Cum se intelege publicitatea cu literatura. Bogdan Raileanu: Te inspira pentru ca te intalnesti cu tot felul de oameni si psihopati si tipologii si crize si situatii

Cum se intelege publicitatea cu literatura. Bogdan Raileanu: Te inspira pentru ca te intalnesti cu tot felul de oameni si psihopati si tipologii si crize si situatii

Bogdan Raileanu lucreaza in publicitate de vreo 15 ani si este Group Creative Director la GMP Advertising. De vreo doi ani, s-a apucat sa scrie literatura. A terminat un fel de micro-roman si alte texte de proza scurta. Unul dintre ele apare in iocan, revista infiintata de Florin Iaru si Marius Chivu. Titlul: "Ce mai face Vincent Gallo" (referinta aici).

Uneori crede ce e bine ce scrie, alteori ii vine sa stearga tot si sa se apuce de gatit. El povesteste care ii sunt tabieturile, cu ce apucaturi din publicitate se lupta in scris si cum poate deveni un subiect pana si monotonia unui birou.

 

In iocan

iocan este o revista de proza scurta infiintata de Florin Iaru si Marius Chivu. In ultimii ani ei au fost foarte preocupati de aceasta zona a prozei care e privita de multe ori ca sora mai mica si saraca a romanului. Nu stiu de ce, poate pentru ca e scurta, te tine de mana putin si pe urma iti da drumul in bratele alteia si poate lumea cauta ceva de lunga durata.

M-am intalnit cu Chivu si Iaru la niste cursuri de Creative Writing acum vreo doi ani. Ei faceau cursurile. Eu aveam nevoie de niste confirmari. Mi-a prins bine.

Multe lucruri reprimate, frustrari sau anxietati se pot transforma in proza. In iocan am ajuns trimitand doua texte din ce am scris in ultimii ani. Au ales unul. M-am bucurat foarte mult.

Acum ma bucur, dar ma si tem. Ca poate nu sunt la inaltimea celorlalti. Sigur nu la inaltimea lui Truman Capote care apare tradus in iocan. E ceva sa fiu si eu acolo.

 

Textul

De obicei nu imi aduc aminte cand anume scriu una sau alta, dar textul din iocan il localizez foarte bine. Eram in vacanta la schi in Austria. In text apare o scena cu o statuie care exista in fata hotelului la care stateam. E vorba despre un slice of life, cum ar spune publicitarul din mine. Mai concret cred ca e vorba despre neputinte, regrete si semne de batranete.

 

Titlul

Dupa ce am rescris povestirea, i-am gasit si titlul pe care il merita. Rescrierea e importanta.

 

Tabieturi de scris

Scriu cand pot. In ultimul timp, pot doar dimineata. Seara am bateriile terminate. Singurul tabiet e sa nu ma deranjeze nimeni.

 

Ce scrii

Am terminat si ceea ce s-ar putea numi un micro roman. Scriu de vreo doi ani aproape. Uneori cred ca e bine ce am scris acolo, alteori imi vine sa sterg tot si sa ma apuc de gatit.

 

Muzele din publicitate

Publicitatea te inspira pentru ca te intalnesti cu tot felul de oameni si psihopati si tipologii si crize si situatii. Daca s-ar scrie o carte a adevarului despre publicitate si marketing as putea sa contribui si eu cu cateva sute de pagini.

Lucrez de aproape 15 ani si am trecut prin multe etape in publicitatea asta romaneasca. Fiecare te inspira. Chiar si monotonia biroului poate fi o tema.

 

Cum se inteleg scrisul si publicitatea

Sincer, nu cred ca se inteleg. Daca esti scriitor, pai esti scriitor. Eu sunt un fel de scriitor in timpul liber. Din pacate la noi nu prea poti trai cu ce incasezi din scris, iar scrisul meu este unul facut cu fata spre societate. Ma uit la ce se intampla in jur sau la ce mi se intampla mie si scriu despre asta. Si poate nu o fac bine, inca nu stiu. O sa aflu.

 

Un scriitor-publicitar preferat

Nu l-am citit pe Costin Bogdan, altminteri nu am preferati :)

 

Scriitori contemporani romani pe care ii urmaresti

Marin Malaicu-Hondrari, Cartarescu, Razvan Petrescu, Gherghut, Adi Schiop, Iaru, Visniec, Ioan Es. Pop, Christian Teodorescu, Petru Cimpoesu si cred ca mai sunt si altii.

 

Cel mai misto roman aparut in Romania, in ultimii 10 ani

Nu stiu. Dar poate fi cel mai misto din ultimii 5 ani mai misto decat cel mai misto din ultimii 10?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related