La varful agentiei Communication On (Comm-ON) specializata in corporate si personal branding, dar cu deschidere spre public affairs si advocacy, stau Sonia Nechifor si Laura Opris. Ambele cu antreprenoriatul in suflet si in gand: prima a pornit din comunicare, cu PR Venture, desi merita spus ca background-ul ei tine de biotehnologie. A doua a fondat si a condus o agentie de turism. S-au vazut si s-au placut in timpul unor colaborari ale celor doua companii. Ulterior, PR Venture a pornit intr-o metamorfoza catre Comm-On, iar cele doua au devenit partenere de business.
Comm-ON a inceput in Cluj, si-a adaugat un al doilea birou la Bucuresti, iar Sonia si Laura ne spun ca se afla in discutii in ce priveste deschiderea celui de-al treilea. Printre clientii agentiei de pana acum se numara bucatarul Adrian Hadean, decoratoarea de interior Genoveva Hossu, reteaua de farmacii Ropharma, multinationala Computer Generated Solutions, shop-ul BioCorner sau revista Bulevard.
Dificultatile cele mai mari, precieaza ele, au constat in necesitatea de a refuza clienti cu potential mare din lipsa resurselor. Mai multe despre intreg parcursul Comm-ON in continuare:
De cand va cunoasteti cu antreprenoriatul
Sonia: Nu m-am gandit de la bun inceput ca voi deveni antreprenor, cu atat mai putin om de comunicare. Pe mine viata m-a scos din laboratorul de biotehnologii si m-a asezat in mijlocul oamenilor, intr-un domeniu pe care, desi nu l-am cautat, am simtit ca a fost in mine dintotdeauna.
Antreprenoriatul a aparut apoi ca urmatorul pas pe care trebuia sa-l fac ca sa pot fi libera sa ma ocupa de acele proiecte care ma faceau sa vibrez.
Laura: Am inceput destul de devreme sa testez apele antrepenoriatului. Cumva am realizat ca statutul de angajat nu era neaparat ceva ce imi doream. E adevarat ca la inceput provocarile au fost prea mari. Dar am invatat din fiecare proiect inceput mai mult decat as fi invatat vreodata alegand calea clasica a angajarii si acumularii de experienta pe parcurs.
Ideea unui business in comunicare a aparut dupa ce am cunoscut-o pe Sonia, inainte de asta am condus propria agentie de turism.
Inainte de Comm-On a fost PR Venture
Sonia: PR Venture a fost agentia cu care am pornit ca antreprenor in 2011, in domeniul comunicarii. A fost un proiect pe care l-am inceput in echipa si care s-a dezvoltat treptat.
A fost un proiect de test, sa-i zicem, care a rezistat atata vreme cat visele fiecaruia dintre parteneri au contribuit la existenta lui. Undeva, pe parcurs, cred ca fiecare si-a dat seama ca este menit sa faca altceva sau s-a indreptat catre alte proiecte.
Pentru mine, a continuat intr-o forma mult mai ampla prin proiectul Communication ON, proiect in care Laura a devenit partnerul meu, la bine si la greu :)
Laura: Atunci am cunoscut-o pe Sonia si am lucrat alaturi de ea din postura de colaborator pe proiectele agentiei. Chimia relatiei noastre de prietenie, dar si profesionale, ne-a impins spre dorinta de a pune bazele unei agentii de comunicare care sa concretizeze toate proiectele care ne incolteau in minte.
Acum suntem parteneri cu ”drepturi egale”:)
Pasii de start catre noua agentie
Sonia: Agentia Communication ON s-a conturat pornind de la experienta proiectului PR Venture, dar cu idei noi si planuri indraznete de dezvoltare, pe care le-am pus pe hartie alaturi de partenera mea, Laura. Nu pot sa zic ca am luat-o practic de la zero.
Am avut avantajul echipei, care a ramas in mare parte aceeasi. Si am pornit cu portofoliul de clienti deja existent, carora li s-au alaturat multi altii pe parcurs. Iar asta ne-a ajutat sa ne concentram mai mult pe noile directii de dezvoltare ale agentiei, pe care ni le-am dorit de la bun inceput.
Laura: E adevarat ca nu am experimentat ridicarea agentiei de la zero, dar am avut avantajul unui nou inceput in care am putut face modificarile care se impuneau in urma experientei vechii agentii.
Am regandit functionarea proiectelor, oamenii si rolul lor pe proiecte si clienti, iar asta a fost ca un suflu nou si pentru noi, dar si pentru clientii din portofoliu.
