Chiar cand se anuntau shortlist-urile de la Portoroz, pe Facebook incepea o polemica intre publicitarii romani. Unii spuneau ca festivalul nu mai este la fel de important, altii ii aparau relevanta.
Am intrebat mai multi creativi, din afara si din Romania, care este motivul pentru care Toba de Aur si-a pierdut importanta si unde s-a mutat interesul, daca s-a mutat.
Ne-au raspuns, in contradictoriu, Mihai Coliban, Creative Director Proximity Russia, si Razvan Capanescu, Chief Creative Officer Leo Burnett Group, agentie care a punctat Aur si Argint la Golden Drum pentru campania “Vino la vot”.
Mai jos, raspunsurile lui Razvan Capanescu, care spune ca cele mai importante agentii din Romania sunt interesate de festival. Opinia lui Mihai Coliban, la polul opus, aici.
Cat de relevant mai este Golden Drum
Este din nou foarte relevant (cam din ultimii doi-trei ani a inceput acest reviliment). Eu cred ca Golden Drum isi pierduse relevanta acum cativa ani, cand tinea sa fie deschis pentru toata planeta si ajunsese un fel de second-hand Cannes. De cand au revenit la pozitionarea care i-a consacrat – adica pentru Noua Europa (pietele emergente ale fostului Bloc Estic si Orientul Mijlociu), festivalul creste bine de la an la an.
Si nu ma refer aici doar la numarul de inscrieri, ci la standardul din ce in ce mai sus al lucrarilor premiate.
Anul acesta confirma acest trend foarte bun, lucrarile premiate aici sunt foarte multe dintre ele deja premiate la Cannes sau alte festivaluri mari. Si au fost produse in aceasta regiune; este cel mai firesc lucru sa ai un festival regional care mentine o astfel de competitie si promoveaza un astfel de standard.
O dovada in plus pentru Romania, daca doriti, este simplul fapt ca jucatorii cei mai puternici (top 5 agentiile din tara) sunt interesate de Golden Drum, inscriu mult si castiga mult. Nu pare sa fie doar un hobby al lor.
Prima data la Golden Drum
Prima oara cred ca am avut lucrari inscrise in 2006. Si imi aduc aminte cu placere ca am castigat aur pentru WWF si argint pentru Nissan. A fost simpatic, pentru ca apaream pe un ecran cu prima campanie pentru agentia de unde recent plecasem (Ogilvy), si pe urmatorul ecran (ca era tot la categoria TV) cu campania pentru agentia unde recent sosisem (Publicis).
Dar mai ales, imi amintesc cu o nostalgie teribila despre petrecerile romanesti, cu Lucian Georgescu la platane, cu multi, multi colegi extraordinari prezenti aici… toate la un loc explodand intr-un renume Romaniei care dainuie si astazi aici.
Este adevarat, il intretinem macar in partea de competitie foarte bine, dar sunt convins ca un efort al industriei de a readuce si partea de entertainment romanesc aici ne-ar cimenta pozitia de forta creativa regionala.
Nu ar necesita asa un mare efort, doar daca am replica aici vreo petrecere de cum se intampla vara in Vama sau in Control, cred ca am avea si cereri de azil profesional si aplicatii din toata regiunea pentru joburi in Ro… cat si brief-uri din toata regiunea pentru agentiile din Ro. Pentru simplul fapt ca insufletim statisticile rezultatelor bune si nu ii mai doare atat de tare ca le luam premiile in majoritate.