Elena Coman, TechSoup Romania: Principalul nostru scop este sa ducem programele noastre la cat mai multe organizatii din Romania si sa cream interes in companiile tech pentru mediul nonprofit

Elena Coman, TechSoup Romania: Principalul nostru scop este sa ducem programele noastre la cat mai multe organizatii din Romania si sa cream interes in companiile tech pentru mediul nonprofit
Credit foto: Bogdan Moga, www.bogdamoga.com

In vara lui 2013 am participat, de pe pozitia de student-jurnalist, la programul de mentorat pe tehnologie Inovation Labs al TechSoup Romania. Atunci am avut primul contact cu TechSoup si Elena Coman, acum director de programe acolo. Iata-ma intreband-o acum, din postura de editor, despre mediul ONG din Romania  si nivelul sau de fluenta in "practicile" tehnologiei si ale digitalului. Raspunsul ei:

[...] sectorul este imbatranit ca tehnologie, mai ales ca hardware, iar acest lucru nu este considerat prioritar de nimeni, nicio axa de finantare structurala nu si-a propus sa ajute ONG-urile sa aiba acces la hardware mai nou.

 O proportie semnificativa de ONG-uri nu au domeniu si adrese de email pe domeniu propriu sau nu sunt deloc online, adoptia de servicii cloud este mica, desi rata de crestere e datatoare de sperante.

Pentru cei care nu stiu, Asociatia TechSoup Romania concepe programe menite sa ajute ONG-urile sa integreze tehnologia in activitatile lor. Filiala din Romania s-a infiintat acum cinci ani, iar in prezent ONG-ul e format dintr-o echipa de patru oameni – Radu Motoc, Elena Coman, Madalina Oprisan, Alexandra Duma.

Despre evolutia asociatiei, provocarile mediul ONG in raport cu digitalul, in ce mod se colaboreaza local- global in reteaua TechSoup si care sunt proiectele asociatiei aflam de la Elena in continuare:

 

Background

Gluma mea preferata despre meseria mea este „sunt Elena si nu am avut niciodata o slujba reala.” Incerc sa iau in derizoriu un stereotip des intalnit despre oamenii care lucreaza in organizatii nonprofit, ca ceea ce facem este de fapt un voluntariat perpetuu si nu are sanse de profesionalizare, deci nu e o slujba reala.

Eu lucrez in si pentru organizatii neguvernamentale de la 19 ani, am ajuns in acest domeniu din pura intamplare - cautam un loc de munca, orice loc de munca, cand am ajuns in Bucuresti la facultate - si am ramas pentru ca s-a potrivit si mediul cu mine, si eu cu mediul - nivelul de autonomie, libertate de decizie si actiune, constiinta permanenta a scopului, managementul haosului si incertitudinii sunt neegalate de orice alt domeniu.

Nu stiu daca exista vreo legatura de cauzalitate intre scolile pe care le-am facut si munca pe care am facut-o in ONG-uri: am terminat liceu pedagogic, facultate de stiinte politice, master de etica aplicata la filosofie, asta in timp ce mare parte din munca mea de pana la Asociatia TechSoup poate fi categorisita cumva ca munca de comunicare si relatii publice in ONG-uri.

Cred ca scolile au mai degraba legatura cu perioada in care generatia noastra a capatat constiinta politica, epoca Conventiei Democratice si anti-comunismului, suntem generatia care a vazut si a plans la Sighet si care se pregatea sa devina noua generatie politica si administrativa a Romaniei. Ce a iesit din asta e alta discutie.

Acum insa clar nu as putea sa fac altceva si nici nu cred ca exista ceva similar ca provocari profesionale.

 

Evolutia mediului ONG-urilor din Romania de la infiintarea Asociatiei si pana acum

5 ani este o perioada foarte lunga de timp in mediul ONG – cei de la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile se uitau la dinamica aparitiei si disparitiei organizatiilor nonprofit si remarcau ca peste un sfert dintre ONG-uri dispar in primii 5 ani de viata.

S-au intamplat enorm de multe in sectorul ONG in ultimii 5 ani: fondurile structurale si tot ceea ce au dus bun si rau in mediul nonprofit, aparitia a numeroase organizatii mici care militeaza pentru cauze la firul ierbii sau cauze comunitare, cresterea ponderii finantarilor private si cresterea importantei finantatorilor privati in decizia cu privire la cauzele finantabile in Romania, plecarea finantatorilor institutionali americani, pierderi serioase de credibilitate in sectorul ONG pe masura ce agenda publica a fost invadata de unele organizatii anexe de partide politice, micsorarea decalajului intre ce se intampla in Bucuresti si restul tarii in sectorul nonprofit, cresterea donatiilor individuale in cauze sociale, nevoia de sustenabilitate si diversificarea surselor de venit, cresterea economiei sociale si a implicarii ONG-urilor in dezvoltarea rurala.

