din 1997. Nascut in Constanta. Am lucrat pentru cateva ziare locale, apoi am fost corespodent Pro TV Bucuresti si TVR Bucuresti. In 2005 am plecat in SUA unde am facut productie video si broadcasting. Am stat acolo pana in 2011. Din 2006 scriu si pe blog - boio.ro.
In 2011 am revenit in Romania si in presa. Am lucrat pentru Realitatea TV si ziarul Adevarul. In 2015 am fondat reteaua CityPodcast (citypodcast.ro) si publicatia Constanta NEWS (ctnews.ro). Cu alte cuvinte am facut doar chestii care au legatura cu media. Intre timp am mai lucrat si cu Mediafax Foto sau m-am ocupat de partea de PR pentru mici companii locale din Constanta.
Microbul podcastului
Ascult podcasturi inca din 2005. La vremea respectiva le ascultam pe computer, prin iTunes. In 2006, cand am deschis blogul boio.ro si am inceput sa scriu mai mult despre tehnologie si produsele Apple am zis ca ar fi o nisa buna pentru un podcast. La vremea respectiva eram deja in Statele Unite si imi era dor de ideea de a face presa. Nu am facut nimic in acest sens, totusi.
In 2007, cand a aparut primul iPhone si mai apoi in 2010, cand a aparut primul iPad, podcasturile au cunoscut o "explozie" in Statele Unite. Eu ascultam si atunci foarte multe show-uri, dar ideea de a face un podcast nu a devenit realitate pentru ca eram tot timpul pe drumuri. In plus, fusul orar diferit din Florida ma facea sa nu pot sa inregistrez cu oameni din Romania.
Am revenit in Romania si in presa si, in 2014, discutam cu Victor Maxim (pe vremea aceea fondatorul Bibliotecii Colorate din Constanta si al City Hub Constanta) despre ideea mea de a face un podcast de tehnologie. Stiam ca vreau sa se numeasca "TechVolution" - un cuvant inventat de mine din Technology si Evolution si pe care il foloseam inca din 2008 pe boio.ro.
In urma discutiilor cu Victor am reusit sa bag microbul asta al podcastingului si in el. Am decis ca un podcast nu e de ajuns. Daca tot facem ceva nou in Romania sa o facem in stil mare. Asa a aparut ideea primei retele de podcasturi din tara noastra - CityPodcast. Am discutat atunci si cu Adelina Tocitu de la Radio Constanta a acceptat sa faca un podcast pe teme culturale moderne - muzica, film, teatru si arta contemporana - CulturALL.
Victor era cel care facea podcasturile despre voluntariat - Yes You Can si cel de marketing - Rate Card, iar eu mi-am propus sa fac 3 podcasturi - TechVolution (pe teme de tehnologie), "ALL Inclusive" (pe teme de turism) si "OriginALL" (interviuri cu oameni inteligenti care schimba mentalitati in Romania).
Pe parcurs ni s-au mai alaturat alti 3 realizatori - Mihaela Sandu - podcastul "ParenTips" (pe teme de parenting) si Valentin Coman si Dorian Hapurnea cu show-ul "Cetatenii de la 5" (teme locale din Constanta - administratie, social, economic, intr-o nota vesela). Show-urile aveau o frecventa saptamanala. Eu eram si cel care se ocupa de editarea audio, productie si publicarea lor. Am inceput inregistrarile pentru techVolution inca din luna martie 2015 si primul episod a aparut in luna mai.
Trebuinte pentru un podcast
Doua mari si late: timp si resurse financiare.
Un episod de podcast dureaza intre 30 - 90 minute, dar inregistrarea lui se face intotdeauna cu 2-7 zile inainte. Avem o intelegere bazata pe prietenie cu doua posturi de radio din Constanta - Radio Dobrogea si Radio Constanta si multe dintre episoadele inregistrate cu invitat in studio au fost facute la ei. Exista si posibilitatea inregistrarii de la distanta, prin Skype si facem si asta atunci cand avem invitati din alte zone.
Pot sa spun ca fac munca de producator de radio: caut invitati care sunt potriviti pentru fiecare show in parte, discut cu ei chiar si cu cate o luna in avans, stabilim data si ora la care inregistram in studioul de radio sau prin intermediul Skype si apoi ne apucam de inregistrarea propriu-zisa.
