[Cu BD-urile in mana] Claudiu Revnic, Great Snake: Ca scenarist de banda desenata, petreci multa vreme cautand oameni care ar vrea sa dezvolte un proiect cu tine

[Cu BD-urile in mana] Claudiu Revnic, Great Snake: Ca scenarist de banda desenata, petreci multa vreme cautand oameni care ar vrea sa dezvolte un proiect cu tine

Claudiu Revnic e scenarist al BD-urilor, omul care impleteste firul narativ si-l populeaza cu personaje care primesc chip de la desenator. A inceput cu un BD acid western care n-a fost finalizat, dar a deschis alte usi. Acum, Claudiu face echipa cu Andrei Cotrut (desenator) la revista Great Snake, un proiect pornit de Andrei in 2013, plimbat la mai toate festivalurile si evenimentele din afara.

Nu vor sa depinda de edituri sau alte entitati, Andrei si Claudiu distribuie independent "Great Snake". Daca pana acum am vorbit cu desenatori care isi scriau singuri textele, e timpul sa dam cuvantul si unui scenarist de benzi desenate:

 

Primele amintiri cu benzile desenate

Am inceput cu ce aveam prin casa, colectiile de Pif ale parintilor. Am dezvoltat pasiune pentru banda desenata efectiv atunci cand au inceput sa apara pe la metrou reviste Marvel/DC/Darkhorse, in marea lor majoritate traduse in franceza ce-i drept.

M-au atras povestile si modul in care puteai sa urmaresti evolutia unui personaj. Din facultate am vrut sa scriu banda desenata pentru ca, asa cum am spus, partea narativa a fost ce m-a atras cel mai mult.

 

Prima revista: un western

Ca scenarist de banda desenata, petreci multa vreme cautand oameni care ar vrea sa dezvolte un proiect cu tine. La inceput, orice amic talentat la desen era un potential colaborator, dar de multe ori, nu erau atat de hotarati sa faca banda desenata pe cat eram eu.

Un moment esential a fost cand am scos impreuna cu bunul meu prieten Dan Michiu, din resursele proprii, prima noastra revista – Hickory Saloon. Era un proiect acid western izvorat din pasiunea noastra pentru westernurile spaghetti si pentru perioada istorica ce a urmat razboiului civil din SUA.

Nu am finalizat acest proiect, dar a fost in schimb inceputul unei colaborari care ne-a permis amandurora sa ne dezvoltam. Acum 2 ani o poveste de-a noastra a fost publicata in antologia suedeza Postapokalips, din cadrul festivalului de BD AltCom din Malmo.

A fost pentru mine unul dintre cele mai frumoase momente, sa-mi vad munca intr-o antologie internationala a carei coperta era semnata de Dave McKean, unul dintre graficienii mei preferati:

 

Cel mai important proiect

Pana acum, ramane Great Snake, fondat de Andrei Cotrut. Aici ne-am inhamat amandoi la o provocare – sa transformam o revista tip serial intr-o antologie conceptuala.

Ideea care a stat la baza Great Snake a fost ca, numar de numar, sa aducem oameni din afara sferei BD, fie ca e vorba de muzicieni, curatori de arta sau jurnalisti, pentru a crea un concept care sa inspire alti artisti si scenaristi la propria interpretare a acelui concept.

Am inceput cu un numar despre supraveghere, pornind de la notiunea de Panopticon, a lui Jeremy Bentham, iar in toamna vom explora conceptul de trauma.

Cu fiecare numar invitam creatori de banda desenata din toata lumea sa iasa din zona lor de confort si sa comenteze teme sociale si nu numai.

Am colaborat pana acum cu artisti si scenaristi din Bulgaria, UK, Germania, Franta, Danemarca si China – ne-am dorit sa fim o revista internationala si multiculturala, iar lucru asta s-a intamplat chiar dupa primul numar de print, cand ne-au dat share multe grupuri de benzi din afara, mai ales din Suedia si Italia.

Am fost invitati sa participam cu Great Snake la festivaluri internationale, mai ales Crack Fumetti la Roma si la International Comics Festival din Treviso.

A fost grozav sa vedem cum alti oameni care si-au pornit reviste, antologii si chiar mici edituri pe care le admiram apreciau ce incercam noi sa facem cu Great Snake. In general cand iesim avem parte de reactii foarte bune.

 

Povestile tale - un specific

Cred ca am o predilectie catre a scrie povesti ce se petrec in medii distopice sau suprarealiste, uneori pentru libertatea estetica si narativa pe care o pot oferi. La inceput dedicam mai mult spatiu dialogului in detrimentul actiunii, cu timpul am invatat sa echilibrez acest lucru si inteleg ca fiecare banda are un ritm al ei.