Poate doar perioada post-Revolutie sa fie fost la fel de dinamica pentru sectorul nonprofit.

Cu tehnologia este ca pentru orice alt domeniu – decalajul de utilizare a tehnologiei in domeniu se suprapune perfect pe decalajele deja existente: urban-rural, de varsta.

Dar e clar ca acum sunt mai multe organizatii online si mult mai interesate de crearea de comunitatii sau donatii online. Sunt deja organizatii care lucreaza bine pe cauze sociale sau de drepturile omului cu zona mobile – in special in Bucuresti.

Pe de alta parte, sectorul este imbatranit ca tehnologie, mai ales ca hardware, iar acest lucru nu este considerat prioritar de nimeni, nicio axa de finantare structurala nu si-a propus sa ajute ONG-urile sa aiba acces la hardware mai nou.

O proportie semnificativa de ONG-uri nu au domeniu si adrese de email pe domeniu propriu sau nu sunt deloc online, adoptia de servicii cloud este mica, desi rata de crestere e datatoare de sperante.

 

Cum au evoluat obiectivele organizatiei in ultimii ani

Si noi am trecut in ultimii 5 ani printr-un proces de maturizare a muncii noastre, simt ca am depasit si am ajutat si domeniul sa depaseasca asteptarile nerealiste de la tehnologie si felul in care poate contribui la schimbarea sociala.

Primele noastre programe au fost construite in aceasta ipoteza de crestere disruptiva – Restart Romania, Restart in Educatie realizate cu sprijinul Ambasadei SUA in Romania: prima oara cand s-a vorbit in Romania de tehnologie pentru binele social, am pus subiectul pe agenda publica si a organizatiilor, deloc putin lucru.

Proiectele create atunci de organizatiile participante la Restart erau foarte noi ca preocupare pentru Romania si au coagulat miscarea care a adus date deschise si proiecte de participare publica in online in acest moment.

Dar optimismul nostru cu privire la rata de adoptie a tehnologiei cauzata de aceste proiecte s-a lovit de faptul ca ele nu au dus imediat la utilizarea la scara larga de servicii digitale si mai ales la cresterea expertizei despre online in mediul ONG ca intreg.

Si atunci ne-am restartat noi insine spre misiunea de evanghelizare pe care o facem acum: cresterea capacitatii ONG-urilor sa adopte tehnologie.

De exemplu, doar in 2014, am avut peste 810 angajati si voluntari ONG participanti live la trainingurile noastre despre servicii online, comunitatea de organizatii inscrise in Programul TechSoup a crescut deja la aproape 1600 organizatii si continua sa creasca in fiecare zi. Discutam altfel despre impact.

Sunt multe probleme serioase care impiedica domeniul sa adopte mai bine sau mai repede tehnologie. Bugetul mediu a aproape un sfert din ONG-uri din Romania este undeva la 5.000 Euro pe an, aratau date ale FDSC de prin 2012.

Daca platesti pentru licente si servicii cloud la preturi comerciale, nu stiu ce iti mai ramane pentru salvarea lumii in comunitatea ta, cu atat mai putin sa investesti in campanii de comunicare sau de promovare a muncii tale sau in cursuri pentru angajatii sau voluntarii tai.

Sunt putini finantatori sau donatori in Romania care sa investeasca in cresterea capacitatii organizatiilor cu care lucreaza sau care sa se intrebe daca organizatia careia ii dau acum 5.000 Euro va mai exista si peste 1 an sa continue munca pentru beneficiarii ei, a crescut aceasta asteptare ca un ONG sa aiba costuri administrative 0 si sa fie experta fara sa investeasca in resursa ei umana.

Dar legile eficientei si eficacitatii functioneaza la fel si pentru ONG-uri ca si pentru orice alt agent economic: daca ai resursa umana bine pregatita si ai software si servicii care sa te ajute sa economisesti timp sau bani, atunci iti cresc considerabil sansele la succes. Cand organizatiile au succes, oamenii si cauzele pentru care ei lucreaza capata o sansa.

Cauza noastra este ca organizatiile sa ajunga sa aiba o durata de viata mai mare de 5-10 ani, pentru ca doar cu munca pe perioada indelungata poti ajunge sa obtii impact – poliomielita nu a fost eradicata intr-un proiect de 6 luni.

