Anul acesta a disparut advertisingul, spune Irina Pencea (Partner at Jazz): “Nu prea mai merge deloc comunicarea pe strada cu un singur sens. Chiar si TVul a devenit cam prea plictisitor...”. In schimb, online-ul intra in adolescenta, iar verisorul lui, branded entertainment, a inceput sa capete o voce chiar si in Romania.
Cuvantul anului in publicitate
Engagement. Daca nu ma implica, nu e ce trebuie. Macar un share, un comment, un click, daca nu o cumparatura, o comanda, o testare.
Noutati in industrie
Online-ul intra in adolescenta. Infloreste in tot felul de directii, noi am tatonat-o mai intens pe una dintre ele – video content-ul. Si s-a aratat foarte versatil si generos cu tot felul de obiective – de la reputatie (vezi Autodenuntul Provident) pana la vanzari (vezi Muller Das Kaskaval). Ar mai fi si verisorul lui - branded entertainment - care a inceput sa capete o voce chiar si la noi.
Ce a disparut in 2015
Advertising-ul. Nu prea mai merge deloc comunicarea pe strada cu un singur sens. Chiar si TVul a devenit cam prea plictisitor.
Ce predictii se pot face pentru 2016, din datele adunate in 2015
Mai bine va spun ce sperante am eu pentru anul viitor pentru industria de comunicare din Romania, mai ales dupa un final de 2015 in care ni s-au deschis ochii tuturor ca nu mai merge sa intoarcem privirea de la problemele comunitatii, ale societatii si sa ne vedem doar de treaba noastra in curtea noastra.
Sper sa avem cat mai multe campanii pe bune premiate si recunoscute in festivaluri de creatie. Iar case-ul de festival sa nu mai fie mai important decat campania in sine.
De la proverbul “Nici cizmar cu ghete bune, nici croitor cu haine noi”, am ajuns sa exageram putin advertising-ul advertisingul-ui.
Prea mult efort catre a face un case minunat cand am putea sa punem un extra efort in campanii care sa aiba un impact real mai mare. Sunt atatea cauze care merita sustinute, atatea produse si servicii care au o valoare reala pentru oameni, atatea ocazii de a educa romanii prin comunicare.
Sper ca dupa atatia ani de lectii dure, clientii sa fi invatat discernamantul in a-si alege agentiile potrivite, in a cere si aproba campaniile potrivite, in a folosi cu adevarat entuziasmul, creativitatea si obsesia pentru valoare adaugata care exista in oamenii din agentii.
Sper ca si oamenii din agentii sa caute mai mult autenticitatea, sa inteleaga ca avem o putere in mainile noastre cu care putem schimba ceva, putem face oamenii sa rezoneze, sa actioneze.
Sper ca mai mult business sa fie pe bune, cu pitch-uri organizate cu respect pentru toti participantii si cu criterii clare si transparente.
Sper sa avem o industrie mai unita, in care sa realizam ca suntem o forta daca lucram impreuna in actiuni concrete care folosesc competenta noastra pentru a face o Romanie mai buna, pentru a forma noi talente, pentru a creste valoarea in piata, si mai putin pentru a ne bate pe umar si felicita in evenimente simandicoase.
Evolutia agentiei in 2015
2015 a fost bun. E drept ca si noi am fost si mai hotarati si mai energici; in al patrulea an, am continuat sa aratam ca suntem o voce in piata, o agentie challenger pentru brandurile care vor o perspectiva diferita.
Am spus povesti prin video content, o noua directie pe care ne-am asumat-o la inceputul anului si prin care clientii nostri au descoperit o alternativa viabila la comunicarea traditionala, care aduce rezultate palpabile.
Ne-am consolidat relatiile cu clientii existenti si am inceput noi parteneriate in mai multe categorii. Anul asta am crescut frumos.
Cea mai mare schimbare
Nu am schimbat ceva anume, am mers mai departe pe drumul pe care ni l-am propus. Am depasit insa primii 3 ani si putem spune ca ni s-a confirmat directia si ca e un sentiment bun sa primesti astfel de confirmari, mai ales intr-o piata asa de schimbatoare cum a fost a noastra in ultimii ani.
Cea mai apreciata campanie a agentiei
"Salveaza Ciocarlia" este campania prin care am schimbat o propunere de lege care ar fi permis vanatorilor sa reduca la tacere glasurile cel mai sincere al Romaniei – ciocarliile si alte pasari cantatoare.
A fost o campanie pornita la initiativa noastra si sustinuta de partenerii nostri care au rezonat cu ideea si au dat cu darnicie din timpul si energia lor: Rogalski Damaschin, Pukka, Factor Film, alaturi de SOR si Natura2000 si altii.
O campanie fara bugete investite, unde doar hotararea noastra si a romanilor care si-au folosit vocile au facut ca un subiect ascuns sub molozul politic al acestei primaveri sa iasa la lumina.
Este cea mai frumoasa confirmare a sperantei si credintei despre care am scris mai sus. Avem puterea de a schimba ce nu credeam ca se poate, de a genera actiune, de a atinge oamenii. E momentul sa ne dam seama de asta si sa trecem la treaba.