In ultimii cinci ani, Timisoara a testat nu mai putin de trei concepte de candidatura in pregatirirle pentru competitia Capitala Europeana a Culturii 2021 (CEaC 2021). De la "Revolutionary", ideea ce punea accent pe energia civica timisoreana, s-a ajuns la "Channel of cultures", o referinta la Canalul Bega si calitatea lui ca punct de legaturi istorice, comerciale si, implicit, culturale.
Dar, cand lucrurile s-au mai asezat, tema luminii le-a intrecut pe celelalte si ideea finala a luat forma: "Shine your light – Light up your city!". De ce? Timisoara a fost primul oras cu iluminare electrica stradala din Europa si face parte din reteaua oraselor construite pe baza principiilor Iluministe.
Stim de la Simona Neumann (directorul executiv al Asociatiei Timisoara - Capitala Culturala Europeana) , care ne-a spus si atributele principale cu care porneste Timisoara in competitie: europenitatea si capacitatea de a asimila usor diversitate culturala, accesibilitatea geografica, viata culturala dinamica si, nu in ultimul rand, istoria foarte bogata, vizibila inclusiv la nivel arhitectural.
Toate acestea au fost considerate pe parcursul definirii programului "Shine your light - Light up your city!", al carui element principal tine de "descoperirea de sine si transformarea sociala", obiectivele tinand de valorificarea mostenirii culturale timisorene.
Schimbarile in oras au inceput deja sa se intample, iar bugetul local acordat culturii s-a dublat fata de 2011.
Detalii despre tot ce a implicat candidatura Timisoarei in competitia pentru CEaC 2021 aflam de la Simona in continuare:
Candidatura la CEaC 2021
Primele demersuri oficiale cu privire la candidatura Timisoarei au fost facute in 2010, cand societatea civila, oameni de cultura, reprezentanti ai mediului de afaceri si operatori culturali au exprimat intentia orasului de a candida la titlul de Capitala Europeana a Culturii, iar aministratia locala si judeteana s-au alaturat acestei idei sustinand-o.
Inca de la inceput, procesul candidaturii a fost unul participativ, comunitatea locala fiind informata si implicata prin intermediul conferintelor de presa, al retelele de socializare, sesiunilor si campaniilor de informare, atelierelor de lucru, consultarilor publice.
De-a lungul celor aproape cinci ani de pregatire, Timisoara a propus si a testat trei concepte de candidatura. Acest fapt demonstreaza un oras implicat, care a analizat in profunzime si a cautat plusurile si minusurile sale, fara a le masca.
Primul concept, Revolutionary, punea accent pe puterea energiei civice specifice orasului si afirmarea lui pe plan european, in ideea de a contribui la unificarea Europei asa cum a facut-o in decembrie ‘89.
Prin parcursul sau istoric, Timisoara a experimentat principiile care stau la baza Uniunii Europene de astazi, iar valorile inradacinate in identitatea Timisoarei au dus la cel de-al doilea concept care a fost supus testarii, Channel of cultures, cu referire la Canalul Bega care-l traverseaza si care are multiple conotatii istorice, comerciale, dar si valente culturale.
Anul 2015 a insemnat verificarea rezultatelor obtinute si a urgentelor orasului, prin organizarea a 21 de ateliere de lucru, aplicarea de chestionare, campanii de consultare si informare pe platformele online, implicarea in evenimente organizate in oras.
Prin feedback-ul primit, s-a constatat ca Timisoara - care face parte din reteaua oraselelor construite pe baza valorilor Iluminismului si primul oras european cu iluminat electric stradal - este un catalizator si un punct emergent de raspandire a valorilor si culturii locale.
Fiind produsul unui experiment, acesta a dat nastere unor idei inovatoare fiind supranumit oras al premierelor. Astfel s-a ajuns la conturarea conceptului cu care, de fapt, orasul a intrat in competitie, si anume: Shine your light – Light up your city! (Lumineaza orasul prin tine!).
Castigarea titlului va contribui la recunoasterea orasului in plan international, cresterea numarului de turisti, internationalizarea productiilor culturale si dezvoltarea industriilor creative locale, dar si la o mai buna coeziune a comunitatii.
Proiectul candidaturii Timisoarei (TM2021) isi propune sa devina un experiment deschis, care sa depaseasca pasivitatea Europei zilelor noastre. TM2021 stimuleaza energia interioara a indivizilor, care devine stralucire si uneste comunitatea, orasul si intregul continent. Toate acestea prin forta culturii.
Evenimente si actiuni in cadrul programului
Pentru timisoreni, cultura reprezinta o componenta ce accelereaza schimbarea la nivel politic, religios, economic, educational si social.
Prin urmare, programul pe care il propunem pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii se va extinde asupra tuturor acestor sfere de activitate.
Dorim sa cream o platforma comuna de dezbateri si interventii culturale care sa faciliteze regandirea sistemului in sensul implicarii individuale si colective in problemele culturii si ale societatii, actionand in scopul in scopul integrarii industriilor creative in strategia economica pe termen lung a orasului si a regiunii, dar si al promovarii diversitatii culturale a orasului si a regiunii gratie experientei multi- si interculturale a zonei.
Programul, Shine your light - Light up your city!, implica un proces al descoperirii de sine si al transformarii sociale ce da nastere unor noi intelesuri.
Ne dorim ca oamenii sa porneasca in cautarea luminii lor interioare, sa-si impartaseasca povestile si experientele in comunitatea in care traiesc, contribuind astfel la dinamica schimbarilor sociale, alungand pasivitatea, stimuland energia civica, generand implicare si interes pentru cultura.
