IAB Romania si Project Agora, cu sprijinul Quantix Marketing Consulting si PageFair, au derulat un studiu amplu in urma caruia a rezultat ca procentul exact al utilizatorilor de programe de tip adblock, pe principalele site-uri locale, este de 13,9% din totalul vizitatorilor.
Studiul a fost derulat in perioada octombrie 2015 - ianuarie 2016, pe 80 dintre site-urile cu cel mai mare trafic din Romania (conform SATI), coordonate la nivel de continut si/sau publicitate de 7 dintre principalii publisheri sau regii online din Romania, membri ai IAB Romania.
Site-urile pe care se inregistreaza cel mai mare procent de utilizare de adblockere sunt din categoriile Sport (21,8% dintre vizitatori au adblocker instalat), Programe si ghiduri (19,9%), Stiri generale (18,2%) si Economic & financiar (16,4%). La polul opus, categoriile Hobby & Familie si Copii inregistreaza cel mai mic procent de vizitatori cu adblocker instalat (7,2%)
„Faptul ca un browser din sapte are blocat accesul la reclame reprezinta un avertisment pe care utilizatorii il adreseaza intregii industrii de publicitate online din Romania. Studiul ne arata ca acestia nu refuza aprioric publicitatea, ci, dimpotriva, o gasesc utila, insa utilitatea ei este strans legata de context, refuzand formatele intruzive, care ingreuneaza accesul la continut.
Solutiile ar fi o mai buna targetare a utilizatorilor folosind date de calitate pentru a adresa mesajul potrivit, persoanei potrivite, la momentul potrivit, precum si native ads, insa si formate creative de calitate, cu grad de intruzivitate cat mai redus, precum cele prevazute de standardele IAB", spune Adrian Motirlichie, Business Development Director Project Agora / Tailwind EMEA si coordonator al proiectului.
Rezultatele acestui studiu scot in evidenta nevoia industriei pentru o mai mare responsabilitate fata de interactiunea utilizatorului cu publicitatea online, spun si reprezentantii IAB Romania.
„Fata de multe alte tari, in care procentul de utilizatori care folosesc adblockere a ajuns, conform altor studii, la cifre de cateva zeci de procente, in Romania suntem intr-o pozitie privilegiata, insa de aceea trebuie sa facem tot posibilul pentru a tine acest procent sub control.
Nu doar publisherii, ci intreg ecosistemul digital trebuie sa acorde o mai mare importanta experientei de brand si modului in care publicitatea este perceputa de utilizator, pentru a incetini sau chiar opri cresterea acestui procent, iar ultimele actiuni ale IAB Romania pe aceasta tema, precum Decalogul Digital, sunt un bun punct de plecare pentru imbunatatirea relatiei cu utilizatorii romani de internet", a declarat Ionut Oprea, presedinte IAB Romania.
Aceste informatii sunt datele preliminare reiesite dintr-un studiu mai amplu, care a urmarit si comportamentul utilizatorilor de internet care folosesc un adblocker, precum si atitudinea acestora fata de publicitate, adblocking in general, fata de elemente specifice si intentia / deschiderea fata de accesarea de continut platit.
Initiativa IAB Romania si Project Agora incearca sa defineasca si care sunt principalele motive de folosire a mijloacelor de adblocking pentru a lucra alaturi de intreaga industrie la imbunatatirea publicitatii online in Romania.
Varianta completa a studiului, care cuprinde o analiza aprofundata a datelor rezultate precum si motivele reale pentru care utilizatorii au instalat un program de blocare a publicitatii online, urmeaza sa fie disponibila in cursul lunii februarie.
Studiul are doua componente. O masurare tehnica a numarului de browsere care au instalate aplicatii de adblocking. Aceasta abordare foloseste tag-uri PageFair implementate in fiecare pagina a fiecarui site masurat. Au fost masurate doar versiunile de desktop ale site-urilor, versiunile de mobile fiind afectate doar marginal de adblockere (sub 3%, din datele PageFair).
A doua componenta a studiului consta intr-un sondaj cu utilizatorii de Internet, realizat prin culegere online, pe baza de chestionar structurat de catre specialistii Quantix Marketing Consulting. Scopul principal este explorarea motivelor pentru care utilizatorii apeleaza la adblockere. Volumul esantionului este de 1.300 de respondenti, reprezentativ pentru populatia online a mediului Internet romanesc. Marja de eroare la nivelul intregului esantion este +/- 2.6%, pentru un nivel de incredere de 95%.
IAB Romania (Interactive Advertising Bureau Romania) este asociatia industriei de marketing si publicitate interactiva din Romania si membru fondator al retelei IAB Europe (www.iabeurope.eu), in 2008. Fondata in 2006, reuneste in prezent principalele agentii de publicitate, regii de media, publisheri autohtoni si companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactiva – online, mobile si alte canale interactive.
IAB Romania este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care are ca scop sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate interactiva din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei, sa creeze si sa intretina un cadru optim pentru autoreglementare si sa coordoneze eforturi de industrie pentru cresterea acestei piete.
Project Agora este cel mai mare marketplace de publicitate pentru publisherii online din Europa Centrala si de Est precum si din zona MENA, dezvoltat si implementat de catre Tailwind EMEA in Grecia, Romania, Ungaria si Emiratele Arabe Unite, in parteneriat cu AppNexus si peste 50 dintre cei mai importanti publisheri din regiune.
Quantix Marketing Consulting este o companie specializata in consultanta de marketing si cercetarea pietei, cu larga expertiza pe studii in domeniul telecomunicatiilor.
PageFair este un start-up international cu sediul in Dublin, Irlanda, a carui platforma este folosita de sute de publisheri pentru a masura costul adblocking-ului si a oferi solutii non-intruzive de publicitate.