Crezi ca lumea e o mare de oameni cu mentalitatea "merge si-asa"? Sau ca mediul romanesc - economic, politic, social - fie corupe, fie impotmoleste si inghite. Te anunt ca o sa ai de-a face cu o anomalie in sistem; ia forma unei agentii de consultanta in sustenabilitate/ management responsabil si echipa din spatele ei, "prezidata" de fondatorul Dragos Tuta.
The CSR Agency a fost infiintata de acesta in anul 2011, impreuna cu Andrei Bortun in calitate de "silent partner". La inceput, au avut de-a face cu o piata inexistenta. Asa ca Dragos a incercat sa aduca nevoia de consultanta in management responsabil in mindset-ul companiilor romanesti.
Acum 4 ani, "daca ii spuneai unui client ca sponsorizarile nu ii fac organizatia mai responsabila, te-ar fi dat afara pe usa", spune el. De atunci si pana acum, problema CSR-ului romanesc a ramas tot educarea. Executivii si managerii companiilor inca fac donatii sau implementeaza proiecte sociale cu gandul ca fac CSR si ca vor aparea in presa, precizeaza Dragos.
In prezent, el este singurul actionar al The CSR Agency, companie ce a crescut de la o cifra de afaceri de 25.800 euro in 2012, la 405.700 euro anul trecut.
Hai sa vedem ce ne mai spune despre cum sta CSR-ul in Romania, in termeni de directii, proiecte si comunicare:
Background: Dragos Tuta
Formal: multe ore si antrenamente in zona stiintelor reale si o pasiune "ascunsa" mult timp pentru lectura. Am continuat in perioada universitara cu “Contabilitate si Informatica de Gestiune” la ASE – un inceput promitator, dar o mare dezamagire dupa prima jumatate. Dupa geometrie, contabilitatea este cea mai poetica stiinta exacta. Pacat de formatul in care este predata.
Informal, insa cel mai mult m-au ajutat trei lucruri:
1) Educatia impusa de tatal meu care mi-a acordat toata increderea si m-a incurajat sa depun efort pentru a-mi rezolva problemele singur si, doar daca nu reusesc, sa cer sfaturi.
2) Profesorul de matematica din scoala generala care mi-a incurajat creativitatea intr-o combinatie nebuna cu munca asidua.
3) Tot tata care m-a dus cu el in toate vizitele de munca de la o varsta foarte mica (6-7 ani) si pana la terminarea liceului. Am inteles rapid cum functioneaza o organizatie fie ca e din domeniul industrial sau din aria de prestari de servicii.
Antreprenoriatul
Desi nimeni nu a intentionat, educatia si formarea mea a fost una pentru antreprenoriat. Pana la agentie au fost altele. In liceu mi-am dorit sa deschid un restaurant, apoi o spalatorie auto :) Imi doream sa studiez arhitectura, dar am intuit ca as putea organiza relativ usor un business de consultanta in contabilitate si asa am ajuns la aceasta facultate. Nu a fost nimeni atent sa imi spuna ca nu trebuie sa fiu un tehnician desavarsit pentru a reusi ca antreprenor.
In facultate am devenit voluntar si rapid vicepresedinte al Asociatiei de Comunicare Ethos. Am organizat 10 ani Olimpiadele Comunicarii si mai multe editii ale Galei Societatii Civile, Internetics si AdPrint. Asa am intrat in industria comunicarii.
Prima agentie pe carea am infiintat-o s-a numit Selenis si se ocupa de consultanta in domeniul comunicarii corporate in mediul online. In acest timp am lansat mai multe programe de comunicare legate de sustenabilitate: ResponsabilitateSociala.ro (initial pentru JTI), UmbrelaVerde.ro (pentru Tuborg), doua rapoarte de CSR online pentru Carpatcement si BRD Groupe Societe Generale si alte proiecte din zona relatiilor publice online.
Dupa 10 ani de munca dura (minim 14 ore pe zi) si multa lipsa de maturitate manageriala, am ales sa dau restart.
Am ales o pozitie de consultant independent, dar cu un singur client si program full time. Am construit si lansat platforma online a “Tarii lui Andrei” plecand de la ideea prietenilor de la OMV Petrom si Ogilvy. Am lucrat timp de doi ani din sediul Petrom si am avut o experienta importanta cu mediul corporativ.
In 2011 am simtit nevoia sa construiesc o noua agentie si am ales domeniul si cauza care ma preocupa cel mai mult (atat personal, cat si profesional): responsabilitatea mediului economic romanesc.
