Alina Kasprovschi (Fundația Comunitară București) și povestea Swimathon-ului românesc

Alina Kasprovschi (Fundația Comunitară București) și povestea Swimathon-ului românesc

În general, la noi, ideea de donație e întâmpinată de reticență. Lucru de înțeles, până la urmă-transparența și follow-up-ul de informație după astfel de inițiative nu e vreun punct forțe al instituțiilor ori organizațiilor, pe de o parte, nici al presei, pe de altă. În cele mai multe cazuri, cel care donează nu află direcțiile și procesul de folosire a donațiilor, nici măcar ce se întâmplă cu proiectul sau oamenii pe care ar putea alege să-i ajute. 

Alina Kasprovschi de la Fundația Comunitară București, cu care am mai vorbit și în trecut, încearcă de niște ani de zile să lupte cu percepția asta. Arma ei: transparența absolută în ce privește inițiativele sociale desfășurate de fundație. Despre una dintre ele vorbim în continuare: Swimathon, care are loc mâine, 2 iulie, la Bazinul "Anatolie Grințescu", și care împlinește anul asta șapte ani. 

In 2011, cei din cadul fundatiei au adus din Marea Britanie în România conceptul Swimathon - o competiție de înot care are drept scop strângerea de fonduri pentru proiectele care au nevoie de sprijin. Selecția acestora se petrece anual, e riguroasă și 15-20 de proiecte ajung la start, împreună cu echipele de înot pe care și le-au format. De acolo, fiecare lungime de bazin înseamnă bani câștigați pentru cauza pe care o susțin.

 

Mediul ONG din România

Am pornit ideea Fundației Comunitare București acum cinci ani crezând că organizațiile non-profit au nevoie de două lucruri: transparență și un factor de coolness. De amândouă e nevoie pentru ca oamenii să aibă încredere să doneze bani și să susțină organizațiile în misiunea lor. Ne-am propus să lucrăm cu donatori și cu proiecte și să îi ajutăm să crească împreună.

Din 2010, domeniul a crescut foarte mult și sunt multe organizații care bifează transparența și coolness-ul, iar campaniile de implicare au devenit din ce în ce mai populare. Și acest lucru atrage din ce în ce mai mulți oameni care, în timpul lor liber, vor să se implice, și au și unde.

Fundațiile comunitare au doar o mică parte de merit, dar se bucură de creșterea nivelului de implicare în activitatea lor.

Anul acesta, la Swimathon București, aproape 300 de oameni înoată și strâng bani din rețeaua lor socială, și ne așteptăm să ne apropiem de 2.000 de donatori.

La 8 hours overtime for a good cause, unde aducem împreună profesioniști și proiecte care au nevoie de expertiza lor, a trebuit să facem o selecție riguroasă - am primit peste 120 de cereri de participare de la oameni cu experiență în comunicare.

În fiecare an, finanțăm cel puțin 5 grupuri de inițiativă, oameni care au o idee pentru comunitatea lor, să își pună proiectele în practică. Cred că, dacă le dăm oamenilor ocazii potrivite pentru ei, de-abia așteaptă să se implice! Și asta e o schimbare mare, comparativ cu acum 5-10 ani.

 

Conceptul Swimathon

Swimathon, un eveniment de strângere de fonduri prin înot, a pornit în Marea Britanie la începutul anilor 2000 și s-a extins în România cu șapte ani în urmă. În acest an, șapte fundații comunitare organizează Swimathon – Bacău, București, Cluj, Iași, Mureș, Oradea și Ploiești.

Până acum, în România, mai mult de 3.000 înotători au strâns aproape 2 milioane de lei, pentru 400 de proiecte din comunitățile locale. La București, suntem la a patra ediție. Am strâns până acum aproape 100.000 de euro la Bucuresti, cu ajutorul a aproape 600 de înotători.

Dincolo de bani, foarte importante sunt experiențele participanților, care și-au asumat cu ușurință să susțină un proiect în care au încredere – de la antreprenori, copii de școală generală, vedete, până la persoane în scaunul cu rotile, echipe din companii, campioni la înot sau polo.

Pentru toți, a devenit normal să participe an de an la Swimathon, iar pentru rețeaua lor de cunoștințe a devenit firesc să doneze ca să îi susțină.  

 

Mecanismul din spatele Swimathon

La începutul fiecărui an, pornim procesul de înscriere pentru cauze din București care vor să strângă bani la Swimathon. Limităm numărul la 15-20 de cauze, pentru că vrem ca fiecare să aibă mai mult spațiu și mai multă atenție din partea noastră.

Selectăm cauzele cu ajutorul comitetului de organizare Swimathon, un grup de oameni care cunoaște evenimentul din interior.

Fiecare dintre cauze este apoi responsabilă să își găsească echipe de înotători, care sunt dispuși să dea din timpul și energia lor ca să își facă campanii de atragere de fonduri.

