O platforma de educatie spatiala pentru copii cu varsta intre 8 si 199 ani

O platforma de educatie spatiala pentru copii cu varsta intre 8 si 199 ani

Chimie, fizica, germana, anatomie, latina etc. Iubirile unora, criptonitele altora. La mine, minutele cele 50 petrecute la ora de matematica se petreceau intr-o cu totul alta dimensiune temporala. Nici sistemul de astazi nu pare mai breaz din ce aud (ci dimpotriva). S-au inmultit, in schimb, abordarile alternative concentrate pe creativitate si interactivitate in speranta de a fi introduse si in sistemul scolar; care pare extrem de atasat de memorie si atat.

Despre una dintre ele am aflat zilele trecute. XColony, un sistem de educatie spatiala dezvoltat de cercetatorul (si, acum, inventatorul) Sorin Alexe, care isi propune sa educe elevii prin joaca. Pe scurt, cei mici invata notiuni spatiale cu ajutorul unor puzzle-uri geometrice in 3D, iar aplicatiile pot merge inspre mai multe discipline, coreland jocurile cu geometria, informatica, arhitectura, robotica, biologia, chimia sau fizica. 

"Dar frumusetea si provocarile ascunse in interiorul acestui sistem pot fi apreciate la orice varsta. Activitatile generate de platforma XColony se adreseaza copiilor de varsta intre 8 si 199 ani!", spune Mioara Manaila, Managing Director al asociatiei XColony.

Pentru ca, da, ce a pornit de la un hobby al lui Sorin a ajuns sa coaguleze in jurul sau mai multi cercetatori, institutii de educatie si entitati comerciale. In consecinta, a fost testat in cadrul unor programe experimentale cu grupuri de copii in Bucuresti, Denver sau Singapore cu feedback foarte bun. Iar din toamna lui 2016 exista discutii vizavi de utilizarea acestuia in curricula unor scoli.

 

Sa facem prezentarile

XColony este un sistem de proiectare pentru modele geometrice si puzzle-uri 3D creat de Sorin Alexe, care a evoluat de la un hobby la o platforma de educatie spatiala.

Iar organizatia din jurul proiectului opereaza ca o retea internationala care conecteaza entitati comerciale, institutii de educatie de diverse niveluri (academice, de cercetare si invatamant scolar) si cercetatori individuali. Numarul de angajati este mic. XColony include doua entitati comerciale active: Xpuzzle srl, Galati si Denovo Analytics, Princeton, USA.

 

Cum a inceput

E greu de identificat un punct de start. Este un sistem descoperit in timp,  cu multe stadii intermediare, cu activitate de cercetare predominanta, secundata de proiectare, documentare scrisa + video si generare de continut educativ.

Fractal

In decembrie 2011, un eveniment dedicat origami, organizat de Barnes and Noble in Stamford, Connecticut, USA il pune pe Sorin Alexe in posesia unui numar considerabil de carti si jocuri origami, printre care constructii origami geometrice.

Cateva teste au promovat idea ca origami poate fi si trebuie extins la un sistem mai flexibil si orientat cu precadere catre 3 dimensiuni. Pentru a stimula si dezvolta creativitatea, restrictii ca „nu taia, nu lipi” trebuie sa dispara.

A urmat o serie de cateva sute de experimente pe care Sorin le-a sintetizat si care au avut ca rezultat aparitia unui limbaj geometric ce poate fi folosit la codificarea si identificarea elementelor structurale specifice ansamblurilor poliedrale complexe.

Limbajul propus utilizeza un set de operatii geometrice pe baza carora structurile spatiale -- de la cele simple la cele  complexe -- pot fi descrise, asamblate, descompuse sau transformate in alte structuri spatiale.

La mijlocul anului 2012 materialul este structurat ca un sistem de proiectare de jocuri de constructii geometrice si incepe procesul de patentare si marketing cu o companie din New York.


Domeshell

In vara anului 2012 incepe testarea platformei educationale XColony in programe after-school, tabere tematice (Cangurul), ca disciplina optionala si in proiecte pentru „saptamana scolii altfel” bazate pe constructii de modele geometrice.

