[PR-ul creativ] Raluca Mihalachioiu, The Public Advisors: Traim timpuri in care toata lumea face „un pic de PR”, asa ca trebuie sa luam creativitatea foarte in serios

[PR-ul creativ] Raluca Mihalachioiu, The Public Advisors: Traim timpuri in care toata lumea face „un pic de PR”, asa ca trebuie sa luam creativitatea foarte in serios

Raluca Mihalachioiu (Managing Partner The Public Advisors) spune ca este perioada inovatiei si a iesitului din cutie. Iar PR-ul a inceput sa dea tonul campaniilor, nu doar sa urmeze directiile stabilite.

 

Creativitatea pe piata din Romania

Se simte din fericire tot mai mult si ce e si mai bine, din doua directii. O data din partea agentiilor de PR care vin cu tot felul de proiecte indraznete, in diverse medii, si, pe de alta parte, din zona clientilor care au din ce din ce mai mult curaj sa mearga pe o abordare alternativa.

Ne bucura ca dupa o perioada in care proiectele out-of-the-box nu erau considerate safe, avem ocazia sa ne punem mai mult creativitatea la incercare. Si cred ca sunt multe idei ramase latente pe care oamenii de PR le pot explora in aceasta perioada de creativitate sporita.

 

Cum s-a adaptat agentia la aceasta tendinta

Ceea ce ne-am dorit inca de la inceput a fost sa gandim in afara canoanelor. Sa nu avem doar bread & butter PR, ci sa adaugam si ceva miere sau dulceata.

De aceea „responsabilul cu creativitatea” din The Public Advisors, colega noastra Lidia Pitulea are pe cartea sa de vizita un nume frumos: Innovation Strategy Advisor. Ea face „juma’ de norma” pe tema asta de foarte mult timp, dar de aproape o luna am reusit sa ii lasam spatiu sa o faca full time.


Lidia Pitulea (Innovation Strategy Advisor)

Rezulatele se vor vedea cu siguranta in campanii si mai creative apreciate atat de clienti cat si de industrie in urmatorul an.

In mai toate campaniile noastre, chiar si in cele corporate, exista cate un element creativ si nu ne este frica sa le propunem asa ceva clientilor.

Am intalnit companii foarte indraznete care pe masura ce au prins gustul unor activitati de PR creative, isi doresc din ce in ce mai mult. Acest lucru ne stimuleaza ca profesionisti si ca persoane cu interese si pasiuni diverse si ne face sa reusim sa aducem cate un pic din felul nostru de a fi, fiecarei campanii.

 

Cat de importanta este creativitatea in componenta unei campanii de PR

Daca ne gandim ca traim timpuri in care toata lumea face „un pic de PR”, concluzia este ca trebuie sa luam creativitatea foarte in serios.

Avem nevoie sa atragem atentia intr-un mod placut si memorabil asupra produsului/serviciului sau cauzei pe care le sustinem si atunci avem putini asi in maneca.

Spiritul creativ si pofta de joaca ne scot din impas. Asa nu se plictiseste nimeni: nici consumatorul cu care vorbesc multe branduri in acelasi timp, nici clientul care a mai primit o idee de campanie clasica de 10 ori si in final, nici noi, ca agentie.

 

Nivelul de creativitate a PR-ului din Romania

Suntem una dintre cele mai creative piete de PR si nu sunt doar vorbe in vant. Pe langa toate premiile pe care le-au luat agentiile locale si campaniile despre care se vorbeste peste mari si tari, ne uitam si la oamenii frumosi care lucreaza in industrie si avem un tablou complet.

Ne bucura faptul ca tinerii care se alatura domeniului vin cu gradul lor de nebunie si cu apetenta pentru noile tehnologii si ne ajuta sa ne dezvoltam laturi noi ale campaniilor de comunicare.

 

Obstacole

Cred ca ne putem gandi la doua tipuri de obstacole. Cel traditional este clientul clasic, care considera ca o abodare creativa nu i se potriveste, desi e din ce in ce mai rar. Obstacolul numarul doi este cel de natura financiara.

De multe ori bugetul presupus de o astfel de campanie intrece ceea ce este dispus clientul sa aloce pentru PR si atunci incepe o negociere in toate partile: cu clientul, cu furnizorii, cu conceptul creativ.

Cu bunavointa de ambele parti, se rezolva insa, si atunci ne putem mandri cu totii ca am facut un pas mic pentru noi, dar important pentru industria de PR, inspre mai multa originalitate si creativitate in domeniu.

 

Cata libertate creativa are PR-ul

Depinde foarte mult de unde vine conceptul. Suntem foarte bucurosi pentru ca PR-ul incepe sa fie tot mai des lead in campanii. Sunt si situatii in care ne mulam pe ideile creative din campania de ATL. Daca lucram inca de la inceput cu agentia de creatie si propunem o abordare integrata din start, atunci sky is the limit.

 

Cat de deschisi sunt clientii

Din fericire, raspunsul la intrebare este da. Suntem in perioada „inovativ” si „out-of-the-box”, ceea ce nu poate decat sa ne bucure. De indata ce auzim aceste cuvinte la sesiunile de debriefing, ne zboara gandul catre cele mai inventive lucruri.

Cam toate industiile sunt suprasaturate de jucatori si companiile si-au dat seama ca trebuie sa faca ceva sa iasa cat mai mult in fata. Ne bucuram ca au incredere in faptul ca PR-ul le poate da un restart la nivel de imagine si poate si de business, si ne punem serios mintile la contributie.

Ce e important de mentionat este ca aspectul creativ nu il exclude pe cel al eficientei, cred ca degeaba suntem super inventivi daca nu avem si ceva rezultate in spate. E mereu un give and take intre cele doua si e rolul nostru de consultanti sa propunem ideile care sa poate satisface ambele cerinte si sa temepram sau, dimpotriva, sa scoatem din zona de confort clientul.

 

Un proiect "prea creativ" care nu a fost acceptat

Din fericire, in ultimul an suntem pe un val de reactii pozitive la conceptele creative pe care le-am propus. S-a intamplat intr-adevar a fost sa negociem amploarea sau lungimea proiectului, dar nu sa il taiem de tot de pe lista.

Din trecut, imi amintesc de un concept complex realizat pentru zona medicala. Este vorba de o campanie de crestere a notorieteatii pentru o boala delicata a „sexului puternic”.

Obiectivul era sa crestem numarul celor care isi asuma situatia si merg la medic. Conceptul era in jurul sintagmei de „barbat adevarat” punandu-i in aceasta categorie doar pe cei care recunosc ca au o problema si fac eforturi sa o rezolve.

Cred ca in contextul unei societati romanesti mai degraba patriarhala, propunerea noastra a parut cam riscanta clientului care a decis sa mearga mai departe pe o ruta „safe” din punctul meu de vedere.

 

Cel mai creativ proiect care a fost acceptat

Cred ca cel mai creativ este intotdeauna urmatorul, dar pentru moment de mandrim cu proiectul „Nu-ti intoarce spatele” - o campanie de awareness pentru o boala (durerea de spate anchilozanta) in care am provocat unii dintre cei mai mari bloggeri sa se plimbe o zi intreaga in spate cu un elefant gigant – metafora campaniei noastre.

Campaniile medicale sunt „cu noroc” dpdv creativitate la noi in agentie pentru ca cea de-a doua cu cu care ne mandrim este Barometrul Compasiunii Romanilor fata de bolnavii de Parkinson.

Practic am gandit un comunicat de presa / video-experiment social prin care ne-am propus sa aflam care este atitudinea romanilor fata de o persoana care manifesta simptome vadite de Parkinson intr-un context cotidian (mersul la cumparaturi). Restul campaniei aici:

Ne mai plac si un proiect video despre cele mai importante tendinte ale sezonului pe care l-am realizat pentru un centru comercial din apropierea Bucurestiului si o caravana nationala prin care ne propunem sa-i facem pe tinerii medici sau studenti la medicina sa se indragosteasca iremediabil de „research” pe care o derulam pentru un ONG care sustine educatia si cercetarea.

 

 

Un exemplu de abordare PR creativa din Romania si unul din afara

O serie de campanii de PR creativ pe sufletul nostru sunt cele derulate de catre brandul de pantofi ALDO cu sustinerea agentiei lor de comunicare din Israel – un mix & match de relatii cu influentatorii si interactiuni directe cu publicul lor tinta.

Pentru fiecare sezon gasesc o abordare noua si asta de cativa ani incoace. In industria din Romania - in afara de campaniile noastre ;) - cred ca doua sunt memorabile: campania pentru cresterea notorietatii pozitive a romanilor in UK si cea mai recenta campanie derulata pentru lansarea Nivea Men.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related