Traiectoria celor 3 ani de The Cover. La microfon: Elena Paslaru si Olivia Dutu

Traiectoria celor 3 ani de The Cover. La microfon: Elena Paslaru si Olivia Dutu
Olivia Dutu & Elena Paslaru

Dupa un parcurs prin British Council, un atelier de comunicare si, apoi, la clientul Diverta, gandurile Elenei Paslaru gravitau tot mai puternic catre antreprenoriat. Cum se mai intampla. Avea in minte si un potential partener, o tipa pe care o cunoscuse in agentie si cu care se imprietenise, pe Olivia Dutu. Aceasta venea din presa print glossy, domeniu ce se confrunta pe atunci cu o avalansa de schimbari. Iar Olivia nu s-a obisnuit cu nisipurile miscatoare, nici cu firele de par alb rezultate in consecinta. In trecut, cochetase si ea cu ideea de antreprenoriat. Cunoscandu-se deja de vreo 4 ani, cele doua au pornit proiectul unei agentii, The Cover. In 2 ani au ajuns la o cifra de afaceri de 30.000 de euro (in 2014), iar printre clientii cu care lucreaza in prezent. se numara Diesel, elmiplant, Laboratorul de Arhitectura sau Parametrica [ digi fab school ]. Pornim in recunoastere?

Olivia, Elena si catelul Mikey, deja membru al echipei

Pre-antreprenoriat

Elena: Am plecat de la client, caci ma mutasem din agentie la client in perioada crizei. Ce m-a determinat sa plec? Au fost multi factori ce au produs aceasta schimbare, insa cel mai important este evolutia mea interioara. Am plecat cu gandul de a porni pe cont propriu, aveam aceasta intentie, insa nu stiam cand va incepe oficial. Agentia noastra de comunicare s-a “nascut” in anul urmator plecarii mele.

Olivia: In adancul sufletului meu, raman jurnalistul de presa print glossy. In contextul schimbarii, mai precis momentul in care trustul de presa Edipresse, pentru care lucram, a disparut si revistele au trecut la Ringier, o parte inchizandu-se, am simtit cum presa print pe care o cunosteam atat de bine se transforma.

Desi aveam in continuare un loc de munca, situatia devenise din ce in ce mai tensionata si am decis sa demisionez cand am simtit cum paharul se umplea si cand mi-au aparut primele fire de par alb.

Am simtit cumva dintotdeauna ca drumul antreprenoriatului este cel pe care aveam sa ajung (am apreciat mereu abilitatile de om de afaceri ale tatalui meu), dar sufletul meu a ramas, asa cum spuneam, in pagini lucioase.

Colaborez inca ocazional cu reviste print si ma bucur ca luna de luna, zi de zi, revista presei este parte din jobul meu.

 

Cum v-ati cunoscut?

Elena: Ne-am cunoscut acum 7 ani in agentia de relatii publice in care lucram. Eu lucram deja acolo, Olivia venise sa ne ajute cu project managementul unei actiuni. Nici nu mai tin minte cum de am tinut legatura, retin ca m-a invitat la o seara cu prietenii ei in zona Titulescu (Olivia nu cred ca isi mai aduce aminte). De atunci am inceput sa comunicam destul de des.

 

Bazele unei afaceri

Elena & Olivia: Am lucrat bine impreuna atat in agentia unde ne-am cunoscut, cat si pe micile proiecte pe care le-am desfasurat ulterior, iar dupa ce am plecat fiecare de la locurile de munca pe care le aveam, a inceput conturarea viitoarei agentii, care acum poarta un nume: The Cover.

Desigur, procesul este ceva mai complex si se leaga si de dorinta noastra de a evolua, de a ne exprima si de a experimenta dintr-o alta perspectiva responsabilitatea si asumarea ei. Parteneriatul si alaturarea de abilitati profesionale si personale au fost un test de incredere, dar si o strategie potrivita pe stilul nostru de lucru.

 

Naming. Pozitionare

Elena & Olivia: The Cover. Coperta. Prima pagina. Aspirational. Sa ne aducem clientii pe copertile revistelor. Asta ne dorim, ca brandurile pentru care lucram sa fie puse sub lumina reflectoarelor.

