Sorana Savu (Owner Premium Communication) spune ca PR-ul nu a avut nici bugetele mari de la media si nici luxul de a repeta mesajul de cate ori trebuie. Asa ca, in locul lor, a folosit mereu creativitatea. Ea a devenit vizibila recent, pentru ca foloseste instrumente din arsenalul BTL-ului.
Creativitatea castiga teren din ce in ce mai mare in PR. Cum se simte asta, pe piata din Romania
Creativitatea a fost intotdeauna arma de baza a PR-ului, doar ca ea a luat forme diferite de cele din publicitate si, de multe ori, a fost greu de observat din afara. Acum, cand foloseste mai des instrumente din arsenalul BTL-ului sau chiar al publicitatii, incepe sa devina vizibila si pare sa fi castigat teren. In realitate, a fost acolo dintotdeauna.
PR-ul n-a avut niciodata bugetele mari de la media si nici luxul de a repeta un mesaj scurt de cate ori e nevoie. PR-ul a trebuit intotdeauna sa convinga cu bugete mici si cu argumente puternice, subtile, repetitive, emotionale sau rationale.
De aceea, de altfel, a si fost, de la bun inceput, atat de bine pozitionat pentru a gestiona comunicarea si continutul in mediul online, unde totul se bazeaza pe initierea si intretinerea unor conversatii si nu pe simpla livrare a unor mesaje dinspre branduri spre consumatori.
Cum s-a adaptat agentia la aceasta tendinta
In acelasi fel in care ne-am adaptat la orice tendinta - natural, pe nesimtite. Comunicarea e un domeniu fluid. Intr-un discurs poti sa-ti scrii textul dinainte si sa stii exact ce vei spune, dar cand porti o conversatie, n-ai cum sa anticipezi 100% unde te va duce schimbul de replici. Poti sa te pregatesti in asa fel incat sa te poti adapta la orice evolutie a conversatiei. Asa ne pregatim si noi.
Pe de o parte promovam specializarea, pentru ca PR-ul cu toate fatetele lui - comunicare externa (corporate si de marketing), interna, public affairs, CSR, comunicare financiara, comunicare digitala - e o functie de management extrem de complexa si nu merita sa fie redus la un instrument de marketing.
Pe de alta parte, in interiorul PR-ului, promovam pluri-disciplinaritatea, pentru ca daca nu intelegi corect vocea unei companii in raport cu toate publicurile sale, si incerci sa o reproduci intr-un singur mediu de comunicare, facand abstractie de toate celelalte, risti sa gafezi.
Fie ca esti la butoane pe pagina de FB a companiei, fie ca scrii un memo intern, fie ca transmiti o invitatie partenerilor de afaceri, cata vreme lucrezi pentru o singura entitate trebuie sa te asiguri ca toate mesajele sunt omogene, ca poarta aceeasi "semnatura" a companiei, chiar daca mesajele in sine difera, evident, de la public la public.
Cat de importanta este creativitatea in componenta unei campanii de PR
Esentiala - cum spuneam, pe creativitate, folosita strategic si pragmatic, se bazeaza orice campanie de PR.
Nivelul de creativitate al PR-ului din Romania
Foarte bun - noi am fost dintotdeauna creativi de nevoie, si nevoia te invata foarte bine. Nu spun aici ca am fost in vreun fel napastuiti, ci pur si simplu ca in ultimii 25 de ani piata noastra s-a nascut si a crescut, nu a primit nimic "de la sine", a trebuit sa-si castige locul si intre disciplinele de comunicare si la masa managementului si toate astea s-au facut cu o doza foarte mare de creativitate.
Obstacole
Teama de nou, de necunoscut, de potentialele reactii ale partenerilor de dialog, de a incerca o cale complet diferita sau mai putin batatorita. Toate sunt obstacole absolut naturale, pe care le ocolim cu multa munca de culise.
De asta si spun ca, intr-un fel, e mai simplu sa fii creativ intr-o maniera strategica.
Daca esti construit sau format asa, cand prezinti ideea, ai si argumentatia din spatele ei, poti anticipa si rezultatele, poti preveni si temerile. Ti-e mult mai usor sa-l aduci pe omul de management de partea ta. Daca vii doar cu ideea, fara sa-i fi gandit pana la capat implicatiile, n-ai de ce sa te miri cand esti refuzat.
Cata libertate creativa are PR-ul
Cata isi castiga.
Clientii si creativitatea
Noi lucram mult cu managementul companiilor - cu oameni care coordoneaza diferite activitati, de la cea operationala, la cea financiara, la cea de marketing sau de HR. Pentru fiecare in parte, creativitatea poate insemna altceva.
De aceea trebuie sa ai o idee foarte complexa asupra creativitatii, in calitatea ta de consultant de comunicare. In plus, ca agentie, ai marele avantaj ca poti transfera experienta de pe un cont pe altul, ca poti, in granitele confidentialitatii, sa dai exemple similare din alte industrii, poti face paralele si extrapolari. Cu cat poti explica mai mult cu atat oamenii vor fi mai deschisi catre abordarile tale creative.
Un proiect prea creativ, care nu a fost acceptat
Am avut multe proiecte creative care nu au fost acceptate pentru ca au fost inaintea vremii. Unul la care ne-ar fi placut sa lucram dateaza de acum 5-6 ani si viza transformarea paginii de FB a unei companii intr-un serviciu public de informatii culturale, cu un mecanism foarte complex de agregare de informatii in spate.
Cel mai creativ proiect care a fost acceptat
Orice alegere as face, ar fi subiectiva, deci irelevanta. Nu participam la competitiile de profil, deci nici argumentul premiilor l-as aduce. Dar am avut, de exemplu, un proiect cu buget zero, care ajuta organizatiile non profit in numele unui client international.
In anul respectiv, proiectul a fost premiat intern de companie, fara ca noi sau clientul local sa-l fi inscris sau sa fi stiut, fiind ales dintre proiectele prezentate de 170 de tari.
Un exemplu de abordare PR creativa din Romania si unul din afara
Nu judec niciodata proiecte ale caror detalii nu le cunosc - iar imi place/nu-mi place nu e un criteriu.