Flexibilitatea si inovatia sunt la fel de importante pecum creativitatea, spune Tereza Tranaka (Managing Director, Oxygen PR): creativitatea aduce buzz si beneficii pe termen scurt, inovatia se refera la adaugarea de valoare pe termen lung.
Creativitatea pe piata din Romania
Creativitatea este esentiala in orice domeniu al comunicarii, fie ca vorbim de digital, ATL, BTL sau PR. Probabil ca ea a devenit cu atat mai importanta cu cat este mai greu sa te faci auzit si remarcat de catre audienta tinta in contextul miilor de mesaje cu care aceasta este bombardata zilnic prin toate canalele. In plus, creativitatea agentiilor este pusa la incercare cu briefuri din ce in ce mai frecvente care specifica “buget redus, creativitate maxima”.
Cum s-a adaptat agentia la aceasta tendinta?
Pot spune ca intotdeauna noi am avut o abordare integrata. In fond, nu e neaparat vorba de creativitate, cat de a gasi solutia potrivita pentru a raspunde la brieful/ obiectivul clientului. Flexibilitatea este la fel de importanta precum creativitatea.
Oxygen face parte dintr-un grup de comunicare 360, si astfel dispunem de resurse comune precum departamente de creatie specializate. Orice brief, fie el strict de PR, beneficiaza de aportul specialistilor din varii domenii precum strategie, creatie, social media & community management, digital samd.
Creativitatea in componenta unei campanii de PR
Dupa cum spuneam, conteaza foarte mult sa plecam de la obiectivele acestei campanii si sa gasim cele mai bune solutii pentru atingerea lor. Nu e vorba numai de creativitate in concept si executie, cat si de o abordare diferita care poate sa raspunda mai bine la nevoia clientului.
Si nu in ultimul rand, sa nu uitam de inovatie. De regula, creativitatea aduce buzz si beneficii pe termen scurt. Inovatia se refera la adaugarea de valoare pe termen lung. Cred ca aici este provocarea agentiilor si a clientilor. Cat de dispusi sunt sa inoveze in mod real?
Nivelul de creativitate a PR-ului din Romania
In Romania, se fac o multime de campanii frumoase si creative, multe dintre care sunt premiate local sau international. Exista potential, exista oameni foarte buni in domeniu.
Obstacole
Problema cu care ne confruntam este ca de regula, clientul nu accepta sa plateasca pentru un concept creativ care vine din partea unei agentii de PR, precum in advertising.
Pentru a putea dezvolta departamente creative in cadrul agentiilor, si a deservi si mai bine aceasta nevoie, clientii trebuie sa inceapa sa acopere aceste costuri precum un director de creatie, acceptand sa plateasca concepte pentru campanii de PR.
Agentiille care nu vor investi in dezvoltarea unor echipa multi-disciplinare care sa cuprinda oameni de creatie (incl. arts & copy), specialisti digitali, social media, strategie samd, nu vor avea success pe piata din ce in ce mai competitiva. Trebuie schimbat modelul de business si structura organizatiei, ceea ce nu este usor. Asta inseamna agilitate. Acum, impreuna la nivel de industrie, trebuie sa educam constant piata si sa vindem mai bine toate aceste servicii.
Cata libertate creativa are PR-ul
Depinde foarte mult de client. Majoritatea clientilor sunt flexibili – orice echipa aduce o idee valoroasa este binevenita. Iar ideea este valorificata fie la nivel de PR sau chiar poate deveni tema campaniei respective.
Dar exista si instante in care trebuie identificata o ruta de PR creativa, pornind de la o campanie foarte restrictiva.
Deschiderea clientilor la creativitate
Unii client sunt mai indrazneti decat altii. In brief nu se spune neaparat “vrem o campanie creativa”. Un brief specifica “vrem sa atingem aceste obiective”. Mai departe este la latitudinea noastra. Majoritatea clientilor sunt deschisi ideilor creative.
Un proiect prea creativ, care nu a fost acceptat.
Sunt prea multe sa le insir aici… :)
Cel mai creativ proiect care a fost acceptat.
Tabara de reformare sau Barbosii– Heineken.
Un exemplu de abordare PR creativa din Romania si unul din afara.
In Romania: Coca-Cola – Radar for Good
In afara: Un proiect care a plecat de la un brief de PR si a ajuns un case study inovator in businessul clientului, in Suedia: