Chiar cand se anuntau shortlist-urile de la Portoroz, pe Facebook incepea o polemica intre publicitarii romani. Unii spuneau ca festivalul nu mai este la fel de important, altii ii aparau relevanta.
Am intrebat mai multi creativi, din afara si din Romania, care este motivul pentru care Toba de Aur si-a pierdut importanta si unde s-a mutat interesul, daca s-a mutat.
Ne-au raspuns, in contradictoriu, Mihai Coliban, Creative Director Proximity Russia, si Razvan Capanescu, Chief Creative Officer Leo Burnett Group, agentie care a punctat Aur si Argint la Golden Drum pentru campania “Vino la vot”.
Mai jos, raspunsurile lui Mihai Coliban, care spune ca miza pe New Europe e gresita si nu mai vrea sa fie nimeni “fratele amarat”. Parerea (diferita) a lui Razvan Capanescu, aici.
Cei doi publicitari ajung intr-un singur punct comun: nostalgia dupa vremurile in care au participat prima data la festival.
Cat de relevant mai este Golden Drum
Dupa cat se bat cu pumnii in piept agentiile romanesti castigatoare, se pare ca, pentru Romania, inca mai conteaza. Am vazut poze de la ceremonie, sala arata competitiv, ca pe vremuri, aceleasi jocuri de lumini si prezentatori simandicosi. Se straduiesc oamenii.
Castigatorii dau comunicate de presa, Facebook a plin de poze cu zeita Nike.
Chiar si rusii, care se duc acolo doar ca-s homarii ieftini si vremea, in general, buna, au luat o caruta de statuete, cu toate ca Golden Drum a fost scos de pe lista de festivaluri care aduc puncte in clasamentul pe agentii.
Orgoliile creativilor si marinimia platitorilor de entry-uri nu ar trebui subestimate niciodata.
Eu zic ca, anul asta, s-au inscris lucrari, cel putin din agentia noastra, din inertie si pentru ca directoarea festivalului l-a sunat pe seful care aproba bugetele si, cum omul e de treaba, a zis "haideti, ma, sa nu fim bulangii si sa-i ajutam pe oamenii aia - trimiteti numai ce-a castigat la Cannes". Nu-s convins ca, la anul, va fi la fel de marinimos, in caz ca festivalul ramane, din nou, in afara listei.
Motivul pentru care si-a pierdut importanta
Din pacate, GD nu a reusit niciodata sa aiba relevanta globala si aici va pierde, in cele din urma.
Daca incerci sa cauti un job nu doar pe alt continent, dar chiar in Europa de Vest, nu stie nimeni ce naiba e aia Golden Drum. Slovenia, serios? 2 milioane de locuitori. Unde e Piran? Cine e Tartini? De ce Portoroz?
Si conteaza foarte mult cine e in juriu. In ultimii ani am vazut presedinti de juriu mediocri, din retele mediocre, si 75% localnici sau regionali. Si, sa-mi fie iertata aroganta, dar stiu cum jurizeaza domnii astia - n-au criterii, se ataseaza de cate-o ideiuta literala, standardele lor reflecta fidel lucrarile care ies din propriile lor agentii.
Eu am fost in juriu doar o data, in 2006, erau cam 75% vestici, presedinte a fost John Pallant (CCO pe Europa Sattchi), totul a fost super profi si impartial.
De cand cu criza din 2008, cand durata festivalului a scazut de la 7 zile la 3, strategia organizatorilor e sa puna un presedinte de categorie dintr-o retea care e pe val (gen Y&R) si sa-i preseze pe indivizii aia sa trimita cat mai multe lucrari, de prin toate birourile lor, din regiune si nu numai.
Faptul ca nea Donald i-a scos din Gunn Report nu-i ajuta - habar n-am cu ce l-au ofticat, dar, iata, s-a intamplat.
Unde s-a mutat interesul
Niste jucatori importanti (Rusia, Turcia, cumva, si Romania) au inceput sa castige premii in festivaluri de care lumea a auzit si, fireste, da mai bine sa pui in creds Cannes Lions, D&AD si Clio decat... Toba de Aur din Slovenia.
E destul de scump sa inscrii lucrari in festivalul asta si, daca te gandesti ca tot ce primesti de la un client, cand zici ca ai iesit agentia anului la Golden Drum, e o ridicare din spranceana, urmata, in general de intrebarea "unde e asta?", iese un cost per contact extrem de mare, cu eficienta aproape de zero.
Sa nu uitam ca Europa de Est, la peste 25 de ani de la caderea zidului Berlinului, nu mai e atat de New Europe, nu mai vrea nimeni sa fie fratele mai amarat, toate tarile cu economii demne de bagat in seama din regiune sunt in UE... Pozitionarea initiala a festivalului, de care organizatorii trag, inca, scartaie masiv.
Prima data la Golden Drum
In 2001. Eram in D'Arcy si ne-au trimis sefele la un fel de team building - eram 4 proaspat numiti Group Creative Directori (de fapt, 3, ca Davide era full CD sau ECD) - Liviu David, Valentin Suciu, Cristian "Kit" Paul si eu.
Ce tineri eram. Aveam in concurs doar campania Play pentru Connex, in TV & Film, si era primul meu festival international. Eu eram spectator, ca nu fusesem implicat in Play si incercam sa invat cat se poate.
N-aveam nici o strategie de festival - nu exista asa ceva in D'Arcy, pe atunci, se trimitea ce credea lumea ca e mai bun - dar aveam asteptari. Am fost dezamagiti cand Play a luat doar 2 shortlisturi. A fost anul cand Headvertising a luat Gold cu spotul aia cu lautarii, pentru X-Net (tot Connex).
Tin minte ca am tras niste betii crunte (saracu' Liviu, dormeam cu el in camera, ca nu prea aveam buget, si n-a prea avut pace) si ca tot ce-a gasit Media & Advertising (o mare revista despre publicitate, pe atunci) sa zica despre noi a fost "Reprezentantii agentiei D'Arcy, desi nu au castigat nimic, s-au ghiftuit din plin la petrecerea de dupa ceremonia de premiere", ca headline pe o poza cu noi patru, umplandu-ne farfuriile la masa de dupa festival. De neuitat.