[CV de agentie] Catalina Rousseau, BDR: Lupta pentru supravietuire, intr-o piata inca saraca in investitii, dominata de confruntari politice, a avut si partea buna: ne-a obligat sa ne reinventam

[CV de agentie] Catalina Rousseau, BDR: Lupta pentru supravietuire, intr-o piata inca saraca in investitii, dominata de confruntari politice, a avut si partea buna: ne-a obligat sa ne reinventam

In 20 de ani de la aparitie, BDR Associates a cunoscut toate perioadele istoriei recente ale Romaniei: de la idealismul inceputului la abordari pragmatice, de la campanii ce mizau pe schimbari de mentalitate la unele de proiectii financiare, de la visari cu capul in nori la responsabilitati coplesitoare, spune Catalina Rousseau, President & CEO BDR Associates.

 

Istoria agentiei

Aniversam 20 de ani de activitate. Ne-am infiintat in toamna anului 1995, certificatul nostru de nastere fiind eliberat chiar pe 8 noiembrie, la zi mare in credinta noastra ortodoxa, de Sfintii Mihail si Gavril. Au trecut 20 de ani, ca o clipa efemera, dar incarcata de semnificatii.

BDR a cunoscut in devenirea sa toate perioadele istoriei recente a Romaniei, trecand de la idealismul entuziast al inceputului, care s-a materializat in mari campanii de schimbare de mentalitate si de atitudine, catre un progres al societatii, la abordari pragmatice, de afaceri, bazate pe planificari si proiectii financiare,  ca actor important al industriei comunicarii si formator de piata.

Intre aceste momente, cel de visare, cand pluteam fericiti, pe un nor si respectiv cel de azi, cand responsabilitatile sunt complesitoare, mai alea in relatia cu clientii, au fost cateva etape dure in viata noastra profesionala, care au insemnat si lupta pentru supravietuire, intr-un mediu nu intotdeauna etic, nu intotdeauna bazat pe valori care sa domine piata noastra, sau pe concurenta loiala.  

Momente cheie care definesc fiinta noastra profesionala: asocierea cu un mare grup international, respectiv Hill+Knowlton Strategies, inceputa in 1998 cand, dupa un periplu european si discutii cu diverse grupuri de comunicare, de la Edelman si Cohn & Wolfe, la Porter Novelli sau Bozel, am simtit ca rezonam cu cei de la H+K Strategies si am devenit agentia de referinta a grupului, in Romania.

Ulterior, in 2003 am semnat contractul de afiliere ca asociat exclusiv al grupului in piata locala.

Trebuie spus insa ca nu am fost acceptati pentru ca eram frumosi, tineri si entuziasti, ci pentru ca am asistat in mod exceptional un mare client al grupului, cu afaceri in industria petroliera, care intampina dificultati in a-si promova produsele in Romania.

Succesul acestui demers, care a fost o combinatie de PR si PA ca abordare strategica propusa de agentie, a culminat cu invitatia primita de BDR de a se alatura contractual grupului H+KS/ WPP.

Un alt moment de referinta il reprezinta deschiderea primei reprezentante in afara tarii, respectiv in Republica Moldova, din nou, ca urmare a unui succes profesional: castigasem la Washington un proiect de comunicare finantat de Banca Mondiala pentru o campanie de informare privind reforma sanatatii in tara vecina. Bugetul a fost exceptional pentru o agentie de PR la vremea aceea. Se intampla in 2002.

Astazi avem un al doilea birou inregistrat in Republica Moldova, asistat de o echipa puternica, condusa de Svetlana Japalau, fosta noastra office manager, azi director general al BDR Strategic Communication, Rep. Moldova.

Am fost dintotdeauna animati de dorinta de a incerca alte piete, masurandu-ne astfel talentul de comunicatori, adaptabilitatea la medii noi, necunoscute.

Nu cred ca multa lume stie, de exemplu, ca in 2005 am raspuns, oarecum temerar, unei mari provocari: am participat la prima licitatie pentru comunicarea schimbarii de sistem, catre democratie, organizata in Irak: era nevoie de o campanie sustinuta de informare, educare si comunicare pentru populatia tarii, macinata de razboiul ce tocmai se incheia, era urgenta gasirea caii de dialog intre gruparile tribale, putem spune, din zone diferite ale Irakului.