The CSR Agency: formula
Am pornit The CSR Agency in februarie 2011 alaturi de Andrei Bortun ca “silent partner”. Pot spune acum ca totul a fost o auto-provocare aproape de nebunie. Piata consultantei in Sustenabilitate nu exista. Nimeni nu stia ca ar putea avea nevoie de astfel de servicii. Daca ii spuneai unui client ca sponsorizarile nu ii fac organizatia mai responsabila, te-ar fi dat afara pe usa.
Cu toate acestea, agentia s-a autofinantat dupa prima luna de activitate. Agentie e mult spus – atunci eram eu care lucram full-time, Andrei cu care ma sfatuiam si firma de contabilitate.
Din primele proiecte am investit in training-uri, design de business si tarziu in identitate. Aproape deloc in comunicare externa. Am ales sa construiesc un business sustenabil in detrimentul profitului pe termen scurt. Si asta fac si acum – este so ceea ce incerc sa ii conving pe clientii mei sa faca.
Cand am pornit la drum, stiam ca putem sa facem profit din proiecte de comunicare legate de cauze sociale si de mediu – asta cerea piata. Problema e ca era drumul clar catre Green Washing si opusul visului meu. Am refuzat si am ramas in zona consultantei de management. Ma bucur enorm.
La finalul anului 2014, am devenit actionar unic al The CSR Agency.
Evolutie: structura, divizii
In primii ani ne-am axat pe servicii de consultanta in vederea realizarii strategiei de CSR, dar am avut succes mai mare cu proiectele de stakeholder engagement in cel de-al doilea an de activitate.
In 2013 am scris primul raport de CSR facut de o agentie independenta pe piata locala, ba, chiar mai mult, pentru un alt client am realizat primul Assurance extern (Audit) al raportului de CSR. Spre finalul anului am semnat un parteneriat cu CSE (Centre for Sustainabilty and Excellence) si am infiintat divizia de Training.
In ultimii 3 ani am derulat 8 training-uri la care au participat 96 de coordonatori de CSR din 72 de organizatii – majoritatea companii multinationale.
De la inceputul anului 2015 am structurat mult mai clar agentia in urmatoarele divizii:
- Raportare de Sustenabilitate
- Training
- Strategie si Stakehoder engagement
- Publishing – The CSR Report
- Global Compact Network Romania
- Management si administrativ
Pe langa schimbarile administrative, foarte importanta este aparitia diviziei care gazduieste si coordoneaza activitatea retelei locale a programului Global Compact al Organizatiei Natiunilor Unite.
Evolutia echipei de la inceput si pana azi
In 2011 am pornit ca un consultant cu un brand in spate. La inceput de 2012 echipa numara 3 oameni si lucram exclusiv pe proiecte de strategie de CSR si Stakeholder engagement, alaturi de un proiect propriu: Who’s Who CSR in Romania. Acum suntem 8; alaturi de noi sunt 6 consultanti externi care lucreaza mai mult de jumatate din timpul lor alaturi de noi. Din cei 6, doi sunt straini, dar presteaza tot pentru companiile din Romania.
Evolutia serviciilor
Am avut norocul sa lucrez cu multi consultanti in sustenabilitate din afara Romaniei inainte sa deschid agentia. Discutiile cu ei si training-urile internationale pe care le-am urmat m-au ajutat sa structurez serviciile agentiei in asa fel incat sa nu fie nevoie sa le modific sau adaptez de la an la an.
A fost si o alegere strategica. Stiam din 2011 ca piata nu este matura, nu am dorit sa facem altceva decat ceea ce era necesar chiar daca organizatiile nu percepeau nevoia. Prin urmare ne-am raportat doar la piata internationala si, pot spune acum, ca a fost o alegere castigatoare.
Cerintele clientilor
Este greu sa vorbim de cerinte din partea clientilor intr-o piata care are nevoie de educatie. Si nu vorbesc aici despre Coordonatorii de CSR (de multe ori PRi / Communication manageri).
Nevoia mare de educatie este la nivelul executivilor, al membrilor board-urilor si al altor manageri care cred ca CSR sau Sustenabilitate inseamna sa faci donatii sau proiecte sociale care sa genereze multe aparitii in presa.
Exista in Romania coordonatori de CSR care stiu ca rolul lor este sa lupte pentru eliminarea coruptiei, dar semneaza inca contracte de sponsorizare cu primariile din local pentru “Zilele comunei” la “recomandarea” superiorilor.
Cifra de afaceri
2014 – 405.700 euro
2013 – 147.430 euro
2012 – 25.800 euro
Acestea sunt cifrele, sunt oficiale, publice si, cel mai important, reale :)
CSR in Romania
Directie nu prea avem. Nu putem vorbi despre CSR fara raportare publica. Raportarea este dovada minima a preocuparii. Daca nu esti transparent in privinta rezultatelor tale non-financiare, nu are rost sa te bati cu pumnii in piept ca ele sunt bune. E ca si cum ai construi o casa din paie, dar ai renuntat la fundatie.