Ce facem noi e un raspuns natural la problema: adunam resurse de produse si expertiza IT cu care sa ajutam aceste organizatii sa indrepte cat mai mult timp si bani catre programe si supravietuirea pe termen lung. Am gasit in domeniul IT o cultura de responsabilitate sociala cu care putine domenii se pot lauda.

Poate ca tine de natura fundamental utopica a tehnologiei, dar de la Microsoft, Bitdefender la Google, Zitec sau 2Parale, companiile IT doneaza produse, servicii sau expertiza cu multa generozitate.

 

Echipa TechSoup Romania


Credit foto: Andrei Pungovschi

Suntem 4 oameni in Asociatia TechSoup si suntem in aceasta formula numerica de ceva vreme. L-am urmat pe Radu Motoc in TechSoup Romania in 2012, dupa ce tocmai preluase conducerea organizatiei de la fondatorul ei, Chris Worman.

Intr-un top de lideri de organizatii din Romania, eu l-as plasa cu ochii inchisi pe Radu pe primul loc, am invatat de la el mult mai multe lucruri decat as fi crezut ca mai pot fi invatata in cei vreo 6 ani de cand tot lucram impreuna.

Madalina Oprisan se ocupa de programele noastre de traininguri pentru ONG-uri si are resurse inepuizabile de inventitate in zona asta. Iar colega noastra Alexandra Duma care se ocupa de programul TechSoup ni s-a alaturat de 1 an, timp in care deja am vazut cum programul nostru de suport s-a imbunatatit si a crescut foarte mult.

Nu stiu daca putem vorbi mult de specializari sau de functii in TechSoup. Si Radu, si eu credem mult in orizontalitatea unei organizatii si mai putin in conventia vreunei fise de post - stim cu totii sa facem orice in organizatie, nu fugim de chestii executive niciunul dintre noi, e o atmosfera de start-up si si energia este inca la fel.

E si de munca cat pentru 2 start-upuri, dar ne simtim foarte bine ca echipa in acest moment.

 

Ce raporturi exista intre TechSoup RO si TechSoup Global?

Reteaua globala TechSoup este o organizatie foarte diferita de alte organizatii internationale – filantropia IT nu este ceva de care sa se vorbeasca atat de mult si totusi TechSoup face cu ajutorul partenerilor sai acest program de peste 25 de ani. A devenit anul acesta o organizatie cu adevarat globala, acopera toate tarile lumii.

Accesul la produsele software din catalogul TechSoup si servicii de cloud de la Microsoft, Google sau Adobe – adica ceea ce numi Programul TechSoup pentru organizatiile din Romania - le oferim in parteneriat si se datoreaza acestei retele globale.

In TechSoup parteneriatele functioneaza in ambele directii, nu doar produse internationale ajung sa fie oferite local organizatiilor, dar si produse create local pot deveni parte a familiei internationale de companii donatoare.

Bitdefender, de exemplu, doneaza acum organizatiilor din numeroase tari, de la Australia la Statele Unite la Canada, prin Programul TechSoup.

In fiecare tara, organizatiile care opereaza acest program local sunt foarte diferite si au independenta de actiune, proiecte si finantare. Noi de exemplu avem si programe si proiecte educationale cu si pentru elevi, ceea ce ne face un personaj ceva mai unic in aceasta retea.

 

Primul proiect TechSoup RO in Romania

Programul nostru principal este Programul TechSoup Romania – care ofera organizatiilor din Romania produse software si servicii de validare pentru cloud.

Am inceput cu acest program inca din 2010, iar in acest moment lucram cu 5 companii care ofera produse pentru Romania: Adobe, Bitdefender, Cisco, Microsoft si Symantec.

Organizatiile se pot valida si pentru 2 tipuri de servicii cloud gratuite pentru ONG-uri: Office 365 Nonprofit si Google for Nonprofits. Aproape 1.600 de organizatii romanesti sunt inregistrate deja in program.

Pana in acest moment am distribuit pentru sectorul nonprofit din Romania produse software cu o valoare de piata de 3,3 milioane USD – si aici vorbim doar de produsele din catalogul TechSoup.

Valoarea serviciilor cloud disponibile in acest pentru organizatiile romanesti este foarte greu de estimat: Microsoft doneaza direct pachete Enterprise de Office 365 cu o valoare de piata de peste 10 Euro/utilizator/luna; iar Google ofera prin programul AdGrants servicii AdWords in valoare de pana la 10.000 USD/luna pentru organizatiile eligibile.

