Maria Predoiu (Presedinte, IAA Romania): Cred cu tarie ca putem deveni un varf de lance la nivel global in zona creativitatii in general si a marketingului digital in special

Maria Predoiu (Presedinte, IAA Romania): Cred cu tarie ca putem deveni un varf de lance la nivel global in zona creativitatii in general si a marketingului digital in special

"Sunt o optimista, asa ca as zice ca problemele pietei de marcomm sunt, de fapt, oportunitati de crestere daca ne mobilizam corespunzator." spune Maria Predoiu, Presedinte IAA Romania in primul interviu de la alegerea din martie.

Obiectivele IAA pentru perioada urmatoare sunt impartite in 5 directii de actiune, ce tin de Scoala IAA, parteneriatele cu zona academica, reprezentarea industriei in relatia cu autoritatile, evenimente dedicate, conturarea si promovarea identitatii marcomm-ului romanesc si "aripa" IAA Young Professionals.

Toate acestea isi propun sa valorifice o serie de oportunitati renascute din probleme: atragerea tinerelor talente, solutionarea suprareglementarii pietei si coagularea industriei in proiecte constructive.

Privind dezvoltarea marcomm-ului romanesc, conjunctura la nivel global indica o sansa a Romaniei de a deveni centru de excelenta in comunicarea digitala. Asta daca ne grabim si nu-i lasam pe altii sa ne-o ia inainte, spune Maria. Caci nu suntem singurii cu potential - si investitii - orientate in aceasta zona.

Pe larg despre perspectivele IAA in ce priveste prezentul si viitorul industriei de marketing si comunicare de la noi, in continuare. 

 

Probleme ale marcom-ului din Romania

In primul rand, multumesc pentru invitatia de a raspunde acestui interviu.

In al doilea rand, inainte de a povesti despre probleme, as prefera sa vorbesc despre puncte(le) forte ale industriei noastre. Asa cum v-am spus, viziunea propusa de acest Board este sa transformam (cel putin sa inceapem transformarea) Romania intr-un Hub Global de creativitate si inovatie. 

In acest sens, am avut in ultimele luni multe discutii cu persoane ce conduc hub uri regionale sau care dezvolta din Romania campanii regionale sau globale pentru a intelege prin ce ne diferentiem fata de alte piete de marketing si comunicare din lume.

Ce am inteles pana acum este ca atuurile noastre sunt flexibilitatea de a prelua provocarile si de a veni cu solutii creative, adaptabilitatea la cerinte, viteza de reactie, avem premize pentru dezvoltarea marketingului digital, deschidere de a invata, de a asculta si alte pareri. Si mai avem si o puternica forta de mobilizare pentru diverse cauze.

Si revenind la intrebare, eu sunt o optimista, asa ca as zice ca problemele pietei de marcomm sunt, de fapt, oportunitati de crestere daca ne mobilizam corespunzator.

- Prima oportunitate este legata de angajabilitate, de atragerea de talente bine pregatite pentru industria noastra si de pastrarea lor in tara.

Astazi, pentru a gasi un candidat potrivit pentru un job, se discuta in medie cu 14 candidati. Si investim in medie 8 luni de zile de la angajare pana cand un tanar absolvent incepe sa aduca valoare adaugata in business. Un consum extraordinar de resurse din toate partile.

In plus, foarte multe talente de top pleaca (ceea ce e ok pentru a explora alte perspective), insa prea putini sunt cei ce se mai intorc.

 - A doua oportunitate este o tendinta de suprareglementare a pietei din partea autoritatilor. In ultimii ani ne-am vazut pusi in fata unui numar considerabil de proiecte de modificare a legislatiei, de cele mai multe ori nejustificate de realitatea pietei.

In sine, faptul ca exista initiative de modernizare a legislatiei e bun, dar de cele mai multe ori, modul in care sunt formulate ne creeaza dificultati in aplicare. Din pacate, in marea majoritate a cazurilor, aflam despre aceste intentii prin monitorizarea surselor publice de informare.

