[Mutatia stirilor online] Viorel Dobran, Romaniatv.net: La un site generalist, trebuie sa fii atent mereu ce condimente pui la o “saorma cu de toate"

[Mutatia stirilor online] Viorel Dobran, Romaniatv.net: La un site generalist, trebuie sa fii atent mereu ce condimente pui la o “saorma cu de toate"

Viorel Dobran a inceput in presa la masina de scris. Adica in 1996, la Cotidianul. Isi aminteste de pagere si statiile de emisie-receptie. A intampinat ostil trecerea inspre online si integrarea inevitabila a printului in digital. Apoi, l-a prins microbul. Cinci ani a fost redactor-sef Realitatea.net, iar in prezent este Content Manager Romaniatv.net.

Viorel vorbeste despre Cristoiu si Paler, despre prima lui zi pe teren si sursele care nu existau pe internet, despre noile generatii din redactiile online, care se amuza cu pisici pe Facebook, despre ce s-a pierdut iremediabil pe drum si cum se pastreaza echilibrul, acum, intre SEO si analytics, horoscop si politica, ipocrizia publicului si ipocrizia media, pentru a obtine, la final, cea mai buna saorma cu de toate.

 

In presa

Cum spuneam si cu alt prilej, am inceput presa la masina de scris, pe cand pagerele tineau loc de telefoane mobile, iar statiile de emisie-receptie la brau erau indicatorul sigur ca esti un jurnalist important, un sefut-ceva. Inca mai chinuiesc tastatura doar cu aratatoarele, motiv pentru care laptopul se mai revolta cateodata si imi atrage atentia printr-un ecran negru sau  albastru, dar pana la urma ajungem la un armistitiu. In online, am ajuns inevitabil din cauza crizei presei tiparite. Desi facusem un fel de curs cu Iulian Comanescu, eram oarecum refractar ideii, credeam ca e ceva temporar. Dar m-a prins "microbul", asa ca in cele din urma nu am mai fost ostil deschiderii unui cont de Facebook, sa citesc sute de pagini despre SEO si sa stau ore intregi cu ochii in analtytics ca sa vezi ce "content" livreaza trafic.

Nostalgii? Evident ca exista... A fost frumoasa perioada Catavencii "la Coti", cand au fost cred cele mai interesante titluri de prima pagina din media romaneasca, cand Ion Cristoiu transmitea editorialul din Serbia, in plin bombardament, si nu voia corectura pe text pentru a nu pierde din tiraj, cand Octavian Paler isi corecta textele stand pe un scaun subred, de trei picioare, cand Mihnea Maruta  edita fiecare virgulita in Reinvierii, fara sa fie distras de gratarul si manelele din cimitirul de vizavi, dar si momentele cand SATI, la final de luna, arata ca esti pe primul loc in online-ul romanesc.

 

Cum s-a schimbat stirea

In principiu, presa este/ar trebui sa fie aceeasi, fie ca este tiparita, fie ca se vede dintr-un ecran mai mare sau mai mic. Modul de lucru este altul si, ceea ce mi se pare interesant, in online feedback-ul este imediat. Aici, esti mult mai aproape de cititori, care nu ezita sa te traga de mouse atunci cand gresesti sau sa te laude atunci cand este cazul. Ceea ce este interesant. S-au schimbat multe, nu mai gasesti un reportaj bun, rigoarea s-a cam pierdut pe drum, interviurile "pe mail" nu au savoarea celor din presa tiparita, sunt avantaje si dezavantaje.

 

Ce vrea publicul

"Publicul" este atat de diversificat incat este greu sa satisfaci toate asteptarile. La site-urile de nisa este mai simplu, stii exact cine ar trebui sa fie de partea cealalta a ecranului, intrusii nici nu te intereseaza. La un site generalist, trebuie sa fii atent mereu ce condimente pui la o
"saorma cu de toate".

 

Comportamentul romanului consumator de stiri

E greu de spus, pentru ca se fac foarte rar cercetari. Fiecare vrea altceva si pare mereu nemultumit. Greu obtii laude in online… Ar fi prea simplu sa masuram dorinta publicului in numarul de clickuri. Uneori vrea sa-si citeasca horoscopul, alteori este atras de stiinta, nu rateaza rezultatele din sport sau stirile despre vedete (desi nu ar recunoaste asta :)) sau un filmulet amuzant.

 

Cat de ipocrit e publicul? Cat de ipocrita e media?

Ipocrizia exista de ambele parti, din aceasta dihotomie nu ai cum sa scapi. Ca sa ma explic, atunci cand ma frapeaza un comentariu pe Facebook la un articol, intru pe wall-ul respectivului si ma linistesc. Dar nu se pot face generalizari. Media este ipocrita in alegerea subiectelor sau "nealegerea" lor,  in alegerea titlurilor,  in pozitionarea articolelor pe site...

 

Compromisuri

Compromisuri se fac pentru ca publicitarii vor trafic, iar pentru asta ai nevoie si de subiecte mai usurele, si de titluri mai inselatoare. Trebuie sa fii insa extrem de atent, ulciorul nu merge de multe ori la apa, iar tu risti sa pierzi iremediabil cititorii de calitate.