 

Colaborari si proiecte sustinute de branduri/companii

Cele mai multe companii cu care lucram sunt din industria de IT, si pentru ca asta este natura cauzei, dar si pentru ca impartasim o viziune comuna despre tehnologie si transformare sociala cu oamenii care lucreaza in ele, ni se pare o intalnire naturala, pur si simplu functioneaza.

Suntem tare mandri ca am adus Bitdefender in familia donatorilor internationali de tehnologie – e un mare motiv de mandrie nu doar pentru ca e vorba de tehnologie romaneasca, cat mai ales pentru cultura noastra filantropica pe care acum Bitdefender o construieste. Este prima companie romaneasca care doneaza international.


Credits: Simon Dietrich

Lucram cu mult entuziasm alaturi de Microsoft Romania in programe educationale pentru elevi.

Programul pe care il organizam impreuna de 3 ani, Opening Opportunities, tocmai ce a obtinut premiul pentru cel mai bun proiect CSR al unei companii mari la Gala Oameni pentru Oameni.

Este unul dintre cele mai mari proiecte de voluntariat corporate al unei companii: aproape 20% din forta de munca a Microsoft Romania voluntariaza timp in activitati de mentorat focusate pe tehnologie si antreprenoriat pentru liceeni din orase de dimensiuni medii din Romania – Focsani, Onesti, Piatra Neamt, Targu Jiu, Ramnicu Valcea. Am ajuns impreuna la peste 3500 de liceeni deja si programul creste de la an la an.

Apoi, de doi ani organizam evenimente Hour of Code impreuna cu Microsoft - am ajuns deja la peste 1.000 de elevi.

Pregatim impreuna cu Google Romania mai multe proiecte pentru 2016 si abia asteptam sa le dam drumul, le vom porni la drum chiar din ianuarie - traininguri si masterclasses de marketing online pentru organizatii nonprofit.

Cu echipa Google in Romania vom lucra si in ONG Online, in evenimentele locale pe care le vom organiza anul viitor.

Dar lucram si cu companii din afara mediul IT, dar cu o viziune similara despre tehnologie: de exemplu, cu sprijinul ING Bank, am creat Educatie Financiara pentru ONG-uri, prima platforma editoriala pentru si despre responsabilii financiari din organizatii.

 

Promovare

Pe noi ne intereseaza mai putin zona de audienta generala, si mult mai mult zona de audienta de nisa catre ONG-uri sau catre companii IT – principalul nostru scop este sa ducem programele noastre la cat mai multe organizatii din Romania si sa cream interes pentru mediul nonprofit in companiile tech.

Lucram mult cu publicatii de nisa din sectorul ONG si foarte mult pe retele sociale sau campanii de email. Beneficiem de un grant AdWords in cadrul Google for Nonprofits si am vazut cat de mult ne-a marit audienta potentiala acest lucru.

 

Colaborarea cu agentiile de publicitate

Lucram in general cu agentii independente sau cu freelanceri si suntem o organizatie foarte loiala oamenilor cu care lucram.

De peste 3 ani lucram cu cei doi Cristi de la Simon Dietrich, cu care am creat pana acum Opening Opportunities, ONG Online sau Innovations Labs.

Lucram cu Bogdan Moga in zona de branding organizational si design editorial tot de 3 ani. Lucram cu acelasi fotograf de peste 2 ani, Cosmin Sbarcea, cu 2 absolventi la UNATC, Ligia Popescu si Eduard Parvu, cu care cream videouri de la evenimentele noastre, cu aceiasi FROG in organizarea de evenimente.

Au ajuns sa cunoasca si sa inteleaga foarte bine munca noastra, tot ceea ce au creat fiecare in parte a devenit parte din brandul nostru, si imi place sa cred ca si asta ii bucura.

 

Despre Scoala Digitala pentru ONG-uri


Credits: Simon Dietrich

Am inceput ceva mai sistematic trainingurile pentru ONG-uri in 2013 si am ajuns destul de repede la organizarea unui training online pe luna deja in 2014.

Abordarea noastra este foarte simpla: identificam un subiect necesar ONG-urilor, identificam un expert in lumea IT si il rugam sa isi doneze expertiza pentru un webinar dedicat ONG-urilor si feedback ulterior catre aceste organizatii.

