Un business romanesc si un pic sarbo-nemtesc. Anagrama, agentia care a dat online-ului The Chronicle

Un business romanesc si un pic sarbo-nemtesc. Anagrama, agentia care a dat online-ului The Chronicle

Am auzit si citit adesea expresia “noi suntem, de fapt, mai mult decat o agentie”. Acum aud si citesc la Gabi Dumitru (Owner si Senior Designer, Anagrama) ca agentia pe care a pornit-o in 2006 e tot mai putin o agentie.

In sensul in care aceasta se dezvolta pe structura unei consultante independenta cu servicii extinse, trecand de web/print design, branding traditional si small-scale development catre tehnologie si design digital aprofundat. Totul, "cu accent pe inovatie", adauga el, in birouri din Romania, Germania si Serbia.

Gabi, antreprenorul filozof, intra in dialog cu noi si traverseaza mai jos background-ul propriu, brandingul eufemistic din Romania sau experienta lucrului cu proiecte din Germania.

Nota inainte: Anagrama este si agentia care a stat in spatele proiectului The Chronicle, alaturi de cei de la Media Pozitiv, si nu doar la capitolul design. Content-ul paginii apartine tuturor, dar curatorul si omul editorial de baza ramane George Serban (o conversatie cu el aici). 

Inainte sa impuste 600.000 de likes la pagina The Chronicle, au inceput de mai jos, dar nu foarte. Primul proiect a fost dezvoltarea unui blog pentru Casa Regala a Romaniei.

 

Inceputurile Anagrama. Si extinderea

Sunt absolvent de filozofie si am fondat Anagrama la Bucuresti, in 2006. De asemenea, sunt designer si antreprenor. In 2003 am fondat Humanitas Multimedia, impreuna cu Gabriel Liiceanu. La sfarsitul lui 2004 am migrat spre design si am inceput sa desenez pentru intreg grupul editorial. In 2005 au aparut primii clienti freelance - pana la sfarsitul lui 2006 turnura a devenit inevitabila.  

De inceput, am inceput cu design (print/digital) si development. Primele proiecte Anagrama (websites) au aparut in siteinspire.com (pe vremea aceea era inca .net), Awwwards etc.

Intr-o zi am primit un spec pentru design la un website din .de (este inca online: tagbit.de) de la o companie germana. Astazi suntem prieteni, parteneri si avem un venture comun in Stuttgart. 

 

Evolutia Anagrama. Echipa. Servicii

Anagrama e tot mai putin o agentie. Astazi este o consultanta (independenta) de design si tehnologie cu accent pe inovatie. Birouri in Bucuresti, Stuttgart si Belgrad.

Suntem 20+ designeri, developeri, consultanti, cercetatori, strategi si lucram pentru branduri sau companii regionale si/sau globale.

Livram consultanta, concept, design, development si documentatie. Adeseori aducem clientilor si fonduri colaterale pentru business development (via fonduri EU, cu un departament specializat). 

Am lasat in urma brandingul traditional si small scale development-ul. Pentru branding, mai ales in Romania ca piata emergenta, lucrurile stau mai curand eufemistic. 

In general, pentru proiecte sau produse de tehnologie, gradul de complexitate este mai mare si, prin urmare, cu mult mai challenging.

A armoniza un sistem vizual pentru medii digitale are cu totul alta dimensiune (ganditi-va la un disruptive business cum ar fi Airbnb sau un producator de masini, unde nivelul de consistenta din punct de vedere vizual trebuie mentinut across devices si medii - car display, maps, apps, message bots, platforms, websites si protocoale de comunicare) si include aproape toate demersurile traditionale.

De la procese de business si marketing, totul este diferit, designul este strans corelat cu date si analize de BI, impactul acestora catre core fiind aproape live. Datele, tehnologia au devenit keystone in zilele noastre si poate ca datorita acestui context atribuim designului digital un grad de provocare si satisfactie mai mare. 

Incepand cu 2014 am fondat si o directie de research. Initial era gandita pentru proiectele cu componenta de concept si strategie (pentru digital products/ launch), insa in scurt timp am generat concepte singulare care s-au transformat in produse digitale independente sau integrate.