Am dori sa fim consultati de catre legiuitor inainte de a initia astfel de modificari, pentru a intelege intentia si pentru a contribui cu formulari constructive pe baza experientei practice pe care o avem in industrie.

- A treia oportunitate ar fi coagularea pasiunilor colegilor din industrie in demersuri constructive pentru marcomm. Suntem o industrie ce se bazeaza pe inovatie. Incurajam creativitatea, cercetarea, diversitatea, libertatea de exprimare.

Profesionistii din Romania au dovedit lucruri extraordinare, avem in tara premii de la cele mai importante competitii globale, avem reprezentanti in jurii internationale, conducem de aici proiecte regionale sau globale. Intr-un cuvant avem un potential enorm de a transforma Romania in Hub-ul global pe care ni-l dorim.

Insa, uneori, orgoliile personale devin un obstacol pentru crestere. Pe cat de usor este sa ne bucuram cu totii de un gol al nationalei de fotbal, pe atat de dificil pare uneori sa transformam o divergenta de opinii intr-un pas in fata.

Ca Presedinte IAA Romania imi doresc sa reusim sa transformam orgoliile personale in determinare constructiva. Imi doresc sa ne alimentam din aceasta pasiune si sa devenim mai competitivi si mai inovativi. Sa crestem ca oameni si ca business.

 

Directii in care se poate dezvolta marcomul romanesc

Cred cu tarie ca putem deveni un varf de lance la nivel global in zona creativitatii in general si a marketingului digital in special.

La nivel global, ecuatia comunicarii digitale inca nu este rezolvata. Iar noi avem premize reale sa capitalizam pe aceasta nevoie si sa reusim sa ne impunem ca centru de excelenta: creativitate adaptativa atat de importanta pentru real time marketing, industrii conexe cu crestere accelerata (de exemplu IT-ul si cinematografia) si dorinta de afirmare.

Dar trebuie sa fim rapizi pentru a concretiza oportunitatea, caci sunt in regiune centre importante care investesc in aceeasi directie (cum ar fi Polonia).

 

Obiectivele IAA in acest mandat

Am inceput mandatul 2016-2018 propunand  o viziune foarte ambitioasa: Romania = Global Creative Hub. Este o viziune pentru cel putin 10 ani. Si e momentul sa indraznim si sa incepem. Ma bucur ca am alaturi o echipa de Board dispusa sa sacrifice timp si sa investeasca experienta in aceasta directie.

Ca obiective concrete ale acestui mandat ne dorim sa obtinem o crestere a numarului de oameni din industrie implicati activ in proiectele pe care le avem sub aceasta viziune, ne dorim sa promovam aceasta viziune in parteneriat cu autoritatile si sa consolidam imaginea industriei romanesti de marcomm atat in Romania cat si pe plan extern.

Pana acum am vazut multi oameni energizati de aceasta viziune, ne bucuram de un numar in crestere de voluntari pe proiectele IAA (carora vreau sa le multumesc si pe aceasta cale) si avem un parteneriat public-privat demarat in acest sens. Avem si sceptici de care ne bucuram in egala masura caci ne ajuta sa ramanem cu picioarele pe pamant.

Provocarea principale pe care o primim este “de ce/ eu cu ce ma aleg?”. Noi credem ca visul Romania = Global Creative Hub ne ajuta sa ne maximizam potentialul individual si asta va aduce plus valoare pe business-urile clientilor, agentiilor si mediilor.

 

Demersurile IAA

In IAA Romania avem 5 directii principale de actiune pe care le evoluam in acord cu realitatile momentului.

In primul rand, avem Scoala IAA care se adreseaza profesionistilor din industrie. Avem 10 ani de cand rulam modulele cunoscute (Fundamentals, Strategic si Leaders) la care am adaugat modulul de Digital Marketing & Communication. Avem feedback-uri foarte bune de la absolventi si angajatori. Este, poate, singurul program de training intensiv din Romania pe competente esentiale pentru marcomm.

Suntem singurul chapter IAA la nivel global cu un program de asemenea amploare (si alte chaptere privesc programul nostru ca sursa de inspiratie). Suntem si o sursa de inspiratie pentru alte industrii culturale din Romania ca program de pregatire aplicata.

