[IQ-ul creativ din publicitate] Luca Bulacu: Creativitatea nu se vede in calupul publicitar si nici pe outdooruri. Creativitatea in Romania nu are plan media

[IQ-ul creativ din publicitate] Luca Bulacu: Creativitatea nu se vede in calupul publicitar si nici pe outdooruri. Creativitatea in Romania nu are plan media

Luca Bulacu, ‎Creative Partner WoPA, spune ca, desi e recunoscuta dincolo de granite, creativitatea publicitara nu se vede decat in proiecte mici, pe Instagram, in filmulete pe YouTube si aplicatii nastrusnice. La consumator se impotmolesc lucrurile. Pentru ca in briefuri si debriefuri, el este prea needucat sau prea cool.

Premiile FIBRA vin sa largeasca putin soseaua locala. Si sa lupte cu impotmolirea. Indiferent daca este pentru cei multi sau cei ascunsi, pe cei care beau bere la pet sau facuta in casa, publicitatea si sora ei, creativitatea, sunt chemate la apel. Le asteptam aici.

 

Status

Creativii romani sunt crema publicitatii Europene si au primit de nenumarate ori recunoastere worldwide. Deci, la creativitate “per se” stam bine. Problema este ca nu se vede creativitatea in calupul publicitar si nici pe outdoor-uri.

Creativitatea in Romania nu are plan media, e mai degraba intalnita in proiecte digitale minuscule, pe Instagram, in filmulete pe YouTube, aplicatii nastrusnice cu 10 download-uri. Si cei mai aprigi sustinatori ai wowness-ului creativ romanesc sunt mai degraba membrii familiilor celor care lucreaza in departamentele de creatie si membrii juriilor de la festivaluri.

Daca intrebi consumatorul pe strada ce reclame creative ar numi, ma tem ca aici se impotmoleste treaba. La nivel de industrie, in interior, ne recunoastem aceasta calitate de a fi creativi si stim ca avem creiere fabuloase, mai greu e cu implementarea ideilor vizbil si relevant pentru consumator.

 

La capitolul atitudine

In ambele tabere se vrea eficienta. Resurse, costuri, toate trebuie sa fie aliniate si sa faca ROI.

Eu nu cred ca agentiile sunt departe de mindset-ul clientului si viceversa. Pentru ca relatiile se cresc cu responsabilitate de ambele parti, nu ai sa vezi niciodata o agentie foarte curajoasa langa un client conservator si nici invers.

Exista agentii mari care au bani si isi permit sa fie creative pe banii lor si cu minim de risc financiar din partea clientului, exista agentii care scriu dupa dictarea clientului pentru fee-ul de la sfarsitul lunii si exista agentii unde exista o relatie de parteneriat cu clientii.

Cele din a treia categorie cresc impreuna cu clientii pe care ii consiliaza si impreuna capata incredere. De obicei, incep prin a lucra impreuna un leaflet si ajung la campanii complexe si creative.

Vorbesc aici chiar de parteneriat, nu de cioace semnate sau un spot radio. Pentru ca adevarul este ca riscul si succesul deopotriva trebuie asumate si impartite la doi.

 

Greseli ale clientului, greseli ale agentiei

Este o singura greseala din partea clientului: consumatorul este considerat incompetent, needucat, uncool. Si pentru ca relevanta in functie de target, oricare ar fi el, este extrem de importanta, atunci scade stacheta creativitatii, pentru ca nu poti face creatie de calitate pentru “natangi”.

Din partea agentiilor, apare efectul invers: consumatorul este considerat prea cool, prea educat, prea destept si de asta multe campanii nu sunt deloc relevante.

Ideal ar fi sa se echilibreze aceasta balanta si, deci, creativii sa mearga mai des cu autobuzul de mana cu clientii.

 

Curajul in advertising

Agentiile au curaj. Si brandurile cateodata. Din pacate, curajul inseamna, de multe ori, bani. Ca in viata :)

 

Campanii extraordinare

Nu suntem o agentie care sa dea din coada atunci cand primeste un brief, ba dimpotriva, suntem destul de “bataiosi”. Nu am sa dau exemple nominale (speram sa le vedeti premiate), dar este foarte greu sa spui despre o campanie ca este extraordinara.

Niciun creativ bun nu este multumit pe deplin de munca lui. Niciodata. Cred ca face parte din mindset-ul oricarui om de creatie sa creada ca se putea mai bine.

Altminteri, da, am facut campanii care au creat controverse si au si fost aplaudate in acelasi timp… semn ca cel putin din punct de vedere impact si-au atins scopul.

 

De ce are nevoie industria pentru a progresa

De bani, curaj si de perseverenta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


WOPA

Suntem independenti.Nu vorbim tot timpul frumos, dar vorbim liber. Suntem locali.Poate nu avem director de creatie „din occident”, dar avem unul nascut in Colentina, care face publicitate de 16 ani,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related