In trecut, am livrat partiale sau full services pentru proiecte MIT, Google, WorldBank sau Twitter, in prezent evoluam spre proiecte si/sau produse digitale owned

 

Cum e prin Germania

E complicat sa apreciem intreaga piata din Germania. Mai curand putem vorbi despre experienta noastra cu proiectele de acolo.

Anvergura este cu mult mai mare, procesele diferite si colateralele mai dezvoltate - spre exemplu, majoritatea au cca. 20% din timp alocat documentatiei, indiferent ca este un proiect de research si concept, design sau development.

Fundamentarea se face, de asemenea, diferit: campaniile de marketing includ in iteratii, pe langa focus groups, studii de eye-tracking, contractele de development presupun si un efort consolidat de device-testing (exista companii care au asta ca serviciu specializat: in cazul aplicatiilor mobile poti contracta labs cu zeci, sute de devices mobile, pe generatii diferite, rezolutii).

Organizarea in companii de development variaza de la clasicele departamente de sprinturi in agile/scrum pana la squads (vezi Spotify), procesele de design sunt data-driven etc.

 

Clienti si proiecte

Primul client a fost Casa Regala a Romaniei. Blogul ASR Principele Radu. Intre timp, a devenit  romaniaregala.ro

Din 2015 lucram pentru Daimler AG in Stuttgart, unde asiguram concept si design management la moovel Group GmbH, probabil cel mai ambitios proiect Daimler de la prima masina.

Pentru o companie ce are ca focus livrarea unui produs digital in intermodal routing (cum sunt si Google Maps, Transit, CityMapper etc.), in care poti vedea care este cea mai buna ruta de la A la B, rezerva si cumpara bilete pentru mijloacele de transport cu care calatoresti - indiferent daca e vorba de public transport, taxi, car2go, Uber sau interurban, din punctul nostru de vedere procesele sunt similare cu orice alt proiect de business unde livram consultanta, concept si design.

Cu rezultate bazate inclusiv pe criterii de date si performanta. Moovel Group este un caz cutting-edge din punct de vedere tehnologie (exista si un departament de machine learning / inteligenta artificiala) si anvergura, fiind vorba de un brand global cu proiecte globale (recent, Moovel a cumparat GlobeSherpa si RideScout in USA si noua companie rezultata din fuziunea celor doua este Moovel North America).  

Dar nu este singular. In cazul iRewind, conceptul de mobile app, serviciile de branding si design specializat au contribuit la castigarea Grand Prix la Salonul de Inventii de la Geneva din 2014. 

Aplicatia de asigurari de viata facuta pentru BRD a castigat cateva premii intai in innovation contests in interiorul Groupe Societe Generale, unul dintre ele cu un pool de 1200+ proiecte. 

 

The Chronicle

Desi intai a fost un proiect intern, a luat o amploare neasteptata. The Chronicle a inceput in 2009 si a fost un cadou pentru prietenii de la Media Pozitiv, cu care aveam si avem un parteneriat sustinut.

Cut, 7 ani mai tarziu, pagina de Facebook a ajuns la peste 610.000 de likes cu un reach lunar de 16+ milioane. Desi posteaza cine doreste (dintre noi) acolo, este meritul lui George Serban, un prieten si coleg care se ocupa in cea mai mare masura de tot.

Ne gandim cum sa il reconfiguram editorial si e foarte probabil sa apara o noua versiune in 2017. 

De ce e important ca o companie de PR sau un birou de branding/design sa sustina un proiect editorial? De pilda, Scena9.ro a fost atribuit Anagrama de catre BRD si pe baza experientei cu The Chronicle.

 

Cel mai recent proiect

Este vorba de Smart City Initiatives. Proiect de cercetare in tehnologie cu un total value de circa 9 milioane de euro, presupunand un deployment de 4 sisteme, de la Smart City Map la Jobs nearby, cu un program de implementare de 13 luni, incepand cu august 2016. 

Ca directii viitoare de dezvoltare, voi mentiona research si inovatie in tehnologie :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related