Ca sa intelegeti: in Romania exista 727 de organizatii care vor fi obligate prin lege sa raporteze public incepand cu anul 2017 (rezultatele inregistrate in 2016).
Din 727 de organizatii, pana acum, maximum 20 au publicat pana acum un raport de sustenabilitate.
Am ales sa va dau acest exemplu pentru a evita tematica deja perimata din punctul meu de vedere: Donatii / Sponsorizari VS. Responsabilitate / Sustenabilitate.
Proiecte gasim din plin. Poate pare o greseala sau o gluma, dar nu este. Chiar daca nu avem directie, avem multe proiecte foarte bune. De ce? Pentru ca proiectele de CSR sau Sustenabilitate sunt de fapt proiecte de MANAGEMENT Responsabil / Sustenabil.
Avand in vedere ca mediul economic romanesc este dominat de companii multinationale, e greu sa nu apara proiectele. Unele sunt proiecte globale venite de la headquarters, altele sunt regionale, dar multe sunt locale si raspund unei nevoi clare de management.
Sunt insa 2 probleme: 1) managementul local nu le percepe si nu le inscrie sub strategia de sustenabilitate si 2) initiativa pentru aceste proiecte apartine in 80% din cazuri coordonatorilor “de la Grup”.
Asteptam sa vedem reactia echipelor de management locale la transpunerea directivei privind obligativitatea raportarii de sustenabilitate. Din pacate, pana acum, reactia lipseste si mai sunt la dispozitie doar 4 luni pana la aprobarea strategiei si a obiectivelor de sustenabilitate pentru anul 2016 (pe baza careia companiile vor publica primul raport obligatoriu).
Comunicarea initiativelor si a rezultatelor de sustenabilitate lipseste cu desavarsire. Din pacate, am pus de mai multi ani caruta in fata boilor si cand salvam o unghie unui pacient comunicam ca am reusit sa nu ii taiem piciorul.
Piata publica din Romania e plina de Green Washing si noi, cetatenii, inghitim din plin si mai si laudam gustul mesajelor pe care nu le verificam.
Suntem inca in trendul: important e sa vand, nu conteaza cum. Si stiu ca e greu sa spunem asta public intr-o revista dedicata oamenilor din advertising si comunicare, dar e un adevar pe care sunt sigur ca il simt zilnic aproape toti oamenii din agentiile sau departamentele de marketing sau comunicare ale marilor companii.
Cu toate acestea nu vreau sa cadem in derizoriu si sa credeti ca Romania e cel mai negru loc de pe pamant. Si pietele mult mai dezvoltate au trecut prin asta, majoritatea nu s-au curatat de pacat nici acum. Este, cred. important sa stim ce se intampla si de unde plecam.
Eu sunt optimist in aceasta privinta si am incredere ca o sa ardem etape si o sa trecem de aceasta faza neagra mai repede decat au trecut alte state europene. Beneficiem de experienta lor.
In ce fel colaborati cu ONG-urile?
Societatea Civila nu este un prestator de servicii de CSR asa cum au fost pozitionati (si au acceptat) de finantatorii din mediul privat. Orice proiect, dezvoltat de un actor al societatii civile sau de unul care urmareste profitul, trebuie sa se sustina in proportie de minimum 40% din veniturile atrase de la beneficiarii directi.
Nu suntem samsari de sponsorizari si nu ne dorim sa accentuam acest joc care doar afecteaza societatea civila.
Organizational, lucram doar cu ONG-uri specializate in domeniul sustenabilitatii, majoritatea din afara Romaniei. In functie de proiect, apelam la experti din societatea civila sau chiar la organizatii non-profit care pot aduce plus valoare pentru beneficiarii initiativei noastre.
Personal, am saptamanal minim 2-3 intalniri cu reprezentanti ai ONG-urilor care cauta sfaturi despre strategia de strangere de fonduri. Sfatul meu e tot cel pe care l-am prezentat mai sus: gandeste in mod sustenabil si nu te pacali ca poti trai doar din sponsorizarile acordate pe criterii subiective.
Agentii si clienti: workflow
Este un proces clasic de consultanta de management. Plecam intotdeauna de la probleme de business si niciodata de la cele de comunicare. Un “secret” al nostru este ca planificam mereu obiective si rezultate atat pentru business, cat si pentru categoria de stakeholderi implicata in proiect.
Dificultati in colaborarea cu clientii/ agentiile
Am lucrat bine cu ambele parti. Statutul de “deschizatori” ai pietei si investitiile derulate exclusiv pentru cresterea pietei (vezi Traininguri sau Global Compact) ne-au facut pozitia clara si ne-au adus sustinerea clientilor si agentiilor din piata de comunicare (banuiesc ca la ele va referiti).