Suntem specializate pe colaborarea cu presa glossy, iar dorinta noastra de a lega numele agentiei de aceasta nisa a venit natural. Logo-ul are si doua puncte, pentru ca de aici incepe conversatia.

 

Obiective de inceput

Elena & Olivia: Intentiile noastre de inceput au fost cu atentie la proces si calitatea lui. Astfel, ne-am propus sa avem branduri frumoase pe care sa le comunicam, clienti cu care sa rezonam si alaturi de care sa construim parteneriate pe termen lung. De asemenea, ne-am propus sa avem atentie constanta asupra calitatii continutului nostru si sa monitorizam continuu actiunile intreprinse.

 

Dezvoltare/promovare

Elena & Olivia: Am avut mai putin o strategie de promovare, ci mai degraba o modalitate de a face lucrurile, cu accent pe calitate, rezultate si proces. Ne-am propus ca orice facem sa fie facut bine si, bineinteles, sa poata fi recomandat pe mai departe. O strategie mai putin proactiva ca actiune de vanzare, insa cu perspective si rezultate pe termen lung.

 

Evolutia serviciilor

Elena & Olivia: Inima serviciilor The Cover este relatia cu presa print, online si bloggers. La un workshop la care am fost de curand se vorbea despre o statistica ce spune ca 68% dintre consumatori au incredere in comentariile realizate de jurnalisti sau lideri de opinie, confirmand parerea noastra despre importanta presei in construirea imaginii brandurilor si in comunicarea cu clientul final.

Daca ne gandim la abordarea strategica, consideram ca este must pentru orice agentie de publicitate sau de relatii publice (de fapt, pentru orice initiativa). Iar echipa noastra pune accent pe a avea o strategie inainte de a incepe la drum, chiar daca asta presupune uneori “challenging the brief”.

Plecand de la primele discutii cu clientul si primii pasi in realizarea strategiei, ajungem usor la tactici si planificare, iar in functie de client si de produsele sau serviciile promovate recomandam anumite tipuri de abordari, uneori care nu tin de competenta unei agentii de relatii publice.

Am ajuns la aceasta gandire dupa multiplele intalniri cu diferiti clienti, mici sau mari si din interactiunea constanta pe care o avem cu clientii nostri. Evolutia vine si datorita experientei pe care am acumulat-o de-a lungul anilor si se reflecta si in tonul abordarii noilor actiuni, potentialilor clienti, cunostintelor acumulate in varii domenii.

 

Abordarea start-up-urilor

Elena & Olivia: Ne bucuram ca v-ati oprit asupra acestui subiect. Start-up-urile necesita o atentie speciala, mai ales cand ne gandim la grupul tinta viitor, la piata careia adreseaza sau considera clientul ca ar trebui sa se adreseze si la strategia abordata.

Ne place sa testam si sa intelegem foarte bine despre ce este vorba, inainte de a propune orice strategie. Uneori am recomandat viitorului client sa mai lucreze putin la produs sau proiect inainte de a-l lansa sau chiar sa schimbe grupul tinta.

Multi proprietari de business sau viitori proprietari au nevoie sa inteleaga limbajul comunicarii. De aici si rabdarea cu care trebuie sa intram in astfel de intalniri, astfel incat toata lumea sa vorbeasca aceeasi limba, iar produsul sau serviciul sa nu iasa prea repede din cuptorul creatiei.

 

Ce element va diferentiaza in peisajul PR-ului?

Elena & Olivia: Este interesant cum agentiile de relatii publice isi gasesc destul de usor elemente de diferentiere in serviciile pe care le ofera (evenimente, relatia cu presa, comunicare corporate, CSR etc.) si in industriile abordate.

Pentru The Cover, un element de diferentiere este oferta de servicii de relatii publice specializate pentru industriile frumoase, precum beauty, fashion si design/ arhitectura. Cele mai multe rafturi din biroul nostru contin reviste glossy si artsy, utilizate in primul rand pentru monitorizare.

Specializarea pe anumite industrii ne ajuta sa cunoastem in profunzime jucatorii din piata, sa fim atente la dinamica pietei si sa avem viteza de reactie. In plus, ne place acest mediu, impune o gandire constant creativa si atentia spre un stil de viata sanatos, frumos, chiar la nivel personal.

