La povesti cu oameni de print. Sabina si Razvan Iordache (Printoteca): A fost mai intai o afacere, apoi o afacere de cuplu, o afacere de familie si, mai nou, e o afacere cu copii

La povesti cu oameni de print. Sabina si Razvan Iordache (Printoteca): A fost mai intai o afacere, apoi o afacere de cuplu, o afacere de familie si, mai nou, e o afacere cu copii

Nu stiu cat de des mai pronuntam cuvantul "discoteca", mai frecvent cred ca ne apare pe buze "Printoteca". Asta datorita Sabinei si lui Razvan Iordache, care au infiintat-o, au hranit-o si au educat-o de mica, sa fie friendly, sa fie harnica, indrazneata si sa-si faca prieteni buni printre designerii romani.

Ea: Manager, secretara, sofer, promoter, jurist - toate indeplinite in decurs de cateva saptamani in timpul primului proiect de campanie pe bune. Apoi, tot studenta, dar cu propria agentie intr-o garsoniera de 20 de metri patrati din centru. Cu contabilitatea de gat, a trecut si prin agentiile altora, ultimul stagiu inainte de antreprenoriat fiind departamentul de strategie de la Three.

El: Politehnica si corporatie. Totut era "sigur, confortabil, repetitiv", deloc palpitant. Cand nu e actiune, te apuci s-o faci; asta a si facut, printr-un bike shop deschis impreuna cu un prieten. Unde a cunoscut-o pe Sabina, cu care nu formeaza doar un cuplu antreprenor, recent au devenit parinti.

Dar nu bagam prea mult nasul unde nu ne fierbe oala si ajungem cu pasi repezi in inima Printotecii. Cu Mimaki si Brother care zumzaie pe fundal si Konica stand intr-un colt, solemna chiar daca iesita la pensie, intindem celor doi microfonul la care se spun povesti.

 

Short bio: oamenii Printotecii

Conducerea Printotecii e formata din Razvan si Sabina Iordache (a fost mai intai o afacere, apoi o afacere de cuplu, o afacere de familie si, mai nou, e o afacere cu copii - cu accentul pe ultima silaba). 

Sabina: Prima firma am facut-o in anul 2 de facultate. Habar nu aveam ce fac. Ma intrebase un prieten daca ma pot ocupa de o campanie de promovare pentru produsele lui in hipermarketuri. Gata! Imi fac agentie! In doua saptamani era gata.

Campania cu pricina a fost un dezastru. Au fost cateva saptamani in care alergam ca un titirez, fiind si manager, si secretara, si sofer, si promoter, si jurist. Ma tot intreba lumea de seful meu si imi era frica sa recunosc ca nu am.

Au urmat alte mici proiecte, asa ca am inchiriat o garsoniera de 20 de metri patrati in centru si mi-am facut agentie cu sediu, filtru de cafea, un birou si multe scaune - butic de creatie mai exact, o denumire in voga la vremea respectiva. I-am spus ”Camera”, inspirati fiind de cei 4 pereti.

Mi s-au alaturat cativa prieteni si colegi de facultate si petreceam ore intregi visand la campanii, premii, pana cand a trebuit sa platim chiria, contabila, taxele si ne-am trezit. ”Agentia” s-a mutat la mine in sufragerie si eu m-am decis sa ma angajez.

Am lucrat in publicitate, imbinand o lunga vreme joburile de junior in agentie cu aspiratiile de antreprenor. Dintre perioadele din publicitate, cea mai draga mi-a ramas cea petrecuta la Three, in vremea cand agentia era la inceput si am facut parte din echipa pe post de strateg. Asta a fost ultimul meu job inainte de a lua decizia de a deveni antreprenor full time.

Ea e Sabina

Razvan: Eu sunt inginer transferat din Politehnica direct in corporatii. Asa ca antreprenoriatul a fost calea mea de a ma elibera de tot ceea ce ajunsesem sa urasc la jobul meu sigur, confortabil, repetitiv. Aveam nevoie de libertate si creativitate, asa ca impreuna cu niste prieteni am deschis un magazin de biciclete urbane.

Terminam programul la corporatie la ora 4, apoi incepeam munca la bike shop, asa am cunoscut-o pe Sabina. Eu aveam nevoie de printuri, ea voia o bicicleta.

Si el, Razvan

 

Pe cont propriu

Sabina: Am vrut sa fac print fiindca simteam ca e un mediu foarte misto de exprimare creativa. Au fost doua probleme: nu aveam bani si nu stiam nimic despre tehnologiile de print.

