[Brandul Nationalei] Preluare si sut Victor Stroe (Leo Burnett Romania): Exista si azi pusti care traiesc fotbal, insa sunt mai degraba exceptii, nicidecum "mainstream-ul", cum era in trecut

[Brandul Nationalei] Preluare si sut Victor Stroe (Leo Burnett Romania): Exista si azi pusti care traiesc fotbal, insa sunt mai degraba exceptii, nicidecum "mainstream-ul", cum era in trecut

Continuam discutia cu publicitarii romani despre brandul echipei nationale. Dar si despre fotbalul nostru in general si ce transmite el in momentul de fata. Ei, cum nu transmite nimic? Putintica rabdare.

Unora le place Belgia. Coordonatorul de joc pe strategie al celor de la Leo Burnett Romania, Victor Stroe, de exemplu. Vede in belgieni un case study interesant venit dinspre fotbal. Despre cum o poti lua de la zero cu brandul, dar mai ales cu produsul. Prin suporteri, ingredientul magic pentru orice echipa. 

Chiar si acum, cand doar Rusia ne concureaza in esecuri la Euro, tot de la suporteri, de la oameni, se poate pleca pentru o reconstructie. Ei sunt consumatorii, ei sunt cei care au dreptul de a ravni la mai mult. 

Adica noi, “The Romanian travelling fans”, un brand care ar trebui sa existe si despre care vorbeste Victor mai jos. Noi, cei care am tesut in jurul Nationalei cele mai bune poante din ultima vreme. Si umorul e tot comunicare, prieteni! Da, iata un copy bunicel pentru unul din sponsorii de la Euro: “Romania’s team – probably the best joke in the World Europe”.

Altfel, un detaliu interesant: astazi, la aterizarea pe Otopeni, selectionerul Romaniei, Anghel Iordanescu si-a calibrat discursul si a comunicat adecvat, ca un lider, asumandu-si responsabilitatea fiasco-ului. Macar atat.

Si acum, in ciuda unei remarci maligne despre Universitatea Craiova pe care subsemnatul, vechi fan al echipei, o gaseste totaaaaal gratuita, va invit sa-l citim pe Victor. Care preia din condei, vreme de cateva minute, toate sperantele si ideile noastre despre un brand subrezit: Nationala la romani.

 

Romanii si fotbalul. Azi

In trecut, cand faceai cunostinta cu cineva, mai intai spuneai cum te cheama, apoi declarai cu ce echipa tii. Echipa ta era parte din identitatea ta, devenea un extra-nume. Pe langa cel de la biserica, fiecare primea un botez fotbalistic pe viata.

Uneori ursita fotbalistica era incomoda (daca tineai cu Rapid sau Craiova de exemplu), ca o porecla suparatoare care te urmarea oriunde, fara scapare. Dar aia e, nu exista mercato (transfer) de echipa favorite. Ca la parinti: n-ai cum sa-i schimbi.

Azi, daca ne uitam pe cercetari si pe audientele meciurilor, vedem ca interesul tinerilor pentru fotbal este scazut. In cel mai bun caz e doar o alta forma de entertainment.

Cu alte cuvinte, pentru older millennials si Generatia X, fotbalul era parte din formare si identitate, si chiar daca interesul a scazut si pentru ei, fotbalul are sa-i urmareasca definitoriu toata viata.

Desigur, exista si azi pusti care traiesc fotbal, insa sunt mai degraba exceptii, nicidecum “mainstream-ul”, cum era in trecut.

 

Anii '90

Performanta o luam ca pe un dat, parea usor de realizat.

Asa cum dau drumul la robinetul din stanga si ma astept sa curga apa calda, asa si echipa nationala trebuia sa se califice la turnee finale. Ne obisnuiseram cu victoriile, a castiga era un “commodity”. Desigur, erau si accidente (si apa calda se intrerupe, nu?), dar erau rare, si in fata unor echipe tari rau.
Hagi & Co ne invatasera ca e usor sa castigi si ca e un firesc al nationalei sa batem.

