Nume: David Moscovici. Meserie: argumentator

Nume: David Moscovici. Meserie: argumentator

Dezbaterea e un fel de dans in care conduci si te lasi condus pana se ajunge la sincronizare. Nu e vorba de a avea mereu dreptate, nici de a vorbi ca sa te auzi, sa termini si sa pleci. Nu trebuie sa fie un act emotional, ci pur rational. Adica nu cum te certi tu cu prietenii tai nefumatori, indignat ca te discrimineaza si te trimit in frig, la intalnire cu pneumonia. O buna parte din ce inseamna o argumentare reusita depinde de firul celuilalt, nu de tine si cat de tare sau de mult vorbesti. Desi balcanismul, spune David Moscovici (antrenor in cadrul atelierului de argumentare de la Club RevdePov), ne-a tot bagat in cap ca "cel mai insistent si vehement e vazut ca probabil avand dreptate". Dar trebuie sa ne descotorosim 

L-am rugat sa ne povesteasca mai jos ce-i cu argumentarea, cum l-a "imbrobodit" si care ii sunt aplicatiile. Una deja am notat-o - se pupa bine cu un .ppt si o cauza:

"In anul doi de facultate, am reusit sa strangem cei aproape trei mii de euro necesari pentru a participa la Campionatul Mondial Universitar de Dezbateri din Thailanda, aproape exclusiv pe baza argumentarii in fata unor sponsori de ce noi ar trebui sa fim sustinuti mai degraba decat o echipa de fotbal, un orfelinat sau angajatii firmelor respective".

 

Pasionat de argumentare

Primul pas cred ca a fost prin gimnaziu, cu cluburi si cursuri de actorie. Actul de a vorbi in fata unui public a fost o provocare atragatoare de la inceput.

Pasul doi a fost contactul propriu-zis cu debate-ul in liceu. M-a acaparat instantaneu si debate-ul de performanta a devenit central intregii mele vieti de liceu si pricipala sursa de educatie.

Al treilea pas, pasind inspre viata adulta, a fost facultatea de Drept a UniBuc urmata de un Master in Drept European si niste munca in domeniul legal. In paralel cu timpul petrecut in lumea dreptului, in tara si in strainatate, imi dezvoltam in contextul ARGO (Asociatia Romana pentru Gandire si Oratorie, asociatie membra a asociatiei nationale ARDOR - Asociatia Romane de Dezbateri, Oratorie si Retorica) latura de antrenor si trainer.

Cea mai buna parte din acea perioada au ramas totusi concursurile de debate universitar si concursurile de procese simulate (care semanau mult cu debate-ul).

Constatand eu toate astea, al patrulea pas a fost inapoi inspre ceea ce imi place. Devenind trainer si coach de argumentare si public speaking, pot sa lucrez cu oameni in mod direct si sa ii vad si simt crescand in atatea moduri minunate. Nu stiu inca vreo senzatie profesionala mai buna.

 

Primii pasi in domeniu

Cumva, desi nu eram „in domeniu”, lucrul in cadrul clubului de debate timp de ani de zile a fost cel mai bun incubator pentru mine ca trainer. Am avut spatiu sa esuez, sa experimentez si sa invat.

Desigur, tranzitia de la un public voluntar de liceeni, care sunt acolo pentru ca isi doresc asta, la publicuri care au platit si/sau sunt obligati de parinti/firma sa fie prezenti la training a cerut multa adaptare.

Daca liceenii sunt cat de cat deschisi la a invata si adultii vor sa isi foloseasca putinul timp disponibil pentru invatare eficient, si deci sunt receptivi, cel mai dificil public e, de regula, grupul de studenti.

Cu combinatia nefasta de incredere ca stiu ei mai bine, dar si cu energie dedicata alocata micilor gesturi de rebeliune, studentii pot fi totusi „prinsi in joc” daca se simt cu adevarat ascultati.

Dupa un liceu (si, uneori, o facultate) in care li s-a spus ca trebuie sa taca si sa asculte, adesea chiar se bucura sincer de contexte in care sa poata sa se exprime. Daca li se ofera aceasta ocazie, o sa fie apoi si dispusi sa asculte.

 

De stiut despre argumentare

1. Invatarea argumentarii practice inseamna  mai degraba „cum invat sa ascult la cum au altii dreptate” decat „cum invat sa am eu dreptate”. Gandirea critica reala inseamna receptivitate; si receptivitatea face comunicarea sa functioneze.