 

Cum v-au ajutat background-urile voastre in acest demers?

Elena & Olivia: Perspectivele diferite ale experientelor noastre au produs un dialog constructiv pentru a intelege ambele parti ale povestii noastre – presa si clientul. Ne-am completat la nivel de cunostinte, experiente si viziune. Diversitate, creativitate, strategie, planificare, cuvinte frumoase, atentie la detalii. Niciodata presiune asupra jurnalistilor, chiar cand clientul insista.

 

Primul proiect

Elena & Olivia: Primul proiect relevant din povestea The Cover a fost contul Diesel.

Lucram pe un proiect de comunicare cu persoana care a adus pentru prima data brandul Diesel in Romania (acest mini-proiect a venit ca recomandare de la un trainee cu care una dintre noi colaborase) si, afland de intentiile noastre, ne-a prezentat persoana responsabila de operatiunile Diesel in Romania de la acel moment.

Dupa cateva intalniri de get to know each other si negociere a ceea ce putem face impreuna, am decis sa ne testam relatia timp de 3 luni. Ne-am placut si suntem impreuna inca de atunci.

 

Cel mai complex proiect?

Elena & Olivia: Wow, ce provocare! Sa ne rezumam la un singur proiect, si cel mai complex! O sa facem ceea ce in agentii se numeste “challenging the brief”. O sa va povestim mai multe, lasand cititorii sa decida!

Unul dintre cele mai complexe proiecte gestionate de echipa noastra a presupus comunicarea conceptului de arhitectura parametrica si “educarea” pietei din Romania in acest sens.

Provocarea a culminat cu promovarea in 2013 a workshop-ului de arhitectura parametrica, Dynamic Fields, atat la nivel national, cat si international – 55 de inscrisi in workshop-ul de design parametric, ce a durat doua saptamani si 400 de participanti la conferinta ce a durat o zi.

Workshop-ul a atras participanti din tari precum Italia, Rusia, Uganda, Congo, Belgia, Austria si, bineinteles, din Romania, si a propus o agenda complexa sustinuta de vorbitori si specialisti precum Patrik Schumacher, Director Zaha Hadid Londra sau din cadrul unor institutii importante in lumea arhitecturii, precum AADRL Londra sau IaaC Barcelona.

Provocarea, la contactul cu orice concept nou, este ca echipa sa inteleaga despre ce este vorba si sa dezvolte un limbaj specific, iar mai apoi sa construiasca strategia si tacticile de a ajunge la publicul tinta. Le multumim celor de la Parametrica [digi fab school] pentru provocare si incredere. Apreciem mult efortul si initiativa lor, un demers extraordinar de turism educational.

 

La fel de complexa, dar cu o manifestare diferita ca intensitate si desfasurare in timp, a fost comunicarea de criza realizata pentru elmiplant, in octombrie 2013.

In cateva minute am alcatuit impreuna cu clientul o celula de criza, iar in cateva ore aveam gata comunicatul de presa de clarificari, tradus si in limba engleza pentru a fi aprobat de sediul central din Grecia, si baza de date de jurnalisti din business, catre care nu comunicam pentru acest brand.

Niciun specialist nu isi doreste sa aiba crize de comunicare pentru brandurile pe care le reprezinta, insa o astfel de intamplare este o experienta de invatare veritabila.

 

Un alt proiect, redus ca dimensiuni, insa complex ca executie, ce a impus multa atentie si dedicare a fost realizat cu ocazia lansarii gamei elmiplant SKINNERGY catre presa de profil, in vara lui 2015. Aceasta gama, oarecum diferita in profilul elmiplant, datorita publicului tinta mai tanar, impunea o alta abordare catre presa.

Pe langa informarea de presa si trimiterea produselor la testat, actiuni standard pentru o campanie de beauty, ne-am gandit sa trimitem un cadou inedit, care sa comunice valorile noii game si ideile centrale: energia, tineretea si hidratarea.

Asa ca am venit cu o idee altfel: un neon personalizat de interior, cu numele jurnalistilor sau al publicatiilor, realizat manual dintr-un fir special.


A fost un proiect complex pentru ca am lucrat cu materiale de la mai multi furnizori, dar si pentru ca am primit multe refuzuri de tipul “Nu se poate face, ar fi cazul sa renuntati la idee”.