In parteneriatul cu agentiile realizam gratuit prezentari care sa le ajute in pitch-urile ce au cerinte in zona de CSR / sustenabilitate. Consideram ca e datoria noastra sa rasplatim efortul deschiderii catre parteneriat prin cresterea nivelului de educatie al oamenilor din agentiile de PR si Advertising. Si aici nu vorbim de 2-3 agentii prietene, ci de orice jucator din piata de comunicare.
Primul proiect
Primul proiect derulat in 2011 a fost redesign-ul strategiei de sustenabilitate a Carpatcement Holding SA. Cand am ajuns noi, compania investea 90% din bugetul de sponsorizari intr-un program de plantari de-a lungul centurii rutiere a Bucurestiului. 65% din buget mergea inspre comunicare si media.
Asta in conditiile in care 90% din business-ul clientului se desfasoara in cele 3 comunitati locale ce gazduiesc fabricile de ciment: Chiscadaga (Deva), Tasca (Bicaz) si Fieni.
De 5 ani lucram aproape exclusiv cu aceste comunitati, iar investiile companiei au adus rezultate chiar din primul an de colaborare. Rezultate care se vad la nivel de business.
Cel mai complex proiect de CSR de pana acum
Sfatul Batranilor este un program multianual realizat pentru Carpatcement Holding SA. De cel putin doua ori pe an ne intalnim cu liderii formali si informali ai comunitatilor ce gazduiesc activitatea fabricilor de ciment si aflam care sunt problemele si oportunitatile generate direct in comunitate de prezenta si activitatea fabricii in mijlocul comunitatii lor.
Pe baza informatiilor primite am reusit sa imbunatatim relatia fabrica – comunitate atat prin proiecte cu investitii minime (ex: proceduri care modifica si controleaza comportamentul neadecvat al unor angajati sau furnizori in timpul programului de lucru) pana la programe cu efect pe termen lung (ex: Ucenicii Carpatcement).
Cel mai longeviv client
Aici nu am de ales. Carpatcement Holding SA este alaturi de noi din prima luna de activitate si pana astazi. Suntem mandri ca am putut pastra primul client timp de 5 ani de zile si mai ales ca reusim sa evoluam impreuna an de an.
Realizam si implementam strategia de stakeholder engagement; coordonam si redactam raportul de sustenabilitate al organizatiei, supervizam proiectele si programele de sustenabilitate implementate in toata tara.
Sunt foarte multe initiative, mai mici sau mai mari, iar multe dintre ele nu beneficiaza de bugete de media sau relatii publice. Alaturi de client am ales sa comunicam extern doar atunci cand beneficiarii directi au nevoie de asta. In rest, ne rezumam la comunicarea anuala din raportul de sustenabilitate.
Spre exemplu: cati dintre voi stiu ca in judetele Dambovita, Hunedoara si Neamt se organizeaza anual un proiect numit “Ora de Voluntariat” la care participa peste 30% din elevii si profesorii claselor I-XII din judet? Misiunea acestui proiect este sa stimuleze dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale ale tinerilor din aceste judete.
2015
Anul curent este anul lansarii UN Global Compact in Romania. Este proiectul pentru care am planificat si lucrat inca din prima zi (acum 5 ani). Lansarea a avut loc si a fost intampinata cu succes.
Ne propunem ca pana la finalul anului sa aducem alaturi de noi cat mai multe organizatii mari, cu impact major asupra Romaniei, care sa semneze pentru respectarea celor 10 principii de sustenabilitate economica definite de Natiunile Unite.
De asemenea, anul acesta am lansat singura revista specializata in promovarea sustenabilitatii si a raportarii non-financiare: The CSR Report. Suntem in faza de consolidare a acestui brand, pe care vrem sa il crestem si sa aiba un loc special in peisajul media din Romania.
Ne dorim sa fie atat un instrument de educatie, cat si unul de business si de management de sustenabilitate, cu exemple si practici, care sa schimbe fata sustenabilitatii locale.
Pentru ca interviul vine fix in aceasta perioada, in premiera la voi va anunt ca ne pregatim pentru lansarea in print a revistei si va spun sincer ca nu este deloc usor, dar este provocator.
Este un an al cresterii stabile, al investitiilor si al dezvoltarii capacitatii interne. Ne concentram asupra resurselor umane si a procedurilor interne. Cu toate acestea, simtim ca apropierea obligativitatii legale privind raportarea de sustenabilitate creste cererile clientilor. Avem norocul ca in domeniul raportarii lucram atat cu specialisti interni, dar si cu mai multe echipe de consultanti din afara Romaniei.