Provocarile noi si toate aceste schimbari au adus cu ele si nevoia de a mari rapid echipa. Iar acest lucru s-a dovedit usor anevoios, mai ales ca timpul ne presa. Dar acum lucrurile sunt asezate si ”laboratorul” nostru de idei si proiecte se dezvolta conform planului.
Despre trecere. Avantaje, dezavantaje, momente de cumpana
Sonia: Nu cred ca au existat dezavantaje suficient de mari incat sa conteze. Evident, o schimbare de brand nu e un lucru simplu, dar modul in care l-am comunicat ne-a ajutat sa depasim orice moment de cumpana. Fiind o agentie mai mica si in curs de consolidare a brandului, practic leadershipul vechii agentii avea cea mai mare vizibilitate astfel ca transferul de imagine catre noua agentie s-a facut, in mod firesc, folosind capitalul de imagine adus de parteneri.
Laura: Cred ca cel mai mare dezavantaj a fost faptul ca nu am estimat cresterea atat de rapida si o perioada de aproape un an am fost nevoite sa refuzam proiecte noi sau sa tinem clienti noi in asteptare. A fost o surpriza si pentru noi asaltul de proiecte, pe care nu l-am estimat, dar ma bucur ca am reusit sa ne repliem in timp record.
Extinderea Bucuresti-Cluj
Sonia: A avut loc la scurt timp dupa lansarea agentiei si a fost in mare parte impusa de clientii agentiei, care fie erau clienti cu sediile in Bucuresti, fie, desi, aveau sedii in tara au inceput sa-si orienteze business-ul catre capitala.
Necesitatea unui sediu permanent si la Bucuresti devenise astfel o cerinta primordiala, in primul rand a clientilor pe care ii aveam deja si abia apoi ca o urmatoare etapa de extindere si dezvoltare a agentiei. Si se pare ca nu ne vom opri aici.
Laura: Simteam cumva de la inceput ca va fi doar o chestiune de timp pana ne vom pune problema deschiderii unui birou si la Bucuresti, dar s-a intamplat mai repede decat am estimat. Si eu cred ca a fost totusi benefic ca am inceput dezvoltarea agentiei de la bun inceput in ideea extinderii si testarii de noi piete.
Am inceput deja discutii pentru deschiderea celui de-al treilea birou despre care va vom povesti in curand.
De la corporate & personal branding, spre advocacy si public affairs
Sonia: Acum 5 ani, primul client care ne-a abordat isi dorea un proiect propriu de branding personal, a urmat al doilea, a treilea si tot asa. Pregatirea noastra si experienta din trecut ne-a ajutat sa putem acoperi in mod creativ acest segment, unde am identificat o cerere destul de mare.
Pentru mine a fost si o alegere personala, pentru ca pe aceasta zona de branding personal ma implic 1:1 in relatia cu clientul, ceea ce imi da acces, de cele mai multe ori, la altfel de informatii care ma ajuta sa modelez proiectul.
Cred ca, daca nu exista piata pentru asa ceva, m-as fi straduit s-o creez.
Oamenii nu sunt constienti de valoarea pe care o au, nu stiu sa-si vanda sau sa-si faca visele publice, si aici se pierd sanse de valorificare a potentialului enorm pe care multi dintre noi il avem. Iar pentru mine, cea mai mare recompensa e sa pot contribui la transformarea unor idei intr-un proiect de succes.
Laura: Corporate & Personal Branding, exact cum spune si Sonia era o nisa putin exploatata. Sau cel putin, la modul in care o abordam noi, pentru ca da, avem retetele noastre secrete :)
Si acum este loc de mai mult, pe piata exista cerere, chiar mai multa decat ne-am fi asteptat. Iar asta nu face decat sa intareasca convingerea ca e nevoie de serviciile noastre si vom continua pe aceasta directie, chiar daca in paralel dezvoltam servicii noi, cum ar fi cele de Advocacy & Public Affairs, o alta nisa tot in zona de pionierat, care solicita, tot asa, skill-uri speciale.
Structura echipei: fixa, dinamica
Sonia: Am pastrat oamenii potriviti din echipa initiala si ne-am straduit sa aducem oameni noi cu care sa inchegam un nucleu de baza care sa poata acoperi fi oricand pe pozitii.
Iubesc oamenii cu care lucrez, imi place sa pot rezona cu ei la nivel profesional, dar si personal, de aceea prefer structurile fixe, in care sa pot investi pe termen lung.Normal, piata de resurse umane aproape ca nu mai permite acest model de business cu echipe fixe, dar eu nu imi pierd speranta.
