Maria Desmirean (Curtea Veche Publishing): Au fost mai multe voci care spuneau ca Marian e doar o inventie de marketing, ca prea vorbeste corect romana si ca prea are cratimele tot timpul la indemana

Maria Desmirean (Curtea Veche Publishing): Au fost mai multe voci care spuneau ca Marian e doar o inventie de marketing, ca prea vorbeste corect romana si ca prea are cratimele tot timpul la indemana

Cand s-a apucat de scris despre viata de zi cu zi din Politia Rutiera, Marian Godina se gandea ca i-ar placea sa structureze materialele in cateva exemplare pe care sa le dea celor apropiati. Toate bune, numai ca postarile au devenit virale extrem de rapid, iar Marian s-a trezit fata in fata cu optiunea de a lansa o carte.

Initiativa a venit din partea Curtea Veche Publishing, iar Maria Desmirean (Executive Manager) spune ca oamenii de la editura urmareau postarile lui Marian si stiau ca si-ar dori sa scoata o carte. Au pus totul la punct si asa a luat nastere antologia „Flash-uri din sens opus”. La o luna de la lansare, Curtea Veche Publishing a declarat titlul un succes. S-au vandut 40.000 de exemplare din cele 50.000 tiparite. Despre etapele dintre Facebook si print, aflam de la Maria mai jos. Iar aici gasiti conversatia noastra cu Marian.

 

Primele contacte cu Marian Godina

Il urmaream pe Marian Godina pe Facebook de cateva luni bune si stiam ca si el isi exprimase dorinta de a publica o carte. El spera sa publice o carte tiparita in cateva exemplare, pentru el si familia lui.

Totusi, inca o data, socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ si intr-o luna de la lansare Marian Godina a vandut peste 40.000 de exemplare din volumul sau de debut.

Cred ca Marian ne-a facut mai multe servicii prin publicarea acestei carti: ne-a convins sa regandim relatia pe care o avem cu politistii si cu reprezentantii autoritatilor, ne-a convins sa renuntam la prejudecatile care erau sursa celebrelor bancuri cu politisti.

Nu in ultimul rand, ne-a convins sa punem mana pe o carte, in conditiile in care tirajul mediu in Romania este de 2000 de exemplare, Marian a reusit ca prin volumul sau de debut sa ne convinga 40.000 de oameni sa deschida o carte, ceea ce e mare lucru!

 

Implicarea autorului in procesul editorial

Marian este un autor cu totul atipic, cum ii si place sa se descrie, de altfel. A fost foarte implicat in procesul editorial, in mare parte datorita curiozitatii lui si firii sale proactive.

Pentru el intalnirea cu lumea editoriala a fost o premiera, iar in timpul lucrului la carte, mai in gluma, mai in serios, ne spunea ca daca nu ar fi politist, cu siguranta i-ar fi placut sa lucreze intr-o editura. In rest, procesul editorial s-a inscris in tiparele clasice, iar Marian a acceptat, cu putine exceptii, propunerile noastre.

 

Retinerile editurii

Nu cred ca s-a pus problema unor retineri, ci mai degraba am cantarit constant cat de prudenti ar trebui sa fim. Dupa cum stiti, in carte Marian vorbeste despre o serie de abuzuri comise la sfarsitul anului trecut, iar el a avut toata sustinerea noastra, indiferent de posibilele urmari ale publicarii acestui volum.

Rolul unei edituri nu este acela de a infrana adevarul, de a cenzura realitatea, ci de a ajuta informatia sa ajunga la cat mai multa lume si consider ca prin acest volum am reusit sa daramam o serie de bariere si sa ajutam la reluarea dialogului dintre cetateni si politisti.

Intr-una din primele intalniri pe care le-am avut, Marian Godina mi-a spus foarte clar ca noi, civilii, nu intelegem un lucru care lui ii este foarte clar: politistul este angajatul nostru, iar rolul lui este de a ne ajuta si de a ne servi interesele. Totusi, noi incercam in mod constant sa ne furam singuri caciula in loc sa intelegem corect acest raport si sa ne urmam cu pragmatism interesele comune.

 

Aspectul cartii

Titlul a fost dat de Marian Godina si noua ne-a placut propunerea lui; chiar daca pe parcurs au mai circulat si alte variante, am insistat ca volumul sa poarte acest titlu. In ceea ce priveste coperta, lucrurile au fost mult mai complicate, pentru ca nu reuseam sa gasim o varianta care sa ne placa si noua si autorului.

In ziua in care trebuia sa intram in tipar am primit un telefon de la Marian care imi spune: “Maria, nu-mi place coperta neam!”, dupa care a urmat o pauza lunga: “Si ti-a luat trei zile sa-ti dai seama?”. Evident, au urmat o serie de variante, iar pana la urma am ajuns la cea potrivita.

Coperta a fost extrem de importanta pentru Marian si desi voia sa tina cont de expertiza noastra (motivul celor trei zile de tergiversare), pana la urma si-a ascultat instinctul si consider ca a fost decizia potrivita.

 

Comenzi, vanzari, tiraj

Pana acum am tiparit 50.000 de exemplare si au fost vandute peste 40.000, ceea ce din start plaseaza volumul pe lista bestsellerurilor din anul acesta. Avand in vedere ca nu vorbim despre publicul nostru obisnuit, cel care cumpara carte in mod constant, este destul de greu de previzionat evolutia acestui titlu, insa semnalele din piata sunt in continuare favorabile.

 

Promovare

Strategia s-a realizat la nivel de editura, optandu-se pentru varianta awareness-ului dobandit organic in online ca prima etapa, iar mai apoi am trecut in mediul offline, unde am considerat ca e important ca publicul sa il intalneasca pe Marian.

Au fost mai multe voci care spuneau ca Marian e doar o inventie de marketing, ca prea vorbeste corect romana si ca prea are cratimele tot timpul la indemana, iar eu cred ca acest tip de abordare spune totul despre noi si standardele noastre.

Noi am avut norocul ca am lucrat cu o persoana autentica, careia nu i-a fost frica sa se prezinte publicului asa cum este. In aceasta campanie s-au intamplat atat de multe lucruri care erau imposibil de previzionat, incat din backstage parea uneori ca gestionam comunicarea intr-o situatie de criza.

 

Impactul cartii asupra imaginii editurii

Publicul editurii este obisnuit cu acest tip de proiecte, deoarece in ultimii ani noi incercam sa vedem ce se intampla in cadrul societatii noastre si sa punem aceste evenimente in paginile unor carti.

Consider acest demers foarte important, deoarece prin el se epureaza efemeritatea si se decanteaza substanta pura, ajutandu-ne astfel sa luam o distanta critica fata de diverse evenimente si sa analizam situatia la rece.

De altfel, cred ca acesta este unul dintre rolurile principale ale cartilor: acela de a cura, de a ne scapa de zgomotul de fond, facilitand astfel intelegerea diverselor fenomene din jurul nostru.

 

Planuri pentru viitor

Marian Godina are in pregatire o carte de educatie rutiera pentru copii, care, pe langa sfaturile practice, va contine si povesti prin care autorul va incerca sa ii convinga pe copii ca politistii sunt prietenii lor si ca relatia de frica ar trebui sa dispara la aparitia unui politist. Evident, va fi o carte ilustrata si plina de umor si va aparea pe piata la targul de carte Bookfest de la inceputul lunii iunie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related