A fost cel mai interesant exercitiu profesional, trait vreodata de echipa BDR pana azi, am reusit sa fim selectati  pe shortlist, am castigat apoi faza tehnica cu un concept deosebit de campanie si am pierdut cu brio la deschiderea ofertelor financiare, a noastra , mult prea mare, coborandu-ne de pe primul loc, pe locul patru, adica ultimul :-)

Cu toata pierderea inregistrata, ne-a impresionat foarte mult mesajul primit de la conducatorul licitatiei, un oficial american, care ne-a scris si ne-a felicitat pentru performanta unei agentii venita tocmai din Romania, care se pare ca l-a uimit. Gestul sau ne-a consolat :-)

Au urmat apoi alte piete in care am reusit sa castigam si sa dezvoltam proiecte, incepand cu primul asemenea exercitiu  derulat in 2007 la Baku, de catre o echipa de consultanti de la Bucuresti.

Astazi vorbim de experienta de lucru in Azerbaidjan, Georgia, Lituania sau Ukraina , ca sa amintesc  cateva din pietele pe care ne-am facut simtita prezenta, fie cu specialistii BDR  de la Bucuresti, fie cu cei de la Chisinau.

Schimband registrul catre creativitate: am decis, pe la inceputul anilor 2000, sa formam intern propriul departament de dezvoltare creativa, in contextul unui prim proiect castigat la Bruxelles , intr-o licitatie organizata de o entitate a EU pentru Reprezentanta Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti.

Nu reuseam sa avem un dialog cu cei cativa publicitari cu care am discutat la vremea respectiva privind un mesaj integrat conceptului pe care urma sa-l comunicam.

Ne-am hotarat sa indraznim o abordare atipica unei agentii de PR si sa ne asumam creatia, intern. Avem astazi o divizie de creatie, asistata de un Creative Director si un Art Director, care ne uimesc nu o data clientii cu talentul lor sclipitor. De altfel, ei sunt si artizanii cartilor Superbrands pe care le producem pentru Romania.

Daca tot vorbim de Superbrands, programul reprezinta pionieratul nostru in evaluarea culturii de branding, prin care pentru prima oara in Romania, brandurile cu performante exceptionale au fost urcate pe acest inalt podium dat de statutul de Superbrand. Noi orizonturi deschise nu doar pentru branding, dar si pentru o noua disciplina in comunicare pe care am putea sa o numim creativitate strategica :-)

Prin aducerea programelor Superbrands in Romania, incepand cu 2005, continuam sa construim respect si admiratie pentru performanta brandurilor, dar si a tuturor profesionistilor in comunicare, al caror aport la acest succes este intotdeauna decisiv.

Un alt pas definitoriu in cariera agentiei l-a reprezentat momentul in care ni s-a propus un prim parteneriat de catre un grup de public affairs din Europa, ceea ce ne-a incurajat sa dezvoltam intern propria divizie de PA, care a generat apoi alte noi competente cerute de discipline colaterale precum cercetare specifica, analize sectoriale, strategii de piata etc, consolidandu-ne statutul de agentie specializata in consultanta si comunicare strategica.

Am deschis larg orizonturile comunicarii, depasind eticheta stricta de agentie de PR, desi relatiile publice au insemnat pentru noi inceputul, deci prima dragoste si o calauza inspirata pentru viitorul trait azi: comunicarea strategica.

Si momentele de referinta pot continua pentru ca suntem o agentie vie, mereu atenta la miscarile si cerintele pietei , pe care ne pliem si la a carei devenire nu obosim sa contribuim.

 

O schimbare din piata care a afectat si BDR

Cu siguranta criza economica pe care o resimtim inca din 2008. A fost un punct critic care a declansat o perioada grea pentru noi, dominata de dictonul " reinventeaza-te". Viziunea noastra in dezvoltarea agentiei ca afacere, a inclus intodeauna abordarea strategica, creativitatea, inovatia ca fiind ingrediente esentiale in atingerea succesului pentru clientii nostri.

