Are 25 de ani, este fotograf si se ocupa de promovarea Acuarela si Asociatia Culturala Imbold. Alexandra Bujenita spune ca in Bucuresti s-a format deja o insula de evenimente culturale, mai ales pentru tinerii cu varste cuprinse intre 25-35 ani, si este foarte accesibila mai ales prin noile media. Uneori, insa, in spatiile alternative, se intampla ca publicul sa schimbe scopul evenimentelor culturale: ei vin pentru Marshmallow Choco si nu pentru un concert de jazz. De aceea, targetarea este foarte importanta.
Background
E atat de greu sa vorbesti despre tine cand esti PR sau fotograf, intamplator le practic pe amandoua, dar hai sa incercam cateva cuvinte si o imagine: Alexandra Bujenita, 25 ani, fost diletant in televiziune si film, prezent continuu la Asociatia Culturala Imbold, Acuarela, Acuarela Bufet, Plastilina.
Stiu ca pare de poveste, dar daca nu as fi intalnit Acuarela, nu cred ca as fi facut PR. Acum trei ani, cochetam cu ideea de PR cultural pentru o trupa de teatru independent (desi eu lucram in televiziune) si am incercat sa o promovez la Acuarela, spatiu care ma inspirase desi fusesem o singura data.
Am ajuns acolo, am avut o discutie cu Alexu Toader, unul dintre owneri, despre ce voiam eu sa fac acolo si m-am trezit la un interviu pentru Facebook guru, job deschis la ei in acel moment. Am zis Da! Si asa a inceput relatia de lunga durata si plina de evenimente culturale.
Greutati in PR-ul cultural
In anul in care am intrat in domeniul acesta, era mai usor, erau mai putine evenimente in spatii alternative, ajungea informatia mai usor la public, insa acum, piata este destul de bogata, in fiecare zi exista minim un eveniment in oras si este mai greu sa captezi atentia.
Inainte aveam si 2-3 evenimente pe saptamana fara sa stresam publicul, acum am ajuns la un eveniment la o saptamana-doua.
Prejudecati
Pentru evenimentele culturale din spatiile alternative, uneori, se intampla ca publicul sa schimbe scopul: ei vin pentru Marshmallow Choco si nu pentru un concert de jazz, ori pentru socializare la un vernisaj si nu pentru lucrarile artistice sau artist in sine.
De aceea, targetarea este foarte importanta, dar, mai ales, crearea unei identitati astfel incat pozitionarea artistului sau evenimentului sa se diferentieze.
Evolutie
S-a format deja o insula de evenimente culturale in Bucuresti pentru tinerii cu varste cuprinse intre 25-35 ani care este foarte accesibila mai ales prin noile media. Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, toate creeaza o experienta personala pasionatilor de frumos si arta in timp real.
Un punct negativ ar putea fi faptul ca insula este invadata de tot felul de evenimente, fara o selectie anume, insa acest lucru depinde foarte mult de PR.
Schimbare
Nu am idee, sunt mai multe schimbari, dar niciuna radicala. De exemplu, facebook-ul nu mai atinge acelasi numar de utilizatori, cresterea numarului de spatii alternative cu evenimente culturale, evolutia noilor media, insa diferentierea depinde de la eveniment la eveniment si capacitatea de adaptare a omului de PR.
Cum faci cultura profitabila
Noi nu am reusit sa facem cultura profitabila, nu imi dau seama daca unul din scopurile noastre era sa o facem profitabila, cat respectata si faptul de fi interesat de ea.
La Imbold, Galeria am reusit sa vindem cateva lucrari, dar majoritatea au fost cumparate de oameni stabiliti in afara, romani sau straini. Probabil si lucrul acesta ne spune ceva.
La noi, cultura nu este inca formata pentru investitie in arta. Poate, momentan, nu avem stabilitatea financiara pentru a cumpara arta. Admiratori consider ca avem destui, mai putin cumparatori.
Noi nu avem nici obiceiul de a cumpara arta, insa, incet, incet, se dezvolta. Am vazut acest lucru cu Artmaroc – shop de obiecte de design de la artisti. Desi a fost un proiect pop-up, a fost apreciat si considerat o alternativa buna de cumparat cadouri.
Pentru activitatea de PR devine mai dificil demersul, insa, devine o provocare si o misiune.
Care sunt cerintele "clientilor culturali"
Din fericire pentru mine, lucrez cu o echipa tanara si creativa si mereu am raspandit libertatea la capitolul PR. Un brief conventional nu a fost indeplinit mai niciodata conventional la noi sau nu a fost preluat de Alexu sau de Andrei (cei doi frati care detin entitatile).
Ei sunt mereu deschisi la idei noi de evenimente, de promovare si activare. Nu am avut nicio restrictie pe partea de facebook si am creat o relatie destul de personala cu publicul. De exemplu, Acuarela a obtinut organic prin posturi constante 25000 de like-uri in aproape 3 ani de existenta.
Un proiect iesit din conventional la care ai lucrat
Rasfoind putin in istorie, imi dau seama ca niciunul dintre evenimentele culturale organizate nu a fost conventional. Au fost foarte multe, le puteti vedea pe site-ul Asociatiei Imbold.
Ma opresc totusi la Imbold nativ – festival de arte cu inspiratie folclorica, un proiect curajos de reamenajare a Palatului Stirbei in doar doua zile pentru a realiza vernisajul Festivalului.
Fiind al doilea eveniment din Palatul Stirbei dupa Romanian Design Week, am reamenajat tot etajul 1 intr-un muzeu artistic al folclorului: expozitia foto „Spirit pe plai”, preview expozitia de design de obiect & design vestimentar, workshop de bijuterie contemporana cu David Sandu, Historia X – Instalatie Audio-Video Fundatia Dala, concert Maria Raducanu, live drawing Andrei Argaetic & Buzu Ana Andronic.
De asemenea, in fata Palatului era parcata Dacia 1100 colantata cu logo-ul festivalului.
Un alt eveniment este Bucuresti Optimixed, un festival de fotografie remixata cu ilustratie la care am activat un brand de vin prin campania Wine Brush Project – artwork colectiv cu acuarele si sticle de vin, un experiment cu un feedback pozitiv si interactivitate din partea clientilor, cateva sticle au fost pastrate in portofoliul brandului.
As mai mentiona Ferentaria arta fotografica prin ochii copiilor din Ferentari, Gradinesco – festival de teatru si jazz, Acuarela Busbar Drawing,