Lux de Ferentari. Vlad Stoicescu (Dela0.ro): Vrem sa aducem o mai buna intelegere publica a pre-conditiilor saraciei

Lux de Ferentari. Vlad Stoicescu (Dela0.ro): Vrem sa aducem o mai buna intelegere publica a pre-conditiilor saraciei

Cunoasteti anxietatea cauzata de pierderea netului ori a curentului? Intra in categoria probleme din lumea intai, cand minute intregi nu stii ce sa faci cu tine, accesul la informatie e suprimat, iar bateria de la telefon scade nu tocmai vertigions pana la 83%. Intre timp, la cateva strazi (sau, cel mult, cartiere) distanta, exista o capsula din lumea a treia, unde accesul la energie electrica, educatia sau igiena tin de lux.

Fara sa fi suferit in prealabil vreo pana de curent, in toiul noptii de 1 iulie, am dat click pe “Straduinta Rodicai”, unul din materialele publicate de Vlad Stoicescu si echipa FerentariLux despre Rodica, facilitator comunitar in Ferentari. Incepe cu autobuzul 117 tranzitand domol Ferentariul. Trece pe langa un cos de gunoi din care a mai ramas doar o bucatica agatata de un stalp. Suntem pe Strada Bacau, paralela cu Odihnei, la scoala 147. Clubul Mamelor. Violenta domestica. Cuvintele unei femei care are framantari mai mari decat cine castiga Euro 2016: “Si-atunci, eu pentru ce mai traiesc? Pentru ce ma chinui?”.

Astazi, intram in dialog cu Vlad Stoicescu, initiatorul Dela0.ro si al sau proiect FerentariLux. Fie ca va lasati sperantele la usa, fie ca nu, cititi pana la capat:

 

Dela0.ro

Pentru cineva care afla de existenta noastra abia acum, citind aceste randuri, trebuie spus – inainte de toate – ca Dela0.ro este o publicatie online independenta organizata in jurul unui nucleu de reporteri de presa scrisa, aparuta pe piata in toamna lui 2011 si destinata sa functioneze ca un mediu de investigare, interogare si intelegere mai profunda a societatii.

Dela0.ro a pornit ca un act de igiena profesionala, cu doi oameni – eu si Oana Dan – pasind (mai degraba fortati) in freelancing, pentru ca redactia de ziar central in care lucraseram pana atunci trecea printr-o nefericita schimbare la fata. Asa ca ne-am zis, cu un avant poate naiv, ca n-ar fi rau sa punem cateva caramizi la temelia unei constructii care sa sustina un act de presa scrisa orientat spre public (adica spre problemele colective reale) si facut dupa toate normele meseriei.

Evident, toti cei care ni s-au alaturat ulterior, de la Andrei Craciun la Diana Oncioiu, au facut-o strangandu-se cumva in jurul acelorasi principii. Restul sunt detalii de forma. In momentul de fata, Dela0.ro inseamna suma principiilor expuse mai sus si 7 oameni – 4 reporteri (Oana Dan, Diana Oncioiu, Andrei Craciun si eu), 2 fotoreporteri (Zora Iuga si Silviu Panaite) si un om de video care face si regie, si scenariu documentar, plus montaj (Mihai Dragolea).

 

Luxul de Ferentari. Documentare sprijinita de Enel

Hai sa precizam tot pentru cei care aud intaia oara de noi: Ferentari Lux este un proiect jurnalistic care isi propune sa documenteze vietile celor din cartierul Ferentari stand in mijlocul realitatilor sociale de acolo vreme de o jumatate de an. Realizarea proiectului e sprijinita financiar de compania Enel, cu care am intrat in contact prin primavara.

Cautau sa ofere suport pentru realizarea unor materiale de presa despre comunitatile din Ferentari, cam in aceesi idee in care Avon sau BRD sprijina realizarea unor articole in cadrul Premiilor Superscrieri ale FFF.

Le-am propus realizarea unei serii publicistice dedicate investigarii si prezentarii conditiilor sociale din Ferentari. A fost o oportunitate si pentru noi sa intelegem ce se intampla acolo, dar cu o conditie initiala fundamentala.

Anume ca parteneriatul sa fie formulat si inteles strict jurnalistic, nu ca exercitiu de PR sau altceva.

Cei de la Enel au fost de acord fara niciun fel de dezbatere suplimentara. Cred ca e important sa se inteleaga ca nu facem continut pentru o companie, ci presa pentru servirea unui interes public.


Foto credit: Silviu Panaite / Dela0.ro

Folosim toate mijloacele jurnalistice pe care le avem la dispozitie pentru a oferi publicului larg o mai buna intelegere a lucrurilor care conditioneaza traiul unor comunitati subdezvoltate.

Spre lauda lor, cei de la Enel au acceptat din start ca organizarea campaniei sa fie 100% in sarcina noastra – si-n dreptul nostru, ca sa fiu mai precis. Argumentul a fost ca, atata timp cat Dela0.ro isi asuma continutul publicandu-l, atunci trebuie sa aiba si control editorial total. Fara resursa asta de intelegere, de acord comun, nimic n-ar fi fost posibil.