Asa ca, timp de cateva saptamani, m-am plimbat de la banca la furnizori si inapoi pana am gasit imprimantele perfecte si banii pentru ele. Am depasit bugetul anticipat de vreo 5 ori, fiindca m-am prins rapid ca daca vreau sa fac treaba trebuie sa am echipamente bune.

Am inceput cu un Mimaki (ecosolvent), un HP (apa) si, doar ca sa fie, am luat si o imprimanta laser Konica Minolta, second hand, cea din urma dovedindu-se extrem de productiva in perioadele dificile. Asa ca in 2011 s-a nascut Printoteca.

 

Etapele de la idee, pana la lansare

Sabina: Primul nostru sediu a fost o mansarda din Centrul Vechi. La un fel de etaj doi, la care se ajungea pe o scara in spirala un pic cam subreda. Detaliile astea le-am vazut abia cand a trebuit sa aducem in sediu echipamente care cantareau chiar si 200 de kilograme.

Printam tot ce ne pica in mana doar pentru a ne ”antrena” pe echipamente. Am avut proiecte de tot soiul si clienti fel de fel. Intr-o prima faza lucram din inertie si sub presiunea platilor lunare pe care trebuia sa le facem pentru echipamente.

Planul initial de a face campanii misto de promovare pentru propria afacere se tot amana. A fost o perioada grea, cu multe nopti dormite langa imprimanta, dar si cu multe lectii despre antreprenoriat pe care nu ti le spune nimeni. Dupa perioada asta de maturizare am facut un pas in spate, am evaluat situatia si am pastrat doar ceea ce ne facea fericiti. 

 

Evolutia echipei

Sabina: Printoteca a avut momente cand era formata dintr-un singur om si a ajuns la o echipa de 4: productie, design si doi oameni pe marketing si PR. 

Cel mai nou membru al echipei este Silviu Popa, juniorul nostru care gestioneaza partea de comunicare si relatii publice de care suntem tare mandri. Este student in ultimul an la comunicare si ne-a impresionat cu entuziasmul lui si o avalansa de idei bune pentru Printoteca.

 

Promovarea studioului

Sabina: Ne-a fost foarte usor sa ne promovam fiindca, asa cum spuneam mai devreme, exista o nevoie reala pe piata si vestea s-a dus rapid din gura in gura, ceea ce s-a vazut atat offline cat si in social media. 

Am observat ca pe zona asta de servicii e o mare problema cand vrei sa stii un pret, fiindca esti nevoit sa dai 3 telefoane si 2 mailuri, asa ca am rezolvat si problema asta. Am pus la punct site-ul astfel incat oricine, la orice ora, are nevoie de o informatie sau un pret sa il poata calcula online.

Tot pe site am dezvoltat partea de blog unde publicam atat informtii tehnice dar si inspiratie pentru creativi. Nu in ultimul rand ne-am concentrat pe evenimente, atat la noi in studio cat si in cadrul altor evenimente de interes pentru artisti.

Ni se pare important sa interactionezi cu designerul, sa ii afli problemele ca sa poti veni cu solutii. Evenimentele sunt un bun prilej de a oferi consiliere tehnica si de a face demo-uri.

Printoteca @SkirtBike 2014

 

Cele mai frumoase si cele mai dificile momente 

Sabina: Cel mai frumos e cand ne bucuram ca niste copii de cate o comanda imposibila pe care am facut-o posibila. Asta ne face super-fericiti. Momente dificile au tot fost, mai ales in perioada de inceput, insa uitandu-ne in spate au ramas mai mult niste amintiri amuzante.

Daca ar fi sa punctez unul anume ar fi transportatul imprimantei laser de 200 de kg pe care ma ambitionez sa o pastrez de cate ori ma mut la un nou sediu. E mostenirea mea din perioada in care tipaream carti de vizita, mape si flyere si boceam langa ghilotina pentru cate un bleed prost calculat.

 

Noul portofoliu de servicii

Sabina: Strategia in baza careia am regandit potofoliul de servicii a pornit de la clientii cu care ne doream sa lucram. Asa ca am pastrat servicii care sunt specifice creativilor si ne-am concentrat in a le face sa fie cele mai bune de pe piata. Asta a insemnat sa dam un refresh si in ceea ce priveste echipamentele. Am luat un Mimaki nou, mai mare si cu mai multe butoane, o imprimanta Brother pentru textile si am pensionat-o pe Konica.