 

Cum s-au transformat redactiile online

Redactiile online sunt frumoase. Sunt jurnalisti cu experienta, veniti din presa tiparita sau de la televiziuni, sunt tineri entuziasti, care se amuza la pisicile de pe Facebook. Unii sunt cu lecturile la purtator, altii mai putin, important e sa le placa ceea ce fac.  Media  de varsta, in jur de 25 de ani.

 

Ce inseamna, acum, jurnalist

Daca ma iau dupa candidaturile la Primaria Capitalei, ar trebui sa spun ca inseamna mult. Daca ma uit in oglinda, o meserie care iti ocupa aproape tot timpul si de multe ori nu tocmai bine platita.

 

Noile surse de stiri

Imi amintesc ca in prima mea zi de jurnalist, eram un student venit de pe bancile de la Litere, Cristian Teodorescu s-a uitat la mine lung si m-a trimis afara din redactie de unde sa ma intorc cu doua stiri publicabile. Situatia nu s-a schimbat prea mult, din aproape orice poate iesi o stire. Un blog, o postare pe Facebook, o agentie, un crampei de declaratie de pe scarile DNA. Din pacate, spre deosebire de ce este "afara", drepturile de autor sunt inca un moft in presa romaneasca.

 

Titlurile

Nu o sa-ti vina sa crezi, dar nu te-ai fi asteptat la acest raspuns in veci. Disparitia lui "Click aici" este o IPOTEZA-SOC care ar innebuni Facebook-ul, n-ai fi banuit asta! Este chiar imposibil de crezut? "Click aici" este deja cam desuet as zice, dar alti monstri lexico-gramaticali se
ingramadesc sa ii ia locul. Publicul devine insa din ce in ce mai atent, nu se mai lasa pacalit de un titlu bombastic. Parerea mea este ca va disparea repede aceasta "moda", care, sa nu fim ipocriti, este importata de la o anumita parte a presei de afara. Urmariti chiar si la publicatii
serioase din strainatate topul celor mai citite articole dintr-o zi si veti avea surprize.  

 

 

Cum afecteaza Facebookul si social media viata unei stiri

Afecteaza? Dimpotriva, as zice ca este ca o hartie de turnesol. Daca este o stire buna, vei avea comentarii, like-uri, share-uri, daca nu, se va stinge ca un balon de sapun. Trebuie sa alegi momentul, un titlu bun, o imagine interesanta si, nu in ultimul rand, sa te rogi ca Mark Zukerberg sa nu fi avut o noapte grea de la scancetele bebelusului, motiv sa schimbe iar regulile de afisare in News Feed.

 

Comentariile

Cu exceptia momentelor de glorie ale postacilor din campaniile electorale, comentariile s-au mutat in marea majoritate de la articol la varianta postata pe Facebook a acestuia, unde este o "jungla" greu de controlat. Esti atent sa nu apara grozavii, mai stergi comentarii, mai banezi conturi, dar macar aici ai o identitate a comentatorului. Exista si o sanitarizare intrinseca. Atunci cand cineva "sare calul", exista destui cititorii care ii atrag atentia si observi si tu, administratorul, ca nu e in regula si iei masuri.

 

Native advertising

Marturisesc ca nu stapanesc domeniul, dar, ceea ce pot sa spun, este ca, in general publicitatea agreseaza. Cea mai buna dovada este ca multe site-uri de afara si tot mai multe din Romania conditioneaza accesul de eliminarea aplicatiilor care blocheaza reclamele.

 

Ce a omorat internetul

Cand mi-am facut lucrarea de licenta, a trebuit sa  stau zeci de ore in Biblioteca Academiei (apropo de CLICK  AICI din online-ul de astazi, Cristoiu nu era inca pe acolo, vana gaini care nasc pui vii pe prima pagina de la Bulina Rosie) pentru a contabiliza greseli din presa scrisa. Acum as putea face asta stand comod acasa in fata laptopului. As zice ca internetul a omorat interactiunea umana. Exista multe tururi virtuale in marile muzee ale lumii, dar parca este altceva atunci cand o ai in fata pe Gioconda, chit ca iti vin in minte toate titlurile abracadabrante din online legate de teoriile mai mult sau mai putin absurde despre celebra opera. Verificarea din mai multe surse este de fatada pe internet, pentru ca toate ar putea avea aceeasi sursa originara.  In schimb, documentarea fara internet ar fi acum mult mai dificila. Nu trebuie neglijat nici aici factorul uman, conteaza cine este in spatele ecranului pentru a “omori” o stire sau a “naste” un monstru jurnalistic.

 

Cel mai bun lucru in stirile online din Romania. Cel mai rau

Cel mai bun lucru? Incep sa devina mai complexe, cu galerii foto, video, multe link-uri, sunt mai vioaie si mai adaptate device-urilor moderne. Cel mai rau? Prea mult tabloid si mult prea mult copy-paste, fara sa fie trecut macar printr-un filtru jurnalistic.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related