Performance-ul nu e neaparat sinonim cu e-commerce-ul, spune Alina Ionescu (Performance Manager, Starcom). In cazul primului, factorul uman e cat se poate de relevant si adaptabil pe mai multe tipuri de formate de campanii - fie ca e vorba de o campanie video sau una de crestere a reach-ului pe Facebook. Consumatorul si comportamentul acestuia primeaza in drumul de a obtine costuri optime si rezultate calitative, nu doar cantitative.
Iar daca acum piata se afla mai mult sau mai putin intr-o faza de educare in ceea ce priveste performance marketing-ului, Alina spune ca agentiile care au apreciat amploarea performance-ului "inainte de vreme" vor vedea diferenta tradusa in ritmul lor de ascensiune din urmatorii ani. Care aduc cu sine o orientare exclusiva in zona mobile:
"Daca acum suntem obisnuiti sa ne documentam de pe mobile si sa convertim pe desktop, in viitor, incet-incet, acest obicei se va schimba".
Eu si performance-ul
Performance-ul a fost o calatorie :) In cazul meu, a fost un traseu consolidat de-a lungul mai multor ani, cu notiuni si campanii de digital. Primul pas a fost facut alaturi de AdWords, dupa care a intrat pe fir Facebook.
Urmatorul pas a fost sa ma alatur echipei Starcom care m-a ajutat sa ma dezvolt in aceasta directie si sa imi amplific cunostintele. Apoi, dinamica speciala a clientilor m-a invatat ca nu doar platformele de advertising participa la magicul cuvant "performance", cat si o structura solida si coerenta a fiecarui site.
Jongland cu toate aceste variabile, ajungi intr-un punct in care observi ca si cel mai mic detaliu iti aduce rezultate. Odata parcurs acest „traseu”, este inevitabil sa nu ai un sentiment de satisfactie si un zambet larg.
Educatia pietei cu privire la performance
Piata este in punctul de "1% finished", avand in vedere ca in fiecare zi intervine un element nou, un nou update, o noua platforma. Este un domeniu foarte dinamic, iar piata din Romania a inceput sa simta asta.
Nu poti sa faci performance doar printr-un singur canal. Totul trebuie sa fie integrat si sa existe o strategie in spate, cu KPIs bine definiti. Clientii sunt foarte receptivi si incep sa contureze mult mai bine acest "performance" cu ajutorul specialistilor din piata - putini, dar in dezvoltare. Sunt dispusi sa investeasca mai multa rabdare in acest tip de campanii pentru ca stiu ca rezultatele nu vor inceta sa apara.
In ceea ce priveste gandirea oamenilor din agentii despre Performance - la inceput parea sa fie un "nice to have", dar s-a transformat intr-un "must" al fiecarei strategii complexe de marketing online.
Odata cu acest „trend”, care a devenit o nevoie, a aparut si un trend al agentiilor de a „push-ui” aceste servicii, chiar daca uneori claim-urile nu sunt neaparat sustinute de intreaga „infrastructura” necesara.
Vom vedea insa in urmatorii ani ascensiunea agentiilor care au anticipat amploarea performance-ului si care au investit de la inceput si sistematic in dezvoltarea acestor capabilitati – atat din punct de vedere resurse umane, cat si know-how (tool-uri, training-uri externe & co).
Optimizarea
As spune ca optimizarea reprezinta 99%. Orice campanie pe care o construiesti, intr-adevar, are un thinking in spate care ii ofera o baza solida. Dar daca nu optimizezi, nu ai cum sa treci de nivelul de baza si sa ajungi sa construiesti un turn din care sa poti vedea si alte oportunitati.
Pasii sunt complecsi: plecand de la o relatie sincera si directa cu clientul, in care sa se defineasca clar obiectivele, pana la definirea unor personaje. Campaniile sunt precum plantele: o data ce le plantezi, nu poti sa fii relaxat si sa te gandesti ca vor fi frumoase fara apa, au nevoie de ingrijire constanta pentru a ajunge in punctul in care sa aiba fructe pe care sa le savurezi.
Implicarea trebuie sa fie maxima si constanta, iar din punctul meu de vedere ajungi sa faci asta cand iubesti ceea ce faci.
Performance = e-commerce?
Nu neaparat; si cred ca aici exista o nevoie de educare a industriei. Performance-ul este mult mai complex de atat; printre altele, presupune o foarte buna cunoastere a consumatorului, a comportamentului acestuia si apoi o foarte buna targetare (atat din punct de vedere media, cat si creatie-mesaj).
Performance poti face si pe o campanie video sau pe o campanie de crestere a reach-ului pe Facebook. Totul porneste de la obiectivul pe care vrei sa il atingi si cum procedezi, astfel incat sa ajungi sa ai costuri optime, pastrand calitatea. In performance, sintagma cu caracter axiomatic este "Quality over Quantity".
Trenduri in performance
Performance-ul va avea in prim plan zona de mobile. Daca acum suntem obisnuiti sa ne documentam de pe mobile si sa convertim pe desktop, in viitor, incet-incet, acest obicei se va schimba. Modalitatile de plasare si plata a comenzii vor fi mult mai bine eficientizate si simplificate. Un alt lucru care se va schimba va fi duplicarea cookies-urilor. Datele vor fi mult mai relevante si exacte. De asemenea, retetele castigatoare vor fi cele care vor integra performance-ul in fiecare campanie, alaturi de creatie.
Pasiuni
Imi plac brunchurile alaturi de prieteni, sa imi petrec timpul alaturi de flori si gradina si de labradorul meu Keep, care are 5luni. Sunt in perioada in care fac performance cu el din punctul de vedere al sariturilor pe oaspeti :)