Adaptarea la trendul creativ a constat mai mult in resurse alocate research-ului si in oameni cu competente in marketing, explica Cristina Toma, PR Manager 4 Ace PR. Pentru ca oamenii de comunicare nu se bazeaza pe capriciile inspiratiei, ci pe documentare si chemarea acesteia. O alta schimbare in aceasta privinta sunt domeniile neglijate pana acum, care “au prins aripi creative”, cum ar fi PR-ul cultural si cel sportiv.
Creativitatea si PR-ul. Piata din Romania
In mod firesc, da, odata cu numarul mare de branduri, unele startup-uri, care se lupta pentru aceleasi segmente de piata si, mai ales, odata cu evolutia tehnologiei, care ofera zi de zi noi canale de comunicare. Asadar, creativitatea ramane in top trei criterii de evaluare in majoritatea briefurilor, ceea ce difera insa este pozitia pe care se afla, fiind importanta balanta intre creativitate si eficienta.
Cum s-a adaptat agentia la aceasta tendinta
Creativitatea nu provine din inspiratie de moment, ci are la baza o cercetare amanuntita a profilului de consumator – cum ajunge mesajul la el, la ce reactioneaza, ce il determina nu doar sa rezoneze cu un mesaj ci si sa faca pasul spre achizitie. Adaptarea, asadar, a constat in resurse majore alocate research-ului si in completarea echipei cu oameni care au aptitudini in zona de marketing.
Cat de importanta e creativitatea in componenta unei campanii de PR
Probabil ne-am face bagajele si clientii nu ar mai apela la serviciile externalizate de PR daca s-ar pierde din importanta creativitatii. Este ceea ce sta la baza diferentierii procesului de vanzare a unei campanii si a impactului acesteia. Singura schimbare din ultimii ani consta intr-o mai mare adaptare a creativitatii la realitatile de business si de consum.
Nivelul de creativitate a PR-ului din Romania
Este de fiecare data greu sa “dai nota” unei industrii, mai ales cand faci parte din ea. Probabil cei mai in masura sa o faca ar fi clientii. Ceea ce pot spune este ca PR-ul a fost nevoit sa depuna eforturi mai mari in “vanzarea creativitatii” in comparatie cu anii precedenti.
Obstacole
Cred ca sunt doua tipuri de obstacole – primele sunt cele interne – de multe ori chiar PR-ul isi impune limite din presiunea deadline-urilor, din presiunea alinierii 100% la cerintele clientului, de a “nu livra”.
Pe de alta parte, bugetele si trecerea catre obiective “in cifre” si pentru PR raman poate nu un obstacol, ci o “frana” uneori in calea creativitatii.
Le ocolim in primul rand printr-o relatie sincera cu clientul, care primeste de la inceput toate detaliile despre rezultatele pe care le poate genera o campanie.
Suntem constienti ca bugetul de PR este vazut ca o investitie de client, astfel ca raportam de fiecare data creativitatea la obiectivele asumate.
Cata libertate creativa are PR-ul intr-un proiect/campanie integrata
De la PR pornesc de obicei mesajele umbrela pentru fiecare campanie integrata, pe baza unui research detaliat. Nu exista “o lupta” pentru creativitate, dupa cum spuneam, totul porneste de la brieful dezvoltat alaturi de client, in care in mod natural creativitatea joaca un rol important. Fiecare membru al echipei de proiect este constient de importanta acestui criteriu in „vanzarea unei campanii.”
Clientii
Ne place sa spunem ca, in general, exista clientii care stiu de la inceput ca isi doresc o comunicare creativa si clienti care rezoneaza cu acesta cerinta in momentul prezentarii unei campanii. Exceptiile de la aceasta regula sunt putine.
Un proiect creativ neacceptat
In general, nu conceptul reprezinta o piedica, ci mai degraba campaniile in mediile noi de comunicare sunt mai greu de acceptat.
Cel mai creativ proiect care a fost acceptat
Aducerea in premiera a lui Alain Robert, alias “Spiderman” in Romania pentru lansarea unui nou concept de magazin Flanco – un concept original care tranforma fiecare sesiune de cumparaturi intr-o experienta, prin testarea „live” a produselor.
Exemple de abordari creativa in PR
In ultimii ani, domenii mai neglijate “au prins aripi creative” si aici vorbesc despre PR-ul cultural si cel sportiv, exemplele fiind din ce in ce mai multe, inclusiv pe plan local.
Sunt segmente pe care ne-am concentrat si noi in ultimii ani, de exemplu prin colaborarea cu Federatia Romana de Baschet, fiind vorba despre domenii in care provocarile sunt mari si satisfactiile pe masura.