2. Si mai important decat orice tehnica este ca exercitiul argumentarii iti ofera incredere de sine. Increderea de sine adevarata de „argumentator” de cursa lunga inseamna: constitutia solida de a avea incredere in perspectivele tale cat le prezinti , dar si flexibilitatea de a primi noi perspective de la altii sau onestitatea intelectuala care dicteaza sa nu fii arogant pentru ca poti intotdeauna sa nu ai dreptate (si pentru ca e urat).

3. Invatarea argumentarii inseamna invatarea a cum poti sa te imbunatatesti in mod continuu. Vestea proasta este ca cere exercitiu si critica de sine constanta pentru a continua sa cresti.

 

Greseli frecvente

Suntem obisnuiti sa vorbim pentru a ne auzi vorbind mai degraba decat pentru a ne asigura ca suntem auziti. Foarte mult din cultura balcanic-romaneasca construieste mecanisme sociale prin care cel mai insistent si vehement e vazut ca probabil avand dreptate.

Procesul de constientizare si inlaturare al efectelor si prezumtiilor acestei culturi intr-un context profesional este unul care cere multa atentie si nuanta.

Mai des argumentam din impulsuri emotionale decat din impulsuri rationale si rareori evaluam intern daca efortul de argumentare merita depus, avand in vedere sansele lui reale de a fi receptionat.

 

Situatii importante in care ti-a folosit

La scoala si facultate, capacitatea analitica care vine cu disciplina argumentarii a fost o super-putere. 

In anul doi de facultate, am reusit sa strangem cei aproape trei mii de euro necesari pentru a participa la Campionatul Mondial Universitar de Dezbateri din Thailanda, aproape exclusiv pe baza argumentarii in fata unor sponsori de ce noi ar trebui sa fim sustinuti mai degraba decat o echipa de fotbal, un orfelinat sau angajatii firmelor respective.

Profesional, aceasta disciplina ma ajuta nespus in fiecare zi, imi da abilitatea de a vorbi cu usurinta si constructiv pe limba celor cu care am de lucrat.

 

Provocari pentru un trainer

Tot jocul antrenamentului argumentarii consta in a ajuta participantii sa depaseasca limitele pe care ei si le-au construit pentru ei isisi. Unora trebuie sa le fie infranta neincrederea, altora simtul ridicolului si altora timiditatea.

Dupa exercitiul de discurs obisnuit, intrebati „Ce a fost bun in discursul tau?” majoritatea participantilor nu stiu sa raspunda. Sa iti stii punctele tari e cel putin la fel de important ca a ti le stii pe cele slabe.

Am avut participanti care au clacat in diverse moduri: lacrimi, emotii paralizante, convingerea ca nu „este pentru ei”, ca nu sunt folositoare exericitiile. Pe aproape toti insa i-am ajutat cu succes sa depaseasca momentul si sa il interiorizeze ca pe un pas sanatos in intelegerea directiilor in care au nevoie sa se dezvolte dupa ce am analizat impreuna de unde a venit acea bariera.

 

Argumentatori profesionisti care iti plac

Mai mult decat „marii vorbitori” si vedetele, cel mai mult am respectat si invatat de la mentori care au avut o misiune din a introduce ca mod de a invata educatia deliberativa in cat mai multe minti.

De la Dna. Profesoara Simona Mazilu, care m-a invatat prima data debate, si pana la Profesorul Alfred „Tuna” Snider din SUA care ne-a incurajat constant sa continuam misiunea construirii unei culturi a gandirii critice, multi oameni din comunitatea nationala si internationala a dezbaterilor contribuie ca fiecare membru sa devina un ganditor si cetatean mai puternic.

 

 

Colaborari cu companiile

Am avut multiple colaborari cu diverse grupuri din companii mari si mici, de la cursuri de dezbateri propriu-zise, pana la programe de training centrate pe solutionarea conflictelor, pe public speaking sau pe coaching pentru o misiune anume, precum o prezentare esentiala, o pledoarie sau o conferinta de presa.

 

3 point-uri pentru argumentari mai bune

1. Lucrul la oglinda/webcam: Alege-ti teme dificile si argumenteaza. Apoi priveste ce si cum ai spus, imbunatateste, repeta.

2. Apropo de teme dificile, tine-te la curent cu toate dilemele vechi si noi, din domenii cat mai diverse si intreaba-te mereu: Ce as argumenta pro si contra temei asteia?

3. Gaseste-ti un sparring partner. Dezbateti aceste teme 1 la 1, oferiti-va feedback reciproc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related