Aceste activitati se vor concretiza in proiectarea a trei jocuri care sunt prezentate industriei de jocuri si jucarii la Targul din Nurenberg, ianuarie 2014, unde eu, Luigi Damian (n.r. – New Business Director XColony) si Sorin (n.r. – Sorin Alexe) reusim sa facem o reprezentare semnificativa si notabila a creativitatii romanesti in lumea jocurilor.

Si au aparut primele dificultati in distributia pe piata: jocurile sunt prea complexe, nu sunt pozitionate foarte clar ca produs, este dificil sa se reprezinte intr-o campanie de marketing frumusetea lor fara niste costuri imense, care evident nu puteau fi acoperite.

In timp ce jocurile au dificultati in patrunderea pe piata, experimentele educationale aduc cateva concluzii uimitoare. Copiii sunt incantati, se bucura de tot ce se intampla in aceste ore optionale, iubesc obiectele construite de ei si le iau acasa.

In plus, jocurile XColony educa abilitatile lor de inteligenta spatiala si rationament logic, iar rezultatele la matematica progreseaza spectaculos.

Asa incepe un al doilea nivel de dezvoltare a platformei XColony: adaugarea de continut in forma de puzzle-uri geometrice si activitati educative.

 

Oficializare

Probabil ca proiectul a iesit din zona hobby in 2013, cand am inceput proiectarea primelor kituri de constructie ale ansamblurilor poliedrale. La Targurile de Jocuri si Jucarii de la Nurenberg si de la New York am aflat cat de greu este sa patrunzi in industria jocurilor cu un produs care nu sta pe raft langa nimic altceva.

In acelasi timp, expunerea primita la aceste targuri ne-a intarit convingerea ca sistemul are un  puternic potential educational.

In consecinta, am decis sa folosim aceasta informatie si rezultatele obtinute la cateva programe XColony experimentate cu grupuri de copii la Bucuresti, Denver, Singapore, pentru a initia proiectarea unui sistem de educatie spatiala bazat pe sistemul XColony.

O colaborare strategica cu DeNovo Puzzles din Princeton, New Jersey, USA a inceput in 2015.

Princeton

Platforma a capatat un contur bine definit fiind sustinuta cu rezultate de cercetare stiintifica in domeniile educatiei in matematica, creativitatii si talentului in geometrie: publicatii in reviste de specialitate internationale, participari la conferinte (Denver 2014, Atlanta 2014, PennState University, Pennsylvania 2015, Sinaia 2013, Sinaia 2015), organizari de workshop-uri  la Conferinta de Educatie in Matematica si Dezvoltarea Creativitatii  (Denver 2014),  Congresul International de Educatie in Matematica (Hamburg 2016). 

Denver

 

Modulele XColony

Initial au fost trei kituri de constructie la care am adaugat pe parcurs alte trei. In prezent, alte patru noi kituri sunt gata sa intre in productie. Pe baza acestor zece proiecte am creat sase module de educatie spatiala cu continut cognitiv original, cu diverse grade de dificultate – de la simplu la complex.

Toate modulele XColony sunt conectate in serii si copiii le-au apreciat pe fiecare in parte. In urma chestionarelor am aflat ca fiecare copil  are preferintele lui: seria „Marine” pentru unii sau seria „Space Traveler” pentru altii.

Proiectul Enterprise a fost ales de un grup de copii ca proiect pentru Festivalul de Stiinta (Scoala Gimnaziala Herastrau, Bucuresti, Martie 2016).

Iar pentru prezentarea constructiei „Sierpinski Fractal” am obtinut  medalia de aur la Salonul de Inventica 2014 organizat la Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati.


Ring of Pyramids

 

Cui se adreseaza

Acest proiect este despre cum sa dezvoltam mintea cu mijloace pe care scoala inca nu le pune in aplicare: vizual, tactil, interactiv. Colonizam spatiul mintii – care este un altfel de spatiu – de aceea numele XColony.

Obiectivul principal este sa formam o colectie de abilitati spatiale potrivite cu varsta la care copiii sunt creativi si curiosi in ceea ce priveste cunoasterea spatiului (8-14 ani).

Dar frumusetea si provocarile ascunse in interiorul acestui sistem pot fi apreciate la orice varsta. Activitatile generate de platforma XColony se adreseaza copiilor de varsta intre 8 si 199 ani!

