Vlad Ursulean, Casa Jurnalistului: Am construit un mecanism de dezvoltare profesionala pe care il deschidem acum pentru toata lumea

Vlad Ursulean, Casa Jurnalistului: Am construit un mecanism de dezvoltare profesionala pe care il deschidem acum pentru toata lumea

Daca ne luam dupa domnul Orwell si al lui citat cu "Journalism is printing what someone else does not want printed: everything else is public relations", rezulta ca putem numara destul de lejer jurnalistii romani din prezent. Dar Casa Jurnalistului se face scoala. Si o sa ne fie mai greu, din fericire.

Dupa cativa ani in care Vlad Ursulean si echipa lui de reporteri au investigat subiecte in toata Romania, iar Casa Jurnalistului a ajuns cunoscuta si peste hotare, dupa ce materialele scrise de ei au adus in lumina de 360 personaje si realitati alternative, trec la pasul urmator: formarea unei noi elite jurnalistice.

Au pornit o campanie de crowdfunding, iar cei 2.000 de euro, stransi deja, vor fi folositi pentru sustinerea a patru noi rezidenti din Casa, cu tot cu echipamente si traininguri de jurnalism. Aviz, insa: campania continua. Incotro? Ni se spune chiar acolo.

Pe viitor, Vlad se gandeste sa construiasca si un program de formare pentru studentii din scolile de jurnalism si sa porneasca o revolutie de la „firul ierbii”.

Ideal, instrumentele si modelul oferit de Casa Jurnalistului vor servi noii generatii de jurnalisti care vor schimba media din interior. Asa cum Vlad a incercat in primii ani de lucru in redactie, dar nu a reusit.

 

Casa Jurnalistului – inceputuri

M-am angajat din facultate la Romania Libera. Aveam o parere foarte proasta despre ziare, dar am zis sa-ncerc sa schimb sistemul din interior. Sau macar sa observ cum functioneaza o redactie traditionala si sa nu repet greselile.

Am publicat acolo reportaje citite si premiate si am intalnit niste oameni faini, dar lumea era pe alt film, iar criza economica a decimat redactia sub ochii mei. Ziarele au ajuns sa copieze stiri si sa le puna titluri cu SENZATIONAL, iar televiziunile mi se pareau masinarii de propaganda.

Casa Jurnalistului a aparut pentru ca multi dintre jurnalistii buni nu mai puteau sa-si plateasca chiria. Erau tot mai disperati cu fiecare luna in care nu-si primeau salariul. M-am gandit ca ar fi misto o casa in care sa locuiasca pe gratis si sa-si faca treaba cum stiu ei mai bine.

Lumea imi spunea ca-i o idee creata si o sa mor de foame. Apoi am publicat un reportajel care s-a viralizat international si brusc lumea imi cerea sa salvez repejor jurnalismul.

 

Misiune

Misiunea jurnalismului este sa faca legaturi intre oameni diferiti si grupuri sociale diverse. In momentul asta avem o presa destul de uniforma ca stil, controlata politic, care pastreaza multe grupuri sociale in mizerie si dezinformare. Presa de acum se chinuie sa atraga publicul intr-o paradigma convenabila pentru patron, dar asta devine din ce in ce mai greu pe masura ce creste accesul la internet.

Jurnalismul de calitate e cel care iti deschide ochii la lumea nuantata in care traim si te ajuta sa iei decizii mai bune.

Societatea noastra are o lipsa cronica de directie, oamenii nu stau sa inteleaga ce se intampla in jurul lor, ci vor mai degraba sa vina repede cineva care sa faca sa fie bine. Casa Jurnalistului s-a specializat in features, materiale multimedia care combina reportajul si investigatia ca sa prezinte publicului fenomenele sociale care le influenteaza viata.

 

Publicul

Publicul romanesc se uita la presa ca la fotbal. Oricat de accesibil ai explica subiectul, pe majoritatea ii intereseaza doar cu cine tii. Daca tii cu cine tin ei esti un erou, daca tii cu ceilalti esti vandut. Altii au auzit de obiectivitate si cred ca limba de lemn care nu spune nimic e apogeul jurnalismului.

Asa ca publicul nostru a crescut odata cu noi. De patru ani facem educatie media pe Facebook si am ajuns undeva pe la 10.000 de cititori care chiar inteleg ce scriem. Cresterea se va accelera in urmatorii ani, pe masura ce scapa romanii pe net.

 

Scoala de reporteri

Cu toate pacatele lor, ziarele erau scoala romaneasca de jurnalism. Dar ziarele au murit, facultatile de jurnalism sunt slabe, iar televiziunile sunt intr-o lume paralela. Riscam sa intram in epoca digitala cu jurnalisti mai slabi decat cei din tranzitie.

Casa Jurnalistului a fost un refugiu pentru reporteri buni si i-a ajutat sa faca cele mai tari materiale pe care si le imaginau. In anii astia am observat care sunt dinamicile care duc la articole bune si care sunt greselile care descurajeaza. Am construit un mecanism de dezvoltare profesionala pe care il deschidem acum pentru toata lumea.

 

Rezidentii

Prototipul rezidentului e un tanar care a facut deja niste materiale jurnalistice misto si vrea sa treaca la urmatorul nivel, sa faca un subiect amplu, de impact. Dincolo de asta, rezidenta e deschisa pentru oricine, indiferent de varsta si pregatire profesionala, cat timp are un proiect original si demonstreaza ca e capabil sa-l duca la bun sfarsit.

Cei patru rezidenti vin cu proiecte jurnalistice de amploare — primul obiectiv e sa-i ajutam sa le duca la bun sfarsit si sa aiba un impact pozitiv asupra societatii.

In acelasi timp, ii invatam pe oamenii astia un proces de lucru independent, pe care pot sa-l puna apoi in aplicare in orice initiativa vor avea. Pot sa-si porneasca propria grupare de jurnalisti, pot sa devina freelanceri sau sa se stranga in echipe pentru proiecte speciale. Totul e sa puna subiectul pe primul loc, nu interesele organizatiei din care fac parte.

 

Cat va dura Scoala?

Punem la dispozitie patru camere in Casa Jurnalistului. Rezidentele pot sa dureze intre doua luni si un an, in functie de subiect. Reporterii o sa primeasca tot ce au nevoie pentru a-si duce proiectele la bun sfarsit, fara alte griji in afara calitatii materialului. Le dam cazare, masa, echipamente, bani de documentare, bani de buzunar si un support group format din unii dintre cei mai buni jurnalisti din Romania, la care pot sa apeleze oricand dau peste un obstacol.

 

Initiativa, pe termen lung

Vrem sa pornim un flux de oameni pregatiti catre presa independenta. Reporterii pe care ii formam vor popula peisajul media al viitorului — vor contrui o presa descentralizata, apropiata de cititori si greu de manipulat.

Ne gandim sa pornim la anul si un program de antrenament pentru studentii la jurnalism, ca sa fim siguri ca o sa avem tot timpul oameni pregatiti sa intre in rezidenta.

 

Planuri de viitor

Eu sunt reporter de teren, asta vreau sa fac toata viata — sa cercetez, sa bag la cap si sa impartasesc cu ceilalti ce am aflat.

Dar o sa fie mult mai misto daca o sa am cu cine sa vorbesc despre asta, cu cine sa ma intrec, cu cine sa ma sfatuiesc. Impreuna putem sa ne simtim mai bine si sa facem mai mult bine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related