Sprijinim și cauzele, și înotătorii, cu training de comunicare și fundraising, și le dezvoltăm materiale de comunicare Swimathon pentru nevoile lor.

De asta ați văzut, probabil, timeline-ul de Facebook inundat de cover pictures cu Swimathon, și ne bucură că atât de multă lume a decis să le folosească.

Înotătorii își aleg un obiectiv în ceea ce privește strângerea de fonduri și merg în rețeaua lor socială să obțină banii. E o campanie multi-level marketing care funcționează de fiecare dată. Cum să nu ai încredere în colegul de birou, în verișor sau în prietenul de la bere?

În ziua evenimentului înotătorii trag tare, și pentru că sunt oameni competitivi și vor să înoate cât mai mult, dar și pentru că unele donații vin în funcție de numărul de lungimi parcurse. Și tragi tare, când știi, de exemplu, că fiecare 50 de metri parcurși înseamnă câte 100 de lei donați.

Noi ne asigurăm apoi în mod disciplinat că fiecare donator află câți bani s-au strâns și cum sunt ei folosiți. Am început fundația obsedați de transparență și continuăm să facem asta cu fiecare dintre donatori, indiferent că a donat 1.000 de euro sau 25 de lei.

 

Target și promovare

Ne adresăm unei categorii de oameni activi, peste medie ca venituri, educație și implicare. Ei sunt în general în social media și de acolo vine notorietatea evenimentului. Vorbim pe Facebook cu 300 de voci – noi, cauzele din proiect și fiecare înotător în parte, iar asta face campania foarte puternică.

Dincolo de online, mergem la emisiuni radio și TV și extindem cercul celor care află despre eveniment și cauze. Dacă suntem norocoși și nu apar crize de ultim moment, avem și echipe care transmit în direct.

Mesajul nostru principal este că e fun și ușor să donezi, iar banii tăi, oricâți ar fi, contează.

 

Obstacole

Principala problemă pe care o avem de rezolvat în fiecare an este bazinul de înot, pentru că în București sunt doar două bazine olimpice.

În fiecare an, avem emoții că găsim spațiu și că dețintătorii spațiului sunt suficient de flexibili pentru nevoile unui eveniment care adună peste 1.000 de oameni. Poate într-o zi vom strânge bani pentru construcția unui bazin olimpic!

 

Swimathon 2016

Proiectele din competiție își propun să strângă peste 200.000 de lei. Avem până acum peste 190.000 de lei, și ultimele zile sunt mereu foarte productive. Suntem încrezători că cele mai multe dintre proiecte își vor atinge obiectivele de strângere de fonduri.

Ca organizatori, ne propunem să depășim 1.500 de donatori și să aducem la bazin, în ziua evenimentului, minim 1.000 de oameni. Și, dincolo de asta, vrem ca evenimentul să fie o experiență memorabilă, pentru înotători și pentru donatori. Vrem să îi revedem și la anul!

 

Planuri de viitor pentru Fundația Comunitară București

În această vară, avem trei oportunități de finanțare deschise în proiectele noastre, pentru care așteptăm aplicații.

La a doua ediție a fondului de finanțare Mobilizăm excelența, dezvoltat împreună cu Porsche România, căutăm arhitecți, grupuri de inițiativă sau organizații non-profit, care să înscrie proiecte de design urban pentru București sau Ilfov. Avem 225.000 de lei pentru maxim 5 proiecte. În același fond, oferim burse de performanță pentru copii și tineri cu rezultate în artă și sport. Aplicațiile se completează online până la 25 iulie.

Și tot în această perioadă, lucrăm cu ArCuB într-un proiect, parte din candidatura Bucureștiului la titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021. Oferim finanțări de până la 2.000 de euro fiecare pentru 10 proiecte care aduc vecinii împreună în cartiere, în acțiuni culturale.

Sprijinim chiar oamenii din cartiere să aplice și vom oferi cursuri de vară pentru ca ei să poată să își pună proiectele în practică. Ideile de proiecte se completează online până pe 8 iulie.

Pregătim de asemenea încă trei competiții de finanțare de proiecte pentru toamnă. Pare că din ce în ce mai mulți donatori, oameni obișnuiți sau companii de diverse mărimi, au încredere în noi, să ne lase să le gestionăm banii pe care vor să îi investească în comunitățile bucureștene!

Ne dorim un București cu locuitori implicați în comunitațile lor, și vrem să continuăm să sprijinim donatorii să își foloseasca banii cu impact în comunitate. De asta, lucrăm intens la un proiect pe care îl vom lansa la începutul anului viitor, prin care vom face o radiografie a Bucureștiului în toate domeniile care contează. Vrem să înțelegem mai bine care sunt prioritățile orașului și vrem să împărtășim acest lucru cu întreaga comunitate – locuitori, organizații non-profit, donatori și autorități.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related