O carte introductiva pentru acest sistem, intitulata „Geometric Puzzles”, face o scurta prezentare a sistemului educational XColony din perspectiva profesorilor de matematica, educatie in matematica si informatica este gata pentru a fi publicata de o editura din Germania.

Cartea contine peste 100 de pagini de informatie vizuala si prezinta un bogat continut interactiv care se constituie ca un vehicul de invatare intuitiva a unor concepte importante de geometrie, teoria grafurilor, puzzle-uri si jocuri 3D.

 

Aplicatiile sistemului

Sistemul de educatie actual este limitat in mare parte la cunostinte cantitative si analitice. Foarte putine discipline, de exemplu geometria, incearca sa educe intuitia spatiala. Dar chiar geometria se preda pe tabla, tableta, sau pe ecranul calculatorului, adica in 2D.

Exista numeroase studii care au demonstrat ca inteligenta spatiala, in special antrenata la varste mici, este un ingredient foarte important pentru dezvoltarea rationamentului logic, pentru performanta in educatia ulterioara (scolara si academica) si pentru reusita profesionala  in domenii legate de STEM: stiinta, tehnologie, inginerie si matematica.

In prezent, educatia spatiala orientata spre domenii STEM primeste o atentie deosebita din partea comunitatii internationale a profesorilor de specialitate.

XColony reuseste sa creeze un mediu pentru educatia spatiala si sa aduca modalitatea cea mai fluenta in livrarea cunostintelor de aceasta natura: invatarea prin joaca.

O alta caracteristica importanta este potentialul pentru educatia interdiciplinara, datorita legaturilor ce se pot crea usor cu discipline ca: geometrie, informatica, arhitectura, robotica, biologie, chimie, fizica.

 

Utilizarea in scoli

Pe plan international avalansa informationala accentuata din ultimii ani a condus la crearea multor noi domenii multidisciplinare, iar interesul pentru educatia interdisciplinara este foarte ridicat. Tari ca Finlanda, Danemarca, USA au luat masuri de testare a unor sisteme de educatie alternativa, iar reteaua internationala Montessori este un bun exemplu in acest sens.

In ceea ce ne priveste, incercam sa propunem sistemul educational  XColony chiar in cazul in care scolile au deja programul fixat pentru un an. Avem parteneri care iau in considerare aceasta optiune incepand din toamna 2016.

In multe situatii, complexitatea aparenta a modulelor sperie. Profesorilor mai conservatori le este teama ca acest sistem nou va fi greu de utilizat. Pana acum insa avem feedback de tipul: „copiii s-au descurcat aproape fara interventia profesorului; au urmarit filmele, au folosit documentatia, s-au intrebat unii pe altii”. Fiind un sistem deschis, orice se intampla este valid.

Nu exista greseli, doar moduri de a face mai bine si mai interesant.

 

Distributia

In Romania distribuim prin cateva magazine online, in USA avem cateva magazine de muzeu (stiinta, arta) care testeaza kiturile de constructii. In prezent,  partenerii pe termen lung sunt in majoritate din cateva orase din Romania (Bistrita, Brasov,  Bucuresti, Galati, Ploiesti).

 

Promovare

Promovarea este facuta in mare parte prin retele sociale, participari la targuri si conferinte internationale, publicatii in reviste internationale de specialitate si prin recomandare directa. Pentru modulele educationale contactam direct institutiile de invatamant.

 

Business

In ultimii doi ani avem cresteri de aproximativ 100%. Aproximativ 50% din incasari au fost din exterior.

 

Ce urmeaza

Avem in cercetare un experiment cu peste 100 de elevi din clasa a 5-a pentru a evalua impactul cursurilor optionale bazate pe aceste programe. Rezultatele de pana acum sustin o crestere a inteligentei spatiale de 8-17% si o crestere a rezultatelor scolare la geometrie in anul urmator dublu fata de medie.

Copiii isi imbunatatesc seminficativ modul de prezentare si comunicare al rezultatelor si devin responsabili pentru problemele pe care le primesc in cadrul echipei de lucru.

Avem in plan sa extindem modelul de educatie spatiala pentru varste 4-7 ani, sa adaugam un modul specializat pentru invatarea elementelor de arhitectura, si sa validam modelul pentru imbunatatirea educatiei pentru copiii cu sindrom usor de autism.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Companii

Sectiune



Branded


Related