Partea cea mai grea este sa gasesc oamenii care sunt dispusi sa intre in dialog si sa ne punem de acord asupra unei zile/ore de inregistrare. Vara acest lucru este aproape imposibil pentru ca toata lumea este in vacanta. Este si motivul pentru care am intrat in vara lui 2016 in vacanta cu o parte dintre podcasturile din retea.
Un episod de podcast se realizeaza ca o inregistrare live, adica nu taiem din el decat daca apar probleme tehnice sau balbe urate. Dupa inregistrarea urmeaza editarea audio care dureaza aproximativ o ora si jumatate pentru un show de o ora.
Resursele financiare sunt necesare pentru ca reteaua sa fie online mereu. Nu folosim un server propriu, ci serviciul Simplecast - o solutie de hosting specializata pentru podcasturi care asigura distributia foarte rapida si uptime mare. In plus, episoadele pot fi programate pentru anumite zile si ore.
Pe langa ajutorul venit de la Radio Dobrogea si Radio Constanta, ne-au fost alaturi si Ovidius Clinical Hospital - o unitate medicala din Constanta care a inteles ca podcasturile transmit mai bine un mesaj. Da, experienta anterioara in media sau chiar radio ajuta foarte mult. Discutiile sunt libere, dar ai nevoie sa stii ce sa intrebi interlocutorul si sa conduci un interviu de calitate pentru 30 - 90 minute.
Invitatii
Podcasturile sunt de 3 feluri:
- am invitati cu care discut despre ei si cariera lor,
- invitati cu care discut despre un produs facut de ei (aplicatie, site, companie de turism, ong)
- si invitati cu care discut despre un anumit eveniment sau pe diverse teme pe care ei sunt specialisti.
Unii dintre ei (cei din prima categorie) sunt invitati doar o data. Cei din a treia categorie sunt invitati de mai multe ori. Temele se adapteaza la fiecare invitat in parte. De obicei eu sau realizatorul de podcast propune tema si apoi decidem invitatul. De exemplu, atunci cand am vrut sa discut cu cineva despre "primii pasi in agentia de turism, ca patron si angajat" am ales un patron de agentie de turism care a fost si secretar de stat in Ministerul Turismului. Atunci cand avem de a face cu un om care vorbeste despre viata si activitatea lui, tema este usor de ales.
Toate discutiile sunt libere. In emailul sau discutia initiala, cea pe care o am cu invitatul ii spun doar structura show-ului - intro, prezentarea invitatului, intrebari si raspunsuri, reclama, intrebari si raspunsuri, extro, final de show. De obicei, la finalul fiecarui episod am 1-2 intrebari pentru fiecare invitat care sunt identice de la episod la episod. Ele sunt de genul:
Ce te face mai productiv? (la TechVolution). Care e destinatia ta favorita, din Romania sau strainatate, si de ce? (la ALL Inclusive). Un exemplu de persoana care schimba mentalitati in Romania? (la OriginALL)
Invitatul nu stie intrebarile dinainte pentru ca vreau ca discutia sa fie una naturala. Nu e o chestionare, ci o discutie relaxata pe o tema pe care el/ea o cunoaste foarte bine. Eu doar in cateva cazuri mi-am gandit si programat intrebarile dinainte. De cele ai multe ori ma informez asupra omului si a activitatii lui si apoi lasam discutia sa ne duca acolo unde vrea ea :)
Lumea are rabdare
Podcastul este descris ca "time shifted radio", adica emisiunea de radio pe care vrei sa o asculti, dar pentru care nu trebuie sa stai langa radio cand e ea difuzata, ci poti sa o asculti atunci cand vrei.
Podcastul este mai liber din punct de vedere al regulilor fata de un show de radio sau tv obisnuit. Pe de o parte nu suntem reglementati de CNA (ci doar de bun simt) si nu avem restrictiile de teritoriu sau ora de difuzare. Oricine poate sa asculte un episod inregistrat acum o zi sau acum un an cand vrea si unde vrea.
Apple, prin iTunes, Google, prin Google Play si altii au facut ca podcasturile sa fie usor de ascultat si descarcat pe orice device. Poti sa asculti un podcast direct in iTunes, in browser pe computer sau printr-o aplicatie dedicata pe telefonul mobil. Episdoadele se descarca automat si esti anuntat cand sunt gata sa fie ascultate. Poti sa le asculti si cand esti in masina, in metro, in drum spre casa sau atunci cand faci dus :) Eu chiar folosesc o boxa rezistenta la apa pe care o montez cu ventuza incorporata de peretele dusului si ascult podcasturi.