In al doilea rand, dorim sa extindem parteneriatele academice pentru a imbunatati pregatirea absolventilor pentru viata reala. Mai multe despre acest pilon spre finalul anului.  

Reprezentare in dialog cu autoritatile. Suntem in dialog constant cu autoritatile, preponderent reactive, pentru consultare legislativa si incurajam avansarea dialogului catre momentul realizarii proiectelor legislative pe teme de marketing si comunicare.

In ultimul an am reusit sa colaboram pe proiecte legislative cu impact semnificativ pe piata (de exemplu OUG 25, Normele de aplicare a Codului Fiscal in ceea ce priveste Taxa locala de publicitate, clarificari la Normele de aplicare a Legii Zilierului, Legea publicitatii stradale, etc.).

De la inceputul anului suntem parte a unui task force initiat de Guvernul Romaniei pentru stimularea Sectoarelor Creative si Culturale, grup in care ne-am voluntarizat sa sustinem proiecte cum ar fi: Maparea Sectoarelor Culturale si Creative (SCC), Crearea unui grup de dialog permanent cu Guvernul pe tema SCC si dezvoltarea de proiecte pentru educatie si cresterea angajabilitatii in SCC.

Si nu in ultimul rand, am depus dosarul pentru a deveni ONG de Utilitate Publica deoarece avem convingerea ca putem aduce si mai multa valoare adaugata industriei. Speram sa obtinem sprijinul autoritatilor in acest demers.

Evenimente. Effie este festivalul de publicitate cel mai longeviv din Romania, ajuns la a paisprezecea editie. Ne dorim sa repozitionam evenimentul de la o "Gala despre premii" la o oportunitate de a vorbi si de a invata cum sa facem publicitate si marketing mai bine, pe tot parcursul anului (modul in care o vom face va  e cunoscut, deja).

De asemenea, continuam “Ziua Publicitatii”, un eveniment sub umbrela caruia organizam dezbateri pe teme importante pentru marcomm. Si, de asemenea, lucram la imbunatatirea Galei Premiilor de Excelenta IAA, pentru a reflecta cat mai real si mai corect modul in care aducem recunoastere profesionistilor din industrie.

Nu in ultimul rand, sustinem si alte proiecte necesare industriei de marcomm, cum ar Premiile FIBRA, Galele Biz si altele.

Promovarea imaginii industriei si promovarea pe plan intern si extern. Am inceput o serie de dialoguri cu key opinion leaders din industrie in incercarea de a articula identitatea industriei de marketing si comunicare din Romania si intentionam sa construim un program deliberat de comunicare a acestei identitati catre autoritati, catre viitoarele talente din marcomm, si ulterior, pe plan extern. Si acesta este un program in etapa incipienta si speram sa revenim cu noutati frumoase.

Young Professionals – aici nu vreau decat sa multumesc echipei IAA Young Pro dedicata tinerilor profesionisti. S-au organizat si fac evenimente interesante (chiar si pentru seniori) pe cele mai diverse teme pentru industrie.

Va recomand sa-i urmariti pe iaayp.ro Sunt tineri, sunt frumosi, sunt inspirati si motivati. Ma bucur sa-i incurajez si am incredere ca peste cativa ani vor conduce campanii si business-uri excelente.

 

Implicarea playerilor din piata in atingerea obiectivelor

Personal sunt incurajata de nivelul de implicare a echipei permanente, membrilor, Boardului, Senatului, cat si a echipelor de proiect constituite exclusiv din voluntari doritori sa puna umarul la proiecte concrete, benefice pentru industrie.

Cred ca suntem intr-un moment de efervescenta pozitiva si le multumesc tuturor pe aceasta cale. Evident, observam si momente de tensiune (eu prefer sa le spun de pasiune) cu polemici aprinse. 

As zice ca tine de fiecare dintre noi sa avem determinare in proiectele de interes comun, sa oferim vizibilitate pe ceea ce facem concret si daca reusim, ar trebui sa putem amplifica atat sustinerea cat si implicarea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related