Eu nu mi-am descoperit matematicianul launtric la Cangurul Matematician. Dar Anca Cioarec si Brindusa Tudor, studente de arhitectura si urbanism la Ion Mincu, din concursuri au invatat ca se pricep sa faca obiecte. Au fost in aceeasi grupa, dar s-au intalnit la doi ani dupa absolvire, pe la competitii de design de obiect. Putem spune ca, dinainte sa fie un studio, Stardust Architects a fost o echipa.
Inarmate cu bagajul din facultate si, spun ele, o usurinta incredibila de a "designui", Anca si Brindusa si-au adus pe lume primul obiect, masa "Toujours le printemps", cu petale de flori de mar incastrate in rasina. Au pornit in perioada 2011-2012 si, pana acum, s-au extins catre proiecte de design interior. Pe viitor, si-ar dori sa proiecteze o casa. Si o florarie. Le citim?
Despre voi
Echipa suntem noi, Anca si Brindusa. Anca a studiat la Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" din Bucuresti, Universitatea de Arhitectura din Genova si Academie van Bouwkunst din Amsterdam.
A sustinut teza de doctorat si continua cercetarea limitelor dintre arhitectura si arta contemporana iar in prezent, este asistent universitar la Facultatea de Arhitectura din cadrul Universitatii "Ion Mincu".
Brindusa a absolvit Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu din Bucuresti.
Ca student doctorand, cerceteaza arhitectura fara arhitect, iar in prezent este asistent universitar la Facultatea de Arhitectura din cadrul Universitatii "Ion Mincu".
Istoria Stardust Architects
Am fost colege de grupa la Mincu, insa ne-am descoperit reciproc dupa ce absolvisem deja de doi ani, adica prin 2010. Ne-am trezit participand la concursuri de design de obiect timp de aproape un an, fiindu-ne incredibil de usor.
Cam asa a inceput totul, au urmat apoi colaborari cu Ideogram Studio, Ilinca si Tudor Constantinescu, doi prieteni foarte dragi de la care am invatat foarte mult si cu care am lucrat considerabil in zona amenajarilor de interior. Cu Calup, tot prieteni vechi, alaturi de care am conceput amenajari pentru evenimente.
In acelasi timp am continuat sa participam la concursuri si am inceput ceea ce cred ca ne este cel mai aproape de suflet, productia de obiecte.
Bazele studioului
Cred ca ne-am imaginat tot timpul ca vom avea un studio, insa cred ca parea de la inceput ca il avem deja. Nu ne este clar cand a inceput totul, dar cert este ca undeva in 2011-2012 parea ca se intampla.
Lucram deja la o serie de concursuri impreuna si am facut si primul nostru obiect (masuta Toujours le printemps, mai jos). Si totul se intampla extrem de usor si simplu.
Numele
De la un proiect pe care nu l-am facut niciodata, care era raspunsul nostru la un concurs, “Myluckycharm”; tema era desenul unui talisman si ne imaginasem o sfera de sticla foarte mica pe care o poti pierde in buzunar si care contine praf de stele.
Inspiratie si influente
La un moment dat am avut un blog care se chema Wonderwall, un fel de mare perete alb virtual pe care postam lucruri care ne plac asezate impreuna dupa diferite criterii. Erau imagini din arhitectura, arta contemporana, design, dans, etc. Ulterior, blogul s-a transformat in site, unde am mentinut o sectiune ampla de we love, adica franturi de lume care ne inspira.
Ne place arhitectura japoneza, ne plac spatiile diafane ale lui Junya Ishigami, ne plac Shinohara, Fujimoto, Sejima, Nishizawa. Ne molipseste usor entuziasmul lui Oki Sato, ne place design-ul poetic al lui Tokujin Yoshioka, ne place Rei Kawakubo.
Niste ciupercute de la dl. Oki Sato
Cu siguranta, ne inspira arhitectura elvetiana, il citim si recitim pe Zumthor. Ne place Olgiati. Ne plac cei de la Atelier Fala.
Suntem foarte receptive la designul olandez, ne place enorm zona asta experimentala. Ii amintim pe Maarten Baas, Bertjan Pot, Marcel Wanders, Studio Rens, Wieki Somers, Ontwerpduo si tot ce se intampla la Design Academy din Eindhoven.
Sau jumatate din tronul Game of Thrones de la dl. Maarten Baas
Ne influenteaza arta. Ne plac Louise Bourgeois, Pierre Huyghe, Sophie Calle, John Cage, Duchamp. Ne inspira Cadere. Si Ioana Nemes.
Timeline de proiect
Un proiect decurge intr-o mie de feluri. Sinusoidal. Ne straduim sa ne consolidam o metoda de lucru si exista o coloana vertebrala care tine procesul, insa fiecare proiect presupune multi actori noi, incat e de fiecare data la fel de surprinzator.
Ne preocupam in ultima vreme sa cercetam metode de lucru sau chiar sa propunem un cadru de dialog privind felul in care studiourile abordeaza alte studiouri care lucreaza la scari similare. Legat de procesul de lucru, etapizarea lui, intalnirea si relatia cu omul pentru care, si alaturi de care concepi spatiul.
Ultimul lucru pe care l-am facut apropo de asta a fost introducerea unui chestionar pe care inca il imbunatatim si pe care il inmanam beneficiarului la inceputul proiectului.