La un moment dat discutam despre ce facem noi de fapt cu aceste traininguri, iar colega noastra Madalina Oprisan a spus ca e ca un soi de scoala digitala pentru ONG-uri – ni s-a parut o idee grozava si am adoptat denumirea pentru proiectul nostru de training. Am reusit sa castigam o finantare prin Fondul ONG, SEE Grants in Romania, si l-am putut organiza ceva mai condensat si cu identitatea de brand pe care o merita: ONG Online, prima scoala digitala pentru ONG-uri.

 

Programul Scolii Digitale pentru ONG-uri

Sunt 11 webinarii programate in aceasta prima editie a Scolii, 5 dintre ele au avut loc deja. Noi ne propusesem ca o reusim sa ajungem la 500 de angajati si voluntari pana la finalul scolii, dar deja avem inregistrati alaturi de programul scolii peste 550 de ONG-isti doar de dupa primele 5 webinarii – a fost putin neasteaptat.


Credits: Simon Dietrich

Am discutat mult despre curricula ONG Online, inca de cand lucram la cererea de finantare. Este util ca toata lumea sa aiba o intelegere unificata asupra unor concepte si activitati de baza din online, dar vroiam sa crestem putin nivelul conversatiei: sa trecem de la discutii despre pagini de Facebook la chestii mai serioase de marketing online.

Am trecut impreuna prin cateva brainstorminguri si vreo 5 variante de curricula. Sunt numerosi romani care lucreaza in companii online mari – de ce sa nu ii rugam sa sustina ei astfel de webinarii si sa voluntarieze pentru mediul ONG din Romania?

Vrem sa crestem sustenabilitatea ONG-urilor si sa ii invatam sa foloseasca online ca surse de donatii sau venituri: de ce sa nu vorbim serios despre Google AdWords sau despre online shopping? Branding avem sentimentul ca toti stim sa facem, de ce sa nu ajutam ONG-urile sa inteleaga procesul de la niste profesionisti?

 

Trainerii

In general, am ales traineri care au deja expertiza dovedita in domeniile lor, cum este Raluca Radu de la Gala GPec, Cristi Ignat de la 2Parale, Andreea Florea de la BrandTailors sau Andrada Fiscutean, o jurnalista excelenta pe tech.

Madalina este cea care urmareste toti acesti oameni si epxerienta pare a fi atat de buna pentru ei, incat ne recomand ei la randul lor si ne introduc catre alti posibili traineri.

Astfel incat anul viitor pregatim si training de inbound marketing pentru ONG-uri sau de implementare de sisteme CRM, unde am ajuns pentru ca trainerii nostri ne-au recomandat mai departe. Una dintre cele mai grozave intalniri organizate de Madalina a fost cea cu colegi romani de la LinkedIn – vroiam de multa vreme sa facem un webinar despre utilizarea LinkedIn ca retea profesionala in ONG-uri.

Madalina a gasit pe LinkedIn doua romance care lucrau pentru LinkedIn si le-a scris despre un webinar pe tema asta: au acceptat imediat. Exista multe resurse de profesionalism in zona online romaneasca si cred ca e aproape o datorie morala sa o ajutam sa fie folosita si in mediul ONG.

 

Evaluarea programului la final

Facem evaluare si dupa fiecare eveniment, si dupa etape mai importante in proiect, dar si la final. Avem chestionare de feedback dupa fiecare webinar, vorbim mult la telefon cu multe ONG-uri inainte si dupa fiecare webinar, am construit un sistem de teme pe care ONG-urile le au de facut dupa fiecare webinar, pentru care primesc feedback cand e nevoie si de la traineri, si primim multe emailuri de la oamenii din ONG-uri pentru care lucram.

E bine ca oameni sa invete despre online, dar vrem mult sa inceapa chiar sa faca lucrurile diferite in online: sa aplice pe siteurile lor ce au invatat de la Raluca, sa isi rescrie misiunea si valorile cum au invatat de la Andreea Florea, sa inceapa sa adune voluntari pe LinkedIn cum au invatat de la Nicoleta Benga.

Asa ca parte din evaluarea de final va fi masura in care organizatia reuseste sa aplice aceste lucruri in activitatea lor de zi de zi si sa treaca la nivelul urmator: sa devina organizatie online, ONG Online. Lucram la un proces simplificat de solicitare si acordare a unui certificat de bune practici in online pentru aceste organizatii pe care il vom anunta la inceputul anului viitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Zitec

Una dintre cele mai proeminente companii de servicii de dezvoltare software end-to-end din Europa, Zitec sustine transformarea digitala a companiilor pe aproximativ 30 de piete, precum SUA, Canada, Marea Britanie,... vezi detalii »

Campanii

Sectiune



Branded


Related