Advice este primul ONG dedicat industriei creative, dupa cum se auto-intituleaza, un fel de loc de joaca al tinerilor din industrie care incearca sa ii ajute pe acestia acolo unde facultatea nu reuseste.
Angajatorii nu sunt impresionati de specializarea academica, spune Mia Munteanu, presedintele organizatiei (in paralel, CSD la Marks), ei cauta skill-uri cu care sa infrunte realitatea unei piete mereu in schimbare. Si tocmai aici isi cauta menirea acest ONG.
Mia povesteste despre cele mai importante proiecte ale lor, despre lacunele din sistemul de educatie universitar, dar si schimbarile care au avut loc, in ultimii ani, in metodele traditionale de predare.
Primul proiect Advice
2002: sase studenti pun bazele primei organizatii studentesti axate pe marketing si comunicare.
Primul proiect: Advertising Challenge
De ce? Fondatorii Advice si-au dorit sa intalneasca leaderii zilelor noastre. Cu ajutorul acestora urmau sa construiasca o comunitate cu acces la educatie alternativa. Si au reusit.
Am pornit la drum ca fiind prima organizatie studenteasca dedicata advertsing-ului si marketing-ului de top si am evoluat in organizatia care sustine industriile creative.
Echipa Advice
Initial, erau doar cateva departamente de comunicare, dar in timp structura organizationala a evoluat natural pentru ca nevoile reale au fost cele care au generat schimbarea. Acum Advice functioneaza exact ca o mica agentie de publicitate, avem departamente de client service (sales), creatie, HR, web development, PR & media.
Exista un board alcatuit din Presedinte si Vice Presedinti. Apoi fiecare membru detine o functie pe masura experientei lui. Exact ca intr-o agentie: project manager, junior copywriter, senior art director etc.
Eu, ca presedinte, sunt prima persoana care si-o ia. Daca ceva nu merge bine: Mia e de vina, daca un alumn e nostalgic: Mia e de vina.
In rest, ma ocup cu coordonarea board-ului. Sunt interfata ONG-ului: particip la diverse evenimente, comunic deciziile importante, mediez conflicte majore. Pot propune schimbari in structura organizationala si strategii de comunicare si organizare a portofoliului de proiecte.
In 2013 am refacut structura organizationala si portofoliul de proiecte.
Intern: mult accent pe departamentul de creatie, introducerea functiei de Vice President in board pentru acest departament si introducerea unor sub-departamente noi: foto, video si crafts.
Extern: simplificarea portofoliului de proiecte si alinierea tuturor materialelor din punct de vedere comunicare si executie.
Evolutia filosofiei Advice. Proiecte
In 2014 se implineau 11 ani de voluntariat. In fiecare an aproximativ 1.000 de tineri au fost implicati direct in actiunile noastre prin conferintele si workshopurile pe care le-am organizat si la care au participat.
Stiti de fapt ce inseamna acest lucru? Inseamna ca tu, ca ONG, esti responsabil de felul in care construiesti mediul in care activezi. Iar cand constientizezi ca esti responsabil direct de ce a trait, simtit, invatat fiecare in parte, brusc cifrele te sperie. Pentru ca inseamna ca tu ca ONG iti asumi rolul de influentator.
Iar cand joci rolul influentatorului, deci al celui care influenteaza, transforma, schimba, modifica, construieste, contureaza, iti dai seama ca fiecare om in parte conteaza. Esti responsabil de modelul pe care il propui in comunitatea ta, ceea ce faci azi impacteaza maine.
Asadar ceea ce propui ca exemplu in comunitatea din care faci parte, ai face bine sa fie ceva care aduce valoare adaugata, sa fie un model al naibii de bun, pentru ca altfel e nasol. Oamenii consuma ceea ce primesc.
Asa am decis sa regandim de la zero portofoliul nostru de proiecte. Adrev – conferinta anuala dedicata advertising-ului si marketing-ului se transforma in Advertising Week. Adica facem pasul de la un simplu set de conferinte (o singura scena, un singur public) la un eveniment integrat: conferinte, seminarii, workshop-uri, ateliere super nisate.
Advertising Week inseamna help alternativ: un upgrade in educatie produce profesionisti eficienti. De la teorie la practica, in cadrul Advertising Week, un student are acces la tool-uri alternative de learning. Suntem pionierii unor ateliere super nisate, abordand astfel teme care nu se regasesc pe agenda Universitatilor sau pe agenda altor ONG-uri din categoria noastra.
De ce e nevoie de o "saptamana de publicitate"
Credem ca industriile creative se vor dezvolta considerabil in anii ce vor urma.
