"Cel mai dificil a fost să o facem pe fetiță să zâmbească". Despre campania "Pâine și Mâine", cu Cristina Moșteanu (World Vision România)

"Cel mai dificil a fost să o facem pe fetiță să zâmbească". Despre campania "Pâine și Mâine", cu Cristina Moșteanu (World Vision România)

Au ajuns la 15 ani și nu știu să scrie sau să citească. Alții, nu cunosc nici literele, nici gustul pâinii. Unul din opt copii din România adoarme înfometat. De aici a pornit Pâine și Mâine, povestește Cristina Moșteanu (Marketing Director, World Vision România) din revoltă. Inițiativa încearcă să strângă fondurile necesare pentru a hrăni cu mâncare, dar și cu viitor, copiii din satele românești.

Clipul de mai jos, realizat de Ioana Mischie (mai multe despre ea, ne povestea aici), cu ajutorul Infinit Solutions și Studioset, spunea povestea unei priviri. Privirea de după gard, dintr-o altă realitate, în care nevoile de bază îți sunt interzise:

Ce pot face campaniile sociale, însă, într-o țară în care oamenii au devenit imuni la durere și sărăcie? Cât poate să emoționeze un video? Cristina este optimistă: ” Omul are în el acel impuls de salvator, reacționează la emoție și la nevoia de a face dreptate.”

 

Cum a pornit "Pâine și Mâine"

Deși suntem țară europeană, avem o rată a abandonului școlar cu mult peste medie, iar aceasta discrepanță se acutizează în rural. Proiectul a pornit din revolta că în România de astăzi există încă adulți de peste 15 ani care nu știu să scrie sau să citească.

O altă realitate a satelor românești este și lipsa pâinii, pâinea cea de toate zilele, de care oricine ar trebui sa aibă parte.

De 26 de ani ne preocupă această realitate și prin cercetările noastre sondăm problemele din mediul rural, urmărind indicatori cheie.

Mergând pe teren, am întâlnit copii în zonele defavorizate care nu mâncau decât cornul și laptele primit la școală, adică o singură masă pe zi; și aceea extrem de deficitară nutrițional. Iar din cercetările noastre am aflat că 1 din 8 copii merge la culcare flămând.

Așa a pornit "Pâine și Mâine", din nevoia de a avea un proiect care să intervină imediat pe nevoile de bază și să contribuie la reducerea abandonul școlar, oferind șansa ca tinerele generații să spargă cercul vicios al sărăciei.

 

Numele

Primul nume a fost unul foarte diferit, am testat mai multe variante căutând acel nume care să transmită ideea de continuitate și sustenabilitate dar în același timp să fie simplu și ușor de asimilat de comunitate.

Partenerii noștri de la Infinit Solutions au venit atunci cu propunerea "Pâine și Mânie" și sloganul “Unii copii mănâncă doar litere” care s-a potrivit perfect cu direcția noastră.

 

Obstacole

Nevoia de intervenție la nivelul comunităților este foarte mare, iar costul unui astfel de proiect este substanțial.

Vorbim despre un cost de intervenție de 270 de lei/copil pe lună pentru a putea oferi masa caldă (prin acest proiect noi oferim trei feluri de mâncare servite la școală iar după finalizarea prânzului, copiii desfășoară activități extrașcolare timp de 2 ore, sub îndrumarea unui cadru didactic).

Statisticile noastre, dar și experiența pe care o avem în teren, fiind prezenți în zonele rurale ale României de 26 de ani, ne-au arătat că peste 2500 de copii au nevoie de acest program. Acest lucru înseamnă un cost anual de 2 milioane USD.

Astfel, a fost dificil să ne limităm la bugetul disponibil și să selectăm zona în care să lansăm etapa pilot.

Deși atragerea finanțărilor este o provocare, cea mai frumoasă surpriza a fost încrederea acordată de Lidl, care a finanțat etapa pilot a proiectului care acoperă 6 sate și oferă masă caldă unui număr de 213 copii.

 

Cum ajunge o campanie socială să trezească ceva unui public imun la durere

O campanie socială trebuie să prezinte o nevoie reală, într-un mod autentic și, de asemenea să demonstreze impactul într-un mod transparent. Asta încercăm să facem cu toate campaniile noastre și în mod special cu "Pâine și Mâine".

Omul are în el acel impuls de salvator și reacționează la emoție și la nevoia de a face dreptate. Prin "Pâine și Mâine" răspundem acestor nevoi, de a contribui la un viitor mai bun pentru următoarele generații.

 

Campaniile sociale din România

Câteodată este mai greu să vezi pădurea din cauza copacilor. Când vorbești despre sărăcie, lipsuri și mai ales despre copii, impulsul oricui este să intervină urgent dar punctual, să ofere alimente, să ridice o casă.

Problema este că acest tip de intervenții nu reușesc să remedieze problemele comunităților defavorizate pe termen lung. Iar realitatea este că avem nevoie de programe gândite nu doar pe termen lung ci foarte lung pentru a avea impact.

"Pâine și Mâine" este un astfel de program, care acoperă nevoile de bază ale copilului și în același timp previne abandonul școlar.

În paralel, World Vision intră în comunitate și cu programe de dezvoltare economică, ajutând familiile să-și asigure veniturile necesare.

Mai târziu, prin Programul Vreau în Clasa a 9-a, oferim burse copiilor cu potențial pentru a-și continua studiile la liceu. Acest timp de intervenție este absolut necesară și este o provocare să schimbi paradigma către o cultură colaborativă pentru a facilita o intervenție integrata cu efect pe termen lung.

 

Reacții

Ne-am dorit să arătăm o frântură din realitatea copiilor din proiect în toate materialele campaniei și, în mod special, în spot. Spotul a fost conceput în stil documentar, fără actori, fără scenografie și fără artificii regizorale.

La primele proiecții, am fost uimiți să vedem reacțiile oamenilor când au aflat că totul este real, că fetița din spot nu a primit indicații și că cel mai dificil a fost să o facem să zâmbească. Reacția pe care campania o generează este de revoltă dar și de acțiune, pentru a schimba destinul acestor copii.

 

Echipa

Copywriter: Carina Toma, Infinit Solutions; Regizor: Ioana Mischie; Director de imagine: Radu Voinea; Echipa tehnica: Studio Alb, Iasi;  Post-producție: Studioset (Sorin Baican, Ana-Maria Paun, Niki Georgiev, Andrei Chiriac, Laurent Morel); Original Music: Nicolae Dumitru, pianist; Voce: Marcelo Cobzariu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Infinit Agency

Infinit este o agenţie full service cu digitalul la bază și care oferă servicii la cheie de la consultanță, analiză de business și transformare digitală până la strategie, project management, servicii de... vezi detalii »

Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related