 

Partenerii tai de grafica

Pe langa Dan Michiu, colaborez recvent cu Diana Naneva (Bulgaria) si Danica Radovic (Serbia). Am lucrat si cu Radu Otarasanu la proiectul Pink Sky, o banda despre hamsteri post-apocaliptici, pe care speram sa o reluam in curand.

 

Proces de lucru

Cel mai eficient lucru pentru mine esta sa ma asez in fata calculatorului, sa incep sa gandesc un setting si cateva personaje, ca si cum as bate la usa povestii.

Uneori reusesc sa intru usor si ne distram de minune, alte ori astepti un pic la usa sa ti se deschida  si rareori nu ti se deschide deloc usa. Atunci dai cu parul in usa si rezultatul este un moloz total. Stiu, e o alegorie brutala sa compari o poveste usor ratata cu intrarea prin efractie, dar uneori asa este.

Apoi, dupa ce trimit scenariul graficianului, trimit si o descriere separata a personajelor, cu referinte vizuale din seriale, filme sau reviste. Din punctul acela povestea ii graficianului – incerc sa-mi expun cat mai clar viziunea in scenariu ca apoi sa acord libertate totala de interpretare si executie desenatorului.

 

BD in Romania: avantaje si dezavantaje

In Romania suntem limitati de distributie, avem oameni talentati, dar care uneori nu au timp sau curajul sa isi dezolte propriul proiect. Sunt cateva reviste frecvente, cateva colective independente care merita urmarite, cum e cazul celor de la Sefeu sau mai recentii Duck’s’n’Trucks, multa nostalgie dupa benzi comuniste si dezbateri fanboy-istice.

Asadar, de la distributie pornesc toate problemele. Plus sa printezi ceva in tiraj mic de poate costa destul mult. Exista optiunea serigrafiei – in Bucuresti sunt cateva optiuni. 

Partea buna: un public din ce in ce mai mare, mai complex si mai deschis si multi graficieni talentati. Cu Great Snake am cautat sa ne adresam oricui ar fi pasionat de arta si de o poveste buna, fie ca este consumator frecvent de BD sau nu.

 

Trenduri in domeniu

De ceva ani sunt populare distopiile si povestile ce transced genurile – western postapocalipitic, poveste politista in spatiu etc.

La noi pot sa spun ca trendurile sunt legate intr-un mod sau altul de “cultura nationala”. Sunt proiecte care vor sa emuleze stilul Marvel si DC, dar sa si confere o nota nationala. Banda desenata alternativa in schimb cauta sa critice nationalismul si habotnicia religioasa.

 

Cum ajungi sa fii publicat

Ca in multe alte industrii creative, exista mult iubitul pitch. Se face un pitch de 4-6 pagini in care prezinti intriga principala a povestii, personajele, genul de estetica pe care vrei sa o prezinti si ceva concept art care sa ilustreze la ce fel de proiect s-ar inhama editura daca fi sa te ia in caruta lor.

Eu recent am inceput din nou procesul asta pentru ca multe vreme am preferat sa public singur si incerc sa distribui independent, fie prin magazine sau spatii de arta din Europa sau diferite festivaluri. Ne-am prezentat produsul si la festivaluri de banda desenata, dar si la evenimente care aveau o vaga tangenta, cum ar fi festivaluri de filme horror.

Iarasi – recomand oricui sa intre mai intai pe acest fagas al fanzinelor si al publicarii DIY pentru ca ai contact direct cu oamenii care ti-ar citi povestile si ai motivatie sa evoluezi.

 

Relatia cu editorii

Cred ca editorul supervizeaza mai mult procesul decat ar fi sa dicteze. Se cauta mai intai un grafician care sa se muleze cu estetica editurii si apoi i se prezinta in linii mari unde vrea editura sa duca seria sau nuvela grafica.

 

Promovare

Internetul este Mama Leone – ca e vorba de pagina noastra de Facebook, bloguri de banda desenata sau reviste online de arta moderna. Este pentru noi cea mai buna metoda de promovare.

 

Viitorul pietei BD in Romania

Cred ca vor fi din in ce in ce mai multi cititori de BD, si din ce in ce mai multe editii romanesti ale creatiilor de mainstream americane si poate chiar ceva manga. Daca vom avea mai multe serii romanesti, asta nu pot sa prevad, dar sper sa avem cat mai multe fanzine si edituri independente care vor sa provoace si sa aduca ceva nou.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related