Prin intermediul programului nostru artistic, desfasurat pe parcursul anului 2021, speram sa contribuim la revigorarea unui climat al diversitatii culturale, al dialogului si convivialitatii, reintegrand in cotidian aceste valori fondatoare ale orasului, adaptate contextelor specifice acestui secol.
Atuurile orasului
Avantajele majore ale Timisoarei sunt europenitatea conferita de trasaturile ei multi si interculturale si inclusive, integratoare. Este un oras care absoarbe diversitatea de orice fel cu usurinta.
Un alt avantaj il constituie pozitia geografica – Timisoara fiind un important pol euroregional aflat in vecinatatea Serbiei si a Ungariei cu care construieste punti de legatura; este totodata un oras usor accesibil cu avionul si pe autostrada, dinspre vestul Europei.
Apoi, urbea are o viata culturala bogata, existand aici trei teatre de stat in trei limbi – fapt unic in Europa -, o filarmonica si o unei opera, galerii de arta private si muzee, centre culturale, festivaluri care se organizeaza periodic fie in oras sau in regiune (de exemplu JazzTM, Revolution/ Exit, Plai, Festivalul de Jazz de la Garana, Timshort, Simultan s.a.).
Este un oras tanar, vibrant cu peste 50.000 de studenti ce studiaza in 8 universitati. Spiritul civic al timisorenilor a facut ca aici sa izbucneasca Revolutia din 1989 impotriva unui regim totalitar, iar 20 de ani mai tarziu ideea de a construi candidatura orasului pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii s-a nascut tot din randul societatii civile.
Nu in ultimul rand, Timisoara are o bogata mostenire istorica si arhitecturala, numarand peste 14.500 de cladiri-monumente istorice si este locul in care s-au nascut miscari artistice de avangarda precum Sigma, 111 si formatia Phoenix care facea dizidenta fata de regimul comunist.
Specificul local si aspectele europene
Shine your light - Light up your city! este mesajul central al candidaturii noastre. Tema luminii reprezinta o excelenta sursa de inspiratie pentru artisti si activisti civici, oferindu-le ocazia sa prelucreze in mod creativ tema patrimoniului cultural local dintr-o perspectiva europeana contemporana.
Prin provocari si dezbateri, prin analiza si reinterpretare din perspectiva temei luminii, interventiile culturale din cadrul programului nostru reinventeaza mostenirea culturala si o readuce la viata.
Cultura Timisoarei si a regiunii Banatului prezinta o mare diversitate de forme de patrimoniu cultural precum si forme de arta traditionala.
Valoarea acestora nu rezida doar in caracteristicile lor fizice, istorice, culturale si artistice, prin intermediul carora se contureaza identitatea locala si cea regionala (in mod special caracterul multi- si intercultural al Timisoarei si al Banatului) ci si in semnificatia pe care acestea o au pentru cetateni, comunitati si grupuri diverse, datorita memoriei subiective ce determina identitatea individuala. Toate acestea vor fi valorificate in programul cultural propus pentru anul 2021.
Strategia de promovare
Esenta strategiei noastre de comunicare se centreaza in jurul mesajului central al candidaturii noastre. Ne propunem ca prin acesta sa conectam Timisoara cu celelalte orase din tara si din Europa.
In campania noastra de promovare a candidaturii vom folosi nu doar canalele clasice de comunicare, dar si ambasadorii TM2021, diaspora, retelele de socializare si mijloacele digitale. Un plan detaliat va fi pus la punct in acest sens in urmatoarea perioada si va fi prezentat in cel de-a doilea dosar de candidatura pe care-l vom inainta in vederea selectiei finale.
Beneficii pentru timisoreni
Prin intermediul sloganului Shine your light – Light up your city! si prin programul cultural pe care il propunem pentru anul 2021, ne dorim sa transformam locuitorii in timisoreni activi si implicati si in cetateni europeni.
Acest lucru este valabil mai ales pentru tinerii aflati in cautarea unei viziuni, voluntarii care doresc sa-si puna energia in slujba comunitatii, seniorii care isi doresc un oras in care valorile si patrimoniul sunt respectate si grupurile vulnerabile care detin perspective importante asupra societatii noastre.
Deja etapa de preselectie pe care am parcurs-o a adus schimbari majore in oras: adoptarea oficiala a unei strategii culturale pe termen lung (2014-2024) dezvoltate intr-un context de cooperare transfrontaliera, dublarea bugetului local alocat culturii in 2015 fata de 2011, o efervescenta culturala deosebita in oras de la zona institutionalizata pana la cea underground, numeroase lucrari de realibilitare a pietelor istorice si a spatiilor publice, conceperea de planuri integrate pe termen lung de dezvoltare economica si turistica a orasului in care cultura capata un rol important, fiind vazuta ca generatoare de venituri si de locuri de munca.
In cazul in care titlul european va reveni Timisoarei, dorim sa devenim o sursa de inspiratie din punct de vedere al civismului pentru intreaga Romanie, promovandu-i valorile culturale. Intentionam sa gasim impreuna tot mai multe ocazii concrete pentru ca individul sa iasa din zona sa de confort, sa paseasca in spatiul public, sa lase in urma pasivitatea si sa experimenteze implicarea prin cultura. Doar in interiorul acestui spatiu comun cultura poate genera opinii si poate influenta actul decizional.
Cu alte cuvinte, cultura este, in cele din urma, spatiul propice de manifestare a libertatii de a fi cetatean european.
Suntem poarta de vest a tarii nu doar din punct de vedere geografic ci si din perspectiva simbolica, adica a valorilor europene impartasite de-a lungul istoriei, oferind Romaniei un spatiu deschis experimentelor de tot felul si oportunitatea integrarii ei europene mai rapide.