Toate celelalte resurse sunt de forma - si nu sunt putine, pentru ca e necesara o buna coordonare pentru a pune laolalta toate elementele care compun un proiect multimedia de tipul Ferentari Lux.

Dar, in mod fundamental, faptul ca doua entitati cu obiective diferite, din zone profesionale diferite, poate chiar cu unghiuri de vedere diferite, au reusit sa stea la masa si sa se puna de acord asupra unor lucruri de genul celor descrise mai sus este, pentru noi, un semn de speranta. Si m-as limita sa concluzionez doar asupra acestui aspect strict particular.

Nu stiu in ce masura corporatiile incep sa se implice, urmand in acelasi timp si modelul expus anterior. Poate se implica dar fac continut de PR si sunt inainte de toate interesate de propria promovare - si-atunci ele nu mai intra de fapt, din punctul meu de vedere, in discutia asta. Sustinerea unui proiect jurnalistic inseamna, in primul rand, lasarea jurnalistului sa-si faca treaba, cu metodele si principiile meseriei lui (daca le are). Vor companiile mari sa faca asta?

Nu stiu si nici nu vreau sa extrapolez plecand de la o situatie particulara. Ce stiu e ca Enel a vrut si de aceea exista acum in media online un proiect care se cheama Ferentari Lux.

 

Scopul FerentariLux

Proiectul isi propune sa aduca o mai buna intelegere publica a pre-conditiilor saraciei. Daca exista un X care crede ca in Ferentari gunoaiele sunt omniprezente pe strazi pentru ca locuitorii sunt lenesi si nu le strang – iar acel X intra pe platforma dedicata proiectului, citeste materialele noastre si i se schimba optica, atunci cred ca am izbutit. Altfel, noi suntem jurnalisti, implicare noastra se cam termina acolo unde se incheie si cuvintele.

Nu suntem ONG-isti, nu reprezentam autoritatile, nu facem nici apostolat. Ce putem sa facem este sa aruncam lumina asupra lucrurilor, temelor, situatiilor obscure de langa noi. Poate putem sa oferim si o suma de solutii, dar tot prin invocarea vocilor unor experti. Suntem, practic, prin natura meseriei noastre un mediu de dezbatere.

Daca ajungem sa dezbatem saracia din Romania asa cum ar trebui sa o dezbatem, in prezenta faptelor si fara a fi deformati de preconceptii, atunci voi considera ca am reusit.

 

Interesul jurnalistilor pentru proiect

Atat de atrasi cat le permit redactiile, timpul si capacitatea de intelegere. Dar intrebarea e de fapt alta: care ar fi motivul pentru care nu ai fi atras, ca jurnalist, de una din marile probleme ale Romaniei de astazi, anume saracia? Eu nu gasesc un raspuns si nici nu cred ca exista. Daca te preocupa interesul public, te preocupa automat vietile oamenilor conditionati de subdezvoltare.

Te preocupa, asadar, si conditiile subdezvoltarii, si posibilele mecanisme care o intretin sau care ar putea-o diminua. Nu sunt astea motive suficiente sa fii atras de astfel de subiecte?

Cred ca iti ratezi conditia de jurnalist daca nu intelegi lumea in care traiesti – iar lumea romaneasca e inca, din pacate, una a saraciei adesea extreme, o saracie care nu lasa copii sa se duca la gradinita sau la scoala, nu lasa adulti sa se angajeze sau sa beneficieze de cea mai mica oportunitate profesionala, nu lasa oameni sa aiba lumina sau caldura in case.

 

Procesul jurnalistic

In Ferentari exista mai multe organizatii non-guvernamentale care deruleaza programe. Sunt o resursa nu doar de bine, ci si buna pentru cineva care vrea sa afle, la prima mana, cazuri de oameni napastuiti sau aflati in conditii extreme. In Ferentari, exista si strada. Depinde de abilitatea ta jurnalistica sa intri in casele si vietile oamenilor. Dar n-am o metoda in trei pasi pe care sa o prescriu.

Foto credit: Silviu Panaite / Dela0.ro

Pur si simplu, intelegand jurnalismul ca o modalitate de organizare a realitatii prin verificarea si asamblarea faptelor si consultarea surselor implicate, reporterii Dela0.ro reusesc sa faca o selectie reprezentativa.

Cam asta e ideea, in ultima instanta – sa gasim oamenii ale caror povesti sunt reprezentative pentru o categorie mai larga. Cartierul Ferentari nu e deloc un loc exotic in care cativa locuiesc zone ghetoizate, devastate de droguri si prostitutie.

Cartierul Ferentari e un loc in care, aproape peste tot, saracia domneste in diferite forme. Cautam oamenii care sa ne ilustreze, cu propriile experiente, aceste forme.

Planul proiectului e sa publice sase reportaje scrise ample pana in decembrie 2016 (plus video si foto). Asta inseamna ca timpul dedicat unei documentari e, in medie, pentru articolele scrise, de o luna si jumatate.

