Nu a trecut prin interviuri de angajare. Si nici nu se vede imbatranind. Stefan Liute a co-fondat Grapefruit in 1999 si apoi, in 2012, a co-fondat Storience. "Prefer sa raman tanar in branding pana la cel putin 100 de ani :)", spune el. Pana atunci, ne povesteste cum au decurs primii 16, care au fost cele mai mari greseli, ce a invatat din ele si ce le spune celor care incep acum in branding.
Menire, premeditare sau accident
Am intrat in branding printr-o intamplare fericita. Am co-fondat Grapefruit, prima agentie in care am lucrat, impreuna cu alti doi studenti la medicina.
Fuseseram toti trei recrutati sa lucram intr-un trust de presa de profesorul de informatica din facultate si asa ne-am cunoscut. Pentru ca aveam competente complementare, am profitat de primele conexiuni comerciale de Internet din Romania si, la sfarsitul anilor '90, am inceput sa lucram pentru clienti din strainatate.
Primul interviu
Nu am fost niciodata intervievat pentru un job pentru ca am co-fondat toate agentiile in care am lucrat. Intrebarile care m-au pus in dificultate au venit mai degraba de la clienti sau de la clienti ai clientilor, care aveau probleme reale de business.
Primul sef
Fiind co-fondator si la Grapefruit si la Storience, n-am avut vreodata sef sau om care sa ma angajeze. Dar am avut si am asociati/parteneri de care sunt sau am ramas apropiat. Am primit nenumarate sfaturi de la ei de-a lungul anilor. Cred ca cel mai valoros a fost acela privitor la empatie, la a ma pune mereu in locul celor cu (sau pentru) care lucrez.
O carte de specialitate care te-a marcat
Noul ghid de identitate, de Wally Olins, carte pe care am si tradus-o in romaneste acum mai bine de zece ani.
Ce credeai despre industrie inainte de angajare
Am intrat in branding atras de oportunitatea profesionala si intelectuala, nu de cea de business. Nu cunosteam industria, ea era mult mai insulara in anii' 90, cand Internetul abia incepea sa o unifice. Dar m-a fascinat din primul moment.
Si de atunci incoace n-am ezitat si n-am regretat nicio secunda. N-am avut asadar lucruri de confirmat, ci de descoperit. Iar lucrul care m-a fidelizat definitiv a fost eclectismul brandingului. E fascinanta pluridisciplinaritatea si continua transformare a domeniului.
Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in branding
Sa se lamureasca repede daca sunt pasionati si sa-l aprofundeze doar daca sunt. Oamenii care iubesc brandingul traiesc acum o perioada de transformare majora a domeniului. E super-interesant si super-important atat pentru clientii de branding, cat si pentru cei care il practica.
Invataturi
Cea mai importanta invatatura a mea de pana acum este ca nu poti construi branduri solide cu aroganta si in singuratate, fara o echipa in jur. Brandurile sunt rezultatul muncii de echipa, iar brandurile de succes au intotdeauna o echipa puternica in spate. Una multidisciplinara, bineinteles.
Primul proiect
Primul proiect de care-mi amintesc a fost un serviciu de consultanta profesionala din Statele Unite. Am fost incantat de cat am avut de invatat atunci si am fost placut surprins de modul de lucru si de etica de afaceri a clientului american.
Pentru cei mai tineri, economia romaneasca a anilor '90 era o jungla in care plata facturilor nu era niciodata o certitudine, iar inflatia coroda orice munca facuta pentru lei romanesti.
Greseli. Reusite. Best of
Cele mai mari greseli pe care le-am facut au tinut de neascultare. Nu in sensul de nesupunere, ci in cel de neauzire/neintelegere. In branding, capacitatea de a asculta este cel putin la fel de importanta cu cea analitica sau cu cea de comunicare.
Cand ti-ai dat seama ca ai devenit un "senior"
Nu m-am considerat niciodata „senior," ci un om obisnuit cu un apetit semnificativ pentru invatare si descoperire. Mai mult, in engleza termenul are si sensul de „batran," iar eu nu ma simt deloc asa.
Cea mai importanta schimbare in industrie
Cea mai importanta schimbare in branding are loc chiar acum. Domeniul se transforma odata cu evolutia societatii, propulsata in mare parte de tehnologiile digitale si de comunicarea prin internet.
In relatiile brand-client, cele doua parti sunt acum in alte pozitii - clientul este (finally) in charge, iar brandurile isi schimba natura si modul de operare. Ce e interesant este ca insisi termenii de brand si branding au devenit desueti si ne pregatim de scoaterea lor la pensie.
Nu stiu inca sigur ce-i va inlocui - ei sunt pe duca, dar domeniul ramane, transformandu-se in ceva si mai frumos si mai captivant decat a fost pana acum.
Interviuri cu noua generatie
Atunci cand caut sa angajez tineri, ma intereseaza in principal doua lucruri: atitudinea lor fata de invatare (daca nu-s curiosi despre viata in general, n-au nicio sansa in branding) si caracterul lor (n-ai cum construi branduri daca nu ai integritate si spirit de echipa, pe langa ambitie).
Cel mai mult ma deranjeaza faptul ca, desi au la indemana mult mai multe surse de informare decat generatiile precedente, cultura lor generala si gradul de informare pare tot mai scazut. Asta inseamna ca sunt distrasi usor de la ceea ce ar trebui sa fie esential si nu mai aloca timp suficient dezvoltarii lor personale.
Cand erai mic
Destul de previzibil, imi doream sa fiu cosmonaut. Era perioada in care Prunariu umbla prin spatiu si auzeam asta mult in jurul meu. Nu era greu sa fac primul pas, catarandu-ma in copaci si privind lumea „din cer". Asa am crescut, pe bicicleta si prin copaci, ca multi copii din vremea aceea.
Te vezi imbatranind in publicitate?
Nu ma vad imbatranind in publicitate, caci nu lucrez in ea. Brandingul e un domeniu care are legaturi cu publicitatea dar nu-i este in niciun fel tributar.
Nu ma vad imbatranind nici in branding, pentru ca nu ma astept sa imbatranesc - nu mental si sufleteste, cel putin. Prefer sa raman tanar in branding pana la cel putin 100 de ani :-)