De fapt, piața din Moldova nu există, spune cu năduf Serge Zănoagă, fondator Umbrela Studio. De un an de chinuri a fost nevoie ca să explice clienților și jucătorilor din piață ce fac ei. Anume, spoturi grafice - care, atunci când au apărut ei, nu existau.
Alături de Lidia Scarlat, Creative Director, Serge povestește despre clienții lor ahuitelinâe (traducerea mai jos), cum au reușit să facă un film viu, dacă a fost nevoie, cum arată un măr verde, cine poate opri Apocalipsa.
Scurt istoric
Se întâmpla în ianuarie 2015. Umbrela Studio a devenit studio în adevăratul sens în clipa în care echipa de creație s-a mărit de la un om la doi, iar toți patru - ceilalți doi pe business - au înțeles care-i diferența dintre o gașcă de freelanceri cu o ștampilă SRL (startup-eri, ziceți cum vreți) și acele procese care stau la baza unui business durabil cu ambiții de a deveni corporație.
Acel om, venit primul în echipa de producție, astăzi stă pe scaunul Creative Director Umbrela Studio. Îi spune Lidia Scarlat și supervizează rezultatele muncii a șapte oameni din creație.
De tot suntem 15 oameni. Management, marketing, sales, client service, etc. În plus, câțiva interni în care credem cu ardoare și încercăm să-i învățăm meseriile noastre.
Am evoluat în funcție de propriile obiective de performanță. În circumstanțele în care eram nevoiți să setăm trendul producțiilor animațiilor 2D pe piață, capacitatea noastră de producție, respectiv oferta a crescut față de cerere.
Greșeală atunci, însă avantaj concurențial astăzi pentru că știm să producem cantități industriale de content, în afara oricărui pericol de a afecta calitatea videourilor pe care le scoatem ca pâinea caldă.
Sensibilitățile pieței de publicitate din Moldova
Prima sensibilitate a pieței de publicitate este inexistența ei. Piața înseamnă un mediu de afaceri supus unor înțelegeri între jucători. Nu-i așa? Suntem artiști și ne temem să greșim, poate.
Totuși, ceea ce numim noi piață de publicitate în Moldova există acum doar în forma unei concurențe cu scopul de a supraviețui. Această concurență liberă pe de o parte, dar nocivă de altă parte, coboară considerabil atât așteptările clienților, cât și nivelul serviciilor prestate.
Mai grav se întâmplă în urma crizei. Bugetele de comunicare au fost zdrobite, iar marketerii aleg să facă un spot cu un cost redus în detrimentul faptului că arată ca naiba. Poate mai bine nu facem un spot?, întrebi. Se poate?!, răspunde marketerul limitat de buget.
Când s-a născut Umbrela, nișa videourilor grafice accesibile nu a existat în Chișinău. Erau doar freelancerii care mai făceau packshot-uri pentru case de producție sau proiecte 3D complicate. Peste un an de chinuri, încercând să denumim produsul, să explicăm clienților ceea ce facem și de ce este foarte bine ceea ce facem (nu aveai cu cine să compari), la un moment dat au înțeles toți, inclusiv și concurenții.
Depunem efort să devenim în fiecare zi mai buni, indiferent de cerințele clienților, pentru că piața, din păcate, ne cere să fim mai ieftini și nu ne cere să creștem creativitatea. Okay, o facem pe cont propriu. În plus, ne bucurăm de concurența care apare pe piață și care ne arăta cu degetul că există pericolul de a “îmbătrâni”.
Vrem piață. Susținem concurența. Se naște cu ajutorul nostru. Și totuși actuala piața seamănă mai mult cu o ceartă între necrofagi. E un haos.
Nici asta nu este rău. Am știut să inventăm primii un produs video de 3 ori mai ieftin decât cel filmat și la același nivel de calitate, vom inventa și mai departe. Pentru că principala oportunitate a pieței este că nimeni nu interzice!
Clienți
Clienți noștri sunt ahuitelinâe!* :)
*din rusă, cei mai tari
Un short list ar fi: Moldcell, Mobiasbancă - Groupe Societe Generale, Victoriabank prin intermediul Indigo Ogilvy, Granat, UNDP Moldova și multe alte nume mari.
“Mărul verde” este punctul greu de gestionat și aici ne-a fost de ajutor acea capacitate de producție pe care o avem și nu o au concurenții.
Pornind de la premisa că “mărul verde la tine în cap nu este mărul verde din capul meu, chiar dacă ambii știm cum arată un măr verde…”, am acceptat să ajustăm totul până clientul ne zice: “Asta este, e ceea ce vreau”.
Deseori, ne vin un milion de solicitări de reajustări și noi le facem. Am putea presupune că le fac și concurenții, doar că noi le facem la timp.
Însă cel mai des răspândit punct slab este lipsa de feedback. Și aici am revoluționat. Umbrela Studio are un Client Service agresiv.
De fiecare dată ne cerem scuze de la clienți pentru insistența pe care o manifestăm pe parcursul proiectului. Clienții noștri primesc remindere dimineața și la amiază, iar în fiecare seară au și un raport pe email despre derularea proiectului. Cu toate astea, nu am auzit vreodată cineva să se plângă.