Am dezbatut indelung privind natura intrebarilor, am fost destul de reticente vis-a-vis de un astfel de instrument de teama de a nu constrange sau manipula involuntar, insa deocamdata a adus raspunsuri care ne-au surprins placut.
Altminteri, o sinteza a etapelor ar fi: etapa 1 - cea conceptuala, in care cunoastem omul si spatiul in care se pregateste sa locuiasca si incercam sa sondam predispozitii, experiente anterioare cu spatiul, ce inseamna confortul, tabietul sau intimitatea, apelam la referinte din alte proiecte despre care intuim ca ne-ar putea apropia de raspuns si apoi propunem solutii pe care de obicei le ajustam pana la cea finala in circa 3 intalniri.
Etapa 1 se soldeaza cu o mapa care contine imagini si poate contine si ceva date tehnice, astfel incat beneficiarul sa poata sa mearga mai departe singur daca decide sa se opreasca dupa acest prim pas.
Saaau un Canvas mai complet, expus la Milano
Etapele 2 si 3– proiectul tehnic pe de o parte, si alegerea finisajelor, a obiectelor sanitare si a pieselor de mobilier. Pe de alta parte, sunt de obicei doua etape care se petrec in paralel si sunt dependente una de cealalta; ele hranesc etapa urmatoare: santierul.
Acestea doua presupun vizite la showroomuri, mostre de materiale, estimare de cost si desene tehnice de instalatii sanitare, termice, electrice, etc.
Etapa 4- Ultima etapa este santierul, care poate si ea sa inceapa in paralel cu cele anterioare si din nou, e o etapa de care beneficiarul poate alege sa se ocupe singur.
Clientii Stardust Architects
Clientii nostri sunt in cea mai mare parte oameni tineri care ajung la noi datorita prietenilor, a fostilor beneficiari sau a site-urilor de amenajari de interior. Sau parintii prietenilor prietenilor.
Insa, de fapt, noi avem mai multe tipuri de clienti: clientii amenajarilor de interior, cei reali, clientii imaginari ai concursurilor la care participam si in ultima instanta se intampla sa mai fim si noi proprii clienti.
Cand ne imaginam un obiect, cred ca noi suntem clientii. Sau noi impreuna cu oameni care ne sunt dragi si carora le propunem colaborari cum a fost cazul Ilenei de la Zwei, alaturi de care am facut oglinda Secret Garden.
Proiecte reprezentative
Probabil ca sunt doua sau trei. O masuta, Toujours le printemps, raspunsul pentru concursul de reamenajare a bailor Bibliotecii Nationale, pe care l-am numit The fountain si o amenajare a unui spatiu de birouri dintr-o institutie specializata in productia de spectacol de opera.
Masuta a fost primul nostru obiect. Ne-am confruntat pentru prima data cu a face un obiect de la zero, cu a-ti imagina o nebunie despre care intuiai ca ar putea deveni realitate, dar habar nu aveai cum si te poate duce spre oameni care sunt dispusi sa creada in ea si sa investeasca alaturi de tine resurse pentru a o face posibila.
Voiam sa incastram petale de mar intr-un blat de corian. Am testat multe rasini, multe tipuri de flori, caci marul nu a avut rabdare, am cutreierat Bucurestiul in lung si-n lat de la piata de flori la institutul de cercetare in ale chimiilor rasinilor si ne-a iesit Tlp-ul. Robert Savu de la Ekero este unul dintre aliatii de nadejde in astfel de momente temerare si ii multumim.
The fountain a presupus un prag pe care l-am depasit in felul in care am lucrat cu intuitia noastra spatiala. Si cu felul in care am facut balansul intre intuitie si rationalizare a respectivei tentatii, intelegere a acelui ceva pe care ti-l sugereaza spatiul sau tema sau ambele simultan.
Am simtit ca spatiul bibliotecii, respectiv aula care se afla in proximitaea grupurilor sanitare care faceau obiectul concursului, iti propuneau obedienta, o liniste care te deresponsabilizeaza; am vrut sa compensam starea asta din spatiul cel mai public al cladirii cu o experienta opusa in spatiul ei cel mai intim.
In plus, arhitectura cladirii ne-a ajutat, propunand ideea de coborare. Ne-am imaginat ca intram in vintrele cladirii si de aceea am folosit un finisaj care se afla intre rosul caramizii si al organelor omenesti.
Promovare
In urma cu un an, ne-am facut o pagina de Facebook pe care povestim destul de des despre proiectele noastre. Si am participat la cateva targuri de design: Ventura Lambrate si Dutch Design Week in 2015 si Romanian Design Week in 2016.
Romanian Design Week 2016 - with a Stardust Architects touch
Viitor
Momentan ne pregatim cu nerabdare de incheierea unui santier. Este un proiect de amenajare a unui apartament din Bucuresti pentru un om foarte drag. Lucram de asemenea la inca un proiect de amenajare de apartament, la prototipul unui stand expozitional si ne pregatim de o lucrare participativa pentru curtea CNDB.
Nu stim ce urmeaza pe viitor. Ne entuziasmeaza tot timpul un proiect nou, sa-l cunoastem treptat, sa-l descoperim si sa-i gasim intelesuri noi. Ne entuziasmeaza cam toate intamplarile noi. Ne-ar placea sa proiectam o casa. Si o florarie.