 

Ferentariul si alte cartiere

Nu m-as aventura in introducerea unor termeni de comparatie cu privire la oropsire (Ferentari versus alte carteire). Saracia e ingrozitoare indiferent de nivelul la care se manifesta ori locul in care o face. Dar nu le putem acoperi pe toate, dupa cum nu putem scrie de toate lucrurile in acelasi timp.

Foto credit: Zora Iuga / Dela0.ro

Sunt o multime de probleme in Romania de astazi. Noi ne ocupam in Ferentari Lux de una dintre ele. Poate va fi un imbold si pentru altii. Sau poate ne apucam tot noi sa luam la mana, bucata cu bucata. N-o sa ne ajunga viata asta. Dar putem spera, salvator, in reincarnare.

 

Surprize

Pe mine ma surprinde de fiecare data infinita capacitate a omului de a supravietui si surade in aproape orice conditii. Oamenii din Ferentari sunt ca oricare altii, au familii, au bucurii, au tristeti, chiar daca gunoaiele li se strang gramezi langa blocuri, iar apa abia le mai ajunge la etaj. Ma gandesc ca pus sa traiesc asa eu as fi zilnic in pragul depresiei.

In Ferentari, insa, tot mai mult, nu depresia e regula, ci o tot mai mare capacitate de organizare comunitara. Am facut, de pilda, un material video despre o doamna din cartier care ajuta oamenii de acolo sa-si faca acte daca au nevoie, sa-si duca odraslele la scoala, sa-si esaloneze datoriile la intretinere etc.

O cheama Rodica Paun. Mie mi-a placut foarte mult de Rodica. De fapt, cam asta e cheia in Ferentari – acolo orice om poate fi un inceput.

 

Jurnalismul

Noi traim, la Dela0.ro, intr-o mica bula care se incapataneaza sa nu se sparga. Jurnalismul nostru il vad bine - si nu suntem singuri pe zona scrisa, mai sunt bule, Casa Jurnalistului, Decat o Revista, Centrul de Investigatii Media, Scena9, Pressone si altii, poate chiar comit o nedreptate nenominalizand pe toata lumea.

Dar jurnalismul nu e doar metoda, adica profesia noastra facuta ca la carte.

E si cerere, adica nevoia publicului de a fi informat, si nu oricum, ci dupa anumite standarde. Ce se vede in ultimii ani e faptul ca oferta de presa onesta, muncita se multiplica. Nu-s foarte sigur insa ca se multiplica si nevoia publica, ramane inca de vazut daca lucrurile chiar stau asa si nu visam noi cai verzi pe pereti.

 

Provocari in publishing

Cea mai mare provocare a publishingului din toate timpurile este banul. As pune un emoticon aici, dar n-ar fi un smiley, ci un sad face. Banii sunt, evident, putini. Si raportati la nevoile fiecarui om in parte care iti documenteaza, sintetizeaza si publica o informatie, si raportati la multitudinea de subiecte potentiale. Dati-mi un buget de cateva sute de mii de euro pe an si pot sa promit ramanerea pe lista provocarilor a mult mai putinor lucruri decat in prezent.

Sigur, e o utopie, banii nu le rezolva pe toate, dar nu cred ca suntem in presa romaneasca in punctul in care sa ne fandosim savant cu dezbateri de tipul online-offline ori altele asemanatoare. Online e mai ieftin, asa ca online face mai oricine are vreo initiativa in media.

Dar nu de suportul informatiei e vorba in primul rand – ci de livrarea ei si de forma in care e organizata. Nu mai vorbesc de calitatea ei. Si uite-asa ajungem iar la bani.

Altfel, la noi nu cred ca e o provocare absenta subiectelor demne de atentie – ba din contra. Si nici nevoia publicului de povesti – caci pana la urma orice subiect de presa e o poveste care poate fi spusa.

Cam de cand s-au apucat sa scrijeleasca peretii pesterelor preistorice, oamenii simt nevoia de povesti. Chestia asta nu o sa dispara cu evolutia internetului. Cumva depinde chiar de noi sa devina si mai mare.

 

Despre viitor si despre provincie

Pregatim un plan organizational despre care nu pot sa dau acum mai multe detalii pentru ca noi insine suntem in faza asezarii pe hartie.

Dar ne preocupa din cele ce le-am expus la intrebarea anterioara, asa ca incercam sa gasim o formula in care sa functionam pe termen mediu si lung respectand toate dezideratele noastre de la pornirea proiectului Dela0.ro, dar reusind si sa ajungem mai eficient la public.

Cat priveste proiectele editoriale mari, sa ne achitam mai intai de Ferentari Lux si vedem dupa. Pe Dela0.ro, insa, activitatea obisnuita merge inainte si avem, cum se zice, reportaje pe teava. Proiecte in afara Bucurestiului au fost si vor mai fi. Dau doar cateva exemple: un dosar despre violenta domestica documentat in Brasov, intitulat Mostenire de la tata; un dosar despre oamenii fara acte de identitate, documentat in Bacau, intitulat Eduard vrea la scoala; un dosar despre lipsa accesului la educatie pre-scolara documentat in Ialomita, intitula Toata lumea la gradinita.

Mai putin Nicusor; un dosar despre organizarea sistemului medical documentat la Iasi, intitulat Rezistenta prin medicina; si altele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related