Ana Balan, director de creatie Porter Novelli Romania, saluta inovatiile care vor schimba lumea in urmatorii 10 ani: smart data, cloud, wearables, AI (artificial intelligence), IoT (Internet of Things), VR (virtual reality). In opinia ei, in 2026, industria PR-ului va folosi instrumente ca tehnologia aplicata, informatie open source si va face tranzitia catre un dialog brand-stakeholders si vice versa.
PR-ul din Romania peste 10 ani
Daca am putea sa compunem un soundtrack care sa acompanieze dinamica economiei Romaniei, ar trebui sa aiba un tempo incalzando. Pe langa potentialul tinerei generatii care imprima un mind-set progresist in ecosistemele sociale si profesionale, piata din Romania este intr-o permanenta evolutie.
Observam detasarea a catorva sectoare strategice; vorbim aici de IT, energie regenerabila, auto, turism si bioagricultura.
Realitatea se schimba.
La nivel global suntem martorii unor inovatii, solutii la probleme actuale, care ne indica cum se va remodela lumea in viitorii ani: smart data, cloud, wearables, AI (artificial intelligence), IoT (Internet of Things), VR (virtual reality). Branduri ca Tesla, Doppel sau Amazon au demarat deja proiecte de genul Space X, Amazon Echo sau Mind Waves.
Putem astfel, sa compunem tabloul pietei in 10 ani, incluzand aici si clientii, agentiile, cat si nevoile unui nou tip de consumator care va aparea.
E limpede ca viitorul comunicator din industria PR-ului va folosi instrumente ca tehnologia aplicata, informatie open source si va face tranzitia catre un dialog brand-stakeholders si vice versa, in concordanta cu modul de comunicare a viitoarei generatii “pop-biotechnology”.
Ce va disparea
Tehnologia nu este endemica doar industriilor “grele”, specializate in acest sens. Pe langa instrumentele clasice, PR-ul va incorpora device-uri, aplicatii si gadget-uri inovatoare in procesele de comunicare.
Obstacole acum
PR-ul traditional trebuie reformat. Tranzitia catre omul de comunicare, vizionarul cu background in discipline cat mai variate care face conexiuni inedite si imprima o abordare progresista industriei, este “paramount”.
Dificultati la orizont
Cred ca singurul watch-out, odata ce industria de PR reuseste sa se adapteze la noua tech-dimensiune, este online reputation management-ul. Totul se intampla in real-time. Reactiile sunt deja in real-time, astfel incat imaginea brandului in online – extensia fireasca a brandului in real life, va trebui construita si diseminata strategic.
Online reputation management va deveni mai mult decat un instrument de PR, va deveni o forta pe care o consideram esentiala in ecosistemul comunicarii.
Sperante
Daca dinamica acestei industrii va emula dinamica evolutiei globale, atunci vom putea progresa si transforma industria de PR intr-un educator. Educatia ca model de business in PR inseamna educarea companiilor, a oamenilor si a noastra in egala masura.