In Romania, podcasturile sunt la inceput cand vine vorba de productie. Nu exista decat o singura retea de podcasturi - CityPodcast si alte cateva podcasturi independente. Partea buna este ca au inceput sa apara altele noi si tot mai multi romani le descopera si le asculta.
Eu observ in fiecare zi ca sunt persoane care asculta cate un episod gasit intamplator pe Facebook sau Google si apoi descarca toata arhiva unui show pentru ca sunt placut impresionati de calitatea lor audio si de continut. Lumea are rabdare sa asculte. Eu aproape am renuntat la muzica, la tv si radio in favaoarea podcasturilor. In momentul de fata am 21 de podcasturi in lista mea de ascultare si abia astept sa apara un episod nou. Primesc feedback pozitiv de la ascultatori in fiecare saptamana si asta ne incurajeaza sa mergem mai departe.
Dezavantaje
Dezavantajele sunt legate de costurile prohibitive ale echipamentelor de buna calitate si al hostingului. Ele pot incepe de la cateva sute de euro si pot merge pana la mii de euro, in functie de ce achizitionezi.
Insa un alt avantaj major este ca Podcasturile sunt o forma de media foarte personala. Omul care te asculta sta cu castile in urechi si te aude doar pe tine si pe invitat. El asculta podcastul pentru ca vrea sa-l asculte si pentru ca il pasioneaza subiectul, realizatorul sau invitatul.
In felul asta si reclamele sunt mult mai eficiente. Ele nu sunt stridente sau acompaniate de muzica, asa cum se intampla la radio, ci sunt un fel de testimoniale. Imagineaza-ti ca discut cu un invitat si dupa ce el termina o idee eu ii spun: "Prietenii nostri de la OCH m-au rugat sa va vorbesc astazi despre o procedura in premiera pe care o fac ei. Si pot sa vorbesc despre asta in cunostinta de cauza pentru ca si eu am fost pacientul lor si mi-au rezolvat problemele cu coloana lombara... "
Sau vorbesc invitatului si ascultatorilor despre un produs nou lansat care mie imi place. Tonul este unul personal. Vorbesc despre produse sau servicii ca unui prieten. Am un rezumat, dar textul final imi apartine sau, de cele mai multe ori, nici nu am un text pe care il citesc, ci vorbesc timp de doua minute despre acel serviciu sau produs.
Ascultatorul nu numai ca nu da SKIP, dar chiar este interesat sa auda ce mai spun despre ceva nou din domeniul medical sau orice alt produs. Si ma are in casti, are o "experienta intima" cu vocea mea si cu mesajul transmis.
Ei bine, la radio sau la TV nu poti sa faci asta. Reclamele de la TV sunt cele care te lasa sa fugi la toaleta sau sa mergi la frigider sa-ti iei ceva de rontait sau de baut. Intr-un podcast, reclama face parte din produsul in sine. Da, poti sa o dai pe repede inainte, dar de ce sa faci asta cand poti sa auzi despre ceva nou si chiar sa o faci ascultand o persoana in care ai incredere si pe care vrei sa o urmaresti?
In plus, intr-un interval de doua minute in care prezint un produs sau mesaj de la un sustinator (nu il numesc sponsor), pot sa si am un mic dialog cu invitatul daca si el cunoaste sau apreciaza acel produs/serviciu.
Cati ascultatori?
Depinde de show si de interesul pe care il prezinta un subiect sau un invitat. De la cateva sute la cateva mii de ascultari. Asta se intampla si pentru ca sunt show-uri de nisa. Niciodata nu am avut vedete invitate si nu mergem pe promovarea mondenitatilor sau a subiectelor "usoare" .
Emotii?
Da, multi invitati au emotii, dar imi place sa cred ca dupa prima intrebare se linistesc si avem o discutie frumoasa. Este mai usor daca oamenii vin in studio. Faptul ca ii ai fata in fata la Radio duce la un alt fel de discutie. De obicei, cei intervievati prin Skype sunt oameni care au de a face cu tehnologia si atunci nici pentru ei nu e greu sa comunice.
Inspiratia luata din afara
Dupa cum spuneam, am in lista 21 de show-uri foarte bune. Imi place sa ascult, in fiecare saptamana, printre altele, "Mac Power Users", "Teh Talk Show with John Gruber" sau "Accidental Tech Podcast". Aceste show-uri sunt de tip discutie pe teme de actualitate facuta de aceiasi doi-trei invitati.