Never stop learning, Brother GT-361

Printul este un domeniu in care zgarcenia produce catastrofe. Am hotarat sa acordam multa atentie serviciilor conexe celor de productie. Asa ca am pus la punct un sistem prin care putem sustine oricare dintre etapele necesare unui produs realizat de un designer sa ajunga la clientul lui final, fara ca designerul sa aiba batai de cap.

 

Sistemul destinat designerilor romani. Detaliat

Sabina: Ideea de baza este ca un design bun merita un #printbun. E pacat ca un design la care s-a muncit ore, zile sa ajunga imprimat nasol sau sa se strice in timp stand atarnat pe peretele unui client sau fiind purtat de acesta. Prin acest sistem am incercat sa raspundem la fiecare piedica sau nemultumire pe care o poate avea un designer atunci cand vrea sa vanda un produs imprimat. 

De exemplu, solutia de ”print on demand” permite realizarea unei singure bucati dintr-un produs, productia facandu-se abia dupa ce a fost plasata comanda de catre clientul final. Astfel, nu se mai pune problema de comenzi minime sau stocuri, ceea ce rezolva riscul de a imprima in avans modele sau marimi de produse pe care nu le va comanda nimeni vreodata.

Cel mai important este ca, nefiind necesara realizarea unui stoc de produse, se rezolva cea mai mare problema a designerilor care vor sa inceapa o afacere cu printuri: lipsa unui buget initial.

Ne ocupam inclusiv de partea de ambalare si livrare, ceea ce scuteste designerul de foarte multe batai de cap. O alta chestie foarte importanta este folosirea tehnologiei potrivite. Echipamentele noastre sunt cele mai bune de pe piata din categoria lor si garantam o calitate maxima a printului prin faptul ca folosim doar consumabile originale. 

Mimaki, fata buna

De la pretratarea corespunzatoare a materialului, la mentenata echipamentelor facuta la timp, pana la faptul ca o cerneala bulk va oxida spre deosebire de cerneala dintr-un cartus, iar asta se va vedea in rezistenta si calitatea printului. Noi ii incurajam sa isi dezvolte propriile branduri si vrem ca prin tot suportul oferit, designerii sa nu mai aiba grija printulului si a logisticii, ci doar placerea de a crea.

 

De ce ar trebui designerii sa se orienteze mai mult spre print

Sabina: Printul e o cale simpla, sincera si directa prin care designerii pot comunica cu publicul lor. Te apropii cu adevarat de mesajul unui artist atunci cand ai acasa sau cand imbraci o lucrare de-a lui. E o legatura mai puternica decat cea realizata in digital.

Dincolo de misiunea artistica, mai e si partea financiara. Printul e un produs care se vinde, e un vehicul care duce arta catre un public foarte larg. Noi nu ne dorim in mod special ca designerii sa vanda pe site-ul nostru, ci sa isi dezvolte branduri autonome. De aceea consilierea merge pana la suport in a-si gasi atat forma juridica potrivita pentru a vinde, cat si a gasi modalitati de a-si proteja lucrarile. Sintetizand informatiile pe care le-am discutat in cadrul evenimentelor de pana acum, in curand vom lansa un mic ghid despre ”cum sa faci bani din design”.

 

Cel mai profitabil segment de business al studioului 

Sabina: Din punctul de vedere al clientilor, exista trei surse de venit: clientii creativi, clientii corporate si clientii finali. Ca numar de comenzi si ca dinamica, cel mai important segment e reprezentat de clientii creativi, ca volum sunt mai reprezentativi clientii corporate. Cu clienti finali lucram foarte putin.

 

Unde ne intalnim in viitorul apropiat

Sabina: Pe termen scurt ne dorim foarte mult sa reusim sa consiliem un numar cat mai mare de artisti despre tehnologiile de imprimare si despre cum le pot utiliza pentru a-si valorifica lucrarile.

Comunitatea locala de creativi este remarcabila prin designul bun pe care il realizeaza si suntem hotarati sa le oferim la schimb un #printbun. Asta inseamna ca vom fi din ce in ce mai activi online si ca vom organiza si vom participa la tot mai multe evenimente.

Pe termen lung am facut o lista cu ceea ce le lipseste designerilor locali in materie de tehnologii de print si ne-am propus sa investim in solutiile tehnice care sa raspunda nevoilor lor. In urmatorul an vom mari numarul de imprimante si, foarte posibil, numarul de sedii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Grafica si Tipar

Grafică şi Tipar este poziţionată ca o agenţie de producţie creativă, cu expertiză în conceperea şi producerea de materiale pentru campanii de marketing şi comunicare. Activitatea noastră se desfăşoară... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related