“Sa ne faceti statui” al lui Hagi e un adevar pe care mult mai tarziu l-am realizat. A zis urat, dar adevarat.

Varianta frumosa este la Michael Jordan si Nike – “Maybe it's my fault”. Cine nu da click e fraier :)

 

Stingerea

Trendul descendent a aparut odata cu cel ascendent. Succesele generatia de aur ne-au orbit, si nu am vazut dezastrul care se construia temeinic inca din anii ‘90, si care a fost continuat imperturbabil in anii 2000. Nu am stiut cum sa gestionam favorabil momentul “de aur”, si am crezut ca merge de la sine.
Povestea decaderii e stiuta: management prost, personajele puscariabile, coruptie, tunuri , mafie etc. 

Succesul orbitor, care te face prea increzator si inabil in a te schimba, se intampla si in lumea brandurilor. Nokia este cel mai bun exemplu, o companie care avea toti banii din lume, care vindea 1 din 2 telefoane pe glob, nu a stiut sa se adapteze epocii digitale si a decazut complet in numai cativa ani.

 

Brand, ba chiar mai mult

Fotbalul e o forma de manifestare nationala si ideologica (vezi cartea How Football Explains the World, de Franklin Foer). Azi mai putin, dar in trecut nu jucau doar echipe ci se bateau sisteme, de aici si interesul enorm al politicului comunist pentru fotbal. Nu ne mai luptam in rachete si pusti, ci in goluri si crampoane.

Dar, revenind la brandul de tara de azi, o sansa mare sunt suporterii. Relatia asta “mai light”, mai putin incrancenata, nerazboinica pe care o avem cu nationala ne da posibilitatea sa fim suporteri-spectacol. Un fel de englezi, dar pe pozitiv, in felul nostru particular romanesc.

Parada suporterilor organizata de FRF la Paris ne-a oferit un hint. Romanul abia asteapta vacante in strainatate, este creativ, cu chef de viata si se poarta bine afara unde vrea sa arate ca nu suntem asa cum aparem in ziarele de scandal.

“The Romanian travelling fans” ar trebui sa fie un brand al nostru cultivat si incurajat de FRF si de Ministerul de Externe. Acesti “ambasadori” ar conta enorm pentru imagine, dar si pentru numeroasele comunitati romanesti de peste tot in Europa (si in lume) care abia astepta sa se simta romani, si sa se manifeste frumos romaneste.

Am cateva idei in acest sens, rog contactare aici  :)

 

Scandalurile si coruptia din fotbal

Brandurile n-au nici o legatura cu scandalurile.

Singurele critici legate de branduri sunt ca in fotbalul romanesc marea majoritate se implica doar la succes. As vrea sa vad numeroasele declaratii de dragoste pentru nationala si suporteri transmise prin advertising vara asta duse mai departe si dupa Euro!

As vrea sa vad mai multe proiecte permanente de sustinere temeinica a fotbalului la toate nivelurile. Ca brand, daca te declari implicat in fotbal, ai datoria morala dar si profesionala sa “walk the talk”, sa fii pe bune alaturi de fotbal si suporteri. Nu doar sa declari prin campanii de advertising cu ocazia Europeanului.

 

Un pronostic

As vrea ca Belgia* sa faca “o figura foarte frumoasa”.

Nu au un campionat puternic, echipele de club nu au foarte multi bani, sunt o tara relativ mica, 20 de ani au disparut din fotbalul serios si iaca, au reusit sa produca o generatie si o echipa fantastice.
Deci, as vrea Belgia sa fie de succes, pentru ca reprezenta un case-study, o inspiratie pentru refacerea fotbalului romanesc.

*Cornel Dinu ar aminti aici ca prima constitutie romaneasca a fost de inspiratie belgiana, poate o luam de la inceput in fotbal dupa 150 de ani :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related