In UK, industriile creative reprezinta unul dintre cele mai rapide sectoare de dezvoltare, iar in 2012 existau deja 2 milioane de angajati si se estimeaza ca pana in 2025 acest sector va deveni extrem de important pentru dezvoltarea economiei.
Din pacate, in Romania nu exista un sistem de invatamant care sa inteleaga importanta dezvoltarii industriilor creative.
Lumea reala este conectata la cele mai noi tehnologii, platforme de learning interactive, proiecte colaborative, mese rotunde cu participanti din domenii variate, la leaderii zilei de astazi.
Secolul XXI este un working space, un playground fara bariere unde industriile creative pot explora perspective diferite cu ajutorul comunitatilor.
Insa aceasta Lume reala nu se afla pe agenda Universitatilor. Intr-o era a hyper-conectivitatii, sistemul de invatamant inca functioneaza dupa metode traditionale. Iar aici intervenim noi.
We need a bridge into the industry: asa a aparut Advertising Week.
Rolul acestui proiect este de a conecta tinerii la cele mai noi surse de learning si de a-i pregati pentru lumea reala.
Lipsurile sistemului de invatamant
Sistemul de invatamant inca functioneaza dupa metode traditionale.
Cateva exemple: comunicare unidirectionala (de la profesor la student) in timp ce internetul ne ofera acces la surse diferite de content (text, video, imagine), avem atat de multe perspective teoretice, dar ne lipsesc cele practice; invatam despre industrie, insa fara sa fim conectati la industrie.
Despre studenti: cele mai mari schimbari in comportamentul lor
Realitatea este ca din ce in ce mai multi angajatori sunt mai putini interesati de specializarea academica si mai mult de skill-urile pe care pe care un proaspat absolvent le are deja: comunicare, dezvoltare personala, interactiune, capacitatea de a lucra in echipa, auto-motivare, adaptabilitate, flexibilitate, valori personale.
Asadar, ce optiuni are tanarul nostru? Ca sa faca fata noilor cerinte, el incepe sa fie conectat la evenimentele care sustin educatia alternativa, aplica pentru internship-uri sau programe de voluntariat si da startul unor proiecte noi de la zero fara sa aiba sustinere financiara. Este maker si doer.
Cei care aplica pentru joburi in advertising au asteptari mari: vor sa lucreze de la birou, din parc sau de acasa, vor sa dea nastere propriilor proiecte, nu sunt fanii procedurilor si urasc cuvantul “trebuie”, isi doresc salarii mari, insa fara sa aiba experienta relevanta.
Schimbari in metodele de predare universitare
Mai multe proiecte practice pentru materiile care necesita real work si integrarea Facebook-ului ca platforma de comunicare. Acum studentii sunt prieteni cu profii lor de la seminar pe Facebook si vorbesc pe chat despre proiectele pe care urmeaza sa le dezvolte. Mi se pare genial.
Cred ca ne lipsesc experimentele, proiectele colaborative, examenele practice si integrarea tool-urilor digitale care ne usureaza comunicarea si executia.
Astept cu nerabdare momentul in care o facultate are proiecte pe Basecamp cu studenti, profesori si asociati, adica oameni din alte domenii care pot deveni un fel de mentori sau momentul in care totul o sa fie pe cloud, ready to share, available; sa impartasim biblioteca de aici cu biblioteca de peste mari si tari.
Ce fac studentii pentru a imbunatati mediul universitar?
Mult voluntariat.
Planuri de expansiune pentru Advice
Foarte pe scurt, acestea sunt obiectivele urmatorilor 3 ani: maparea industriilor creative, acces constant la educatie alternativa, acces la resurse internationale, parteneriate cu Universitati.
Advertising Week isi doreste sa devina helper-ul comunitatilor creative organizand in fiecare luna seminarii si ateliere super practice pentru acele teme pe care in mod normal nu le gasim in programul Universitatilor.
Speram ca pana in 2017 sa avem peste 50 de speakeri diferti in peste 50 de locatii si, de ce nu, o afiliere la o retea internationala. Tot pana in 2017 ne dorim sa dezvoltam proiecte colaborative si sa ajutam Universitatile sa integreze pe agenda lor de zi cu zi programe creative pentru studenti.
Acestea sunt provocarile noului board, caci anul acesta generatia noastra se alumnizeaza.
Atentie: cand spunem industrii creative ne referim la acele sectoare care se afla in stransa legatura cu universul publicitar. Nu ne referim la dansatori, cofetari, artisti. Stiu ca exista probleme de perceptie pentru acest termen si mi-am dorit sa clarific domeniile de activitate pe care le vizam.