Laura: Recunosc, eu sunt mai sceptica apropo de oameni. Echipele dinamice nu m-au convins inca pe deplin, dar degreveaza mult din sarcini si recunosc ca sunt o solutie foarte buna si, uneori, cost-effective pentru proiectele cu durata mai scurta.
Primele branduri pentru care ati lucrat
Sonia: Am reusit, zicem noi, sa participam la consolidarea brandului Adrian Hadean in ultimii trei ani iar acum suntem in continua cautare de idei, proiecte si provocari noi, atat pentru noi, cat si pentru Adi.
Partea frumoasa a brandingului personal, asa cum am mai zis, e faptul ca ai contactul direct cu omul alaturi de care construiesti, iar asta e un plus pentru ca energia lor directa te hraneste si te determina sa te autodepasesti, crescand alaturi de ei.
Apoi, o colaborare frumoasa a fost si este cu Genoveva Hossu, decorator, care anul acesta si-a unit portofoliul cu al Cameliei Sucu, si cumva simtim real contributia noastra in tot acest proces de dus bussines-ul lor la un alt nivel.
Am inceput sa ne implicam activ si in viata profesionala a Cameliei, om pe care l-am descoperit altfel decat a fost ”pus pe masa presei” pana acum.
Apoi, as vrea sa o mentionez pe Amalia Sterescu, fondatoarea primei scoli de Public Speaking din Romania, pe care am intalnit-o in momentul in care isi facea exit-ul de pe o pozitie de vicepresident a unei multinationale, si tot asa, am construit impreuna si am facut vise sa devina realitate.
Cateodata, cred ca termenul de PR-sitter ar trebui inventat si inclus in nomeclator:)
Laura: Printre primele proiecte al agentiei Communication ON s-a numarat cel mai mare lant de farmacii cu capital privat integral romanesc din tara.
Vorbesc despre brandul Farmaciilor Ropharma pe care l-am preluat la scurt timp dupa lansarea agentiei.
E o provocare continua, pe care o gestionam cu bucuria pe care ti-o poate aduce un proiect plin de potential, in materie de valoare de produs, in sine.
Apoi, Computer Generated Solutions, unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii de outsourcing prezenti inca din anul 2006 pe piata din Romania, companie listata in primele 15 cele mai bune companii din acest domeniu din lume.
Portofoliul nostru se va mari cu alte nume mari, chiar din afara granitelor Romaniei, incepand din aceasta toamna.
Cele mai mari dificultati intalnite pe parcurs
Sonia: Mediul era de asa natura incat nu ne permiteam sa pierdem foarte mult timp cramponandu-ne in detalii si mai degraba am improvizat mult din mers. Poate e un defect, dar m-am obisnuit sa nu insist acolo unde mi se inchide o usa. Caut fereastra instinctiv, dar fara s-o vad neaparat ca alternativa a usii inchise.
Am observat de-a lungul experientei ca lucrurile se asaza la momentul prielnic, poate mai bine decat atunci cand ni le dorim noi.
Laura: A fost o perioada grea, in special pentru ca nu mi-am imaginat niciodata ca voi fi nevoita sa refuz clienti uriasi ca potential pentru ca lucram la capacitate maxima.
Eram in plina recrutare, iar lantul negocierilor cu clienti noi se tot lungea. Dar a fost mai bine ca s-a intamplat asa. Am avut ocazia sa stam putin deoparte, sa ne regandim strategia pentru etapa urmatoare si sa filtram un pic mai nuantat directia pe care ne-o dorim pentru agentie.
In continuare cred ca, in acest moment, legislatia nu ne ajuta foarte mult si nici piata de resursa umana.
Dupa primul an de business propriu in PR
Sonia: Mi s-a confirmat ceea ce stiam deja si anume ca nimic nu functioneaza dupa formule si retete standardizate si bine definite, oricat de mult mi-ar placea mie rigoarea si formulele clare. Dar am invatat sa caut pentru fiecare business elementul-cheie ce-i poate rezolva problema de comunicare.
Niciun client nu este la fel si toate proiectele au cate un punct critic, acela in care stii ca mai ai putin si gasesti idea geniala. Si aici e ascunsa goana mea dupa adrenalina.
Laura: Eu am sa ma laud spunand ca dupa primul an am gasit reteta succesului :)) Glumesc. Nu e chiar asa, dar am invatat ca diferenta dintre un client multumit si un client de succes vine din pasiunea cu care tu crezi in proiectul lor, de dedicarea cu care alegi sa te implici alaturi de ei. Si cu acest crez, fiecare zi, oricat de agitata ar fi, imi da mereu o stare de bine.