Dar nu am prevazut puternicul asalt al situatiilor de criza ce avea sa urmeze declansarii recesiunii economice.

Au explodat crize generate de cele mai diverse cauze si situatii,  ne-am confruntat  pentru unii clienti cu urgente zero, solutii care trebuiau date ' ieri", nevoi stringente de strategii ad-hoc pentru corectarea unor perceptii sau stoparea unor campanii denigratoare, bazate pe neinformare sau dezinformare, reabilitatea imaginii si, bineinteles, managementul reputatiei pe termen lung.

Asa s-a conturat divizia de crises management impunand de la sine si formarea unor competente noi, care sa ne permita sa asiguram traininguri specializate cu un inalt grad de sofisticare: constructia de mesaj, discursul public si formarea purtatorului de cuvant, abilitati dezvoltate aplicat, pentru clienti din diverse industrii, sau clienti institutionali.  

Este un adevar ca perioada de criza economica si, ulterior, contextul geopolitic nefericit ne-au schimbat prioritatile, dar lupta pentru supravietuire, intr-o piata inca saraca in investitii, dominata de confruntari politice, in care interesul pentru dezvoltare economica si progres social paleste  in fata luptei pentru putere   a avut si partea buna: ne-a obligat sa ne reinventam, sa cream,  sa inovam dezvoltand noi competente profesionale in pas cu vremurile, sau sa ne facem intrarea pe alte piete, mai prietenoase.

 

Angajati si departamente

Suntem o agentie mare, in permanenta miscare interna ca un vulcan care mocneste, pregatindu-se sa erupa:-)  ne simtim astfel pentru ca  generam mereu energii noi, pe care le-am numi idei.

Echipa a trecut prin perioade expansiune cand am depasit numarul de 30 de consultanti, sau s-a restrans in functie de traiectoria pe care ne-am inscris, urmand cerintele pietei.

Eram multi cand activitatile dominante erau campaniile de mare respiratie, care se intindeau pe cel putin 24 de luni, sau cererea de evenimente era mai mare decat oferta pietei. Erau anii PR-ului absolut :-)

Orientarea catre comunicarea strategica, dezvoltarea competentelor in public affairs si alte specializari colaterale, crises management sau training-uri specializate, afirmarea noastra in consultanta de comunicare strategica a atras firesc o concentrare pe zona de consultanti specializati, nedepasind in ultimii ani un numar de pana la 24-25 de oameni cu tot cu ceea ce numim support staff.

Ce avem, insa, cu totul aparte ca echipa este diversitatea: am atras mereu in agentie, sau am acceptat solicitari de angajare de la specialisti veniti din alte tari, cu scoli si practici diferite, interferentele profesionale de acest gen dovedindu-se mereu benefice in asistarea clientilor, dar si in schimbarea unor mentalitati locale care inca persista la noi, vis-a -vis de responsbilitate, proactivitate , independenta de lucru in proiecte.

Avem nevoie de lideri si nu de simpli executanti. In acelasi spirit deschis si cautare de talente, n-am refuzat niciodata o cerere de internship si ne-am mandrit sa regasim BDR Associates ca punct de plecare in CV-ului unui fost intern , sau altul, acum oameni cu cariere profesionale interesante, in cele mai neasteptate colturi ale lumii.

Cream mereu competente noi, piata ne obliga la aceasta flexibilitate, cea mai noua activitate dezvoltata in anii recenti in BDR se concentreaza pe monitorizari pe industrii, documentare si analize sectoriale, alte componente specifice dezvoltate in sustinerea diviziei de public affairs.

 

Comunicarea interna

Cred ca respectul este cuvantul care ni se potriveste. Fiecare membru al echipei este un profesionist cu personalitate puternica, aducand o contributie substantiala la pastrarea reputatiei agentiei.

Comunicam bine, ne bucuram de momente placute pe parcursul fiecarei zile, suntem prieteni si nu exista o altfel de concurenta interna, decat ambitia de a fi mereu buni.

