In timp ce sondam perspectivele clientilor asupra proiectelor de CSR si comunicarea acestora, am vrut sa ne indreptam microfoanele virtuale spre oamenii din agentii care lucreaza pe astfel de campanii. Impreuna cu ei speram sa pictam un tablou cat mai spre 360 al modului in care sunt alese, gandite, implementate si comunicate proiectele de CSR in Romania. Sa existe oare si niste patternuri?
Catalina Rousseau (Senior Partner, President and CEO Romania & Republic of Moldova, BDR Associates, Strategic Communication) e de parere ca implicarea mediului de afaceri romanesc in diverse proiecte de CSR e certa. Unde mai scartaie treburile e tocmai la capitolul comunicare.
Pe de o parte, ponderea mica a bugetelor pentru comunicarea proiectelor de CSR inseamna mai multe fonduri pentru implementare. Insa, daca o luam pe cealalta parte, spune Catalina, lipsa unei comunicari adecvate "priveaza societatea de exemple de responsabilizare care maresc increderea in mediul de afaceri sau de modele de urmat de catre alte companii prospere, care nu au avut inca asemenea initiative".
CSR-ul in Romania. Plusuri si minusuri
Cultura CSR este consolidata si de multa vreme parte din strategia de operare a companiilor in piata locala. Responsabilitatea sociala reprezinta una din preocuparile majore ale corporatiilor care opereaza si in Romania.
Trebuie spus ca in ultimul deceniu asemenea proiecte au intrat in obisnuinta multor companii romanesti cu afaceri solide, care au inteles si importanta contributiei la dezvoltarea comunitatii, sustinerea educatiei si a culturii, a performantei in general sau in rezolvarea in parteneriat cu diverse organizatii, a problemelor sociale inca existente.
Deci implicarea prin responsabilitate sociala a mediului de afaceri este certa.
Comunicarea nu tine insa intotdeauna pasul cu amploarea proiectelor de responsabilitate sociala, fie pentru ca multe companii implicate nu acorda importanta comunicarii acestui tip de contributie, fie ca ONG-urile care dezvolta aplicat proiectele nu au bugete pentru comunicare si nici timp sau competenta pentru a o dezvolta intern.
Sigur ca absenta comunicarii, mai ales in cazul unor proiecte valoroase, priveaza societatea de exemple de responsabilizare care maresc increderea in mediul de afaceri, sau de modele de urmat de catre alte companii prospere, care nu au avut inca asemenea initiative.
Exista insa si o comunicare intensa a CSR-ului atunci cand reprezinta o componenta activa a strategiei de comunicare, de obicei la nivel corporate si tot de obicei atunci cand asemenea proiecte de implicare sociala sunt traditie, sau cand CSR-ul devine un vehicul de instrumentare intr-o situatie de crisis in care se poate afla o companie. In asemenea cazuri, comunicarea poate deveni chiar efervescenta.
Criterii de selectie a propunerilor de la ONG-uri
Pentru noi e simplu, pentru ca sustinerea proiectelor ONG-urilor este parte integranta din cultura BDR. Avem un portofoliu de colaborari cu rezultate exceptionale de care suntem foarte mandri.
Am lucrat de-a lungul anilor cu ONG-uri si fundatii extrem de respectate, cum sunt de exemplu Fundatia Principesa Margareta a Romaniei, Junior Achievement, condusa de doamna Stefania Pop, fundatia Scheherazade sau ONG-ul OvidiuRo, in care Leslie Hawke si-a pus inima si toata energia, pentru "fiecare copil in gradinita", sau Cinemaiubit, proiectul de talente al doamnei Elisabeta Bostan pe care il sustinem de peste 15 ani, ca sa numesc doar cateva din organizatiile asistate de BDR.
Ce au ele in comun: nobletea obiectivelor pentru care liderii organizationali si echipele lor se straduiesc sa mobilizeze si societatea si mediul de afaceri, valorile pe care le promoveaza, constiinta lor inalta.
Sunt modele de proiecte care inspira si determina progresul si pentru care ne-am asumat ca pe un privilegiu rolul de a gasi sponsori, sau altfel de sustinatori.
Cand clientul vine cu cerinta de a comunica un proiect de CSR
Este o activitate creativa in primul rand, pentru ca implica atat elaborarea de mesaje adecvate, penetrante si credibile, cat si gandirea unei campanii de comunicare capabile sa trezeasca interesul jurnalistic.
Este, de asemenea, o activitate strategica pentru ca trebuie sa identificam canale potrivite, prin care mesajele ajung la audientele ce trebuie informate, deci sa atingem gradul asteptat de constientizare publica.
Urmeaza planul de actiune, respectiv implementarea efectiva, apoi monitorizare permanenta a campaniei de comunicare, evaluare si ajustari pe parcurs daca se cer, urmate de analize si raportari finale, la fel ca in orice alt proiect de comunicare.
Ce recomandam mereu, in cazul campaniilor de succes, este continuarea comunicarii post proiect pentru consolidarea rezultatelor deja obtinute.
Proiecte de CSR pornite strict de la client vs. cele initiate de agentie
Nu exista statistici in acest sens. CSR -ul se naste din initiative sau nevoi diferite, depinde de contexte si de vremuri. Noi implicam sau asistam clientii in functie de moment.
Propunem insa intotdeauna clientilor spre finantare orice proiect valoros, care poate deveni CSR integrat in strategia de comunicare la nivel corporate, contribuind astfel la managementul reputatiei clientului.
Propunem frecvent CSR-ul, ca instrument de reabilitare a imaginii, in strategiile de crises management.
Din portofoliul vostru de clienti: cele mai "populare" directii de CSR
Companiile cu care lucram se implica in proiecte de responsabilitate sociala orientate mult pe educatie, pe talente si performanta in diverse domenii.
Cred ca in aceste cazuri intervin viziunea pentru viitor si dorinta de a contribui la formarea unor generatii de calibru, care vor activa in mediul de afaceri sau in alte domenii importante pentru o economie viguroasa. E o investitie a companiilor in propriul lor viitor in aceasta piata.
Exista si multa implicare in dezvoltare regionala, in special in domeniul sanatatii si al educatiei in cazul clientilor nostri care au unitati operationale sau de productie in teritoriu.
O motivatie este desigur si dorinta de a contribui la dezvoltarea comunitatilor locale.
Integrarea comunicarii CSR in strategia de comunicare a brandului pe termen lung
Asocierea unui brand corporate cu un CSR de cursa lunga este un mare castig reputational pentru ca adauga valoare brandului, il imbogateste si il credibilizeaza in perceptia publica. Si la nivel de brand de consum exista un castig reputational.
Noi dezvoltam programele Superbrands in Romania si din cercetarile anuale remarcam increderea sporita in perceptia consumatorului.
Provocarea
Provocarea o reprezinta CSR-ul propus in instrumentarea situatiilor de criza, pentru ca este contextul in care atat creativitatea, cat si gandirea strategica ale agentiei trebuie sa functioneze la cote maxime pentru a rezolva situatia, versus sporirea vulnerabilitatii existente deja.
Este un tip de CSR in care exista si efort si risc, dar implinirea cu succes a obiectivului pe care ni l-am propus pentru client merita si efortul si asumarea riscului.
O campanie de CSR locala care v-a placut
"Tara lui Andrei" in care toti ne-am dori sa devenim cetateni :) O frumoasa initiativa a Petrom.