Contentul, cuvantul anului in publicitate, pentru Mugur Patrascu (Founder iLeo) pare ceva simplu, dar implica schimbari de filosofie si modificari de bugete care il tranforma intr-o notiune vorbita si dorita de toti, dar mai putin folosita.
Mugur face bilantul noutatilor din industrie: mobilul, vloggerii si performance marketingul, si puncteaza o disparitie importanta: creativitatea.
Cuvantul anului in publicitate
"N-avem bani". Gluma :)
Contentul. Alaturi de el, la bataie au fost suspectii de serviciu: mobilul, e-commerce-ul, video si performance marketingul.
O mentiune speciala si pentru blockerele de aduri.
Pe ansanblu, la vorbarie si orientare in spatiu stam bine, as zice, locul in care mai sunt de facut lucruri este practica si implementarea directiilor teoretice.
Desi ne bazam prezentarile pe content, pana ajungem sa il bugetam si sa il facem, se fac 100 de ani de la Marea Unire.
Contentul, desi este ceva care pare simplu la prima vedere, implica modificari majore de filozofie si abordari de comunicare, implica schimbarea bugetelor catre locuri si activitati care par ca nu aduc nici un beneficiu la momentul lansarii, deci foarte greu de cuantificat si argumentat.
Ce este important de semnalat insa este ca cei care se apuca cum trebuie de el acum vor fi castigatorii de maine, la fel ca cei care-si deschideau magazine prin 2010, cand nu vindeai nimic online.
Noutati in industrie
Cred ca 2015 a fost anul care a inclinat decisiv balanta catre mobil si consumul de continut de pe mobil. La ora actuala, mobilul si continutul video sunt cele mai slab folosite resurse on-line, raportandu-ne la potential si beneficii.
Mai cred ca a fost si anul afirmarii vloggarilor, mai ales prin eforturile pe care le-a facut You Tube pentru asta.
Tot in 2015 s-au facut pasi spectaculosi pentru profesionalizarea industriei de vanzare, a performance marketingului, lucruri care nu sunt asa de vizibile dar conteaza pentru bugete din ce in ce mai importante pentru aceasta piata.
In afara industriei, cred ca 2015 a fost anul in care Facebookul si mobilizarea sociala au dovedit ca pot functiona. Civismul si implicarea au fost la cele mai inalte nivele si au avut cele mai bune rezultate in viata de zi cu zi.
Ce a disparut in 2015
Creativitatea.
Cred ca 2015 a fost cel mai slab an din perspectiva creativa digitala. Poate din cauza bugetelor, poate din cauza procesului acesta de integrare in agentii, sunt tot felul de perspective si explicatii ale aceluiasi rezultat.
O campanie revolutionara de anul asta
N-am avut nici o epifanie locala la capitolul campanii. Mi-a placut in schimb aplicatia de invatat reguli de circulatie in Google Street View, de la Publicis pentru ACR.
Anul acesta am vazut cele mai multe campanii plecate de la un clip dat (sau facut special pentru) pe on-line. Aceasta este o involutie semnificativa in opinia mea dar cred ca este ceva conjunctural.
Predictii pentru 2016
Cu siguranta va fi mai bun decat 2015 :)
O sa fie un an plin, cu olimpiada, campionat european si alegeri, in care speram sa vedem si lucruri frumoase pe comunicarea digitala, mai ales in zona maturizarii unor tehnologii si tipuri de abordari, de canal sau de comportament de consumator.