Aceasta a fost dintotdeauna atmosfera in BDR , un mediu prielnic  gandirii strategice si creatiei. Prietenia ne ajuta sa depasim stress-ul fiecarei zile, presiunea deadline-urilor sau temperatura inalta la care ajungem toti sa ardem atunci cand se produce o criza, sau apar urgente la care trebuie sa gasim resurse interne sa raspundem, indiferent de alte prioritati la alti clienti.

Cred ca forta noastra rezida si se hraneste din sinergie si din aceasta comunicare interna, fluida, onesta, neierarhizata.

 

Clienti

In general, clientii ne -au cautat pe noi, majoritatea companiilor sau a institutiilor pe care le-am asistat in timp au ajuns la noi datorita reputatiei agentiei, noi fiind recunoscuti pentru darul mobilizarii imediate si pentru capacitatea de a livra rezultate masurabile.

Mergem mai mereu si in licitatiile la care suntem invitati, rar se intampla sa nu participam, dar in asemenea cazuri motivul este intemeiat: fie pentru a evita un conflict de interese, fie pentru ca termenii in licitatie se suprapun peste o perioada foarte aglomerata in agentie, nu avem suficient timp de pregatire si cum nu ne permitem sa ne prezentam oricum, preferam sa nu participam.

Pentru noi reputatia conteaza. Cel mai mult pretuim la un client respectul cu care ne trateaza, aprecierea consultantei si solutiilor noastre; vremurile s-au schimbat, piata s-a maturizat, iar clientii vad astazi in noi un consilier apropiat si un consultant de incredere.

Am avut mereu privilegiul sa lucram pentru clienti remarcabili, care ne-au imbogatit profesional, prin provocarile propuse. Am inventat mai demult sintagma " Beautiful Client", o recunoastere pe care continuam si astazi sa o acordam acelor clienti pentru care a fost un privilegiu si o  sansa sa lucram. 

 

Cultura organizationala

Avem valori. Liantul in echipa este in primul rand etica profesiei si aici nu facem compromisuri. As adauga profesionalismul la cote inalte, respectul pentru client, spiritul de echipa, asumarea riscului atunci cand ne avantam pe cai neumblate, creativitatea si nu in ultimul rand, umorul.

In 20 ani cultura organizationala s-a autodefinit prin oamenii BDR si a prins radacini adanci: ca un arbore urias, hranit din lucruri frumoase ca sa poata darui celorlalti, florile meseriei noastre.

La 10 ani am lansat  "Taking PR to the Next Level" ca deviza a agentiei propusa de un coleg si ne-am tinut de cuvant, pasind dincolo de granitele PR-ului clasic, in universul comunicarii strategice. Astazi nu ne mai ghidam dupa devize dar stim ce ne defineste: integritatea in practicarea acestei profesii pe care o iubim si careia ne daruim cu pasiune. 

 

Provocari

Sa impunem valentele profesiei noastre si valoarea comunicarii strategice pentru progresul general, intr-o perioada neprietenoasa. Urmarim proiecte mari, in sustinerea dezvoltarii investitiilor, pentru ca depindem, ca industrie, de dezvoltarea economica, de evolutia pietei dictata doar de investitii in domenii de varf care pot genera comunicare.

O provocare majora o reprezinta consolidarea  segmentului de public affairs, pentru misiunea sa decisiva in inlesnirea  comunicarii  profesionale avizate,  dintre  comunitatea  de afaceri  si autoritati,  avand in vedere nevoia acuta  de  transparenta, in Romania zilelor noastre.

Ne intereseaza de asemenea sa continuam sa avem o prezenta activa in alte piete emergente, in care ne putem dezvolta si juca in acelasi timp un rol de formatori de piata, urmand experienta noastra reusita, din Republica Moldova.

Insa cea mai inalta  provacare  este sa continuam sa  raspundem  impecabil solicitarilor clientilor agentiei, carora le datoram ceea ce  suntem astazi, o agentie de comunicare strategica de referinta pentru Romania. Le multumim cu deosebita consideratie! 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related