Avem doar puncte bune și ne place să credem că avem cel mai bun Client Service. Ori cel puțin, mâine va fi cu siguranță!
Limitele abordărilor neconvenționale
"Creativitate" este un concept compromis, la fel ca și “artistic”, “profesionist”, “calitate” și multe altele. A existat o perioadă când interziceam această noțiune la studio.
Am văzut foarte mulți oameni talentați, dar lipsiți de simțul și înțelegerea realității și care reinventau de fiecare dată tehnici utilizate 100 de ani în urmă de dragul ca să se simtă creativi. Sincer?
Noi nu avem limite. Clienții le au. Dar clienții noștri știu cu exactitate de ce au nevoie. Astfel, unde nu e loc de creativitate sunt tehnici verificate în timp. În schimb, unde e… înseamnă că este un challenge la mijloc!
Creativitatea nu este un scop în sine pentru noi, este unul dintre multiplele instrumente de care ne folosim. Cu cât mai mare challenge-ul, cu atât mai mare este nevoia de creativitate. Și insist, a nu confunda cu impresii, complexitate sau alte noțiuni.
Ai nevoie de creativitate, până la urmă, doar în cazul în care o sarcină devine o problemă și nu știi să o rezolvi. Aici e loc de creativitate.
Diferențiere
În primul rând, ne diferențiem prin faptul că suntem cei care am dat naștere nișei. Bine, asta nu este destul și totuși cuvintele “animație”, “motion design”, “wow effect” sunt înrădăcinate pe piață pentru că noi le-am adus. Peste noapte au apărut multe studiouri în Chișinău care au început sau au reînceput să facă animații video.
Reușita Umbrela Studio se datorează faptului că am împăcat două concepte contradictorii: talent și responsabilitate.
Pe de o parte, suntem o gașcă de oameni extraordinar de talentați, visători, rupți de realitate, inventivi și creativi, însă de altă parte suntem autosupuși unui management riguros și exact, acel management care ne permite să ne băgăm mâna în foc și să ne onorăm promisiunile.
Apropo, ca fapt divers: de la bun început am zis că una dintre pietrele de temelie ale Umbrelei va fi regula neîncălcării termenilor de producție.
A venit dintr-o glumă. “Dacă vrei să scapi de sfârșitul lumii, dă-le celor de la publicitate să se ocupe de el - în mod sigur vor încălca deadline-ul”. Ne certăm și plângem atunci când depășim măcar un deadline, chiar dacă asta se întâmplă o singură dată din 1000 de cazuri.
Pentru noi contează să fim responsabili față de clienții care ne plătesc. In rest, este marketing.
Publicitatea din Republica Moldova: bune și rele
Se întâmplă ceva neașteptat, dar plăcut în același timp. Astăzi, cea mai activă zonă e cea a business-urilor mici și mijlocii. Targetul nostru perfect. IMM-urile. Ele sunt cele mai dinamice și curajoase. În pofida celui mai mare risc care este falimentul.
Totuși, dacă stai să analizezi piața, constați că banii nu circulă. Efectiv, lumea nu vrea să dea bani pe nimic. E ca și cum totul a înghețat. Vrem noi sau nu, dar piața economică depinde enorm de crizele politice… A sad fact.
Campanii importante ale agenției
Producem mult. Avem mulți clienți. Fiecare dintre ei ne-a dat bătăi de cap în cel mai frumos sens. Ne-a pus în fața unei sarcini. Acum, să evidențiem din toți doar pe trei?
Mai bine vă povestesc o istorie din “rutina” noastră de la studio. We are perfectly challengeABLE. (Încă o chestie care ne diferențiază.)
Unul dintre clienții noștri mari ne întreabă: Voi puteți face un video animat pentru o prezentare, dar să aibă structura unui slideshow?
Am zis da, fără să înțelegem ce facem. Filmul are o proprietate ce îl diferențiază, de exemplu, de cărți. Filmul are o durată exactă și derulează constant și consecutiv, dar cartea poți s-o citești două săptămâni sau o noapte - cum vrei, revii, subliniezi, recitești, etc.
Așadar, eram în fața unei sarcini de a face un film care reacționează la ceea ce spune speakerul, îl completează și ilustrează cele spuse - totul fiind în motion design. Prezi e un mic copil.
Deci, efectul pe care l-am obținut a fost demențial. În primele două minute spectatorii nu știau la ce să se focuseze - la omul care vorbește sau la filmul “viu” care derulează în spatele lui. Clienții ne-au mărturisit că prezentarea lor a primit foarte multe laude și că spectatorii mirați ziceau că nu au mai văzut așa ceva.
Noi nu am stat să verificăm, mai știi… poate am inventat o nouă formă de comunicare - film “viu”. Îl vom crește și pe ăsta până se va învăța atât piața, cât și concurenții să-i dea un nume, dar cel mai probabil că îl vom da noi. Puteți să ne ajutați cu propuneri :)