Asta ne-a ambitionat si mai mult. Am finalizat cadourile intr-o luna si jumatate, cu foarte mare atentie la fiecare detaliu. Rezultate au fost pe masura, inca vin catre noi feedback-uri.

 

Momente frumoase si provocari in acesti 3 ani

Momente frumoase:

- cand vii la birou dimineata sau la pranz si vezi echipa lucrand, vesela;
- cand faci monitorizarea presei si ai intr-o singura revista peste 10 post-it-uri care anunta, fiecare, cate o aparitie;
- cand clientul iti da mail si spune “bravo, bravo, bravo”;
- cand clientul te recomanda unui potential client, fara sa stii nimic despre asta;
- cand primesti cate un feedback de la jurnalisti care spune “Fetelor, nu stiu cine a avut aceasta idee, dar este geniala!”

Cele mai mari provocari:

- sa iti dai seama ca business-ul tau creste, atat cat cresti si tu, iar asta inseamna sa lucrezi constant cu tine;
sa ai curaj si sa-ti asumi riscul;
- sa inveti sa lucrezi cu prietenii, sa poti gestiona fin relatia business – prietenie, astfel incat sa mearga perfect in tandem;
- sa dezvolti gandirea financiara si abilitatile de negociere.

 

Invataturi. Sfaturi pentru tineri antreprenori in comunicare

Elena: Ca e tare fain sa lucrezi in doi! Poti pleca in concediu linistit

Putin mai serios: pentru a conduce un business sau o initiativa, de orice fel, sunt necesare multe resurse interioare si foarte multa rabdare.

Am invatat atat de multe, incat nici nu stiu cum sa rezum. Fiecare zi aduce o provocare ce trebuie solutionata rapid si asta inseamna sa fii mai tot timpul pregatit. Antreprenoriatul este un proces de formare si transformare personala, iar cei care merg pe acest drum trebuie sa faca zilnic un mix de curaj, incredere, nebunie, entuziasm, dar si multe altele, care sa il duca la nivelul urmator.

E frumos, imi place!

Olivia: Am tendinta sa scriu mult, iar la intrebarea “Ce am invatat” cred ca as putea raspunde cu un roman. In primul rand, m-am maturizat, am mai multa rabdare, am invatat sa deleg, cum sa ma comport ca superior, sa educ, sa ma autoeduc, sa imi gestionez timpul si inca lucrez la gestionarea resurselor cu care am fost binecuvantata si pe care am tendinta sa le utilizez “buluc” uneori.

Am invatat sa spun nu, sa fiu mai organizata, sa urmaresc actiunile echipei, sa separ viata profesionala de cea personala si sa le unesc, cand este cazul. Am invatat ce inseamna cu adevarat responsabilitatile si sa prioritizez.

Draga tanar om de comunicare, sa cantaresti inainte sa iei o decizie, dar sa nu zabovesti prea mult asupra cantarului – uneori e bine sa pleci cu capul inainte la drum si daca stii sa-l tii sus, vei trece rapid peste buturugi mici. Carul ramane pe patru roti!

Sfatul meu este sa pleci cu cineva la drum, sa ai incredere in tine si in echipa ta, sa iti alegi o nisa potrivita personalitatii tale si sa muncesti cu emotie. Exprima acea emotie mereu, dar ai grija cine e martor! Nu da totul de la inceput si unui singur client, drumul este lung si frumos si fiecare pas are nevoie de energia ta buna.

 

Business: cifra de afaceri, evolutie

Elena & Olivia: Am finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 30.000 EUR. Anul acesta previzionam o usoara si binevenita crestere de 20-30%, rezultata din renegocierea contractelor, care au adus mai multe lansari, si atragerea unor clienti noi.

 

Planuri pe 2015

Elena & Olivia: 2015 este cu accent pe echipa: cresterea performantei, inchegarea relatiilor dintre membrii echipei. Pentru a trece la nivelul urmator, echipa este esentiala. La nivel de proces, ne dorim sa aducem o abordare constant creativa in toate aspectele business-ului nostru. Sa le prezentam clientilor monitorizari de presa cel putin la fel de frumoase si fructoase luna de luna.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related