In ciuda programarii lui exacte in calendar, sfarsitul anului este, mereu, surprinzator pentru locuitorii acestei planete. Ca sa nu para ca a trecut prea repede printre Forwarduri, briefuri si discutii socratice pe Facebook, continuam traditia bilantului de sfarsit de an.
Care a fost cuvantul anului in 2015, ce a murit in publicitate si cu ce a fost inlocuit, care au fost campaniile revolutionare si incotro ne indreptam.
Adrian Alexandrescu (Managing Director INTERACTIONS) crede in speranta si in schimbare. Ambele, cu aplicatii tehnice in publicitate.
Cuvantul anului
Speranta. Speranta intr-un inceput de schimbare. Dorinta societatii de a vedea o schimbare (vezi iesirile in strada) s-a simtit anul asta si in industria de publicitate (de exemplu, reactia la pitch-ul Carrefour).
Noutati in industrie
Continutul video a crescut mai accelerat decat in anii trecuti, pe fondul unei imbunatatiri a acoperirii de Internet de mare viteza (atat internet fix cat si 4G in orasele mari).
Nu ma refer neaparat la publicitate video, ci la continut in diverse forme (emisiuni TV disponibile pe web, rezumatele fazelor importante din competitiile sportive, online TV, etc).
Ce a disparut in 2015
Din punctul nostru de vedere s-a diminuat tendinta de a comunica in valuri (campanii punctuale). Am observat la majoritatea clientilor nostri ca in acest an am reusit sa avem un flux sustinut, in care rezultatele unei comunicari s-au folosit imediat intr-o activare ulterioara si tot asa.
O campanie revolutionara
Exista un alt raspuns decat campania de lansare Star Wars: The Force Awakens?
A acoperit practic toate canalele digitale si cred ca interesul pentru noul film depaseste cu mult interesul care a inconjurat episoadele I-III. Sa luam doar exemplul Google - fata de alte evenimente au facut mult mai mult decat un Doodle sau un joculet.
De aici iti poti alege una dintre cele doua parti (Dark Side sau Light Side), care iti modifica experienta de navigare pe toate produsele Google (mail, search, etc).
Predictii pentru 2016
Credem ca ne apropiem de finalul unui ciclu: site-urile "mari" dar tip "vitrina" vor migra mai mult spre site-uri tip "self-service utility".
Sa fiu mai exact: a existat o avalansa de site-uri produse in perioada 2006 - 2010, cand digitalul incepuse sa ia un pic de avant, site-uri care acum au un design invechit si un set de functionalitati mult prea mic fata de cerintele de astazi. Ma refer la site-uri de corporatie, de brand, de produs etc.
Aceste site-uri si-au cam trait viata si cred ca incepand de anul viitor, vom vedea din ce in ce mai multe proiecte scoase in piata de refacere a acestor site-uri pe baza principiilor actuale de design si tehnologie (e.g. functionalitati practice pentru vizitatori, varianta de mobil, etc).
Ca sa dau un exemplu, cei care au dat startul acestui trend sunt furnizorii de utilitati (gaze, electricitate, apa), care permit de ceva timp vizitatorului nu doar sa citeasca cate ceva despre companie ci sa efectueze operatiuni concrete care ii fac viata mai simpla.
Evolutia agentiei in 2015
Interactions a avut un an extrem de bun, cel mai bun din istoria agentiei. Am crescut cu 50% atat cifra de afaceri si profitul dar si echipa.
De asemenea, am crescut veniturile din solutiile la cheie lansate in 2014 (ACME Promo si Fast LP) cu mai mult de 70% peste estimarile initiale. Cifrele ne incurajeaza sa credem ca vom avea rezultate bune si cu noile solutii la cheie pe care le vom lansa in 2016.
Cea mai mare schimbare
Orientarea catre pietele externe. Am declarat la finalul anului 2014 ca ne dorim ca 20% din business sa provina din pietele externe in 2015. Estimam ca vom incheia anul cu un procent al business-ului extern undeva intre 19.5% si 21%.
Cea mai apreciata campanie
Au fost multe campanii fiecare cu aspecte pozitive, dar am sa aleg campaniile la care stim rezultatele si stim ca ele au fost foarte bune: campaniile de Black Friday pentru Telekom (Clickshop/ Germanos), campania Audi de lansare a noilor modele Q7 si A4 sau lansarea unui nou produs Hochland (Tartino).