Cel mai interesant moment prins in podcast
Oamenii au tendinta sa faca dezvaluiri sau confidente dupa primele 10 minute ale discutiei, pentru ca devin mai relaxati. Fie anunta lucruri in exclusivitate (am avut pe cineva care a declarat ca se lasa de domeniul in care activeaza si se apuca de politica - urmeaza sa candideze in parlament). Exista si oameni care devin atat de relaxati incat iti fac confidente, adica vorbesc ca unui prieten. Conversatia devine, in acest fel, mult mai destinsa si cu o nota foarte personala.
Provocari
Una dintre marile probleme este sa gasesti timpul necesar. Reteaua CityPodcast nu este jobul meu :) Cu toate ca mi-ar placea nespus sa fac asta. Dar trebuie sa ma mai ocup si de munca de zi cu zi (aceea de jurnalist Constanta NEWS) si de contracte si de hartogaraia specifica unei firme.
Asadar, este dificil sa-ti gasesti timpul necesar sa aduci oameni interesanti si sa ii convingi sa vina in fata microfonului. Cele mai grele momente au fost atunci cand un invitat pe care ma bazam pentru episodul programat sa apara in doua zile imi spunea ca a intervenit ceva ce-l face sa nu mai poata sa vina in studio. Si atunci incepea lupta pentru gasirea unui invitat de rezerva sau pentru a improviza un episod.
S-a intamplat sa fac episoade de unul singur. Da, la unele dintre ele e chiar OK. Vorbeam din experienta mea despre un anumit subiect. De exemplu, am facut un show despre Back-up pentru computer si telefon. Am mai scris articole despre asta, asa ca subiectul acela imi era usor de dezbatut in 30-45 minute.
Promovarea
Din pacate, nu am facut o promovare foarte buna pentru CityPodcast. Chiar si asa, cifrele de audienta sunt in crestere. Am o pagina de Facebook si un cont de Twitter pentru retea. Folosesc boio.ro sau contul meu de Twitter si Facebook pentru a promova fiecare episod nou.
La inceput am avut o colaborare cu o firma care imprima tricouri cu sigla CityPodcast si numele show-urilor. Ascultatorii fideli puteau sa castige cateva tricouri pe saptamana. A fost doar una dintre metodele de promovare offline pentru un produs dependent 100% de Internet.
Evident, cea mai buna promovare este cea pe care o fac invitatii. Ei distribuie pe Facebook sau pe bloguri (daca le au) linkul episodului si in acest fel se duce vestea. Episoadele sunt embed-uibile asa ca oricine poate sa le puna pe un site/blog.
Sunt convins ca promovarea online ar aduce audienta mai mare. Poate si cea offline (bannere si afise outdoor), dar nu am facut asta pentru ca nu am avut bugetul necesar.
Colaborari cu branduri sau agentii de publicitate?
In SUA exista agentii care au in administrare reclama dintr-o retea de podcasturi. Sunt convins ca acest sistem ar merge si la noi. Am explicat mai sus cum este citit un spot de 2 minute si cate de personala este acea experienta pentru ascultator.
Orice brand este binevenit sa discute cu noi, dar asta nu inseamna ca nu ne alegem parteneri in care sa avem incredere. Dupa cum spuneam, am lucrat cu o firma care imprima tricouri, cu cele doua posturi de radio din Constanta si cu un spital privat.
Oferta pentru branduri este cat se poate de larga. Da, avem acele spoturi de 2 minute in care povestim despre ce a mai facut o companie, dar eu cred ca la fel de interesant este pentru un ascultator de TechVolution sa afle cum lucreaza un mare magazin online din Romania, de exemplu. Si nu e nevoie sa il am invitat pe CEO-ul companiei, ci chiar si pe omul care se ocupa de Social Media sau pe cel care administreaza serverele in timpul unui "Black Friday".
Daca vorbim de CEO-ul unei companii, el este candidatul ideal pentru un interviu la OriginALL. Poate sa ne spuna povestea lui si a brandului pe care l-a creat. In acest fel oamenii pot afla mai multe despre un anumit brand si pentru ca apreciaza munca CEO-ului sau fondatorului pot sa aprecieze si produsele facute cu pasiune de oamenii care lucreaza acolo.